پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

مجوز خروج «جان جهادی» توسط MI۵

يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب: 410265
گزارش ها حاکی است سرویس اطلاعات داخلی انگلیس از سال ۲۰۰۸ از فعالیت های تروریست معروف به «جان جهادی» مطلع بوده است.
به گزارش جهان، مهر به نقل از راشا تودی خبر داد: سازمان های اطلاعاتی انگلیس «محمد اموازی» عضو شناخته شده داعش را از سال ۲۰۰۸ شناسایی کرده بودند. بر این اساس سرویس اطلاعات داخلی این کشور (MI۵) این فرد را در ارتباط با حملات تروریستی ماه جولای ۲۰۰۸ در لندن زیر نظر داشته است.

بر این اساس اموازی یکی از مهره های مورد توجه MI۵ در بین گروه های تروریستی انگلیسی بوده است. وی همچنین در مورد حملات تروریستی لندن با «حسین عثمان» فردی که بعدها به خاطر دست داشتن در این حملات به حبس ابد محکوم شد، مکالمه تلفنی داشته است.

جالب اینجا است که اموازی توانسته خود را از حلقه کنترل سرویس اطلاعاتی انگلیس رهانیده و در سال ۲۰۱۳ به سوریه بگریزد. این گزارش تاکید دارد فرار این فرد به سوریه و پیوستنش به داعش کاملا با اطلاع MI۵ انجام شده است.

در همین رابطه «دیوید دیویس» از مقامات امنیتی پیشین انگلیس طی مقاله ای که برای روزنامه گاردین نوشت این سوال را مطرح کرد: چه تعداد انسان دیگر باید قربانی شوند تا ما در مورد راهبرد سرویس های اطلاعاتی مان تجدید نظر کنیم.

گفتنی است محمد اموازی که متولد کویت است در دوران کودکی به همراه خانواده به انگلیس رفته و دوران آموزش ابتدایی تا دانشگاه را در این کشور گذرانده است. وی که فارغ التحصیل برنامه ریزی رایانه از دانشگاه وست مینستر است، به خاطر حضورش در ویدئوهای سربریدن گروگان های غربی توسط تروریست ها، به جلاد داعش معروف شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *