جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

واکنش ها به انتقادات اخیر رئیس پلیس

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 372213
انتقاد رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر از قانون آیین دادرسی کیفری جدید با واکنش عضو کمیسیون قضایی مجلس و سخنگوی قوه قضائیه همراه شد؛ در حالیکه پلیس معتقد است این قانون تیر خلاصی بر مبارزه با مواد مخدر است، مجلس این موضوع را رد کرده و سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده است باید اشکالات مطرح شده بررسی شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، آیین دادرسی کیفری جدید در حالی تا دو ماه دیگر باید اجرا شود که هنوز انتقاداتی به بعضی از مواد آن از سوی حقوقدانان، قضات و پلیس وارد است. پلیس در حوزه مواد مخدر نسبت به این قانون اعتراض دارد به طوری که رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اجرای قانون آیین دادرسی کیفری را تیر خلاصی به مبارزه با قاچاقچیان عمده مواد مخدر اعلام کرد.

تیر خلاصی بر مبارزه با مواد مخدر

سردار مویدی با انتقاد شدید از برخی اشکالات موجود در قانون جدید آیین دادرسی کیفری اظهار داشت: خطاب من در این زمینه به قانونگذاران است، قبلا هم گفته ام و باز هم تکرار می کنم مجلس شورای اسلامی اخیرا قانونی وضع کرده که این قانون تیر خلاص را به سر قانون مبارزه با مواد مخدر شلیک کرده است و متاسفانه مجلس هیچ پاسخی به این موضوع نداده است.

وی ادامه داد: من به عنوان یک سرباز و نه یک فرمانده اعلام می کنم که مجلس شورای اسلامی باید در قبال این قانونی که وضع کرده پاسخگو باشد اما متاسفانه تا امروز هیچ عکس العملی را ندیده ایم. آیین دادرسی کیفری جدید اشکالات اساسی در حوزه مبارزه با مواد مخدر ایجاد می کند که این اشکالات در بخش های مختلف از جمله اقدامات اطلاعاتی، دستگیری، پیگیری، محکومیت و اجرای حکم قضایی وجود دارد.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: این قانون حقیقتا راه مبارزه با مواد مخدر را مسدود می کند. امیدواریم قانونگذاران به این موضوع توجه کنند و در صورت امکان در این قانون تجدیدنظر کنند و گرنه ما به عنوان دست اندرکاران مبارزه با مواد مخدر با چالش و معضلی جدی روبرو می شویم.

قوه قضائیه در حال بررسی اشکالات

اظهارات رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر و انتقاد وی به قانون آیین دادرسی جدید با واکنش هایی از سوی دستگاه قضا و مجلس روبرو شد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص این انتقادات گفت: ما به عنوان دستگاه قضایی هر قانونی که مجلس تصویب کند و به تصویب شورای نگهبان نیز رسیده باشد را اجرا می کنیم، اگر ابهام و اشکالی باشد آن را اصلاح خواهیم کرد.

دادستان کل کشور ادامه داد: به نظر می رسد در قانون آیین دادرسی جدید در مورد جرایم سازمان یافته، جرایم خشن و امنیتی و موضوعات مرتبط با مواد مخدر مشکلاتی به وجود بیاید که قوه قضائیه در حال بررسی اشکالات است. اگر مشکلات عمده باشد تصمیم لازم را مجلس اتخاذ می کند. تا آن زمان قوه قضائیه خود را مکلف به اجرای قانون می داند.

همچنین مصدق معاون قضایی نیروهای مسلح نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: تا آنجایی که من قانون آیین دادرسی کیفری را بررسی کردم هیچ مشکلی در حوزه مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد و این قانون یک قانون جامع و به روز است.

اطلاعات رئیس پلیس ناقص است

از سوی دیگر محمد علی اسفنانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اینکه رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نمی تواند درباره تغییر آیین دادرسی کیفری سخن بگوید، گفت: تغییر و اصلاح آیین دادرسی کیفری پس از مطرح شدن در صحن علنی در کمیسیون با اکثریت مطلق آراء به تصویب رسید. قانون اساسی به کمیسیون ها اجازه داده در موارد خاص قوانین را تغییر دهند. بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تغییر آیین دادرسی کیفری را پس از طرح در صحن علنی به کمیسیون حقوقی و قضایی واگذار کرد.

وی افزود: اطلاعات ناقص سبب شده رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اتهامات ناروایی را به کمیسیون قضایی حقوقی مجلس بزند. چطور ممکن است هیات رئیسه مجلس از این تغییر بی اطلاع باشد.

تغییرات گسترده آیین دادرسی کیفری با کمک اساتید برجسته دانشگاه انجام گرفته است حال باید دید با توجه به انتقادات پلیس و اظهارنظر قوه قضائیه و مجلس در این باره آیا تغییراتی در آیین دادرسی کیفری در حوزه مواد مخدر داده می شود یا قوه قضائیه این قانون را بدون تغییر اجرا می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *