جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۵
۶۵

همه تغییرات سیاسی در اسکناس ایرانی! +تصاویر

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 410760
حذف نماد انرژی هسته ای از اسکناس ۵ هزارتومانی خبرساز شد تا منتقدان از دولت این سوال را داشته باشند که چرا در بحبوحه مذاکرات هسته ای باید این کار انجام شود؟ رابطه بین دولت ها و اسکانس چیست؟
همه تغییرات سیاسی در اسکناس ایرانی! +تصاویر
به گزارش جهان، تغییر تصاویر اسکناس در دولت های مختلف همواره با سیاست‌های فکری آنها همخوانی داشته است و می‌توان این تصاویر را عکس برگردانی از اعتقادات دولت وقت دانست که گاهی این تغییرات به همراه خود حواشی داشته است.

بعد از انقلاب اسلامی اولین تغییر در اسکناس های رایج با مخدوش کردن چهره شاه مخلوع رخ داد. در آن زمان به دلیل کمبود زمان برای چاپ مجدد اسکناس با طرح جدید چهره شاه مخلوع از روی اسکناس ها با سورشارژ حذف شد تا هرچه سریعتر چهره وی از وجه رایج مملکت پاک شود.


اما اولین تغییر رسمی در چاپ اسکناس های کشور از سال ۶۰ با جایگزین کردن تصویر حرم امام رضا (ع) و مهر جمهوری اسلامی ایران به جای عکس پهلوی انجام شد. هرچند که بعدها این تغییرات با طراحی جدید ارائه شد.


با آغاز جنگ تحمیلی و سالهای بعد از آن اسکناس های کشور نیز تحت تاثیر حوادث جنگ، رنگ و بوی جهادی و انقلابی بیشتری به خود گرفت. صحنه های نمادین از اتفاقات و پیروزی های جنگ تحمیلی، راهپیمایی های باشکوه مردم در ۲۲ بهمن و یا جمعیت نمازگزار در نماز جمعه نیز به عنوان نمادهایی از حضور جمعیت مشتاق کشور در عرصه های مختلف روی اسکناس ها به چاپ رسید. بناهای مختلف و مهم کشور نیز مانند تصویر سردر دانشگاه تهران و مدرسه فیضیه قم به عنوان نمادی ازعلم و فرهنگ کشور، پشت اسکناس ها چاپ شد.


تصویری نمادین از شادی رزمندگان اسلام بعد از آزادی خرمشهر




راهپیمایی مردم با شعارهای استقلال آزادی و جمهوری اسلامی در اسکناس های ۵۰۰ و هزار تومانی


تصویر نماز جمعه روی اسکناس های ۵۰ تومانی

بعد از درگذشت امام راحل و پایان یافتن ۸ سال جنگ تحمیلی تصویر امام خمینی (ره) روی اسکناس ها چاپ شد تا نقش بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تا به امروز روی مهم‌ترین اوراق بهادار کشور قرار گیرد.




بعد از پایان جنگ تحمیلی و رحلت امام خمینی(ره) دولت سازندگی شروع به کار کرد تا خسارات ناشی از ۸ سال جنگ و تجاوز به خاک ایران را جبران کند. در این دوران نیز تصویری نمادین از جهاد سازندگی در کشور روی اسکناس ۲۰ تومانی چاپ شد. تصاویری که حاوی نگاه دولت وقت بود.


دولت اصلاحات نیز در سالهای آخر طرح اسکناس ۲۰۰ تومانی را تغییر داد و اسکناس جدید دو هزار تومانی را چاپ کرد. اما چاپ اسکناس دو هزار تومانی با تصویر امام خمینی(ره) و نوع طراحی آن با حواشی زیادی روبرو شد. این امر باعث شد که تصویر امام در این اسکناس تغییر کند.



در دولت نهم و دهم نیز تغییرات در اسکناس ها زیاد بود. در این دولت اسکناس ۱۰ هزار تومانی چاپ شد و تصویر پشت بعضی اسکناس ها تغییر پیدا کرد. با تثبیت انرژی هسته ای در کشور و نامگذاری روز ۲۰ فروردین ماه به نام انررژی هسته ای تصاویر متناسب با آن نیز به اسکناس ها راه یافت. بعد از پرتاب ماهوراه امید از طریق ماهواره بر سفیر امید و فضایی شدن ایران تصاویر این دانش نوین نیز همراه انرژی هسته ای پشت اسکناس ها چاپ شد تا اهمیت این فناوری ها بیش از پیش مشخص شود.



همچنین تغییر تصویر پشت اسکناس های دو هزار تومانی از میدان نقش جهان اصفهان به مسجدالاقصی یکی از تغییرات دولت نهم و دهم بود.


دولت تدبیر و امید نیز نظر خود را چندی پیش بر روی اسکناس دو هزار تومانی اعمال کرد تا در این اسکناس تصویر مسجد الاقصی جای خود را به تصویر خانه آقازاده یزد بدهد.


اما مهمترین تغییر در چاپ اسکناس ها در دولت تدبیر و امید چند روز گذشته اتفاق افتاد. دوشنبه ۱۲ اسفندماه به مناسبت هشتادمین سال تاسیس دانشگاه تهران در همایشی به این مناسبت از طرح جدیدی از اسکناس ۵ هزارتومانی با تصویر سردر دانشگاه تهران رونمایی شد.


این در حالی است که پیش از این پشت این اسکناس نماد انرژی هسته ای جمهوری اسلامی ایران قرار داشت. منتقدان معتقدند که انجام این کار آن هم در زمانی که دولت یازدهم از همان ابتدای شروع کار درگیر مذاکرات هسته ای بوده امر پسندیده ای نیست.
منبع: مجله مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
شمام دیه شورشو در آوردید
حالا اون بدبخت ها چه گناهی دارن هشتادمین سالگرد دانشگاشون با مذاکرات یکیه؟
الان فک کنم 10 ساله داریم مذاکره می کنیم
نباید دست می زدن؟
یوسف
سردر دانشگاه تهران روی اسکناس 50 تومانی هست چه لزومی داره روی اسکناس 5000 تومانی هم باشه

هر دانشگاهی چند ده ساله شد باید بره روی اسکناس ؟ اونم نه یکی ، دوتا ؟؟
این چه منطقیه؟!؟
سوال بزرگتر اینه که خو چرا روی 5 هزار تومنی که تصویر انرژی هسته ای بوده
و باز هم اینکه خو اصلا چه نیازی بود تصویری عوض بشه...
یا علی
زمان خا تمی هم چنین غلطی کردند خدا نگذرد ا ز کسا نی به این ضد انقلا ب ها ر ا ی می دهند
حقگو
Iran, Islamic Republic of
همين طرح سردر دانشگاه تهران را پشت اسكناس 20000 ريالي به جاي طرح خانه آقازاده يزد ميزدند اگر حرف و حديثي مي شد؟
اين نشانه بد سليقگي مسئولان است
عزیزم خوابت برده یا خودت رو به خواب زدی؟!
وقتی داره مذاکرات هسته ای انجام می شه می یان آرم انرژی هسته ای رو از روی پول بر می دارند برات معنی نداره؟!!!!
شما بگو چرا اسکناس 5 هزار تومنی را برای بزرگداشت دانشگاه انتخاب کردند؟؟ نمی شد مثلا دو هزارتومنی را انتخاب می کردند؟؟
پسر جان پول ملی چه ارتباطی به سالگرد 80 سالگی دانشگاه داره یه تمبر می زدند به بهانه این مناسبت
رادارگریز جهنمی
Iran, Islamic Republic of
ذلیل تر از این دولت تدبیری ندیده ام. ببینید حتی رنگ سردر دانشگاه تهران را هم بنفش کرده اند.
مصطفی
احمق تر از طرفدارای .... آدم ندیدم ، برید به جهنم دلواپسای مفت خورا
Iran, Islamic Republic of
احسنت
احمد
آقا خیلی موافقتم....
حرف دل ما رو زدی
خیلی لایک.... خیلی
واقعا با دقت به تصاویر و نمادهای اسکناسها به این نتیجه میرسیم که در دولت نهم و دهم چقدر خودباوری و تکیه به نیروهای داخلی در آن موج میزند.از تصاویر پرتاب ماهواره و روایت پیامبر اعظم که نماد خودباوری دینی و تصویر مسجدالاقصی که نماد مبارزه با استکبار و صهیونیست است.به نوعی آرمانهای این ملت روی اسکناسها چاپ شده بود.ولی...
مظنونین همیشگی
و چقدر همه چیز بر عکس شد یکدفعگی ، طرف خودش سردسته ... ازکار درآمد
Iran, Islamic Republic of
به خاطر یک توافق توخالی میخان هویت ایرانی رو قبضه کنن آفرین بر امید تدبیر جاده صاف کن تا این حد دیده بودین؟
جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
خطاب به کدخدای بعضی ها به عنوان یک ایرانی کوچک اعلام می کنم که نیازی نیست که شما به خودتان زحمت بدهید پیچ و مهره های تاسیسات هسته ای ما را باز کنید سرمایه هایی در این کشور دارید که با کار فرهنگی و ریشه ای در حال منتقی کردن موضوع هسته ای به عنوان نماد ایستادگی و مقاومت ملت هستند برداشتن تصویر آن از روی اسکناس از اولین اقدامات بستر ساز پایه ای در بعد فرهنگی قضیه است!!!
Iran, Islamic Republic of
این دولت دیگه دمش زده بیرون که مرعوب غربه... همه این بگیر ببندها و مذاکرات و ... هم به خاطر ظاهر سازی هست و البته اینکه دیگه تا این حد مجبورن حرف رهبر عزیزمون و مرم رو گوش بدن. میفهمی مجبورن وگرنه اینکارا رو هم نمیکردن.
این دو تا تغییر یعنی جایگزن کردن تصویر مسجدالقصی با تصویر دیگه و حذف نماد هسته ای و موشکی پیام مشخص دولت تدبیر و امیده.
روحانی مچکریم.
مهسا
همونطور که فقط چاپ تصویر بادگیر روی اسکناس دو تومانی باعث نمیشه ما از این فن آوری استفاده گسترده کنیم و امارات و دبی توی استفاده ازش از ما پیشی (میگیرن به عمل کار براید به چاپ تصویر نیست). حذف تصاویر ماهواری و هسته ای باعث نمیشه ما اجازه بدیم این پیشرفتها رو کسی ازمون بگیره.( به اراده ملت ایران است به حذف تصویر نیست)
Iran, Islamic Republic of
یواش یواش مساله هسته ای هم داره جر مقدسات می شه که اصلا نباید در موردش حرف زد.........................
دلواپس جهنمی
مساله هسته ای و احمدی نژاد ، دو موضوعی که اصولگراها به میون آوردن و کلا مملکتو به فنا داد ، قضیه حیثیته اگه بخوان عقب نشینی کنن
کوروش
Iran, Islamic Republic of
اصل مطلب یادتون رفت رنگ بنفش!!! تثبیت سمبل انتخاباتی آقای روحانی!!!! سر در دانشگاه تهران با رنگ بنفش ندیده بودیم که دیدیم!!!!
این همه نوشتی که سر آخر بگی دولت تدبیر و امید بد است!!! چرا؟ چون از عکس سردر دانشگاه تهران استفاده کرده!!!
سرور
بنده هم اعتقاد دارم نیاز به گفتن نبود.مشخص است!!!!!!!!+!
Iran, Islamic Republic of
تو دولت قبل فشار رو تحمل کردیم که انرژی هسته ای داشته باشیم تو دولت تدبیر امید فشار که خودشون به ملت میارن تازه انرژی هسته ایمونم دارن دستی دستی تقدیم می کنن.
خدایا به فریاد ما برس
رضا
Latvia
جالب اینه که رنگشم بنفشه...
محسن
Iran, Islamic Republic of
بنام خدای حامی این انقلاب و ملت
جهان عزیز دقت کنید
صرفنظر از حذف نماد هسته ای ، هارمونی رنگ را که اصل اصیل و قطعی تمامی اسکناسهای معتبر جهان است نادیده گرفته و رنگ بنفش را که رنگ ستاد آقای .... بوده در سند ملی که هویت یک کشور است چپانده اند
تازه برخلاف همه اسکناسهای رایج که عدد مبلغ همرنگ اسکناس است رنگ مبلغ بصورت عجیبی سبز شده و در جای جای پشت اسکناس رنگ سبز را می بینیم
ضمنا باتوجه به روند زمانبر و حداقل یکساله طراحی اسکناس ماجرا به پارسال برمیگردد (شاید همزمان با تماس تلفنی با اوباما
وای خدای من....
م
United Kingdom
ما مسلمانان معتقد هستیم ارزشها امری مسلم و و حیانی اند و لذا قابل تغییر نیستند و شدت و ضعف ندارند اما اروپایی ها معتقد اند ارزشها قراردادی اند و تابع نظر جمع وبر حسب صلاحدید زمانی مکانی تغییر می کنند و شدت و ضعف خواهند داشت . الگوها نیز بر حسب اینکه چه ارزشی را ترویج می کنند جایگاه شرعی یا مردمی و یا هر دو را خواهند داشت که اگر جایگاه شرعی داشته باشند جایگاه مردمی هم در چار چوب حکومت اسلامی باید پیدا کنند و لذا افضل اند .نمادها نیز همینگونه اند اما چیزی که مهم است این است که در جامعه اسلامی هیچگاه ارزش و الگو و نماد دینی و قرانی زیر مجموعه و تابع و تحت تاثیر ارزش و الگو و نماد مردمی قرار نمی گیرد بلکه همیشه یک سر و گردن از آن بالاتر و اولی تر و در عین حال ثابت است . لذا تغییر این نمادها روی پول اگر در راستای ارزشهایی قرانی مثل : تا می توانید در مقابل دشمن قویی شوید باشد و یا در جهت ترویج علم و تخصص باشد همه اسلامی است منتها با یک خط قرمز و یا اصل و آن هم اینکه نفی هر گونه شرک و بندگی غیر خدا و نیز تن ندادن به ظلم وا ستثمار را در بعد آزادی بشر و ترویج فرهنگ حماسی عاشورا تامین نماید و اشاعه دهد
نظرکدخدا بایستی اعمال شود بعدش هم کسی اعتراضی نباید داشته باشد زیرا استوانه بهش بر می خورد
مجتبی
بیکاری جهان فردا حضرات میان نماد بیت المقدس رو حذف میکنن عکس ملک عبدالله رو میزنن ؟!
چیکار داشتی خبرشون کردی؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
چقدر هم بنفشش تو چشم می زنه!
عباس
آثار توافق ژنو به اسکناس هم رسید !! منتظر اقدامات دیگر هم باید بود
ايماني
بالاخره منش آدمي روي چهره اش هم اثرميگذارد!!!!
مهندس چیز
خوب باید همه چیزش به همه چیزش بیاید.
فقط بخند
احتمالا با این کار دارن تورم و مهار میکنندخخخخخخخخخخخخخخ
زرنورد
عکس مهندس چیز بذارید اخه مردم دوماتشون خیلی دوس دارن
جیگر
من من من ... عکس من بذارید پول کنید رسانه من
دشمن با انرژی هسته ای حتی در تصویر اسکناس
واقعا جای تاسف داره
صفا
در حالیکه دول دیگر دنبال ملت سازهای دروغین هستند ما بدنبل حذف نمادهای راستین هستیم پس این کار ناشایست دولت نشان از دو مبارزه و مخالفت او دارد

1- مبارزه و مخالفت دولت با سخن پیامبر گرامی که جان ما بفدایش( این حذف نشانگر این است است که دولت حتی در مورد پیامبر هم رحم نمیکند و در جایی که سخن او با خواسته های دولت نمی خواند این سخن پیامبر است که باید حذف شود یا تغییر یابد)

2- مبارزه و مخالفت بادولت انرژی هسته ای
آبجی فتنه
من میگم عکس یه ساندویچ درسته مک دوناذد. یا ساندویچ با سوسیس آلمانی (هوف). خیار شور انگلیسی (جون)، سس آمریکای(وای) چه حالی میده. نوشایش؟؟؟ خوب پرسیدی اونو منافقین بدن؟؟ پولش با بهاییا بزرگ منشو خراج
پدر خونده فتنه
نه نه - عکس میدون آزادی عکس مردمی. کلمه آزادی و مردم حتما باشه
علی
بالاخره دولت نتوانست کینه و ناراحتی خود را از پیشرفت هسته ای پنهان کند و بعد از متوقف کردن و تعطیل نمودن تاسیسات هسته ای ، شروع به پاک کردن نمادها و نشانه های این دستاورد دانشمندان شهید ایرانی کرده است. امیدواریم مردم به ماهیت واقعی دولتمردان پی برده باشند.
دیگه شعار نه غزه نه لبنان سر نخواهند داد بلکه عمل خوتهند کرد.
حسام بیگ
مو ای پیلو از تاجر تحریمو گرفتم. خودوم هر چی دلم خواست روش میزنم. التناس نکن
Iran, Islamic Republic of
این دولت [...] تا در تاسیسات هسنه ای رو خودش پلمپ نکنه دست بردار نیست
فرزاد
عدد روی اسکناس ها هم جالب هستن

از 50 ریال رسیده به 50000 ریال ولی این کجا و آن کجا
از کوزه همان ترآود که دراوست!!!!!
طراحی اسکناس جدید خیلی ناشیانه است و رنگای انتخاب شده هیچ تناسبی با هم ندارند. چرا چپ اسکناس توی یه مرکز خارج از اعمال نظر دولت متمرکز نمی شه که هربار شاهد تغییرات سلیقه ای توش نباشیم؟
دکتر اوهامی - حقوق - دان
دارندگی و برازندگی
ایثارگر
Iran, Islamic Republic of
یک استادآماری داشتیم دردوره دانشجویی دانشگاه ععلامه طباطبایی بنام استادشیرزاد حرف جالبی می زد میگفت یک جدول خوب برتر از صدها سخن خوب است
آری دولت محترم ورئیس جمهور معزز یک عمل خوب برتر از صدها سخن خوب و..است بنابراین یک عمل خوب نشانمان دهید که این تغییر شکل اسکناسها ورنگ ولعب دادن برخی کارها وشعارهای فاقد عمل واتهام بستن به این واون باشد تنها یک!!!!!!
از این پس به جای دولت تدبیر و امید بگویید دولت پنجاه تومنی چرا که آرم پنجاه تومنی را به روی اسکناس 5000 تومانی آورد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
خدا ما و کشور و اسلام رو از دست این تدبیرهای بی توکل دولت ... گریز نجات بده
Iran, Islamic Republic of
سر در دانشگاه تهرانو جدیدا رنگ کردن؟؟؟؟قبلا خاکستری رنگ بود که......بنفش شده چرا؟؟؟
روح الله
یک جمله به دولت:این کارتان نشان ازبی تدبیری شماست.
این ملت به دانش هسته ای خودکه یادگار شهداست افتخار می کند وبااقتدار پای آن ایستاده است.
m
باهمین اسکناس هرکس میفهمه دولتها درایران سلیقه ای هستند نه ....
غلام زيوي - كانادا
Canada
همه در گير و دار رنگ و شكل و با هسته و بي هسته اسكناس هستند و لي فراموش كرديم با همان پنج توماني سورشارژ شده اول انقلاب چقدر قدرت خريد داشتيم
دانشگاه تهرانی
واقعا آدم عصبانی میشه،رنگ از این زشت تر و بی تناسب تر نبود بزنن به تصویر سر در قشنگ دانشگاه؟؟؟؟
اشتیانی
شاید منظورشون اینه که اون پنجاه تومنی بود عکس سر در دانشگاه روش بود...
این پنج هزار تومنیه همونقدر الان ارزش داره...

این وسط انرژی هسته ای و صنعت فضایی که به خاطرشون این همه تحریم کشیدیم و ارزش پولمون شد انقدر پرررررررر...

خدا فقط چشم مردم رو باز کنه تا بشناسند دلسوزان واقعی را ....
در مقابل پايبندي هاي متعدد طرف غربي در مذاكرات واعتمادسازي وافر ايشان! از اين طرف حذف حتي يك شكل و نماد هسته اي هم از اسكناس, براي اعتمادسازي لازمه!!!!!
لابد در اقدامات بعدی کلمه انرژی هسته ای هم باید از کتب فیزیک و شیمی برای اعتماد سازی حذف و مورد ممیزی قرار گیرد
چه دروازه بنفش بد ریختی هم شده......
مصطفی
جدای از سیاست ، 5 هزار تومانی قبلی خیلی زیباتر بود.
حمید
دوات به جای نقاشی کردن روی پول ارزشش رو ببره بالا.همین جور که پیش میریم با پنج هزار تو مان ادامس هم نمیدن.
متین
احتمالا طرح بعدی اسکناس 10 هزار تومنی هم نماد «کلید» باشه........!!!
نه؟
Iran, Islamic Republic of
چرا پول ثابت نداریم هیچ کشوری پولش هر سال تغییر نمیکنه و پول خیلی بزرگه مثل روزنامه میمونه
Iran, Islamic Republic of
چرا پول ایران اینقدر حجمش بزرگه تمام دنیا پولشون کوچیک هست هر سال هم یک عکس یا تغییر میدید شده روزنامه