پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲
راز ماندگاری انقلاب مردم بحرین؛

همه‌پرسی پرشور ملت مقابل انتخابات فرمایشی آل‌خلیفه/ ترس ریاض از رخنه انقلاب به عربستان

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 392419
از یک‌ ماه پیش معارضان بَحرانی در پاسخ به درخواست احزاب سیاسی و نهادهای مدنی تلاشی را تحت نام «تحریم بحرینی‌ها» برای تحریم انتخابات پارلمانی و شهرداری‌های این کشور در روز جاری (یکم آذر/ ۲۲ نوامبر) آغاز کردند.
همه‌پرسی پرشور ملت مقابل انتخابات فرمایشی آل‌خلیفه/ ترس ریاض از رخنه انقلاب به عربستان
به گزارش جهان،  یازدهم اکتبر / نوزدهم مهر، تشکل‌های سیاسی بحرین از طیف‌های مختلف اسلامی اعلام کردند انتخابات یادشده را تحریم می‌کنند. در کنفرانس مشترکی که رهبران این تشکل‌ها برگزار کردند اعلام شد تصمیم رژیم آل‌خلیفه برای برگزاری این انتخابات ناعادلانه بوده و از مشروعیت و پشتوانه مردمی برخوردار نیست و در آن شرکت نخواهند کرد.

همین رهبران البته از برگزاری همه‌پرسی عمومی نمادین در روز برگزاری انتخابات خبر دادند و هدف از برپایی این همه‌پرسی موازی را اعلام پیام شفافی به دنیا دانستند که نخست؛ معارضان بحرینی نه تنها با برگزاری انتخابات و رای‌گیری برخلاف تبلیغات مسموم آل خلیفه هرگز مخالفتی ندارند بلکه بر آن اصرار دارند و دوم؛ برگزاری انتخابات فرمایشی رژیم حاکم را غیرمشروع و ناعادلانه می‌دانند.

نکته قابل توجه در حرکت جدید بَحرینی‌ها، برگزاری این همه‌پرسی در داخل و خارج از بحرین با مکانیزم‌های ابتکاری است. بنابرگفته رهبران گروه‌های معارض بحرینی، کادرهایی برای برگزاری همه‌پرسی یادشده تعیین و خبرنگارانی نیز برای انتشار اخبار روند همه‌پرسی تحت آموزش واقع شده‌اند. براساس اعلام «هیات مستقل ملی برگزاری همه‌پرسی بحرین»، این رفراندم ملی در اماکن مشخص و توسط معتمدان ویژه علاوه بر بحرین در همه کشورهای دنیا برگزار می‌شود. اتباع خارجی در این همه‌پرسی حق رای ندارد.

گفتنی است در بحرین ۲۰ درصد جمعیت را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند که طی دستور مضحکی از سوی حکومت بحرین، آنان مجاز به مشارکت در انتخابات اخیر پارلمانی و شهرداری‌ها هستند(!) دفاتر اخذ رای انقلابیون، به گونه‌ای تجهیز شده‌اند که امکان استقبال از ۲۵۰ هزار بحرینی دارای حق رای را داشته باشند. برگه‌های همه‌پرسی حاوی دو کلمه «آری» و «خیر» در پاسخ به این سوال است که آیا با حق تعیین سرنوشت خود از طریق انتخاب یک نظام سیاسی جدید در بحرین با نظارت سازمان ملل موافق هستید؟

پاسخ نیروهای امنیتی بحرین به این حرکت دموکراتیک و مسالمت‌آمیز اما تخریب مراکز مردمی رای‌گیری، بازداشت مجریان همه‌پرسی و ضرب و جرح آنان برای ممانعت از برگزاری آن بوده است.

صرف نظر از میزان موفقیت معارضان بحرینی در انجام این همه‌پرسی یا دلایل اصلی و ریشه‌ای سرکوب این حرکت دموکراتیک توسط رژیم آل‌خلیفه، نفس برگزاری آن با خود پیام‌ها و پیامدهایی به دنبال خواهد داشت. پیام نخست این حرکت انقلابیون بحرینی تاکید بر این نکته کلیدی است که انقلاب بحرین همچنان به روند مسالمت‌آمیز خود با هوشمندی و ابزار نو به رغم سرکوب و خفقان از سوی نظام حاکم و بی‌اعتنایی آشکار و معنادار نهادهای بین‌المللی ادامه می‌دهد.

دومین پیام دعوت رژیم آل‌خلیفه به انتخاب مکانیزمی دموکراتیک برای جلب آرای مردمی برای مشروعیت دادن به حاکمیت بود. ضمن اینکه انقلابیون بحرینی هوشمندانه در درون این حرکت جدید روند برخورد ناعادلانه سازمان ملل متحد نسبت به پرونده‌های بین‌المللی را به چالش کشیدند.

سازمان مللی که از ابتدای بحران در سوریه نماینده ویژه‌ای تعیین کرد تا در کنار ائتلاف غرب علیه نظام سوریه روند براندازی این نظام را تسهیل کند اما حاضر نشد حتی یک نشست غیررسمی درباره جنایات رژیم آل‌خلیفه در بحرین برگزار کند. پیامد این حرکت نیز در درون بحرین روشن ماندن شعله انقلاب ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ ظرف ۴ سال گذشته و امید به نزدیک شدن به مراحل پایانی انقلاب و در خارج نیز جلب توجه جهانی به تداوم غیردموکراتیک قدرت آل‌خلیفه در بحرین است. امری که همپیمانان غربی رژیم آل‌خلیفه را بیش از هر زمان دیگری تحت فشار قرار خواهد داد. با این وجود اما برگزاری همه‌پرسی ملی در بحرین توسط انقلابیون همزمان با برگزاری انتخابات حکومتی این کشور نشانگر پویایی انقلاب ۱۴ فوریه است و میزان پایداری این ملت مظلوم را در مسیر مبارزه با استبداد و وابستگی نشان می‌دهد.

اگرچه شاید نتیجه انقلاب ملت بحرین به نسبت سایر انقلاب‌هایی که در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به‌وقوع پیوست کمی به تاخیر افتاده است اما این تاخیر نه از بابت کم‌کاری انقلابیون بلکه نشانگر میزان مقاومت ملت و همچنین نتیجه مستقیم دخالت‌های خارجی و نگرانی از تغییری است که در صورت پیروزی انقلابیون می‌تواند در ترکیب حکومت کشور همسایه بحرین یعنی عربستان ایجاد کند.

به بیان دیگر عدم نتیجه‌گیری انقلاب ۱۴ فوریه بحرینی‌ها تاکنون، بیش و پیش از آنکه ناشی از مسائل داخلی این کشور باشد نتیجه ترس از تغییری است که در صورت پیروزی انقلابیون، در عربستان ایجاد می‌شود؛ اصلا همین امر زمینه‌ساز اشغال بحرین توسط سعودی‌ها در سال ۲۰۱۱ (کمی پس از آغاز انقلاب) در قالب نیروهای سپر جزیره شد.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


انقلاب به عربستان رسیده است
حسن
مرگ بر آل سعود