جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نظر فضانورد روسی درباره علم فضا در ایران

جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 397063
الکساندر الکساندروف فضانورد بازنشسته روسیه که این روزها به ایران سفر کرده نسبت به اعزام فضانوردی از ایران توسط روسیه به فضا ابراز امیدواری کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، این فضانورد بازنشسته در گفتگو با مهر ضمن ابراز شگفتی و خوشحالی از علاقه مردم ایران به نجوم و تحولات فضایی گفت: طی چند روزی که در ایران و به ویژه اصفهان بوده‌ام با انبوهی از علاقمندان به فضا و رویدادهای مرتبط با آن روبرو بوده‌ام.

وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر پیشرفتهای چشمگیری در حوزه علوم فضایی در ایران صورت گرفته افزود: پرتاب موجود زنده‌ای مثل میمون به فضا و بازیابی موفقیت‌آمیز آن نشان از توسعه دانش فضایی در ایران دارد.

این فضانورد بازنشسته که در مراسمی تحت عنوان "مسافری از فضا" در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران شرکت کرده‌بود افزود: برنامه های فضایی جهان در حال حرکت و با سرعت قابل توجهی است اما بعید می‌دانم آمریکا و روسیه به عنوان قدرتهای فضایی برنامه روشنی برای سفر به مریخ داشته باشند.

وی همچنین با انتقاد از پروژه "مارس وان" - سفر بی‌بازگشت به مریخ - آن را ایده‌ای نابخردانه عنوان کرده و افزود: قطعا این پروژه نه از نظر فنی و نه اخلاقی قابل توجیه نیست. از آن گذشته دولتها هیچگاه اجازه نمی‌دهند اتباعشان در چنین سفری حاضر شوند چون نوعی خودکشی به حساب می‌آید.

این فضانورد روسی با اشاره به اینکه پیش تر فضانوردی از سوریه توسط روسیه راهی فضا شده است ابراز امیدواری کرد که در صورت انعقاد قرارداد، فضانوردی از ایران به وسیله روسیه و پس از پشت سرگذاشتن آموزشهای لازم راهی فضا شود.

الکساندروف همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درخصوص برنامه‌های روسیه جهت عقب نماندن از ناسا در راه انجام اکتشافات گسترده فضایی گفت: همانطور که آنها فضاپیمای جدیدی می‌سازند ما نیز در حال ساخت نسل جدیدی از فضاپیماها هستیم که ۴ متر عرض داشته و نه تنها قابلیت انتقال انسان به مدار بلکه تا ماه را نیز دارد.

وی در ادامه پرسش خبرنگار مهر تاکید کرد: نسل آتی فضاپیماهای روسیه که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به آپولو دارد به مراتب مقرون به صرفه‌تر از سیستمهای پرهزینه‌ای همچون شاتل است.

به گزارش مهر، الکساندر الکساندروف فضانورد بازنشسته روسی است وی دو بار در سالهای ۱۹۸۳ و ۱۹۸۷ راهی فضا شده و در مجموع ۳۰۹ شبانه‌روز و ۱۸ ساعت و ۲ دقیقه و ۵۸ ثانیه در ماموریت حضور داشته است. وی دو بار و به مدت ۵ ساعت و ۴۵ دقیقه نیز پیاده‌روی فضایی انجام داده است‌.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *