جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۴
۹

مزار حضرت محسن کجاست؟+ عکس

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب: 335700
امير المؤمنين، آن امام مظلوم جلو آمد تا حال او را در آن وضع ديد، صدا زد: فضّه، فاطمه ـ سلام الله عليها ـ را درياب که درد او را فراگرفته است، فضّه به ياري فاطمه(س) رفت چند لحظه گذشت.
به گزارش جهان به نقل از عقیق، حضرت محسن ـ عليه السّلام ـ فرزند سقط شده فاطمه ـ سلام الله عليها ـ است که پيامبر اکرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ او را محسن ناميد[۱] و به وسيلة ضربات، غلاف شمشير قنفذ، خلیفه دوم [۲] و در اثر ضربات پاي وی ، سقط شد.[۳]

هيچ يک از منابع معتبر تاريخي و مقاتل به محل دفن حضرت محسن ـ عليه السّلام ـ اشاره نکرده اند، امّا اين که حضرت محسن در پاي درب نيم سوخته خانه اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ دفن شده، در کتاب جامع النورين چنين نقل شده است: بعد از آن که دومی با لگد بر پهلوي آن بانوي بزرگوار زد، حضرت فاطمه ـ سلام الله عليها ـ روي زمين افتاد، هر طور بود از جا برخاست حرکت کرد و به خانه آمد و روي زمين افتاد و صدا زد: عمر مرا کشت.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000335/nf00335700-1.jpg

امير المؤمنين، آن امام مظلوم جلو آمد تا حال او را در آن وضع ديد، صدا زد: فضّه، فاطمه ـ سلام الله عليها ـ را درياب که درد او را فراگرفته است، فضّه به ياري فاطمه(س) رفت چند لحظه گذشت، به سوي اميرالمؤمنين(ع) آمد، چيزي روي دست گرفته بود، حضرت پرسيد: فضّه اين چيست؟

پاسخ داد: مولاي من، بدن بي جان محسن است. حضرت فرمود؛ من که نمي توانم از خانه بيرون روم و کسي را هم که ندارم او را به بقيع ببرد و به خاک سپارد، خودت او را در آستانه خانه دفن کن.[۴]

گرچه منابع تاريخي به اين نکته اشاره نکرده اند ولي شايد با دو احتمال بتوان گفت که حضرت محسن در آستانه و پاي درب نيم سوخته دفن شده باشد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000335/nf00335700-2.jpg

احتمال اول: با توجه به محيط خفقان و جَوّ سياسي حاکم بر آن عصر که حضرت علي ـ عليه السّلام ـ را در تنگنا قرار داده بودند تا براي تثبيت خلافت ابوبکر حتي با زور و آتش زدن خانه فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ از آن حضرت بيعت بگيرند؛ مي توان گفت که شرايط آن عصر اين اجازه را به حضرت علي ـ عليه السّلام ـ نداد که حضرت محسن را در قبرستان بقيع دفن کنند.

احتمال دوم: اين که اگر حضرت محسن را در قبرستان بقيع ـ قبرستان عمومي مدينه ـ دفن مي کردند حتماً مقتل و تاريخ نويسان به آن اشاره مي کردند، پس عدم اشاره تواريخ به قبر آن حضرت شايد دليل بر اين است که حضرت محسن مخفيانه و در خانه دفن شده است.

پی نوشت:

۱ . شيخ عباس قمي، منتهي الامال، قم، انتشارات هجرت، چاپ پانزدهم، ۱۳۸۲ش، ج۱، ص۲۳۸.

۲ . مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، بيروت، لبنان، مؤسسة الوفاء، الطبعة الثانيه، ۱۴۰۳ق، ج۴۳، ص۱۷۰.

۳ . قزويني، سيّد محمّد کاظم، فاطمه از ولادت تا شهادت، تهران، نشر آفاق، چاپ ششم، ۱۳۸۱ش، ص۳۷۲ به نقل از شهرستاني، الملل و النحل، ترجمه مصطفي خالق زاده، ج۱، ص۸۱ .

۴ . ملااسماعيل سبزواري، جامع النورين، تهران، علميه اسلاميه، بي تا، ص۲۰۶؛ و علي اصغر يونسيان، ريحانة النبي، چاپ اول، ۱۳۸۱ش، ص۱۹۶.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:

۱) حاج ملااسماعيل سبزواري، جامع النورين، انسان، ص۲۰۶.
۲) علي اصغر يونسيان، ريحانة النبي، ص۱۹۶.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نوراحمد
Iran, Islamic Republic of
یاد این شعر از زبان امیرالمومنین (ع) افتادم:

از نخست زندگی هرگز نمیشد باورم
که شود این خانه روزی قتلگاه همسرم

روز تنهایی که حتی یک نفر یارم نبود
دیدم آنجا پشت در افتاده تنها یاورم
محسن
Iran, Islamic Republic of
سلام بر آن بانویی که محسنش را سقط کردند...دلم لرزیدو اشکم جاری شد...به امید نابودی وهابیت...
United States
لعن ا... قوم الظالمین
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد (ص) و آل محمد (ص)
بی ریا
خداوند ان شا الله بزودی زود حق آن مظلومان را حتما توسط فرزندشان حضرت مهدی امام زمان علیه السلام خواهدگرفت

اللهم عجل لو لیک الفرج

اللهم صل علی محمد واله محمد وعجل فرجهم
کاربر
Iran, Islamic Republic of
السلام علیک یا حضرت فاطمه زهرا(س)
لعنت بر ظالم
مجتبی
لعن ا.. القوم الظالمین
آیا خانه ای که حضرت در آن زندگی میکردند و این اتفاق شوم در آن رخ داد همین خانه ای است که عکس درب آنرا میبینیم ؟ یا حضرت در آن زمان خانه دیگری داشتند ؟ لطفا یکی از تاریخ دانان پاسخ دهند تشکر
مرتضی خوانین زاده
Iran, Islamic Republic of
عظمت عظمت عظمت
شان مقام منزلت
خدایا اهل بیت و بخصوص بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) چه مقام و منزلتی دارد که هرگز احدی توان سخن کفتن راجع به آن را ندارد و چه زیرکانه دکتر شریعتی حضرتش توصیف کرد.
فاطمه فاطمه است.
نکته ای که می خواستم بگویم و نکته قشنگی هم هست اینکه در خبرها و مقالات مختلف سایت هر کس اظهار نظری به عنوان مخالف و موافق داشت و در جلو اظهار نظرش هم عده ای دیگر از دوستان نظر موافق و مخالف ثبت می کنن، اما این صفحه چطور!!!!!!!!!!
یا فاطمه، مادر جان به حق محسن سقط شده ات دلهای همه ما را روشن و بیماران را شفا بده.
الهی آمین.
حسن
Iran, Islamic Republic of
یا حضرت محسن