جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

سنگری از اسب‌های مرده!+عکس

يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۵۰
کد مطلب: 387910
این عکس در نخستین روزهای جنگ گرفته شده. نیروهای فرانکو که حمایت ارتش و کلیسا را با خود داشتند، خیلی زود بارسلون را تسخیر کردند، و این سرآغاز جنگی بود که سه سال به طول انجامید
به گزارش جهان به نقل از جوان و تاریخ، از ۱۹۳۳، در اسپانیا حکومت به دست محافظه‌کاران افتاد که اوضاع اقتصادی و سیاسی را با بی‌کفایتی به هم ریختند. همین بی‌کفایتی مردم و احزاب چپ‌گرا را به تلاش برای تغییر واداشته بود تا در نهایت، در انتخابات ۱۹۳۶، دو جبهه در برابر هم شکل گرفتند: در به گزارش جهان به نقل از جوان و تاریخ، یک سو سلطنت‌طلبان، روحانیون و افسران ارتش، و در سوی دیگر: اتحادِ جمهوری‌خواهان، کمونیست‌ها، سوسیالیست‌ها و آنارشیست‌ها. جناح چپ، با حمایت عمومی، در انتخابات قاطعانه برنده شد، اما فقط چهار ماه بعد، ژنرال فرانکو بر ضد دولت جمهوری دست به کودتا زد.

این عکس در نخستین روزهای جنگ گرفته شده. نیروهای فرانکو که حمایت ارتش و کلیسا را با خود داشتند، خیلی زود بارسلون را تسخیر کردند، و این سرآغاز جنگی بود که سه سال به طول انجامید: در یک سو، فرانکو با حمایتِ آلمان و ایتالیا، و در سویِ دیگر جمهوری‌خواهانِ ضدفاشیست، بدونِ ذره‌ای دخالتِ دولت‌های اروپایی که ادعای ضدفاشیست بودن داشتند. فقط شوروی بود که از جمهوری‌خواهان حمایت می‌کرد، و مردمان آزاده‌ای که از همه‌جای دنیا، از آمریکا گرفته تا ژاپن و حتا ایران، برای دفاع از آرمان‌های جمهوری و آزادی و برابری، به اسپانیا می‌رفتند.


سرانجام فرانکو پیروزی میدان شد، و تا پایان عمر، سی و شش سال، در نهایت اختناق، میانِ بهتِ آزادی‌خواهان و سکوتِ غرب، بر اسپانیا فرمان راند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ديشب هم سه بر يك بردند!