پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۹
۱۱
نوبخت: بهتر بود نامه مهر محرمانه می داشت!

وقتی "بحران رکود" افشا می‌شود، دانستن حق مردم نیست! +تصاویر

نامه هم محرمانه می‌شد، با واقعیت"رکود" چه می‌کردید؟
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 448813
نوبخت در انتهای صحبت خود در مورد نامه چهار وزیر روحانی با لحنی انتقادی آورد:" اگر ۴ وزیر از من نظر می‌خواستند توصیه می‌کردم یک مهر محرمانه به نامه بزنند، اگر چیزی خلاف مسیر خودش رسانه‌ای شود باعث تعجب خواهد شد."
گروه اقتصادی جهان نيوز - علی قلهکی: قول های روحانی یک به یک این روزها سوژه رسانه ها می شود و مردم در کوچه و خیابان ها از وعده های رئیس جمهور می پرسند، که توانست با آنها رای خاکستری آنها را به خود اختصاص دهد. زنگ حساب یک قول مهم و البته کلیدی روحانی به نام "عبور از رکود" این روزها با نامه وزرایش خطاب به او، بیشتر شنیده می شود. روحانی در ۱۵ شهریور ماه سال قبل پس از ورود به شهر مقدس مشهد در جمع مردم استان خراسان رضوی و زائران حرم رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت:" اعلام می‌کنم که از رکود عبور کرده‌ایم."

روحانی در ادامه سخنان خود در مشهد اضافه کرد: "محاسبات سه ماه اول سال ۹۳ به ما اعلام می‌کند که دولت از رکود عبور کرده و امروز روزی است که باید برای رونق و برای اینکه رشد را در این کشور نمایان کنیم دست در دست هم دهیم."

رکود در تعریف اقتصادی به دو دوره سه‌ماهه پیاپی رشد منفی در اقتصاد یک کشور گفته می‌شود. دوره‌ای که کاهش معنی‌دار در چهار عامل تولید، درآمد، اشتغال و تجارت ایجاد شود. این دوره معمولاً حداقل بین ۶ ماه تا یکسال به طول می‌انجامد. به بیان دقیق‌تر می‌توان رکود اقتصادی را کاهنده بودن رشد تولید ناخالص داخلی واقعی معنا کرد. در این حالت اقتصاد حالت انقباضی به خود می‌گیرد و کوچک می‌شود. بازارها از کالاهایی پر می‌شود که مشتری زیادی ندارند. نداشتن مشتری و کاهش تقاضا، تولید را کاهش می‌دهد و سرانجام این فرآیند به تعطیلی کارخانجات و بیکاری قشر عظیمی از کارگران منتهی می‌شود و این‌ها همه و همه نشانه‌هایی از وجود رکود در یک جامعه است.

توجه افراطی به روند مذاکرات هسته ای بدون پیشبرد توسعه اقتصادی آن در داخل کشور و عدم نگاه کاربردی به اقتصاد مقاومتی چیزی بوده که امروز اقتصاد کشور را در رکود شدید نگه داشته تا جایی که کارشناسان اقتصادی نگاهی طنز آمیز به صحبت های روحانی پیرامون گذر از رکود داشته اند.

درجا زدن دو ساله دولت در حوزه اقتصادی ـ خاصه رکود ـ موجب گردید که چند روز قبل نامه چهار وزیر روحانی با خطاب قرار دادن شخص رئیس جمهور، به خبر یک رسانه ها تبدیل شود. روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب و نزدیک به دولت، فردای حضور رئیس جمهور در مشهد مقدس و اعلام کاذب عبور کشور از "رکود"، به طور ویژه این جمله روحانی را در صفحه اول خود با تیترهای درشت پوشش دادند و ضمیمه آن نیز تصویر روحانی در این سفر استانی بود.

روزنامه های اصلاح طلب و حامی دولت در روز یکشنبه ۱۶ شهریور ۹۳

















بگذریم از اینکه همین روزنامه های زنجیره ای بارها در گزارش ها و مصاحبه های خود به وفور از حضور سنگین "رکود" در فضای اقتصادی کشور، انتقاد کرده اند و با توجه به نامه اخیر وزرای روحانی به او، فرصت را برای تسویه حساب با دولت نزدیک به کارگزاران مهیا دیده اند.





نقض صحبت های روحانی توسط مشاور ارشد او(ترکان)

نامه چهار وزیر و عیان شدن شکاف بین روحانی و وزرا

همه مشکلات کشور در مدت ۲۴ ماه گذشته از آب آشامیدنی مردم گرفته تا دیگر مشکلات اقتصادی نظیر بیکاری و تورم و گرانی، همه توسط دولت گره خورد به تحریم ها و همین امر نیز موجب شد که حتی رکود نیز به تحریم ربط داده شود.

امضای وزیر اقتصاد و صنعت زیر نامه اعتراضی چهار وزیر به روحانی، مهر تاییدی بر سیاست های اقتصادی غلط دولت در دو سال گذشته است که با تمرکز به رفع تحریم ها، اقتصاد را در رکود عمیقی فرو برده و مردم نیز به خوبی آن را درک می کنند.

درک رکود شدید توسط مردم و فرکانس های نامفهوم توسط روحانی در مورد رفع رکود را، شاید باید مهمترین عاملی دانست که موجب شده وزاری کابینه روحانی نامه ای به این مهمی را رسانه ای کنند تا در آینده حجتی برای جواب گویی به مردم داشته باشند. بار روانی رکود به روی مردم مهم ترین عامل روانی ای بوده که وزاری روحانی علی رغم هزینه رسانه ای کردن این نامه، آن را بپذیرند و آن را در اختیار رسانه ها قرار دهند.

در یکی از مهمترین بندهای این نامه آمده: «همانطور که مستحضرید از دی ماه ۱۳۹۲ تاکنون بازار سرمایه متاثر از تحولات و متغیرهای کلان بین المللی و داخلی از جمله کاهش بهای نفت و کالای اساسی از جمله فلزات و همچنین تحریم‌ها و برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها در داخل کشور شاهد افتی کم سابقه گردیده است به نحوی که از دی ماه سال ۱۳۹۲ تاکنون ظرف مدت ۱۹ ماه ارزش بازار بر اساس شاخص قیمت ۴۲ درصد کاهش یافته و به لحاظ افت ارزش، بازار کاهشی معادل ۱۸۰ هزار میلیارد تومان را شاهد است. (ارزش بازار از ۵۱۱ هزار میلیارد تومان در دی ماه ۱۳۹۲ امروز به عدد ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است) و امروز در پی دستاورد بسیار ارزشمند و بزرگ هسته ای ملت ایران و در عین وجود پی آمدهای مثبت اقتصادی فراوان آن ابهاماتی نیز در بازار ایجاد شده که باید سریعا واکنش نشان داد.»

نوبخت و اصرار به رسانه ای نشدن نامه اختلاف

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خود با خبرنگاران چند روز پس از نامه چهار وزیر به روحانی گفت:"نامه ۴ وزیر به روحانی به کلیت اقتصاد ایران معطوف نیست، بلکه فقط درباره بازار سرمایه و بورس است."

نوبخت در انتهای صحبت خود در مورد نامه چهار وزیر روحانی با لحنی انتقادی آورد:" اگر ۴ وزیر از من نظر می‌خواستند توصیه می‌کردم یک مهر محرمانه به نامه بزنند، اگر چیزی خلاف مسیر خودش رسانه‌ای شود موجب تعجب خواهد شد."

ولی سوال مهم در اینجا این است که آیا جناب نوبخت فهم اقتصادی مردم را در بررسی شرایط کشور خود نادیده گرفته است که توقع داشته اند این نامه هشدار گونه وزرا مهر محرمانه بخورد؟














روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب که خود طی مدت دو سال قبل دائما از کم رنگ شدن رکود و یا از بین رفتن آن سخن می گفتند، به فاصله یک روز از نشست خبری نوبخت، آن قسمت از صحبت های نوبخت که در مورد عدم رسانه ای شدن این نامه بود را پوشش داده اند. سوال از این همکاران زنجیره ای این است که مگر شما مدعی آزادی مطبوعات و انعکاس واقعیات به مردم نبوده و نیستید!؟ مگر شما نبودید که می گفتید "دانستن حق مردم است"!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پناه می برم به خدا از بستن دهان منتقدان!!!
Iran, Islamic Republic of
پناه ببر به خدا از شر شیطان
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای تکذیب نمی خواهند وجود این نامه را هم تکذیب کنند!
بازنشسته
گویا این دولت از حال و روز جیب مردم و سفره آنان خبر ندارد و حتی آب ونان مردم را به پسا تحریم حواله می دهد! گراتی ها اعم از نان ،آب،بنزین ،.....وهمچنین حقوق و درآمد کم پدر بیشتر مردم خصوصا بازنشستگان را در آورده است!
Iran, Islamic Republic of
مردی که می پندارد حال مردم ایران خوش است!
آدم خوش خیال ، خوش گو ،
عمار
Iran, Islamic Republic of
کی قراره ملت محرم دولت شوند؟؟!
درمذاکرات هم که همه محرمانه های مذاکرات از زبان امریکائئها واسراییلیها شنیده میشد.فقط مردم ایران نامحرم بودن.
فراز
راستی آقای نوبخت پیش بینی شمامبنی بر اینکه نفت بین 70 تا 80 دلار خواهد بود را فکر میکنید در این پند ماه باقی مانده محقق میشود ؟

این رشد اقتصاد،برداشتن تحریمها،فتح الفتوح،چرخش چرخ هسته ای،ارزانی،و این اوضاع گل و بلبل مردم حاصل تدبیر و کرامات دولت امیدواران است.!!!!!
ای دلواپسان و بیسوادان قدر بدانید لطفا!!
علی
Romania
اقای نوبخت مگه مردم نا محرم هستن ۰خجالتم نمیکشید ...
محمد حسین علیزاده
توجه کردید دولت سیاست رکود را در پی گرفت تا نشان دهد که تحریمها اثر گذار بوده و پس از برجام با تغیر سیاست رکود و ریختن پول در بازار تاثیر برجام و موفقیت خود در مذاکرات را موفقیت بزرگ خود نشان دهد لذا وزرای دولت به نوشتن نامه در باب رکود اقدام کردند و رئیس جمهور از همین باب است که میگوید تا شش ماه آینده تحول عظیم در اقتصاد بوجود میآید.