جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

خطرات نگهداری لاک‌پشت و حلزون

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب: 159166
مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي آبزيان اداره‌كل دامپزشكي شمال كرمان گفت: نگهداري لاك‌پشت گوشت‌قرمز و حلزون سيبي بسيار خطرناك است و سبب بيماري‌هاي گوارشي، قلبي و انگلي مي‌شود.
به گزارش فارس، مهدخت طالب‌همت ظهر امروز در جمع خبرنگاران در كرمان اظهار داشت: ماهي قرمز جزو ماهيان آكواريومي و از دسته كپور ماهيان و گرمابي است كه سبب عفونت‌هاي گوارشي و سل پوستي مي‌شود و تاكنون در ايران در اين زمينه گزارشي نداشته‌ايم.

طالب‌همت تصريح كرد: اين ماهي‌ها بايد از مراكز معتبر و مورد تأييد دامپزشكي، در ظروف سرپوشيده و قابل شستشو خريداري شود و در صورت قرار دادن در پلاستيك نبايد بيش از دو ساعت بماند و به ظرف ديگري منتقل شود.

وي افزود: ماهي در منزل بايد در ظرفي كه سطح مقطع آن بزرگ و آب آن عاري از كلر باشد، قرار گيرد و بايد ۲۴ تا ۷۲ ساعت در ظرف دهان‌گشاد بماند تا كلر از آن خارج شود.

طالب‌همت خاطرنشان كرد: مرحله تعويض آب ماهي نبايد به يك‌باره انجام گيرد، بلكه بايد در آبي كه دماي آن بين ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتيگراد و حدود يك تا ۲.۵ ليتر هفته‌اي دو بار با مخلوط شدن با نيمي از آب قبلي ظرف انجام گيرد.

مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي آبزيان اداره كل دامپزشكي شمال استان كرمان بيان داشت: نحوه غذادهي به ماهي بايد به اين گونه باشد كه تنها از مواد كم‌پروتئين و سرشار از كربوهيدرات به اندازه‌اي كه تمام سطح ظرف را نپوشاند، استفاده شود.

وي ابراز داشت: زيرا اين امر سبب كاهش اكسيژن و افزايش مواد آلي و سرانجام منجر به مسموميت غذا مي‌شود و بهتر است، از غذاهاي بسته‌بندي ويژه ماهي از مراكز عرضه آن استفاده شود.

مسئول اداره بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي آبزيان اداره كل دامپزشكي شمال استان كرمان عنوان كرد: بايد از دست زدن به ماهي قرمز به ويژه توسط كودكان و افراد داراي آلرژي خودداري شود و هنگام تعويض آب آن بايد از دستكش استفاده شود و در صورت تماس با دست با آب و صابون شسته شود.

طالب‌همت عنوان كرد: براي ضدعفوني كردن سطح آكواريوم بايد از نمك طعام به مقدار ۳۰ گرم در ليتر به مدت ۱۰ دقيقه و يا تركيبات آمونيوم چهار‌تايي و ساير مواد ضدعفوني ‌كننده استفاده شود و پس از شستشوي كامل آن ماهي را به آن منتقل كرد.

وي اضافه كرد: شهروندان بايد از خريد ماهي‌هاي داراي باله‌هاي تاخورده، داراي لكه‌هاي پنبه مانند، سفيد و يا قرمز در بدن، لبه باله‌ها خورده يا سائيده شده، بي قراري، عدم تعادل و تحرك و چشم‌هاي بيرون زده خودداري كنند.

اين مسئول در پايان اذعان داشت: نگهداري لاك‌پشت گوشت قرمز و حلزون سيبي بسيار خطرناك است، زيرا سبب بيماري‌هاي گوارشي و قلبي و انگلي مي‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *