جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

زینب، نماد شورش اپوزیسیون سوریه زنده از آب درآمد!

دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۰۷:۴۷
کد مطلب: 190107

در طول هفته‌های اخیر عکس خانم حسنی در تظاهرات حمل می‌شد و همدردی کنندگان از سرتاسر دنیای عرب برای زنی که به «گل سوریه» معروف شده و پنداشته می‌شد اولین زنی باشد که در زندان مرده است مراسم عزاداری بر پا کردند.
به گزارش جهان  به نقل از شفاف  نیویورک تایمز نوشت : خانواده یک زن سوری که گزارش شده بود توسط مردان مسلح وفادار به دولت رییس جمهور بشار الاسد کشته شده و سپس سر و دست‌های او قطع و پوست او کنده شده بود روز چهارشنبه گفتند که «اکنون فکر می‌کنند که وی زنده است»

این زن ۱۸ ساله به نام زینب الحسنی که ساکن شهر حمص در مرکز سوریه می‌باشد به سرعت به نماد شورش علیه حکومت سوریه تبدیل شد.

در طول هفته‌های اخیر عکس خانم حسنی در تظاهرات حمل می‌شد و همدردی کنندگان از سرتاسر دنیای عرب برای زنی که به «گل سوریه» معروف شده و پنداشته می‌شد اولین زنی باشد که در زندان مرده است مراسم عزاداری بر پا کردند.

اما سه شنبه شب خانم حسنی در لباس سیاه و بدون اینکه صورتش پوشیده باشد در تلویزیون دولتی سوریه ظاهر شد، کارت هویت خود را نشان داد و گفت که زنده است و برنامه دارد که ازدواج کند و بچه دار شود. وی گفت که خانواده‌اش محل اقامت او را نمی‌دانستند و اینکه به علت بدرفتاری برادرانش از خانه فرار کرده و در خانه یکی از خویشاوندان زندگی می‌کرد.

زینب الحسنی به سرعت تبدیل به نماد شورش های مناطق مرزی سوریه شد

عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر ماه گذشته در بیانیه‌هایی گفتند پس از آنکه دوشیزه حسنی اواخر جولای ناپدید شد مادرش جسد او را در یک سردخانه پیدا کرد. سازمان‌های مذکور گفتند زمانی که مادر حسنی به دنبال پسرش محمد که جزو تظاهرکنندگان بوده و گزارش شده بود که در روز ده سپتامبر بازداشت شده است می‌گشت به طور اتفاقی جسد دخترش را پیدا کرد.

یوسف الحسنی یکی از برادران دوشیره حسنی که از سوریه به لبنان فرار کرده و تلفنی با او تماس گرفته شده بود گفت: «ما شک نداریم که زنی که در تلویزیون ظاهر شد خواهر ما حسنی است.» اما او درباره اینکه چگونه چنین اشتباهی رخ داده بود گفت: «مادرم او را در سردخانه شناسایی کرد؛ او دخترش را می‌شناسد. او گفت این دختر من است بنابراین ما او را بردیم و دفن کردیم.»

عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر گفتند که خانواده تایید کرده‌اند که دوشیزه حسنی واقعا زنده است. این دو سازمان در یک بیانیه مشترک گفتند که «از هرگونه عدم دقت در تعیین هویت جسد متاسف هستند.»

عفو بین الملل گفت که بیانیه‌های اولیه درباره مرگ دوشیزه حسنی «بر اطلاعاتی متکی بود که از سوی منابع نزدیک به حادثه در اختیار آن‌ها قرار داده شده بود یعنی‌‌ همان کسانی که فیلم ویدئویی یک بدن مثله شده را به عفو بین الملل دادند.»

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه اولیه خود در ماه گذشته خود از قول مادر زینب نوشت: «من می‌توانستم مشخصات دخترم را در زیر سوختگی‌ها ببینم. فک او، گونه‌های او، شکل پاهای او.. من شک ندارم که خودش بود.» این گزارش می‌گفت که یکی از برادران زینب از جسد فیلمبرداری کرده بود. در مصاحبه، به نظر می‌رسید که او از سیر وقایع دچار شگفتی شده است.

آقای حسنی گفت: «دیگر نمی‌دانم چه فکر کنم. افکار من پریشان است و دیگر نمی‌دانم چه چیز را باور کنم و چه چیز را باور نکنم.»

رضا والی زاده و لیلا ملک محمدی عوامل پخش خبر جعلی کشته شدن ترانه موسوی بودند

روند وقایع نشان می‌دهد که رسانه‌ها و جناح‌های نزدیک به امپریالیسم تلاش ویژه‌ای برای مشابه سازی وقایع ایران در سوریه دارند؛ نمونه اتفاق زینب الحسنی، در وقایع سال ۸۸ نیز در مورد عناوینی چون ترانه موسوی، سعیده پورآقایی، فاطمه امام و... انجام شد؛ در ‌‌نهایت مشخص گردید فاطمه امام فرزند پریشان جواد امام یک با یک بازی کودکانه فضای سیاسی را ملتهب کرده بود؛ سعیده پورآقایی چون زینب الحسنی از خانه فرار کرده بوده است و درباره ترانه موسوی، کسانی که مسئول پخش این اخبار بودند نهایتا با یکدیگر اختلاف پیدا کرده و در رسانه‌های اپوزیسیون علیه یکدیگر افشاگری کردند تا مشخص شود که خبر کشته شدن فردی به نام ترانه موسوی بر اساس «شنیده‌های» اثبات نشده خبرنگاری فراری بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر موسوی ازاد بود در مراسم ختمش شرکت میکرد و سوتی دیگری میداد