جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۷

پشت پرده ممنوع الخروج شدن کی‌روش

شنبه ۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۶
کد مطلب: 413866
ممنوع الخروج شدن کارلوس کی‌روش در آستانه سفر تیم ملی فوتبال به اتریش برای برگزاری دو بازی دوستانه بار دیگر این شائبه را به وجود آورد که به بدترین شکل ممکن این مربی پرتغالی را بدرقه می‌کنیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اتفاقاتی که در روز پایانی سال ۹۳ برای فوتبال ایران رخ داده است هنوز هم تعجب اهالی ورزش را به دنبال داشت تا جایی که این استنباط به وجود آمده که قطع همکاری با کارلوس کی‌روش از قبل کلید زده شده بود و پایان آن به زمانی منتقل شد که رسانه‌ها به تعطیلات بروند تا دست کم در روز پایانی سال ۹۳ این تصمیم شوک آور جو آنچنانی را به ‌دنبال نداشته باشد.

کارلوس کی‌روش در آخرین جلسه ای که با علی کفاشیان برگزار کرد تصمیم نهایی خود را برای جدایی از تیم ملی فوتبال ایران اعلام کرد و حتی پس از آن با حضور در برنامه زنده تلویزیونی نیز بر آن مهر تایید زد. مربی که در بین مردم از محبوبیت بالایی برخوردار شده است با انتقاداتی که از سوی برخی مسئولان و البته گروهی از مربیان داخلی مواجه شده بود اکنون با شرایطی مواجه شده که برای هر کسی تعجب‌آور است.

کارلوس کی‌روش - علی کفاشیان

وی با وجود اعلام قطع همکاری با فدراسیون ایران اعلام کرد که به تعهدات خود مبنی بر حضور روی نیمکت کشورمان در دو بازی تدارکاتی برابر شیلی و سوئد پایبنده بوده و پس از آن تنها برای تسویه حساب با فدراسیون فوتبال کشورمان به تهران برمی‌گردد و سپس برای همیشه ایران را ترک خواهد کرد اما شاهد بودیم که به هنگام عزیمت تیم ملی فوتبال به سوئد حق خروج از ایران را نداشته و به خاطر مشکل مالیاتی ممنوع الخروج شده است.

نکته جالب اینکه این بدهی بر اساس قراردادی که فدراسیون فوتبال با کارلوس کی‌روش منعقد کرده بود بر عهده فدراسیون ایران بوده و تقصیری متوجه سرمربی پرتغالی نیست. حتی اسدی دبیر کل فدراسیون فوتبال نیز تاکید بر آن داشته که بدهی ۵۰۰ میلیون تومانی کی‌روش به اداره مالیات را فدراسیون ایران باید پرداخت کند. اکنون این سوال به ذهن خطور می‌کند که چرا سرمربی تیم ملی را با وجود بی‌تقصیری ممنوع الخروج کرده‌اند؟

به طور حتم این ماجرا در دوره‌های قبل نیز وجود داشته است ولی هیچ گاه کی‌روش برای خروج از ایران به مشکل بر نخورده بود چرا که فدراسیون فوتبال یا دیگر مسئولان ورزش تعاملات لازم را با اداره مالیات داشته‌اند اما درست یک روز بعد از اینکه وی رسما خداحافظی خود را با تیم ملی ایران اعلام کرده است با این شرایط مواجه شود از جوانمردی به دور است به خصوص اینکه پرداخت این مالیات هم بر عهده فدراسیون فوتبال است نه خود کی‌روش.

اتفاقی که رخ داده شائبه‌های زیادی را نیز در اذهان عمومی ایجاد می کند و امید می‌رود که همه این اتفاقات ناخواسته و از روی عمد صورت نگرفته باشد تا شاید کی‌روش در روزهای واپسین حضور خود روی نیمکت تیم ملی از سوی برخی‌ها با گوشمالی مواجه نشود.

به هر روی فدراسیون فوتبال یا بهتری بگوییم ورزش کشور رویه خوبی را برای بدرقه با کی‌روش انتخاب نکرده است. کی‌روش مربی شناخته شده‌ای در سطح دنیاست که اعتبارات بالایی در بین رسانه‌های گروهی و محافل بین‌المللی دارد. شاید عملکرد ولی در دوره حضورش در تیم ملی ایران برای برخی‌ها در داخل کشور قابل دفاع نباشد اما فراموش نکنیم که دکتر روحانی، رئیس جمهوری نیز از تدابیر تیم ملی در جام جهانی و به خصوص بازی با آرژانتین تمجید کرده است. بازی‌هایی که محبوبیت کی‌روش را در بین مردم دو چندان کردند.

به گذشته برگردیم. به شبی که کی‌روش وارد ایران شد. او با پروازی به ایران آمد که خولیو ولاسکوی نامدار هم در آن حضور داشت. ولاسکو سرمربی تیم ملی والیبال ایران شد و به عنوان یک انقلابی در والیبال کشورمان نام خود را به حدی بر سر زبان‌ها انداخت که خیلی‌ها وی را محبوب‌ترین و موثرترین مربی خارجی تاریخ ورزش ایران دانسته‌اند. ولاسکو در اوج و درست زمانی که ایران نیاز به نتیجه گیری داشت به کشورش بازگشت و هدایت تیم ملی آرژانتین را بر عهده گرفت. اما آیا فدراسیون والیبال بدرقه بدی با این مربی داشت؟

با وجود همه ناراحتی‌هایی که نسبت به جدایی ولاسکو از تیم ملی ایران وجود داشت فدراسیون ایران مراسم‌های متوالی را به پاس قدردانی از این مربی مشهور برای خداحافظی وی گرفت. حتی در آخرین روز حضور ولاسکو در تهران یک نشست خبری برگزار شد تا وی از ایرن طریق با مردم ایران خداحافظی کند. در این نشست فدراسیون ایران به پاس قدردانی از ولاسکو برای وی جشن تولد برگزار کرد و کلیپی پخش شد که اشک ولاسکو هم در آمد و خودش گفت با این کار تا همیشه غم دوری از ایران در دل من می‌ماند.

این مربی نامدار پس از آن هم به تمجید از ایران پرداخت و حتی یک بار هم علیه کشورمان صحبت نکرد. وی بارها در مصاحبه با رسانه‌های ایتالیایی به تمجید از فرهنگ بالای ایرانی‌ها پرداخت و در مسابقات قهرمانی جهان برای صعود ایران سنگ تمام گذاشت و با شکست آمریکا زمینه‌های صعود ایران را فراهم کرد. ولاسکو در دل مردم ایران همیشه دوست داشتنی و محبوب می‌ماند درست مثل کارلوس کی‌روش.


اما سوال این است که آیا نمی‌شود کی‌روش را هم با بدرقه ای خوب روانه کشورش کرد؟ حالا که این مربی جدایی خود را رسما اعلام کرده است چرا به خاطر اختلافات به وجود آمده کارهایی انجام می‌دهیم که خاطره بدی را از ایران برای این مربی بر جای بگذاریم؟ واقعا تا چه زمانی باید بگوییم خوش استقبال و بدبدرقه هستیم؟ اگر بد بدرقه نیستیم چرا این مشکلات را برای وی ایجاد کرده‌ایم؟

موضوع بدهی مالیاتی مشکلی نیست که به یکباره به وجود آمده باشد و با تعامل می‌توانستیم آن را حل کنیم اما اینکه چرا این کار صورت نگرفته است جای سوال دارد. رفتارهای اخیر تنها بازتاب بدی از وجهه ایرانی ها را در محافل بین المللی به دنبال خواهد داشت و ای کاش آنها که با وی سر ناسازگاری را سر داده‌اند اندکی هم به اعتبار ایران در محافل بین‌المللی و فرهنگ غنی کشورمان به هنگام مهمان نوازی فکر کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آبروی مسئولین سهل انگار قدرنشناس رفتنیه!!!
یعنی این کفاشیان داره اینطور خرابکاری میکنه؟
یک آدم عاقل تو فدراسیون پیدا نمیشه؟
سینا
واقعا افتضاح بودددددد این حرکت! کیروش با این اعتبار فوتبالی بهترین معرف واسه فرهنگ و ملت ما میتونست باشه چرا این مرد رو اینجوری اذیت کردند؟ مسببش مسلما با باروی ملت ایران بازی کرد! البته میشه گفت این ممنوع الخروجی غیر قانونی بوده و از لحاظ قضایی میتونه مشکل داشته باشه که چرا حکم ممنوع الخروجی این اقا بدون بررسی دلایل و مدارک صادر شده؟ واقعا چقدر تفکر پشت اینکار وجود داشته؟
ماليات از درامد اخذ ميشود نه از انكه مزد ميدهد
اين شرط غيرقانوني وغير قابل اجراست
حسن سلیمی
چه جوی دادین شما واسه کیروش!!!
دولت اسلامی عراق وشام
جون داداش واقعا راست گفتی یاعلی
حالا بریم یه مربی درجه 3 پیدا کنیم بیاریم چند وقت نگهش داریم هرچه داریم و نداریم از بین ببره بعد به مالیاتش هم رسیدگی کنیم فقط اون وقت نمیدونیم مالیات ازش بگیریم با پول خسارتی رو که به ملت زده