پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۱
۵۱
درباره موضع‌گیری‌های علیه خودکفایی در تولید بنزین؛

خرده‌گیری به تولید "بنزین پتروشیمی" بهانه‌ای برای پر شدن جیب ویژه‌خواران؟!

جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۴۱
کد مطلب: 363619
موافقان توسعه طرح بزین پتروشیمی نیز بر این باور بودند که با توقف تولید این محصول، راه برای دلال های بزرگ برای واردات بنزین با استفاده از روش های خاص باز شده و برخی افراد دارای رانت از وارد شدن بنزین متنفع می‌شوند... با ادامه فشارها برای تعطیلی تولید بنزین در پتروشیمی ها، پای برخی دلالان بزرگ برای واردات بنزین باز شد که از قضا یکی از اصلی‌ترین این افراد، کسی بود که وابستگی خانوادگی نزدیکی با یکی از مصرترین منتقدین تولید بنزین در پتروشیمی‌ها بود.
خرده‌گیری به تولید "بنزین پتروشیمی" بهانه‌ای برای پر شدن جیب ویژه‌خواران؟!
سرویس اقتصادی جهان نيوز- ابوذر علوی‌تبار: این روزها گویا دیگر مسئله احیای دریاچه ارومیه و خشکی رودخانه زاینده رود و تالاب هامون مسئله اصلی سازمان محیط زیست نیست و خانم ابتکار و همکارانش دست روی نقطه‌ای دیگر گذاشته‌اند که از قضا پشت پرده‌های رمزآلودی دارد.

افزوده شدن بنزین تولید شده در برخی پتروشیمی‌های کشور به چرخه سوخت کشور، مسئله‌ای است که این روزها با کمک برخی رسانه ها به معضل اول زیست محیطی کشور تبدیل شده است.

چرا به سراغ تولید بنزین در پتروشیمی رفتیم؟

ماجرا از تیر ۱۳۸۹ و زمانی آغاز شد که بر اساس تحریم‌های جدید غرب و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، واردات بنزین به ایران محدود شد. بر اساس تصمیم کنگره ایالات متحده آمریکا تحريم‌های جديد رئيس جمهوري آمريكا را قادر می‌ساخت تا شركت‌هایی كه به ايران بنزين و ديگر فرآوردهاي نفتی پالايش شده صادر می‌كنند را جریمه کند.

در پاسخ به این اقدام خصمانه متخصصان ایرانی نیز طرح ضربتی افزایش تولید بنزین را در دستور کار خود قرار دادند و در ۶ مجتمع پتروشیمی بزرگ کشور که عبارت بودند از شازند اراک، جم، برزویه، امیر کبیر، واحد آروماتیک بندر امام و بوعلی سینا تولید بزنین را با ظرفیت تولید روزانه ۱۵ تا ۱۷ میلیون لیتر کلید زدند.

این اقدام پیش‌دستانه وزارت نفت که در زمان تصدی‌گری مسعود میرکاظمی انجام گرفت موجب شد تا یکی از نقاط بحرانی و چالش‌زا در مسیر تحریم‌ها به راحتی از میان برداشته شود. میرکاظمی در این باره گفت: «ما در مرحله اول این طرح همه واحدهای پتروشیمی را درگیر نکرده‌ایم و تولید را با ۱۴ میلیون لیتر در روز شروع کرده‌ایم که با در نظر گرفتن ۴۴ میلیون لیتر تولید فعلی پالایشگاه‌ها، توان تولید بنزین داخلی به ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در روز می رسد که به این ترتیب جمهوری اسلامی عملاً موضوع تحریم بنزین را بی اثر می کند.»

از همان ابتدا برخی زمزمه ‌ها از احتمال افزایش آلایندگی بنزین تولید شده توسط پتروشیمی‌ها به گوش می‌رسید که البته رمق چندانی نیز نداشت. فریبرز پناهی مجری طرح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی کشور در این رابطه و در پاسخ به احتمال آلایندگی بالای بنزین پتروشیمی‌ها می گوید: «در اين واحد بنزينی توليد می‌شود كه تركيبات آروماتيكی آن تا حدودی بالا است. اما اين بنزين به عنوان بنزين نهايی تحويل جامعه نمی‌شود كه مردم از درصد بالای تركيبات آروماتيكی آن نگران باشند. در واقع اين بنزين وارد واحد پول پالايشگاه‌های ديگر می‌شود و با بنزين اكتان پايين تركيب شده و يك بنزين استاندارد با درصد مواد آروماتيک پايين و اكتان نرمال توليد می‌شود كه با استاندارد يورو نيز مطابقت دارد.»

بهبود کیفیت بنزین در کشور

با توسعه فعالیت‌های پالایشگاهی در کشور و همچنین تلاش برای بهینه سازی در مصرف بنزین و همچنین باز شدن برخی گره‌های موجود بر سر راه واردات بنزین، رفته رفته نیاز کشور به بنزین پتروشیمی کاسته شد. تولید بنزین با استاندارد «یورو ۴» و «یورو ۵» در پایان سال ۹۱ در کشور به روزانه ۲۲ میلیون لیتر رسید که بر اساس پیش بینی مصطفی کشکولی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، با روند مذکور نیاز کشور به بنزین پتروشیمی در سه ماه بعد از آن، به صفر می رسید.

با این حال در آذر ماه ۱۳۹۲ وزارت نفت اعلام کرد که روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها پس از فرآورش در پالایشگاه‌ها در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود؛ مسئله ای که دوباره با اعتراض رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مواجه شد. معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور محیط زیست نیز دوباره لب به سخن گشود و خواستار توقف عرضه بنزین پتروشیمی‌ها شد.

نکته جالبی که برخی منتقدان آن را نادیده می گرفتند؛ این بود که [فارغ از آلاینده بودن یا نبودن] اگر بنزین پتروشیمی ها وارد چرخه سوخت کشور نشود؛ چگونه باید کمبود درخواست بنزین در کشور را جبران کرد؟ موافقان توسعه طرح بنزین پتروشیمی نیز بر این باور بودند که با توقف تولید این محصول، راه برای دلال های بزرگ برای واردات بنزین با استفاده از روش های خاص باز شده و برخی افراد دارای رانت از وارد شدن بنزین منتفع می‌شوند.

آیا واقعا بنزین پتروشیمی‌ها سرطان زاست؟

اگر خیلی صریح پاسخی برای این پرسش بخواهیم باید گفت که هنوز کسی نتوانسته به طور صریح بگوید که تولید بنزین در کارخانجات پتروشیمی کشور، آن هم با شیوه‌ای که هم اکنون در حال انجام است و البته اطلاع چندانی نیز میان عموم از آن در دسترس نیست، سرطان‌زاست یا خیر. با این حال معصومه ابتکار عضو سابق شورای شهر تهران از جمله کسانی بود که در هنگام حضور در شورای شهر، منتقد جدی بنزین پتروشیمی بود. وی در همان زمان و در اوج وارونگی دمای شهر تهران که منجر به عبور کردن وضعیت هوای تهران از مرز هشدار شده بود، مدعی شد که «آلاینده‌های آلی در هوای تهران مانند بنزن، تولوئین و دیزایلین از بخارات بنزین حاصل می‌شود.» و صد البته که بنزین پتروشیمی را دلیل اصلی این اتفاق می دانست.

این اظهار نظر [و سایر نظرات منتقدان] در حالی صورت می گرفت که رئیس سازمان استاندارد با غلط خواندن ادعای منتقدان می گوید: «بنزین تولیدی در ایران با استانداردها مطابقت دارد. اکتان بنزین‌های موجود در کشور ۸۷ است و با استاندارد ملی مطابقت دارد. گزارش های ارسالی از ادارات استاندارد استان‌ها در سراسر کشور نیز نشان می دهد که اکتان بنزین ها ۸۷ است. براساس استانداردهایی که در کشور وجود داشته اکتان بنزین در کشور طی سالهای گذشته تغییری نکرده و بنزین مصرفی در آلودگی هوا بی‌تاثیر بوده است.»

* جهت اطلاع مغزهای متفکر!؛ آلایندگی بنزین پتروشیمی چه قدر است؟ +سند

دانه‌درشت‌ها، پشت‌پرده مخالفت با بنزین پتروشیمی!

با ادامه فشارها برای تعطیلی تولید بنزین در پتروشیمی ها، پای برخی دلالان بزرگ برای واردات بنزین باز شد که از قضا یکی از اصلی‌ترین این افراد، کسی بود که وابستگی خانوادگی نزدیکی با یکی از مصرترین منتقدان تولید بنزین در پتروشیمی‌ها بود.

در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با افشاگری علیه همسر یکی از مسئولان کشور پرده از دست داشتن وی در واردات بنزین و منتفع بودن وی از عدم تولید بنزین پتروشیمی برداشت و گفت: «ظن قوی این است که بستگان مسئولان از طریق واردات بنزین به ثروت و منافعی دست یافته اند. این افراد به قدرت و ثروت وصل هستند و در منافع مردم دست اندازی می‌کنند... همسر یک مقام مسئول در دولت واردکننده بنزین است که این امر تردیدها در خصوص پشت پرده واردات بنزین را افزایش می دهد.»

بنزین پتروشیمی یا پالایشگاه‌های فرسوده؟!

بر اساس پژوهش های موجود، عدد اکتان بنزین پتروشیمی ها دارای میانگین بالایی به نسبت بنزین پالایشگاه ها و حتی بنزین وارداتی در سال های اخیر است که نکته مثبتی است. هرچند استفاده از بنزین پتروشیمی ها راه حلی موقت برای حل بحران بنزین به شمار می آید اما باید توجه داشت که این پتانسیل با اظهارنظرهای غیرکارشناسی از دست نرود و برای آینده محفوظ بماند. مسئولان نیز باید با رعایت اصول پدافند غیرعامل نسبت به ارتقای کیفی وضعیت پالایشگاه های کشور قدم بردارند.

همچنین با توجه به سهم بالای پالایشگاه ها در تامین بنزین مصرفی کشور، مساله ی اصلی، نه کیفیت بنزین پتروشیمی، بلکه بالا بردن ظرفیت پالایشی و توسعه و نوسازی پالایشگاه های قدیمی در کشور است. امری که به نظر می رسد در بین هیاهوهای رسانه ای چند ماه اخیر، از اولویت های کاری خارج شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا زاده
از همان اولش هم معلوم بود کاسه ای زیر نیم کاسه خانم ا[...] هستش. هم وقتی توی [...] بود هم حالا که شده معاون [...]
واقعا عجب رویی دارید! دولت قبل حتی هوای پاک رو هم از مردم دریغ کرده بود. در سایه دولت جدید دارید هوای پاک تنفس می کنید و انشاالله دیگه سونامی سرطان این 2 سال اخیر و هزاران مشکل تنفسی وبیداری دیگه تموم میشه. تازه طلبکار هم شدید؟ رفقایتان باید در دادگاه تاوان این مردمی که در این 2 سال آسیب دیدن رو بدن!
Iran, Islamic Republic of
نکتش اینه که همه میدونن که اصلا حتی یک لیتر از بنزین پتروشیمیها در تهران استفاده نشد که باعث آلودگی تهران بشه. حالا شما دیگه چی میگی.
پس این آلودگی غیر طبیعی 2 سال آخر دولت قبلی تصادفی بود؟ این آلودگی شدید رو چطور توجیه میکنی بجز بنزین پتروشیمی چه متغییر دیگه ای عوض شده بود دوست عزیز؟ خیلی علاقه مندم که جوابتو بشنوم!
محسن
Iran, Islamic Republic of
آلودگی هوا از شانزده سال قبل شروع شده و تا الآن همینطور ادامه داشته است. اینها اگر راست می گویند چرا در زمستان امسال هم که بنزین وارداتی در تهران توزیع شد آلودگی هوا از هر سال بیشتر شد!؟
Turkey
سوزوندن مازوت تو نیروگاه ها متوقف شده و گاز تحویل میگیرن
توزیع گازوئیل پاک پالایشگاه اراک به جای گازوئیل داغون
یعنی این کسایی که منفی دادن میخان چی رو ثابت کنن؟!

یعنی منظورشون اینه که دولت باید بنزین پتروشیمی رو توی تهران توزیع می کرد؟!!
Iran, Islamic Republic of
عزیز من اصلا این ... به نکتش کاری ندارند.. اونها دوست دارند یکی مطابق میل اونها دروغی بگه تا براش هورا بکشن

اونقدر هم شعور ندارند که وضعیت آب و هوا رو در وقت خودش یعنی فصل وارونگی هوا نگاه کنند و پاکی هوای فعلی که نتیجه وضعیت آب و هوایی کشور است را به بنزین ربط ندهند
آقای مثلا با شعور پارسال در فصل بهار هم هوا آلوده بود ولی از اول سال تا الان که حدود 80 روز گذشته هنوز هوای ناپاک نداشتیم
United States
گل گفتی...
عزیز دل انگیز!!

بر فرض هم که بنزین پتروشیمی آلوده کننده باشد، نکته مهم اینه که اصلا در تهران توزیع نشده است....
حسین ف
هوای پاک ؟ اینها سیاست را هم با هوا قاطی کرده اند چه میگویی
راضیه
باد هم به نفع شما وزیدن گرفت وحزب باد ها سوار برامواج باد تیشه به ریشه خودکفایی این کشور زده وراه رابرای انتفاع اقتصادی اربابان خود باز می کنند
بی زحمت یک کم منطقی فکر کنید بد نیست!!
پيروز
آي كيو جان يك كم مطالع كن بعد جلوتر از اينا اظهار نظر كن آخه بنزين پتروشيمي ها اولا در تهران به قول خود محيط زيستيها و مسئولين وزارت نفت توزيع نشده ثانيادرخصوص وقوع سرطانها وزارت بهداشت و مركز تحقيقات سرطان بايد اظهار نظر بكنه ثالثا هنوز يه مدرك در خصوص بنزين آلوده توسط اين آقايون رونشده وبايد واقعا مشخص بشه كي دروغ ميگه هيچ كس دوست نداره مواد سرطانزا در هوا پخش بشه لطف كنيد در اظهار نظرهاتون دقت كنيد
آى كيو خيلى آى كيو كمى تو نوشته خودت دقت كن چى دارى ميگى،وكيل مدافع همه!
مهلا 92
United States
دولت قبل حداقل توی آلودگی هوا تعطیل رسمی اعلام می کرد اما این دولت توی شدید ترین آلودگی هوا هم همه رو تو مجبور به بیرون رفتن می کنه .
«. . . دولت قبل حتی هوای پاک رو هم از مردم دریغ کرده بود...» . . بله دیگه . . . چند هفته پیش سیب زمینی گرون شده بود . از یکی از مسئولان مرتبط توضیح خواستن . طرف خیلی جدی گفت که گرانی سیب زمینی در سال 93 تقصیر احمدی نژاده و از عوارض دولت اوست ! این مطلب رو با گوش های خودم از 20:30 شنیدم .
چم خاله ای
خانم محترم بروند زمین خواری و خشک کردن ساحل دریا در چم خاله توسط شوهر عزیزشان را بررسی کنند
فاجعه زیست محیطی فدای جیب همسر
خانم هم حتما خبر ندارند
مهدی
Iran, Islamic Republic of
کاش یه خوردع انصاف داشتین و بی مطالعه حرفی نمیزدین.عدد اکتان نشان بهسوزی بنزین و بوجود نیامدن ضربه در موتور ماشین است مثلا در گذشته برای افزایش عدد اکتان به بنزین پالایشگاههای کشور سرب افزوده میشد که بسیار خطرناک و سرطانزاست پس میبینید که بالا رفتن عدد اکتان با سرب باعث بهسوزی بنزین میشه اما به شدت کشندست به خاطر وجود سرب.
بنزین پتروشیمی هم همینه عدد اکتانش به واسطه بنزین و هیدروکربنای زنجیری بالاست ولی به شدت کشندس.
کاش کمی انصاف و سواد داشتین!
از لحاظ علمی هم سازمان استاندارد و داشنگاه شریف کیفیت بنزین پتروشیمی رو تایید کرده
مسعود
Iran, Islamic Republic of
بنزین آلوده سال 81!!!!!!!
اصلا قبول که بنزین پتروشیمی سرطانزا نیست... پس این همه سرطان که زیاد شده تقصیر عمه منه؟!
United States
اینجوری هم میشه گفت عمه جان / اصلا قبول که اینهمه سرطان زیاد شده مگه بنزین پتروشیمی سرطان زا است /
عزیز فکر می کنی این بنزین وارداتی از کجا میاد آیا این همون بنزین اروپایی است نه بابا جان همون بنزین مصرفی کشورهای اطراف خودمون مثل هند و پاکستان و.....است.
حسین ف
وقتی بخواهیم مسله هوا را با عینک سیاسی و پر کردن جیب همکاران سیاسی بسنجیم نخواهیم توانست مسله سرطان را حل بکنیم
پزشک
سرطان عوامل مختلف دارد
از جمله استفاده بیش از حد از سموم دارای نیترات
از جمله آلوده شدن آب ها
شما ببینید وضعیت دریا ها و رودخانه ها را
خانم محیط زیست به جای پرداختن به وظایفش فقط کار سیاسی می کند
همسرش هم دریا خشک می کند و می فروشد
البته و صد البته دریا را خشک کردن و اکو سیستم را بهم ریختن به خاطر جیب همسر که ربطی به محیط زیست ندارد

بنده خودم ئر حوزه بهدشت فعالم
و قبول دارم آلودگی هوا
آدقت کنید آلودگی هوا و این از منابع مختلفی ایجاد می شود
یکی از عوامل است اما نه همه آن
گویا شما در تهران زندگی نمی کنید؟
و شما هم گویا نمی دانید که بنزین پتروشیمی در تهران پخش نشده و همه اش رفته در شهرهای کوچک؟!
و البته نمی دانید که اکگر بعد از تحریم صادرات بنزین به ایران توسط آمریکا، پتروشیمی ها بنزین تولید نمی کردند، مملکت به چه روزی می افتاد و بحران سوخت چه می کرد...
Iran, Islamic Republic of
اینها حاضرند برای عقده‌های سیاسیشون همه مملکت رو به فنا بدن
نادر
من شنیدم همسر رییس [...] یعنی همون خانم [...]داره بنزین وارد میکنه ! لطفا صحت و سقمش رو بررسی کنید تا مردم ببینن اوناییکه از این طرف ادعای محیط زیست دارن پشت این تابلوی محیط زیست چه کارهایی دارن میکنن
در دنیا هم متاسفانه محیط زیست ابزاری شده برای سوأ استفاده استکبار و جاسوسی علیه کشورها، در ایران هم محیط زیست یه ابزاری شده برای احزابی مثل اصلاح طلبان
جنابعالی در تهران زندگی میکنی؟ اگه جوابش مثبته پس حتما در 2 سال اخر دولت قبلی از خونه بیرون نیومدی!
پاییز معلوم می شود شما در تهران زندگی می کنی یا نه
حالا شما آخرت خودت رو با همين شنيده ها بفروش. ما لااقل مي خواهيم تو اين دنيا هواي پاك تنفس كنيم.
پس به بنزين فوقالعاده آلوده پتروشيمي "نه" مي گوييم
شما بازی خوردیه اید برادر!

اولا بنزین پتروشیمی در تهران توزیع نشده

دوما بنزین پتروشیسمی الوده نیست

سوما دعوا سر لحاف ملاست... یه واردکننده بزرگ بنزین پشت این همه دعواست... کسی که بنزین پتروشیمی نون‌اش رو آجر کرده!!
یک دلواپس
ما دلواپسیم
دلواپس دریاچه ارومیه
دلواپس هامون
دلواپس زاینده رود
دلواپس سازمانی که سیاسی فکر می کند و به فکر جیب شوهر خانم فلانی است...
شما به نظر نمي آيد شيعه باشي. اگه بودي با شنيده هاي ثابت نشده آخرت خودت را سياه نمي كردي.
فرزند انقلاب
هموطنان عزیز استحضار دارند از زمان شروع بکار دولت جدید، مقام معظم رهبری با توجه به شناخت خود از خط فکری تیم اقتصادی دولت، در تمامی سخنرانی های خود راه حل برون رفت از مشکلات اقتصادی را تکیه بر نیروها و امکانات داخلی معرفی نمودند ولی تیم اقتصادی دولت که در راس آن وزیر نفت و وزیر تجارت ( که دارای سرمایه شخصی هزار میلیارد تومانی هستند ) ساز مخالفت را کوک نموده و به بهانه های مختلف نجات اقتصاد را در واردات محصولات ضروری معرفی میکنند. چرا؟؟؟
قطعا شرکتهای وارد کننده به نوعی به همین اشخاص وصل می شوند وگرنه چطور امکان دارد سرمایه یک کارمند دولت به هزارمیلیارد تومان برسد
رهبر فرمودن اتكا به داخل. نفرمودن به جاي بنزين، سم در ماشينها بريزيد.
محسن
Iran, Islamic Republic of
نقدا که دروغ این مدعا هم ثابت شده ولی دولت باز هم اجازه انتشار مستندات و آزمایشات روی بنزین های داخلی را نمی دهد.
امان از طاغوت
Italy
فقط که عدد اکتان نیست، پارامترهای دیگه ای هم هست که باید بررسی بشه و بررسی هم شده و در مصاحبه ی وزیر سابق با فارس هم به ش یه جورایی اذعان شده.
ولی شما به جای رد دلایل طرف مقابل، مثلا وقتی میگه ماده ی A در بنزین پتروشیمی زیاده، فقط و فقط مجازید شاهد بیارید که ماده ی A در این بنزین زیاد نیست و یا در بنزین وارداتی هم زیاده، فقط و فقط، شما اجازه نداری چنین شبهه ای ایجاد کنی که منفعت مالی در میونه.
شما مسلمونید، اصولگرا هستید و مدیر مسئولتون انسان شریفیه. فرق شما با دیگران باید این باشه که حتی اگر همسر فلانی در کار واردات بنزین باشه، بگید بین این دو ارتباطی نتونستید کشف کنید. آیا این حرف زدن بر اساس حدس و گمان و زدن چنین اتهاماتی در سیره ی امام بود؟
عزيز من. تيمي از دانشگاه شريف كه گزارش آلودگي بنزين پتروشيمي را داد از مجموعه افراد نخبه و غير سياسي تشكيل شده بود. بسياري از افراد اين تيم از اساتيد و دانشجويان بسيجي بودند.
پس اين مسائل علمي را با سياست آلوده نكنيد. ارزش جان و سلامتي مردم مهمتر از انتخابات مجلس است.
ریاحی
اگه ملاک دانشگاه شریف هست، همون دانشگاه و دانشجوهاش نامه نوشتن به روحانی که این توافق ژنو چیه با این همه ضعف و ما بی سواد نیستیم و انتقاد داریم !!!
اگه ملاک دانشگاه شریف هست، همون دانشگاه و دانشجویانش نامه نوشتن به روحانی و گفتن "کار نداشتن به بهشت و جهنم مردم" نه با اصول دینی سازگاره نه با خط امام میخونه نه با سیره امامان معصوم جور در میاد !!!!
اگه ملاک دانشگاه شریف هست، همون دانشگاه شریف و دانشجویانش نامه نوشتن به رییس جمهور که چرا تاسیسات هسته ای را پلمپ کردید و بودجه های تحقیقاتی دانشگاه ها رو کاهش دادید و به جاش بودجه می دید برای برگزاری اردوی مختلط و برگزاری جشن در روز شهادت !!!

اگه ملاک دانشگاه شریف هست یگید همون دانشگاه شریف کیفیت بنزین تولیدی زمان خاتمی و همین آقای زنگنه رو هم بررسی و منتشر کنهف اونوقت معلوم میشه که برخی با ادعای دانستن حق مردم است ، حقیقت رو پنهان میکنن و فقط بخشی که به نفع خودشون هست رو منتشر میکنن و در بوق و کرنا میکنن
تدبیر
اگه مسئله بنزین هم درست باشه وحق با وزیر جدید هم باشه باید اینو گفت که سابقه ویژه خواریها در زمان دوره های قبلی وزارت ایشون هم بوده وچیز جدیدی نیست ..تنها محلی که ایشون خوب زورش نشون میده نیروی انسانی زیردستشه
مهدی
Iran, Islamic Republic of
کاش یه خوردع انصاف داشتین و بی مطالعه حرفی نمیزدین.عدد اکتان نشان بهسوزی بنزین و بوجود نیامدن ضربه در موتور ماشین است مثلا در گذشته برای افزایش عدد اکتان به بنزین پالایشگاههای کشور سرب افزوده میشد که بسیار خطرناک و سرطانزاست پس میبینید که بالا رفتن عدد اکتان با سرب باعث بهسوزی بنزین میشه اما به شدت کشندست به خاطر وجود سرب.
بنزین پتروشیمی هم همینه عدد اکتانش به واسطه بنزین و هیدروکربنای زنجیری بالاست ولی به شدت کشندس.
کاش کمی انصاف و سواد داشتین!
پيروز
شما دنبال انصاف منصاف نباش بگرد ببين چه افرادي با پالايشگاههاي اون طرف شريكند كه آقاي زنگنه بدون هيچ جوابي اصرار به واردات داره ما كه توي دستگاههاي دولتي هستيم ميدونيم وقتي كسي اصرار به واردات ميكنه علت اين قضيه رو بايد درست بگه بحث يك قرون دوزار نيست شما يك كم انصاف داشته باش توي برنامه مناظره هيچكدوم از دولتيها مدركي دال بر آلودگي وبالا بودن بنزين پتروشيمي رونكردند حتي مسئول يكي از پتروشيمي ها زنگ زد و مسئولين دولتي حاضر در جلسه تاييد كردند كه اكتان بنزين توليد شده در پتروشيمي مورد نظر مناسبه وبرابر بااستاندارد يورو ميباشد (يورو چهار اگر اشتباه نكنم ) نكته ديگه اينه كه برخيها بدون دليل و مدرك دارند مباحثي رو مطرح ميكنند كه مثل اينكه بدنه اين دولت يعني كل كارمندان از سر تا پا عوض شدند و اينا پاك پاك هستند وبقيه سرتا پا آلودگي دارند انصاف اينه كه شما بياين بگين اين كار دولت اشتباه بوده و اين كار دولت غلط بوده بلاخره مردم يه مقدار يا مختصري عقل دارند كهبفهمند كي داره دروغ ميگه كي داره راست ميگه هر كاري هركسي كرد درست نيست و هركاري هركسي كرد لزوما اشتباه نيست بلكه بايد از تجربيات قبليها هم استفاده كرد ديگه موقع آزمون و خطا گذشته
جعفر قاسمی بوسجین
دولت مردان جدید اگر اعتقاد به ایران مستقل و اقتصاد مقاومتی دارند که برای عبور از این مرحله به ان نیاز داریم به جای واردات اگر تولید داخلی مانند بنزین ایراد دارد که نداشته و هنر دولت مردان قبلی بود که در ان شرایط می خواستند از این ناحیه به ملت فشار اورند و انان خنثی کردند حال اگر ایراد داشته ایرادات ان را بر طرف کنند نه اینکه مسئله را نتوانسته اند حل کنند صورت مسئله را پاک کنند این خوب نیست یک کار بزرگ را بی اهمیت نشان دهی انهم زمانی که دولت به ادعای خود به منابع مالی نیاز دارد
Canada
شرکت نفت دارای آزمایشگاههای بسیار دقیق است و با یک اسپکتروسکوپی ساده و یا گاز کروماتوگرافی به راحتی به میزان و اجزا موجود در بنزین میتوان پی برد. مواد سرطانزا هم معلوم هستند.از هر محموله بنزین هم مرتبا آین تستها گرفته میشود.نمیدانم چه بر سر رسانه های ما آمده که این گزارشهای ساده را تهیه و منتشر نمیکنند تا موضوع روشن شود. انگار که موشک میخواهند هوا کنند.بررسی اجزا بنزین که خیلی ساده است.
صاحب
جهان! عجب سندی رو کردی برای ما مغزهای متفکر!!! اصلا دهنمون بسته شد!!
Turkey
شما به اسنادی که خبرگزاری فارس متناوبا منتشر میکنه رجوع کن
این گزارشه نه سند. متوجه میشی؟
یک ایرانی
ترا به خدا دست از این همه سیاسی کاری بردارید عده ای منفعت طلب و نان به نرخ روز خور در این دولت دارند دمار از ملت با گذشت و ایثار گر ایران در می اورند و هر روز دست اورد های کشور رادر مبارزه با استکبارجهانی را به انحا مختلف به بازی گرفته و تخطئه میکنند . اگر سرطان در کشور افسار کسیخته شده دلایل گوناگونی مثل تغذیه نا سالم استفاده از سوموم و کود های شیمیایی و تولیدات غذایی غیر اورگانیک و............. و عدم بهداشت صحیح و اصولی بخاطر فقر و نداری و در امد کم و افزایش هزینه های زندگی بدلیل بی تدبیری و بی کفایتی مسئولین اجرایی کشور میباشد که مردم را دچار مشکل کرده است خدا انشالله هر کس که باعث این مشکلات و مسائل شده است را به سزای اعمالش برسانند .