پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نگرانی تل‌آویو از پایان تاریخ مصرفش‌

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 410607
رسانه‌ها و اندیشکده‌های غربی با تحلیل و تمرکز بر سخنرانی عصر امروز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا، اصرار نتانیاهو بر این امر به رغم مخالفت کاخ سفید را ناشی از وجود نگرانی‌های عمیق امنیتی برای آینده این رژیم توصیف کردند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بنا به ادعای نخست وزیر رژیم اسرائیل ، ایران تحت هر شرایطی قادر به گریز هسته ای بوده و می تواند در کمترین زمان ممکن و با وجود غنی سازی محدود نیز به سلاح هسته ای دست پیدا کند. در واقع ممنوعیت غنی سازی و نابودی تمامی تاسیسات هسته ای ایران بهترین نتیجه مذاکرات از دید وی است .

بر اساس اخبار منتشر شده ، سخنرانی بنیامین نتانیاهو در جلسه روز سه شنبه کنگره در مورد توافق آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران است ؛ توافقی که بنا به خواسته اسرائیل باید نه تنها مانع هسته ای شدن تهران شود بلکه تمامی شرایط برای دستیابی به آن را نیز برای تهران از بین ببرد. اما به گفته مقامات کاخ سفید چنین توافقی نه دست یافتنی است و نه برای تامین امنیت و منافع ایالات متحده و دوستانش در خاورمیانه مورد نیاز

نشنال اینترست در این باره نوشت : عملکرد نتانیاهو نشان می دهد که نگرانی که وی را به سوی دیپلماسی مخرب با آمریکا و ضدایران سوق داده «نگرانی از هسته ای شدن ایران» نیست وانگیزه ای جز این مورد ، عامل تقلاهای وی بوده چرا که در غیراین صورت تا این مرحله در برابر هم پیمان دیرینه خود -که دارای منافع و اهداف مشترک بسیاری با آن است - نمی ایستاد .

دلایل زیادی نیز برای تردید در لفاظی های نتانیاهو درباره سخنرانی اش در کنگره وجود دارد : اتهام زنی های تل آویو علیه تهران - که حتی تصمیمی کلامی برای ساخت سلاح اتمی هم ندارد - سابقه ای طولانی دارد . همچنین تاریخچه نظامی گری های خشونت آمیز و جنایات جنگی اسرائیل نیز در سراسر منطقه غیرقابل انکار است . سرویس های اطلاعاتی و ارتش رژیم صهیونیستی نقشی کلیدی در این زمینه داشته و دارند .

سخنرانی دو هفته پیش از انتخابات

پل پیلار، کارشناس سیاسی و بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در بخش دیگری از مقاله خود در «نشنال اینترست» تصریح کرد : نتانیاهو به خوبی از این مساله آگاهی دارد که «عدم توافق» تنها نتیجه ای است که درصورت برهم خوردن شرایط کنونی مذاکرات بوجود خواهد امد . در سخنرانی وی در کنگره نمایندگان اجازه پرسیدن سوالات خود را ندارند و نخست وزیر اسرائیل متکلم وحده خواهد بود .

در ظاهر گویی تمامی نمایندگان موافق اظهارات وی هستند اما اگر فرصتی برای سوال و جواب پیش آید حتما این مساله مطرح میشود که : آقای نخست وزیر ، اگر حقیقتا شما نگران پیشروی فعالیت های هسته ای ایران به سوی تولید سلاح هستید ، پس چرا با استفاده از لابی گری های متعدد، ما ( نمایندگان آمریکایی ) را به سمتی سوق داده اید که تحت شرایطی ویژه برنامه اتمی محدود را در ایران بپذیریم ؟

کارشناسان اندیشکده بروکینگز در این باره معتقدند که نتانیاهو از تریبون کنگره بعنوان ابزاری تبلیغاتی بهره می برد تا بتواند برای سومین دوره پیاپی در راس قدرت در تل آویو باقی بماند در کنار مشکلاتی که ریاست بر کابینه یک حکومت منزوی ( رژیم اشغالگر قدس ) دارد، وسوسه های مالی فراوان نیز به اندازه ای هست که نتانیاهو را وادار به انجام هرکاری برای ابقای خود نماید .

مغایرت منافع تل آویو و واشنگتن

در این میان نکته قابل تامل اینجاست که به گفته مقامات کاخ سفید هیچ یک از اهداف نتانیاهو برای مخالفت با «برنامه هسته ای ایران» جزو منافع و اهداف اوباما نیست ؛ حتی در برخی موارد با آن مغایرت نیز دارد . اما ظاهرا اصلی ترین تناقض اهداف این دو هم پیمان اصراری است که تل آویو برای عدم همکاری واشنگتن با کشورهای منطقه ـ و مخصوصا ایران ـ دارد .

بدیهی است که روابط دیپلماتیک با ایران می تواند برای ایالات متحده وسوسه انگیز و جذاب باشد . صرف نظر ازاینکه کدام حزب یا گروه در راس قدرت در کاخ سفید قرار دارند ، این مساله که رابطه ای حتی محدود با قدرت برتر خاورمیانه وجود داشته باشد ، برای سردمداران آمریکایی بسیار حائز اهمیت می باشد . همچنین با در نظرگرفتن تحقق توافق ، می توان این خوشبینی را داشت که ادعای اسرائیل مبنی بر تلاش بالقوه و احتمالی تهران در تولید تسلیحات اتمی محقق نشود .

جنگ نرم نتانیاهو علیه ایران

روزنامه «جروزالم پست» در یکی از تحلیل های خود درباره سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره نوشت : برای نتانیاهو عدم هسته ای شدن ایران به معنای توقف کامل فرآیند غنی سازی اورانیوم است .غنی سازی اورانیوم هم می تواند برای مصارف صلح آمیز و غیرتسلیحاتی استفاده شود و هم به منظور تولید سلاح اتمی . بنا به ادعای نخست وزیر رژیم اسرائیل ، ایران تحت هر شرایطی قادر به گریز هسته ای بوده و می تواند در کمترین زمان ممکن و با وجود غنی سازی محدود نیز به سلاح هسته ای دست پیدا کند . در واقع ممنوعیت غنی سازی و نابودی تمامی تاسیسات هسته ای ایران بهترین نتیجه مذاکرات از دید وی است .

از سوی دیگر ، جمهوری اسلامی ایران قویا معتقد است ممنوعیت از حق مسلم آنها برای غنی سازی اورانیوم و دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای ، بسته شدن درهای پیشرفت علمی به روی آنان به شمار می آید . ملت ایران از تمامی احزاب و طیف های سیاسی ترجیح می دهند شرایط کنونی تحریم ها باقی بماند اما توافقی که موجب تحقیر کشور شود ، انجام نگیرد .چنانچه از منظر دیگری نیز به این مساله نگاه کنیم ، خواهیم دید که زمان برای توقف یا نابودی برنامه هسته ای ایران دیر است . دانشمندان ایرانی اکنون به علم بومی چگونگی ساخت و عملکرد سانتریفیوژها دست یافته اند . حتی اگر با این فرض محال که « توافق هسته ای تمامی فعالیت های هسته ای ایران را از بین می برد » هم پیش برویم ، آنها ( ایرانی ها ) این توانایی را دارند که در بازه زمانی کوتاهی بار دیگر فعالیت های تاسیساتی خود را احیا کنند .

با این حال ، نتانیاهو در صفحه شخصی اش در «فیس بوک» به دفاع از سخنرانی در کنگره پرداخت و نوشت : سخنرانی در واشنگتن تنها فرصتی است که می تواند مانع معامله بد با ایران شود . سخنرانی من کاملا به موقع و برای تامین امنیت و موجودیت اسرائیل ضروری است . سایر اعضای حزب لیکود نیز از طرق مختلف تلاش می کنند هدف نتانیاهو از سخنرانی در کنگره را تنها جلوگیری از هسته ای شدن ایران و تامین امنیت برای ساکنین سرزمین های اشغالی وانمود کنند .
این در حالی است که احزاب مخالف نخست وزیر کنونی اسرائیل سخنرانی وی را تحریم کرده اند و حامیانی زیادی را نیز جذب نموده اند. یکی از سرشناس ترین مخالفان اقدامات انتخاباتی نتانیاهو، رهبر کمپین انتخاباتی اوباماست که به منظور مبارزه تبلیغاتی علیه نخست وزیر عازم تل آویو شده است .

سایه تبلیغات انتخابات بر سر معامله هسته ای

نشریه آمریکایی نشنال اینترست در گزارش دیگری با اشاره به زمان و موقعیت انتخابات اسرائیل و همچنین روند مذاکرات هسته ای غرب با ایران نوشت : طبق لابی گری های نتانیاهو می توان دریافت که یکی دیگر از اهداف اصلی وی در این سخنرانی جلوگیری از تسلیحاتی شدن فعالیت های هسته ای ایران نیست بلکه ممانعت از هرگونه معامله با این کشور است . وزیر دفاع اسرائیل اخیرا در اظهاراتی «هر معامله ای» میان تهران و غرب را محکوم کرده است .این اقدام از دیدگاه نتانیاهو دارای چند مزیت است : نخست اینکه ، آزادی عمل کامل را از رقیب بزرگ خود در خاورمیانه می گیرد، در وهله بعدی و با فرض وجود و تداوم یک تهدید هسته ای از سوی ایران ، روابط میان اسرائیل و آمریکا پایدار و مستدام باقی می ماند . همچنین عدم معامله واشنگتن با تهران ادعای تل آویو مبنی بر اینکه اسرائیل تنها شریک موثر و قابل اعتماد غرب در خاورمیانه است نیز محقق می شود. ایران و بخصوص برنامه هسته ای آن بهترین بهانه برای نتانیاهو است تا با استفاده از آن افکار عمومی دنیا را از مشکلات اصلی ای که ناشی از موجودیت و اقدامات اسرائیل است ، منحرف نماید .

شایان ذکر است «تایم اسرائیل» در گزارشی با اشاره به فعالیت های احزاب مخالف نتانیاهو تاکید کرد: اسحاق هرتزوگ ، رهبر و نماینده لیست اتحادیه صهیونیست و اصلی ترین رقیب انتخاباتی نتانیاهو در مصاحبه با رادیو اسرائیل گفته است: ما مخالف سخنرانی نتانیاهو در کنگره هستیم . خنثی سازی پتانسیل ایران برای هسته ای شدن هدف مشترک همه ما در تل آویو است اما راهی که برای دستیابی به این هدف باید پیموده شود ، میان من و نتانیاهو کاملا متفاوت است .

در بخش دیگری از این گزارش آمده : تقلای نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات و نخست وزیری اسرائیل برای سومین دور می تواند دردسرهای بی پایانی را برای او ایجاد کند . وی در حالی بر سخنرانی خود در «کاپیتال هیل» اصرار دارد که از خشم کاخ سفید و شخص اوباما از چنین اقدامی آگاه بوده و می داند که اظهاراتش می تواند چه تاثیراتی بر روند دستیابی به معامله هسته ای میان غرب و تهران _ که اوباما به شدت برای آن تلاش می کند _ داشته باشد .

نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی در توجیه این سیاست دوگانه خود اینگونه عنوان می کند که : « من صرفا نگران امنیت اسرائیل هستم که قصد سخنرانی در واشنگتن را دارم . من قویا با توافق هسته ای میان ایران و قدرتهای بزرگ جهانی مخالفم چرا که موجودیت ما را به خطر می اندازد . » این در حالی است که به گفته هرتزوگ و دیگر مقامات اسرائیلی چنین اقدامی هیچ تاثیری بر تحقق این هدف نداشته و تنها جنبه تبلیغات انتخاباتی دارد .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *