پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

صادرات نفت ایران به هند نصف شد

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب: 371809
منابع هندی اعلام کردند صادرات نفت ایران به هند از ۲۱.۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ به ۱۱ میلیون تن در سال ۲۰۱۳ رسیده است.
به گزارش جهان؛ فارس به نقل از بیزینس استاندارد خبر داد، هند وابستگی خود به نفت ایران را به کمتر از ۶ درصد رسانده است و واردات خود از کشورهایی نظیر کلمبیا و مکزیک را افزایش داده است.

به گفته مقامات رسمی، دهلی‌نو در سال مالی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۱ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده است که ۱۳.۱۴ میلیون تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

واردات نفت هند از ایران بیش از ۵.۸۱ درصد از نیازهای نفت وارداتی هند را در سال ۱۴-۲۰۱۳ تامین کرده است که نسبت به سال پیش از آن ۷.۱۱ درصد کمتر است.

با بسته شدن کانال‌های پرداخت و مسیرهای کشتی‌رانی، دهلی‌نو به طور پیوسته واردات نفت از ایران را کاهش داده است. این کشور در سال ۱۰-۲۰۰۹ بالغ بر ۲۱.۲۰ میلیون تن نفت از ایران خریده است که این میزان در سال ۱۱-۲۰۱۰ شاهد کاهش ۱۸.۵۰ میلیون تنی و در سال ۱۲-۲۰۱۱ شاهد کاهش ۱۸.۱۱ میلیون تنی بود.

واردات نفت هند از ایران در سال ۱۳-۲۰۱۲ که تحریم‌های آمریکا علیه این کشور شدت یافت، به ۱۳.۱۴ میلیون تن کاهش یافت.

به گفته منابع هندی، در سال ۱۱-۲۰۱۰ ایران پس از عربستان دومین تامین‌کننده نفت هند بود اما اکنون به جایگاه ششم تنزل پیدا کرده است.

عربستان با فروش ۳۸.۱۸ میلیون تن نفت به هند در سال ۱۴-۲۰۱۳، بزرگ ترین تامین‌کننده نفت این کشور به شمار می‌رود.

به نوشته این گزارش، هند مجموعا ۱۸۹.۲۴ میلیون تن نفت خام از ۳۵ کشور در سراسر جهان نفت وارد کرده است. این کشورها پس از عربستان به ترتیب عراق با ۲۴.۶۳ میلیون تن، کویت با ۲۰.۳۵، نیجریه با ۱۶.۳۶ و امارات با ۱۳.۹۸ میلیون تن هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *