جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
فرمانده نیروی انتظامی:

۹۵%تهدیدات انتخاباتی قابل پیشگیری است

شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۰
کد مطلب: 425269
فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به امکان پیش‌بینی بیش از ۹۵ درصد تهدیدات زمان انتخابات پیش از وقوع آن گفت: در حادثه مهاباد ۴۰ نفر از پرسنل نیروی انتظامی مجروح شدند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در همایش فرمانداران سراسر کشور با اشاره به برگزاری انتخابات در اسفند سال جاری گفت: یکی از مجموعه‌هایی که برای امنیت و آرامش در جامعه به خصوص در زمان انتخابات باید بیشترین هماهنگی را با استانداران داشته باشد، نیروی انتظامی است؛ چنانچه در سنوات گذشته نیز شاهد این هماهنگی بودیم.

وی تصریح کرد: همچنانکه مقام معظم رهبری امسال را سال همدلی و همزبانی ملت و دولت نام نهادند امیدواریم این هماهنگی و همدلی و همزبانی بیش از گذشته در بین سازمانها وجود داشته باشد.

فرمانده نیروی انتظامی با سرنوشت‌ساز توصیف کردن انتخابات اسفند سال جاری گفت: همه ما باید بر اجرای هرچه بهتر مأموریت‌های خود بکوشیم چرا که سال ۹۴ با توجه به موضوعات اقتصادی و تحریم‌ها و ناامنی‌های کشورهای همسایه سالی خاص است و چنانچه هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود داشته باشد چالشی ایجاد نخواهد شد.

وی گفت: موضوعات حواشی انتخابات اسفند صرفاً به ایام انتخابات باز نمی‌گردد بلکه پیش از انتخابات، حین انتخابات و پس از انتخابات می‌تواند محملی برای بروز اتفاقات و موضوعات باشد بنابراین استانداران، فرمانداران و فرماندهان باید آماده باشند تا فضای کشور امن و با ثبات باشد که این موضوع می‌طلبد که از هم‌اکنون این هماهنگی‌ها انجام شود که بحمدالله وزارت کشور با برگزاری این همایش اقدامات خود را به موقع آغاز کرد.

اشتری افزود: نیروی انتظامی نیز در همایش‌هایی که در فروردین‌ و اردیبهشت‌ برگزار کرد توصیه‌های لازم را به مقامات و مسئولان ارائه کرد و این توصیه‌ها را تا زمان انتخابات انجام خواهیم داد.

فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد: هرچه بین نیروی انتظامی و متولیان انتخابات هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد نتیجه مثبتی در دستیابی به اهداف که همان برگزاری انتخاباتی پرنشاط و با امنیت کامل است به دست خواهد آمد چنانچه مقام معظم رهبری نیز در سال‌های گذشته بر این موضوع تاکید داشته‌اند.

وی گفت: نیروی انتظامی تحقیقی را در ارتباط با ۳ انتخابات گذشته انجام داد و تهدیدات و آسیب‌ها و چالش‌های نظام هنگام انتخابات در استانها و شهرستانهای مختلف را بررسی کرد.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: پس از بررسی همه سوابق متوجه موضوعات و تخلفاتی شدیم که بسیار ساده بود و در یک حوزه انتخاباتی روی داده بود اما همین موضوع ساده به یک بحران تبدیل شد.
اشتری گفت: ما پس از بررسی تمام تهدیدات و آسیب‌ها و چالش‌هایی که در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و فضای مجازی بود به این نتیجه رسیدیم که بیش از ۹۵ درصد تهدیدات و چالش‌ها قبل از انتخابات قابل حل بود و با یک اشراف اطلاعاتی در موضوعات پیرامونی انتخابات می‌توانیم اقداماتی پیش‌دستانه انجام دهیم تا حادثه‌ای ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: برخی موارد که قابل پیش‌بینی است، تا زمانی که اتفاقی روی ندهد قابل پیشگیری است.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: در بسیاری از مناطق ما خصوصاً شهرستان‌ها و استان‌های مرزی، موضوعات خاصی وجود دارد که باید مدیریت شود. برای مثال کاندیداها و طرفدارانشان توقعاتی در بین مردم ایجاد می‌کنند که عملی نیست و افزایش مطالبات را ایجاد می‌کند؛ برای مثال می‌گویند شما اقلیت‌ها باید در مجلس این تعداد کرسی داشته باشید یا در دولت برای شما باید اینگونه عمل شود که موضوعاتی عملی نیست و در پایان مشکل‌ساز می‌شود پس باید مدیریت شود.

وی تاکید کرد: کاندیداها باید به مردم وعده‌هایی بدهند که با دستورالعمل‌ها مطابقت داشته باشد چرا که این وعده‌ها در مردم مطالبه ایجاد می‌کند؛ برای مثال اینکه شهر شما را استان می‌کنیم یا اینکه شما باید این امکانات را داشته باشید و حتماً تاکنون حق شما را خورده‌اند که بدان چیز دست پیدا نکردید که اینگونه موارد باری را بر دوش نظام می‌اندازد که تا سالها باید تاوان آن را بپردازد.

اشتری رعایت کامل بی‌طرفی دستگاه‌ها در انتخابات را یکی دیگر از موارد قابل پیش‌بینی دانست و گفت: گاهی دیده شده است که دستگاهی طرفداری از جناح خاص کرده است که این در حوزه انتخابی مشکل‌ساز شده است.

وی تصریح کرد: اجرای احکام قضایی در زمان‌هایی خاص یکی دیگر از مسائل است یعنی اگر قرار است حکمی در زمان انتخابات اجرا شود که ممکن است مشکل‌ساز باشد باید شورای تأمین استان این موضوع را در نظر بگیرد و حکم را دیرتر یا زودتر اجرا کند تا شاید در کاهش اتفاقات تاثیرگزار باشد.

فرمانده نیروی انتظامی هرگونه اقدام آگاهانه یا غیر آگاهانه که باعث بهره‌برداری دشمن از آن اقدام شود را یکی از مهمترین مسائل دانست.

اشتری تبلیغات زودهنگام، راه‌اندازی کارناوال‌های خودرویی و نزدیک‌هم بودن ستادهای انتخاباتی را از دیگر عوامل بروز حوادث در هنگام انتخابات برشمرد و گفت: موضوع نزدیک بودن ستادهای انتخاباتی موضوعی مهم است چنانچه ما در برخی مواقع به علت نزاع طرفداران دو طرف، زخمی و حتی کشته داده‌ایم بنابراین باید تدبیری شود که در محل‌های پر تجمع و نزدیک به هم این ستادها تشکیل نشود.

وی تعرفه‌های انتخاباتی و به اندازه بودن آنها را مسئله‌ای دیگر در زمان انتخابات برشمرد و گفت: در برخی مناطق مردم از ساعت ۶ صبح در صف‌ها می‌ایستند تا ساعت ۷:۳۰ صبح رأی‌گیری آغاز شود. برخلاف شهرهای بزرگ که تا ۱۰ صبح صف‌های رأی‌گیری بسیار خلوت است اما افرادی که از ساعت ۶ صبح در صف‌ها ایستاده‌اند ناگاه متوجه می‌شوند تعرفه‌ها به پایان رسیده است که این خود مشکلاتی ایجاد می‌کند. درگیری‌های ناشی از تعرفه‌ها به دفعات دیده شده است و می‌توان با برنامه‌ریزی این مشکل را حل کرد.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: هر اتفاقی که بیفتد، نیروی انتظامی اولین نهادی است که در آن حضور پیدا می‌کند چرا که موظف است در هر شرایطی که اتفاقی روی می‌دهد در آنجا حاضر شود هرچند که بهتر است در ابتدا مشکل به شکل کدخدامنشی حل شود.

اشتری، سامان دادن محیط‌های کارگری را از دیگر پیش‌بینی‌های پیش از انتخابات برشمرد و گفت: در شهرستانها و برخی مراکز استان‌ها مراکز کارگری داریم که اعتراضاتی دارند همچنان که این اعتراضات در مقابل مجلس نیز دیده می‌شود اما این اقدامات می‌تواند در روزهای انتخابات چالش برانگیز باشند.

اشتری تشدید اقدامات کنترلی اراذل اوباش در هنگام انتخابات را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: برخی به دنبال آن هستند تا در کمترین فضایی آشوب ایجاد کنند. ما این افراد را شناسنامه‌دار کرده‌ایم، یعنی این افراد فراخوان می‌شوند و در محلی نگهداری می‌شوند چرا که برخی از این افراد هنگامی که از کنار محل نزاع می‌گذرند بدون دانستن علت از طرفین دعوا پیاده شده و یقه فردی را می‌گیرند که این افراد باید کنترل شوند.

فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد: بیش از ۷۰ درصد منازعات در هنگام انتخابات که منجر به قتل و جرح شده است توسط این افراد صورت گرفته است بنابراین این افراد باید کنترل شوند.

وی صحبت با جریانات سیاسی و توجیه امنیتی آنان را نکته مهمی ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه شبکه‌های مجازی همراه با فرصت‌هایی که دارند تهدیداتی نیز تولید می‌کنند که باید در مقابل این تهدیدات آگاه سازی شود و عملیات روانی برای خنثی‌سازی فضای اینچنینی انجام شود.

اشتری به اتفاقات مهاباد اشاره کرد و گفت: فارغ از آنکه مرجع قضایی باید با متهمان این موضوع برخورد کند، برخی در فضای مجازی به دنبال آن بودند که شهر را به آشوب بکشند که خوشبختانه این موضوع مدیریت شد و نیروی انتظامی خویشتنداری کرد تا کسی کشته نشود و ما همواره با استان در ارتباط بودیم و تاکید بر خویشتنداری و پیشگیری از کشته شدن افراد داشتیم تا جایی که ۴۰ نفر از کارکنان نیروی انتظامی زخمی شدند.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: دشمنان یک موضوع اجتماعی را در مهاباد به موضوعی امنیتی تبدیل کردند در حالی که ما همواره تلاش می‌کنیم موضوعات امنیتی را به موضوعات اجتماعی تقلیل دهیم ولی شما در مهاباد دیدید که چه هجمه‌ای وارد شد و البته برخی مهابادی‌ها بعدها متوجه این موضوع شدند و از مسئولان تشکر کردند چرا که اگر هماهنگی نبود و دقت نمی‌شد مشکل اساسی در مهاباد ایجاد می‌شد.

وی گفت: نیروی انتظامی در خدمت تمام عزیزان است تا با تمام توان انتخاباتی امن و بدون چالش برگزار شود و برای این کار باید تدابیری صورت گیرد و آسیب‌ها از قبل پیش‌بینی شود و بر موضوعات اشراف وجود داشته باشد تا همچون سنوات گذشته انتخاباتی پرشور و آرام وجود داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *