سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

جنگ سوم جهانی در مستطیل سبز

سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۰
کد مطلب: 425818
جهان فوتبال روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و شاید بتوان گفت جنگ تمام عیاری در انتظار فوتبال است و این احتمال وجود دارد که مستطیل سبز در آینده‌ای نزدیک دستخوش تغییرات زیادی شود.
به گزارش جهان، جهان فوتبال روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و شاید بتوان گفت جنگ تمام عیاری در انتظار فوتبال است و این احتمال وجود دارد که مستطیل سبز در آینده‌ای نزدیک دستخوش تغییرات زیادی شود. انتظار می‌رفت ریاست در فیفا با رسوایی اخیری که به وجود آمد تغییر کند اما باز هم این سپ بلاتر بود که توانست برای پنجمین بار پیاپی سکان ریاست بزرگ‌ترین نهاد بین‌المللی فوتبالی را برعهده بگیرد. دیگو آرماندو مارادونا، اسطوره فوتبال آرژانتین چند روز پیش اظهار نظر جالب و بسیار تامل برانگیزی را بر زبان آورد. ال‌دیگو بعد از رسوایی اخیر فیفا که به بازداشت و محرومیت افراد زیادی منجر شد، گفت: همه ما می‌بینیم که در فیفا چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. بلاتر و افراد همکار او مدت‌هاست که در حال دزدی کردن هستند با این حال خواهیم دید که در چند روز آینده دوباره به او رای داده می‌شود و در ریاست فیفا باقی خواهد ماند. این واقعا غیرمنطقی است.


بلاتر برای نخستین بار در سال ۱۹۹۸ به عنوان رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال انتخاب شد و تا الان در این سمت باقی مانده است. این پیرمرد سوییسی ۴ سال پیش وقتی برای چهارمین بار به‌عنوان ریاست فیفا انتخاب شد اعلام کرد این برای آخرین‌بار است که در این سمت باقی می‌ماند اما به نظر می‌رسد ترک کردن کرسی ریاست برای این مرد سوییسی سخت و آزاردهنده است، چرا که برای ۴ سال دیگر در سمت خود باقی ماند تا ثابت کند علاقه‌ای به برکناری ندارد. تلاش‌های زیادی برای برکناری سپ بلاتر شد.

او با وجود شائبه‌های زیادی که درباره تبانی و فسادش وجود داشت توانست برای پنجمین‌بار به‌عنوان رئیس فدارسیون بین‌المللی فوتبال انتخاب شود. بسیاری با بلاتر مخالف بودند. حتی FBA آمریکا نیز به دنبال پرونده‌سازی برای این مرد سوییسی بود اما شگفت‌انگیز است که او با این همه مخالف باز به‌عنوان رئیس فیفا انتخاب شد.

چه قدرتی دارد این بلاتر! کمی به عقب بازگردیم. وقتی در سال ۱۹۹۸ سپ بلاتر برای نخستین بار به‌عنوان رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا انتخاب شد بسیاری از رسانه‌های انگلیسی نوشتند این مرد سوییسی برای رسیدن به کرسی ریاست فیفا رشوه زیادی پرداخت کرده است. به ناگاه شایعه‌های زیادی به وجود آمد و بازار پیش‌بینی داغ‌داغ شد اما بلاتر توانست این اوضاع را به خوبی جمع کند و امپراتوری را برای خود در فیفا به وجود آورد که ۱۷ سال است به طول انجامیده و یک دوره دیگر هم تمدید شده است. باید اعتراف کرد بلاتر همه را دور زده است.

او تمام اتهاماتی را که درباره‌اش بوده رد کرد و توانست با بازی خاصی که دنبال می‌کند توجه بسیاری از سران فدراسیون‌ها را به خود جلب کند. چند روز پیش بود که پلیس سوییس چند نفر از اعضای ارشد فیفا را به علت فساد و گرفتن رشوه مادام‌العمر محروم کرد و حتی شخص سپ بلاتر نیز ممنوع‌الخروج شد. بسیاری می‌گفتند بلاتر انتخابات را به عقب خواهد انداخت و بدون شک در صورت برگزاری انتخابات دیگر این مرد سوییسی شانسی برای پیروزی ندارد اما ورق به سود بلاتر برگشت و توانست ۱۳۳ رای را به خود اختصاص دهد.


چرا شاهزاده علی بن‌حسین پیروز نشد؟


به سادگی هر چه تمام‌تر باید گفت این شاهزاده اردنی برنده انتخابات ریاست فیفا نشد چون یک عرب است. بهتر است این سوال را مطرح کنیم، حتی از بین کشورهای عربی چند کشور به این مرد اردنی رای دادند ؟ ۳ یا ۵؟ حداکثر می‌توان گفت که از بین کشورهای عربی در نهایت ۳ تا ۵ کشور به بن حسین رای دادند. این واقعا شرم‌آور است. کشورهای اروپایی و کشورهای مثل استرالیا از این شاهزاده اردنی حمایت کردند اما قاره آسیا، آفریقا، کونکاکاف و آمریکای جنوبی دوستان وفادار بلاتر هستند.


سیاست بلاتر چیست؟


سیاست بلاتر بسیار عوامفریب است. او همه را قانع کرد که فوتبال برای فقرا خواهد بود. او تبلیغ زیادی در این زمینه انجام داد. اما واقعیت چیست؟ همه ما دیدیم او رقابت‌های بین‌المللی را به کشورهای پردرآمد می‌فروشد و کشورهایی که دوستداران زیادی دارند بی‌نصیب می‌مانند. فوتبال به فقرا نرسیده است. اما قضیه آفریقا بسیار متفاوت است، چرا که دلایل زیادی وجود دارد که این کشور توانست با رشوه دادن زیاد به سران فیفا میزبانی جام‌جهانی را بخرد. درباره قطر هم که همه چیز کاملا واضح و روشن است و کسی در این زمینه شکی ندارد. تنها قاره‌ای که بلاتر از آن بسیار می‌ترسد قاره اروپاست.


کشورهای اروپایی هم پول دارند و هم نفوذ و قدرت. آنها همواره تهدیدی بزرگ برای بلاتر به شمار می‌آیند و از اتحاد لازم نیز برخوردارند. شرایط بسیار سخت شده است. پلاتینی، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا و رئیس اتحادیه فوتبال انگلیس تهدید به کنار رفتن از انتخابی جام‌جهانی کرده‌اند. چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟


مسأله فساد چه می‌شود؟



هنوز این موضوع به پایان نرسیده است. اشتباه می‌کند اگر کسی فکر کند با پایان انتخابات فیفا همه چیز تمام شده است. اتفاقا الان همه چیز تازه شروع شده است. کشورهای اروپایی به دنبال آن هستند تا شواهد دیگر را درباره فساد فیفا و بلاتر ارائه دهند و او را به آمریکا بکشانند تا مراحل بازجویی را دنبال کنند.

بلاتر هم کسی نیست که به این آسانی تسلیم شود. او نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرد تا خود و اطرافیانش را از فساد و تبانی دور کند اما آیا در نهایت تسلیم می‌شود؟ چه زمانی بلاتر دست از مبارزه برمی‌دارد و تسلیم می‌شود؟ یک مرجع بزرگ قضایی درباره جام‌جهانی ۲۰۰۲، ۲۰۱۰، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در حال تحقیق کردن است. قاره اروپا به دنبال جمع‌آوری مدارک تازه است. در پایان باید اعترف کرد که سپ بلاتر پیروز انتخابات فیفا شده اما هنوز او پیروز جنگ تمام عیاری نشده که تازه شعله‌ور شده است.

کشورهای اروپایی به آسانی تسلیم نمی‌شوند. بهتر است بگوییم آنها دلیلی برای تسلیم شدن ندارند و آنقدر پول و نفوذ دارند که نیازی به شخصی چون بلاتر ندارند. دیگر دلیلی ندارد برابر این پیرمرد سوییسی سر فرود آورند.

از طرف دیگر نیز بلاتر به آسانی پست خود را ترک نخواهد کرد. او به خوبی می‌داند هرگاه استعفا دهد باید مستقیم به دادگاه برود تا جوابگوی اتهامات باشد و به احتمال خیلی زیاد بازداشت و زندانی خواهد شد. بنابرین باید صبر کنیم و جنگ تمام عیاری را بین بلاتر و کشورهای اروپایی نظاره‌گر باشیم. این جنگ بدون شک برنده خواهد داشت و هیچکدام از دو طرف دوست ندارند بازنده شوند. می‌توان اسم جنگ سوم جهانی را برای این جنگ انتخاب کرد، چرا که کشورهای زیادی را به خود مشغول خواهد کرد.

منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *