جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
مقایسه تعداد لژیونرهای ایران بعد از جام جهانی ۹۸ و ۲۰۱۴؛

جام جهانی چه ارمغانی برای ایران داشت؟

دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۲۷
کد مطلب: 372709
به نظر می رسد جام جهانی نه تنها برای فوتبال ایران و بازیکنان ملی پوش کشورمان سودی در برنداشت، بلکه بازیکنی مانند اشکان دژاگه را نیز از قلب اروپا به کشور قطر رساند. این در حالی است که فوتبال ایران بعد از رقابت های جام جهانی ۹۸ با کسب ۳ امتیاز از ۳ مسابقه نزدیک به ۱۵ بازیکن لژیونر پیدا کرد و به لیگ های اروپایی فرستاد.
به گزارش جهان به نقل از «فردا»، رفته رفته نزدیک به یک ماهه شدن حذف تیم ملی فوتبال کشورمان از رقابت های جام جهانی می شویم و این در شرایطی است که فرصت چندانی تا رقابت های جام ملت های آسیا که در ماه های پایانی سال جاری برگزار می شود نمانده، اما همچنان تکلیف سرمبیگری تیم ملی فوتبال کشورمان مشخص نیست و کالوس کروش مانده و تنها یک پیشنهاد که آن هم از سوی ایران مطرح شده است.

کارلوس کروش تا همین چند روز پیش از دو تیم پیشنهاد داشت، اولی ایران که سه سال و نیم مربی‌اش بود و دومی آفریقای جنوبی که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲، سکان هدایت تیمش را به این مرد پرتغالی سپرده بود. اما سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و اخبار ضد و نقیض سرمربی جدید آفریقای جنوبی معرفی شد تا فدراسیون فوتبال این کشور به صورت رسمی شاکس ماشابا را به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی آفریقای جنوبی معرفی کند. این در حالی بود که کارلوس کروش که پیش از این نیز سابقه حضور بر روی نیمکت تیم ملی آفریقای جنوبی را داشت یکی از جدی‌ترین گزینه‌های مورد نظر فدراسیون فوتبال این کشور برای هدایت آفریقایی ها بود اما ظاهرا طرفین با یکدیگر به توافق نرسیدند.

اما حالا دیگر کشوری نیست که برای به دست آوردن کروش با ایران رقابت کند. همین امر موجب می شود تا پس از این ایران بتواند با پایین‌ترین و مناسب‌ترین قیمت، کروش را بخرد و با او قرارداد امضا کند. حالا این فدراسیون فوتبال ایران است که می‌تواند برای کروش ناز کند کفاشیان و همکارانش می‌توانند برای سرمربی پرتغالی کلاس هم بگذارند، همانطور که در ماجرای رقابت ایران و آفریقای جنوبی این کارلوس کروش بود که برای ایران کلاس می‌گذاشت تا مبلغ بالاتری به دست بیاورد. اما حالا فدراسیون فوتبال می‌تواند با مبلغی معقول، پایین‌تر از آنچه قبلا برای کروش در نظر گرفته شده بود، او را جذب کند.

اما ماجرای ماندگاری کی روش در تیم ملی فوتبال کشورمان درست از همان زمانی آغاز شد که تیم ایران نمایش خوبی برابر تیم ملی آرژانتین ارائه کرد. شکست یک برصفر آن هم در دقیقه ۹۰ مسابقه سبب شد تا رسانه ها فشار خود را بر روی فدراسیون فوتبال بیشتر کرده و خواهان تمدید قرارداد با کارلوس کروش شوند. در این مسیر اما اهالی فوتبال مخالفت های بسیاری را با انتخاب کارلوس کی روش داشتند و کار به جایی رسید که صدای مربیان ایرانی نیز درآمد.

در این بین مقایسه ای آمار بین تعداد لژیونرهای ایران بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ با سرمربیگری کارلوس کروش با تعداد بازیکنان ترانسفر شده کشورمان به اروپا بعد از رقابت های جام جهانی ۹۸ نشان می دهد که تیم ملی فوتبال کشورمان کارنامه چندان موفقی هم از خود به نمایش نگذاشته است.

بعد از نمایش نسبتا خوب ملی پوشان کشورمان پیش‌بینی می شد که سیل پیشنهادات به سمت ستاره‌های ایرانی سرازیر شود. در این میان اشکان دژاگه روی بورس‌ترین ستاره ایران بود که با توجه به آوازه بین‌المللی‌اش قطعا بیش از دیگران مورد توجه بود و البته هواخواهان بیشتری داشت. دژاگه با آن رزومه بین‌المللی فوق‌العاده‌اش و بازی در بهترین تیم‌های بوندس لیگا و جزیره به نوعی یک ستاره متمایز بود که بعد از جام جهانی به نظر می رسید با پیشنهادات بسیاری روبرو شود. این درحالی بود که طی روزهای اخیر خبر رسید دژاگه با قراردادی پنج میلیون پوندی به العربی قطر پیوسته و فصل آینده را برای این تیم بازی خواهد کرد.

پیوستن اشکان دژاگه به لیگ ستارگان قطر نه تنها یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان از جمع اروپایی ها جدا کرد، بلکه با نگاهی به وضعیت بازیکنان ملی پوش حاضر در جام جهانی مشخص می شود که هیچ یک از بازیکنان تیم ملی ایران پیشنهاد جدی یا اغوا کننده ای از لیگ های اروپایی دریافت نکرد تا این مسئله نشان دهد جام جهانی ۲۰۱۴ و کالوس کروش چندان هم ماحصل مناسبی برای فوتبال ایران نداشته است.

در بین بازیکنان فوتبال کشورمان تنها ۲ بازیکن هستند که منتظر پیشنهادات خارجی خود مانده اند. مهرداد پولادی که به عنوان بهترین مدافع چپ دور اول رقابت های مرحله گروهی نیز انتخاب شده بود این روزها به پرسپولیس جواب مثبت نداده تا فعلا منتظر پیشنهادات خارجی باشد و بعید است که این بازیکن فصل آینده را در لیگ های اروپایی سپری کند. در خصوص کریم انصاری فرد هم خبر می رسد که پیشنهاداتی از سوی روبین کازان روسیه و یک تیم یونانی مطرح شده اما خبر می رسد که انصاری فرد قصد دارد فصل آینده را در لیگ قطر سپری کند.

بنابراین به نظر می رسد جام جهانی نه تنها برای فوتبال ایران و بازیکنان ملی پوش کشورمان سودی در برنداشت، بلکه بازیکنی مانند اشکان دژاگه را نیز از قلب اروپا به کشور قطر رساند. این در حالی است که فوتبال ایران بعد از رقابت های جام جهانی ۹۸ با کسب ۳ امتیاز از ۳ مسابقه نزدیک به ۱۵ بازیکن لژیونر پیدا کرد و به لیگ های اروپایی فرستاد. حال سوالی که از مسئولان فدراسیون فوتبال مطرح می شود این است که چگونه در پی ثبت قرارداد با مربی پرتغالی هستند در شرایطی که حضور وی روی نیمکت ایران در رقابت های جام جهانی هیچ دستاوردی برای فوتبال ایران نداشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *