جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

واردات ۵ برابر نیاز برنج به کشور

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب: 387802
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آمار موجود، ۲ میلیون ۱۰۰ هزار تن برنج از ابتدای سال وارد کشور شده و این اقدام در حالی صورت گرفته که کل نیاز وارداتی کشور طی یک سال، ۴۰۰ هزار تن است.
به گزارش جهان به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس، مهرداد بائوج لاهوتی در رابطه با وضعیت کشت راتون(کشت دوم) درشالیزارهای شمال کشور، گفت: در زمان برداشت اول برنج، مقداری از این محصول، در حین برداشت به زمین ریخته می شود که ثمره آن، رویش دوباره برنج، بدون کوچکترین نگه داری و آبیاری بوده که کیفیت این محصول بسیار بالاتر از برنج های معمولی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با گلایه از نبود اراده برای استفاده صحیح از شالیزارهای برنج افزود: اگر وزارت جهادکشاورزی این نوع کشت را ساماندهی کند، قطعا شاهد افزایش تولیدات برنج در کشور خواهیم بود.

وی تصریح کرد: کشاورزانی که تا حدی با این موضوع آشنا هستند برداشت مناسبی از این برنج انجام می دهند و انتظار می رود که وزارت جهاد کشاورزی، با ارایه آموزشهای لازم به کشاورزان، به این نوع کشت آسان توجه بیشتری داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم در رابطه با تصمیم دولت برای ممنوع کردن واردات برنج نیز گفت: طبق آمار موجود، ۲ میلیون ۱۰۰ هزار تن برنج از ابتدای سال تاکنون وارد کشور شده و این اقدام در حالی صورت گرفته که کل نیاز وارداتی ما طی یک سال، ۴۰۰ هزار تن است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس افزود: بطور حتم اگر دولت، یک یا دو سال برنج کشاورزان را با قیمت مناسب خریداری کند، علاوه بر اینکه نیازی به واردات نخواهیم داشت، بلکه توان صادراتی هم پیدا خواهیم کرد.

گفتنی است راتون نوعی برنج بوده که از ساقه های به جامانده از برداشت اول شالی در مزارع می روید، پرورش راتون زمانی شروع شد که کشاورزان دریافتند در بعضی از گونه های برنج بدون اینکه عملیات زراعی خاصی انجام بگیرد، خاصیت پنجه دهی از خود نشان می دهد.این برنج از نظر کیفی با محصول اولیه تفاوت زیادی داشته، به گونه ای که عطر و طعم آن بهتر و پخت آن آسانتر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *