جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۸
نهاد متولی کدام است؟ بانک‌مرکزی، قوه‌قضاییه یا ناجا؟!

سودجویی 1000 میلیاردی شرکتهای لیزینگی فاقد مجوز/ فعالیت 400 شرکت غیررسمی!

يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 377867
براساس اخبار دریافتی خبرنگار جهان، پاسخ غیر منطقی شرکت "نگین خودرو آفتاب"در حالی مطرح می شود که بسیاری از مشتریان متضرر این شرکت با مشکلات عدیده ای در زندگی خود مواجه شده و شرکت مذکور همچنان بر عدم تحویل خودرو و یا عدم بازپرداخت پول آنها اصرار دارد!
سودجویی 1000 میلیاردی شرکتهای لیزینگی فاقد مجوز/ فعالیت 400 شرکت غیررسمی!
 گروه جامعه جهان نيوز- اصغر جابری: در حالی که ۳ دهه از فعالیت شرکتهای لیزینگ خودرو در کشور می گذرد، اما متاسفانه این صنعت که به منظور کمک به اقشار جامعه راه اندازی شده بود به دلیل عدم نظارت دستگاههای ذی ربط، متأسفانه در سالهای اخیر، تنها موجب افزایش پرونده‌های شعب قضایی شده است.

 نیم نگاهی به فعالیت چند سال اخیر شرکت های لیزینگی، گواه آن است که به جز شرکتهای دارای مجوز از بانک مرکزی،پرونده های قضایی بسیاری به دلایل متعدد از جمله تخلف در زمینه تحویل به موقع خودرو،کلاهبرداری و متواری شدن مدیران عامل این مجموعه‌ها و در نهایت متضرر شدن هزاران نفر در محاکم قضایی تشکیل شده است؛ موضوعی که بحث نظارت بر عملکرد این مراکز را بیش از پیش در هاله ای از ابهام می برد! 

مسئله لیزینگ خودرو زمانی تاسف بارتر می شود که بدانیم بر اساس آمار غیر رسمی منتشره به نقل از جام جم آنلاین، حدود ۵۰۰ مرکز لیزینگ در کشور وجود دارد و در این میان تنها ۲۵ شرکت از سوی بانک مرکزی دارای مجوز هستند و ۱۲ شرکت هم در حال تمدید مجوز می باشند. یعنی تنها ۳۷ شرکت از سوی بانک مرکزی به رسمیت شناخته می شوند و بر عملکرد آنها نظارت دارد. این در حالی است که دستگاه نظارت کننده بر ۴۶۳ شرکت لیزینگی بدون مجوز مشخص نیست. 

البته بهتر است اینگونه مطرح کنیم: بیش از ۴۰۰شرکت بدون مجوز و بدون نظارت در کشور وجود دارند که از سوی هیچ نهادی بازخواست نمی شوند، هیچ نظارتی بر عملکرد آنها وجود ندارد، کسی از آنها برای کاسبی شان مجوز نمی خواهد، در روزنامه های کثیرالانتشار و معتبر کشور تبلیغات رنگارنگ می دهند و گاه یک صفحه از روزنامه را به خود اختصاص می دهند و رپرتاژ آگهی هم منتشر می کنند! 

و زمانی اوضاع بغرنج تر می شود که چندی پیش یکی از همین شرکت های فاقد مجوز بانک مرکزی، در یکی از شبکه های سراسری تلویزیون به عنوان شرکت موفق معرفی می شود و رسانه منتسب به صدا و سیما نیز برای وی رپرتاژ آگهی منتشر می کند! 

اما نگاهی به عملکرد شرکت های لیزینگی فاقد مجوز، نشان می دهد که عملکرد این شرکتهای لیزینگی ۳ دسته است: 

دسته اول شرکتهایی هستند که پول مردم را خورده و مدیران آن متواری شده اند.پس از مدتها داد و فغان مردم به مراجع قضایی رسیده و پس از ماهها پیگیری برای افراد متواری پرونده تشکیل شده است.البته سابقه این گونه کلاهبرداری ها نشان داده است که مال باختگان بایستی عملکرد خود مبنی بر اعتماد به شرکت لیزینگی را سرلوحه ادامه زندگی شان قرار دهند و قید پول رفته را بزنند! 

دسته دوم، شرکت هایی هستند که سعی دارند عملکرد شفافی از خود نشان دهند و البته جای این سئوال است که چرا اینگونه شرکت ها از بانک مرکزی مجوز فعالیت نمی گیرند و عمدتا از نظارت فراری هستند.
 
دسته سوم هم شرکت هایی هستند که از خلا قانونی و نظارتی عملکرد لیزینگی ها، سوء استفاده کرده و عمدتا تخلف می کنند.یکی از عمده ترین این تخلفات، بدقولی این شرکت ها در تحویل خودرو بر اساس مدت زمان معین در قرار داد با مشتری می باشد. 

یعنی پیش پرداختی که از مشتری برای تشکیل پرونده و به قولی، طی مراحل اداری می گیرند حداقل ۱۰ میلیون تومان است، این مبلغ مدتها در حساب شرکت می ماند تا فعالیتهای اقتصادی شرکت در حوزه های دیگر و سوددهی لازم با پول مردم بدست آید.

بررسی گردش مالی این شرکتها با پس انداز مردم نیز خالی از لطف نیست:
اگر از بین این 500 شرکت،  300 شرکت فعال را بطور میانگین درنظر بگیریم و با محاسبه اینکه بطورمیانگین هر کدام از این شرکتها 300 مشتری داشته باشند و حداقل دریافتی آنها از هر مشتری 10 میلیون تومان باشد یعنی حدود 1000میلیارد گردش مالی بدون مجوز و بدون نظارت که هر لحظه امکان کلاهبرداری نیز وجود دارد!ضمن اینکه با توجه به اینکه این شرکتها سودهای پایین را در آگهی های تبلیغاتی خود اعلام می کنند مشتریان بسیاری را جذب می کنند.
 
این پروسه که ماهها به طول می انجامد قاعدتا با نارضایتی مشتری مواجه می شود و شرکت که بخوبی می دانند جایی برای طرح تخلف صورت گرفته وجود ندارد، با خیال راحت سودجویی می کند و مردم ناراضی که گاه تمام پس اندازشان در حساب این شرکت است ناچارا پس از چند ماه به شرکت مراجعه می کنند تا پول خود را پس بگیرند.
 
دراینجاست که تازه بدقولی شرکت برای بازپرداخت پول مشتری آغاز می شود و حالا باید مشتری ماهها بدود تا اصل پول خود را دریافت کند آنهم بدون هیچگونه خسارتی!

البته در این میان شاید خودرو ۴۰ درصد از مشتریان هم تحویل شود تا ویترین شرکت بهم نخورد و در گزارش عملکرد شرکت سفره رنگینی پهن شود؛لازم به ذکر است  همه این پروسه در صورتی اتفاق می افتد که مدیرعامل با پول مردم متواری نشود! 

یکی از بزرگترین مشکلاتی که مشتریان این شرکتهای لیزینگی با آن مواجه هستند این است که رسیدگی به تخلفات اینگونه شرکتها در مراجع قضایی طولانی مدت است و البته با توجه به اینکه تخلف در حد خلف وعده است عمدتا راه به جایی نمی برند مگر اینکه مدیران لیزینگ با پول مردم متواری شوند. در چنین زمانی است که مراجع قضایی دست به کار می شوند و پرونده کلاهبرداری تشکیل می شود نه تخلف آشکار شرکت قبل از وقوع جرم محرز! 

گاهی برخی تخلفات باعث می شود تا مشتریان متضرر، به رسانه ها مراجعه و با تشریح وضعیت موجود نسبت به آگاه سازی مردم از طریق رسانه ها اقدام کنند؛ البته واکنش یکی از این شرکتهای لیزینگی به نام "نگین خودرو آفتاب" نسبت به درج خبری اعتراض گونه درباره این شرکت در یکی از روزنامه ها نیز قابل توجه است: 

این شرکت در توجیه فاقد مجوز بودن از سوی بانک مرکزی می گوید: به دلیل فعالیت شرکت در حوزه فروش اقساطی، شرکت نگین خودرو آفتاب جزو شرکت‌های لیزینگ محسوب نمی‌شود و نیاز به مجوز بانک مرکزی ندارد! 

شرکت "نگین خودرو آفتاب" همچنین در جوابیه ای پیرامون مطلبی که در روزنامه شرق در مردادماه جاری، مبتنی بر اعتراض مشتریان این شرکت منتشر شده است عنوان می کند: 

"این مطلب کاملا مهندسی‌شده بوده است. مشتریانی که به‌دلیل نداشتن ضامن معتبر و یا موجودنبودن خودروی درخواستی آنها در بازار، پرونده آنها به تعویق افتاده، خود را معترض دانسته و با تماس با خبرنگاران مختلف قصد تخریب نام شرکت را دارند"! 

براساس اخبار دریافتی خبرنگار جهان، پاسخ غیر منطقی شرکت ها در حالی مطرح می شود که بسیاری از مشتریان متضرر آنها با مشکلات عدیده ای در زندگی خود مواجه شده و شرکت های  مذکور همچنان بر عدم تحویل خودرو و یا عدم بازپرداخت پول آنها اصرار دارد! 

اما آنچه عملکرد کلی فعالیت لیزینگ ها در کشور را تحت شعاع قرار داده و متاسفانه بسیاری از مردم را به دلیل نا آگاهی متضرر کرده است عدم نظارت بر فعالیت اقتصادی شرکت هایی است که تحت عنوان لیزینگ و یا حتی "فروش اقساطی" است و هیچ متولی برای پیگیری اعتراض مردم وجود ندارد. در این میان فقط بانک مرکزی شرکت های دارای مجوز را اطلاع رسانی می کند و مراجع قضایی در صورت کلاهبرداری محرز وارد گود می شود که این پدیده منجر به آسیب های جبران ناپذیری برای خیل عظیم مشتریان این شرکت ها خواهد شد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
اصغر جان زدی به هدف دمت گرم
امیدوارم یه مقدار گوش شنوایی باشه برای بعضی ها
عجب پولی پارو می کنن!
اگر ارتباط مديران خودروسازي با ليزينگها آشكار بشه اونوقت متوجه خواهيد،شد،كه چه كردند با مردم اينها با مردم كم بضاعت،!!!! خدا لعنت كند باني اين همه رانت و فساد و باند بازي را كه از حدود 13-14 سال پيش شروع شد و همچنان ادامه دارد.
متقاضی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
چند صباحی است که برخی از شرکتهای به اصطلاح لیزینگ که در روزنامه ها و نیازمندی های گوناگون شروع به تبلیغات نموده اند به صورت کاملاً حرفه ای اقدام به کلاهبرداری از مردم و سرمایه های آنان می نمایند .

این قبیل شرکتها در ابتدا و پس از تماس مشتریان به آنها قول تحویل خودرو ظرف 20 روز کاری را اعلام مینمایند و اذعان میدارند که حتی کمتر از این مدت نیز تعهدات خود را به انجام میرسانند .

در ابتدا قرار است 2 دعوت نامه برای مشتریان ارسال شود دعوت نامه اول طرف 10 روز برای مراجعه به دفتر خانه و انجام کارهای قانونی و دعوت نامه دوم پس از 10 روز دیگر که در آن زمان و مکان تحویل خودرو نوشته شده است .

دعوت نامه اول طرف 10 روز کاری اول به دست مشتریان میرسد اما دعوت نامه دوم هیچ وقت به دست آنها نمیرسد و زمانی که با شرکت تماس گرفته میشود پس از 2 روز سر کار گذاشتن مردم عنوان می شود که برای پیگیری کار می بایست به صورت حضوری به شرکت مراجعه شود .

پس از مراجعه و پیگیری موضوع متوجه می شوید که اصلاً در قرارداد امضا شده طرفین زمانی برای تحویل خودرو در نظر گرفته نشده و شرایط به طور غیر قابل باوری یک طرفه و به سود شرکت منعقد شده است .

پس از کلی ناراحتی و درگیری تازه متوجه می شوید که اگز هم پول خودتان را هم بخواهید پس بگیرید در یکی از بندهای این قرارداد آمده است که اگر انصراف دهید باید مقداری پول بابت هزینه های محضر به شرکت پرداخت کنید .نکته جالب تر این است که پول شما را همان روز پس نمیدهند و در قرارداد ذکر شده که 45 روز کاری دیگر پول به شما پس داده میشود و شما نیز هیچ کاری نمیتوانید انجام دهید و کلانتری محل هم حق را به شرکت میدهد .البته این شرکتها جهت ترساندن مشتریان و جلوگیری از آبرو ریزی پیش مشتریان جدید اقدام به استخدام نیروهای انتظامی شخصی نیز می نمایند که بوسیله آنها به مردم بیچاره فشار می آورند .

یکی از بزرگترین این شرکتها شرکت نگ[...] خو[...] آف[...] میباشد که در غرب تهران و در ستارخان فعالیت مینماید .

شرکت نگ[...] خو[...] در زمان عقد قرارداد با شماره ثبتی با شما قرارداد می بندد که مربوط به شرکتی به نام نگ[...] زع[...] آف[...] است .گویا این چند ماه این شرکت در این زمان با پول های مردم به تجارت دیگری پرداخته و مردم این وسط به جز ضرر و زیان کار دیپری نمی کنند .

جالب اینجاست که هیچ مرجع و سازمانی به کار این شرکتها نظارت نداشته و این شرکت به راحتی اقدام به کلاهبرداری زمانی مینماید و با اعصاب و روان مردم و خانواده های آنان بازی میکند .

لازم به ذکر است نبود راهکارهای قانونی مناسب باعث بوجود آمدن این قبیل شرکتها شده است .

ضمن خسته نباشید از شما عزیزان که با انتشار اخبار در تلاش هستید تا عموم جامعه را آگاه نمایید عاجزانه خواستارم تا خبری از شرکت های لیزینگی که در حال کلاهبرداری از مردم بی بضاعات و نا امید از همه جا هستند تهیه فرمایید.

اینجانب مدت یک ماه ونیم است که در شرکت نگ[...] خو[...] آف[...] خودرو ثبت نام نموده ام و 9 میلیون به عنوان پیش پرداخت داده ام. روز اول قرار بود خودرو تا 35 روز کاری به ما پرداخت شود ولی بعد از گذشت 35 روز کاری حتی کسی تماس هم با بنده نگرفت تا اینکه به صورت حضوری مراجعه نمودم و دیدم که عده زیادی حتی تا 10 ماه پیش نیز ثبت نام نموده اند و خودروی خود را دریافت ننموده اند. عده ای هم در دادگستری سعادت آباد شکایت نموده اند که این شرکت دروغگو در حال جلب رضایت آنها با وعده های دروغین دیگر است.
بار دیگر ضمن تشکر از شما خواستارم تا تمامی مردم را از اعمال غیر قانونی این شرکت (در قالب قرارداد مثلا قانونی ترکمانچای) مطلع سازید.
رضا
من خودم تو این شرکت ثبت نام کردم و هر زمان که مراجعه کردم در اول قول 35 روزه میدن ولی در مراجعات بعدی به هر دلیلی جواب سربالا میدن و متوجه شدم ظاهرا" کلانتری محل هم طرف شرکت را گرفته و هیچ مرجع ای جهت رسیدگی نیست و از مسئولین خواهش میکنم اگر دلتان به حال مردم میسوزه کاری بکنن
ناشناس
با سلام .مدارکی دارم از شرکت نگین خودرو که ثابت میکنه کلاهبردارن خواستین در اختیارتون میذارم ... ..حتی یه فایل صوتی دارم از مسولین همین شرکت که ...

............................................................
بخش تعاملی جهان نیوز: با سلام
کاربرگرامی لطفا مستندات خود را به آدرس jahannews1400@gmail.com ارسال کنید.
با تشکر
ش
Iran, Islamic Republic of
شرکت « ع. خودرو » یک کلاهبردار است. مردم اعتماد نکنند. به داد مردم برسید.
پارسا
Iran, Islamic Republic of
همشون کلاهبردارن مواظب باشید دردامشون نیوفتید.همشون الکی وعده میدن