پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

محکومیت ۸ متهم فیس‌بوکی کاهش یافت

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 404307
محکومیت ۸ جوانی که پیشتر به اتهاماتی همچون اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات از طریق فیس‌بوک به ۱۳۲ سال حبس محکوم شده بودند با رای دادگاه تجدید نظر استان تهران کاهش یافت.
به گزارش جهان، شیما قوشه وکیل مدافع سه نفر از متهمان این پرونده در گفت‌وگو با تسنیم از صدور رای این پرونده در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران خبر داد و گفت: شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به عنوان شعبه بدوی صادر کننده رای، بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی بیش از حداکثر قانونی حکم داده و هم بر اساس قانون قدیم، مجازات‌ها را جمع کرده بود به طوری هر کدام از متهمان این پرونده تقریبا به ۲۰ سال حبس محکوم شدند.

وی اضافه کرد: شعبه ۵۴ دادگاه تجدید‌نظراستان تهران در رای خود، جمع مجازات‌ها را بر اساس قانون مجازات اسلامی جدید نادرست دانسته و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی جدید اعلام کرده با توجه به تعدد جرم، قاضی اجرای احکام حداکثر مجازات قانونی را به طوری که مساعد به حال متهم باشد، تعیین کند.

قوشه ادامه داد: مشکلی که وجود دارد این است که دادگاه تعیین مجازات را به قاضی اجرای احکام سپرده و این خلاف اصول مسلم حقوقی است زیرا قاضی اجرای احکام فقط مسئول اجرای حکم است نه تعیین مجازات.

وکیل مدافع سه نفر از متهمان این پرونده افزود: بر این اساس در حال حاضر معلوم نیست چه میزانی از مجازات اجرا می شود؛ اگر حداکثر مجازات این افراد ۵ سال در نظر گرفته شود با توجه به اینکه یک سوم آن را در حبس بودند می‌توانند طبق قانون مجازات اسلامی جدید تقاضای آزادی مشروط یا تعلیق کنند.

وی توضیح داد: در صورتی حداکثر مجازات قانونی به اضافه نصف آن در نظر گرفته شود، مجموع حبس هفت سال و نیم می‌شود و فعلا نمی‌توان تقاضای آزادی مشروط یا تعلیق داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، این افراد تعدادی صفحه در فیس بوک را مدیریت می کردند که با حکم دادستانی، دستگیر و بازداشت شدند.

پرونده متهمان در شعبه ششم بازپرسی دادسرای شهید مقدس ( دادسرای اوین) مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست، پرونده ۲۷ بهمن ماه سال گذشته برای رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارجاع شد.

اتهامات توهین به مقدسات، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام در بین هشت متهم این پرونده مشترک است. برخی از متهمان نیز علاوه بر موارد یاد شده به توهین به سران قوا، توهین به رهبری و نگهداری سی دی‌های مبتذل متهم هستند.

متهمان این پرونده از شهرهای مختلف و پرونده آنها حدود ۱۱ جلد است. نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان ۲۵ فروردین ماه برگزار و بعد از چند جلسه رسیدگی، حکم دادگاه نهم اردیبهشت ماه صادر شد.

متهمان این پرونده پیشتر به ترتیب به ۲۱، ۲۰، ۱۹، ۱۸، ۱۶، ۱۴، ۱۱ و ۸ سال حبس محکوم شده بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *