جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۱
۴۴

فشار اصلاح طلبان برای استعفای قالیباف

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 339067
پیش‌بینی‌هایی می‌شد کار شهردار در دوره جدید ‌به مراتب سخت‌تر از دوره پیشین باشد،‌ این پیش‌بینی‌ها با اظهارات یکی از اعضای شورا که خواستار استعفای قالیباف به دلیل سانحه آتش‌سوزی خیابان جمهوری شده بود، به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.
فشار اصلاح طلبان برای استعفای قالیباف
به گزارش جهان، تسنیم نوشت:

اپیزود اول

شوراهای شهر اول یکی دو سال پس از انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ با اصرار و ابرام رئیس‌جمهوری وقت شکل گرفتند و همواره در سخنرانی‌ها به این نکته اشاره می‌شد که یک اصل معطل مانده قانون اساسی پس از ۱۶ سال مجدداً احیا شد‌ البته این اتفاق از اقدامات درخور تحسین بود.

شورای شهر اول تهران اما شورایی سیاسی و پر از نزاع و کشمکش بود. از غیبت‌های مکرر اعضا گرفته تا درگیری بر سر انتخاب یا ابقای شهردار، نه تنها شورای ۱۵ نفره شهر تهران را به ماراتن نفس‌گیر و خسته‌کننده‌ای برای مردم تهران و صد البته خود اعضا تبدیل کرده بود بلکه کم کم این باور که شوراها فاقد کارآیی لازم هستند در حال قوت گرفتن بود. یک روز نگارنده این سطور در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار برای گزارشی انتقادی از شورای شهر تهران تیتر «شورای شهر؛ ۱۶ سال انتظار، ۴ سال جنجال» را برگزید.

درگیری‌های لفظی ناشی از اختلاف سلایق اعضای دوره نخست شورای شهر تهران هر روز تیتر صفحات اجتماعی روزنامه‌های وقت بود و بالاخره ۶ تن از اعضای شورای شهر در نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت خواهان برکناری «ملک مدنی» که شهردار تهران بود، شدند.

کشمکش‌ها و غیبت‌ها به همین جا ختم نشد، سرانجام اعضای شورای شهر نخست، شورای شهر را به انحلال کشاندند تا یک بار دیگر یکی از اصول قانون اساسی معطل شود اما این بار معطل زیاده‌خواهی و سیاست‌بازی آقایان. یادآوری این نکته که اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای نخست را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دادند نیز خالی از لطف نیست.

اپیزود دوم

شورای دوم و سوم شهر تهران اما به اذعان بسیاری از سیاسیون و حتی مردم، شوراهایی به دور از حاشیه‌‌های شورای اول بودند و با این‌که تقریباً ترکیب شورای دوم و سوم شهر تهران از سلایق مختلف تشکیل می‌شد اما به مدت ۱۰ سال یعنی ۴ سال شورای دوم و ۶ سال شورای شهر سوم به فعالیت خود ادامه دادند و مردم تهران در سایه این تعامل و تلاش برای پیشرفت شهر، طعم شیرین خدمت را چشیدند.

شورای دوم شهر تهران فردی را به عنوان شهردار تهران برگزید که پس از مدتی در قامت رئیس‌جمهوری ظاهر شد و دو دوره ریاست جمهوری را بر عهده داشت و البته شهردار دومی که انتخاب کردند نیز بعدها به عنوان یکی از رقبای اصلی رئیس‌جمهور دولت یازدهم مطرح شد.

مردم تهران روزهای خوش تفاهم و همدلی اعضای شورای شهر دوم و سوم را با دو شهردار و دو سلیقه متفاوت فراموش نمی‌کنند.

اپیزود یکی مانده به آخر

داستان شورای چهارم شهر تهران اما شنیدنی است. هنوز مدت کوتاهی از شروع به کار شورا نگذشته بود که انتخاب شهردار تهران با اما و اگرهای فراوانی مواجه شد و پس از آن که مخالفان ابقای قالیباف به عنوان شهردار متوجه شدند که منع قانونی برای انتخاب مجدد شهردار سابق به عنوان شهردار جدید وجود ندارد تمام تلاش خود را صرف آن کردند تا لباس شهردار را بر تن محسن هاشمی که روزگاری مدیرعامل متروی تهران حتی در زمان محمدباقر قالیباف بود، کنند.

اما این شروع یک تراژدی غم‌انگیز در حوزه شهری بود. مخالفان قالیباف وقتی متوجه شدند که یکی از اصلاح‌طلبان برخلاف رویه حزبی، به برنامه‌های قالیباف رأی داده و او با اختلاف یک رأی شهردار تهران شده است، چوب حراج بر آزادی عقیده و استقلال افراد زدند. کار به اینجا هم ختم نشد و بدترین اهانت‌ها را متوجه هم کیش خود کردند تا این رسوایی در تاریخ ثبت شود و هر روز خبری منتشر می‌شد که حکایت از حذف این عضو اصلاح‌طلب شورا از فلان حزب داشت و سرانجام، این هیاهو و غوغاسالاری‌ها از سوی دبیران کل احزاب و نمایندگان مجلس تقبیح شد تا آب‌ها از آسیاب بیفتد.

اپیزود آخر

از همان ابتدا مشخص بود، شهردار تهران برخلاف سنوات گذشته، دوران سختی را پیش رو دارد. هنوز چند ماهی از انتخاب مجدد قالیباف به عنوان شهردار تهران نمی‌گذرد که حادثه تلخ خیابان جمهوری تهران و فوت دو کارگر زن در سانحه آتش‌سوزی مردم تهران را متأثر کرد و اما یکی از اعضای شورا بر طبل استعفای شهردار تهران کوبید.

به تکاپو افتادن اعضای اصلاح‌طلب شورا برای کناره‌گیری شهردار تهران در پی این حادثه ممکن است در نگاه اول، همدردی با خانواده قربانیان این حادثه باشد اما این اظهارنظر، حکایت از عمق نگرانی آنان از ادامه سکانداری شهرداری تهران توسط یک اصولگرا دارد چرا که درخواست استعفای شهردار در پی این حادثه همانند درخواست استعفای رئیس‌جمهوری به دلیل مسمومیت سه هزار نفر از مردم پردیس است.

عضو اصلاح‌طلب شورا می‌توانست از شهردار تهران بخواهد تا پس از بررسی‌های دقیق، به شورا گزارش خود را ارائه کند و در صورت قصور آتش‌نشانی، رئیس آن را برکنار کند. در ماجرای مسمومیت مردم پردیس، چنان‌چه ثابت شود، مشکل از آب شرب بوده است، افکار عمومی خواهان برخورد با عوامل آن خواهند بود یا استعفای وزیر نیرو؟

با خودکشی دانش‌آموز شیرازی که به خاطر همراه داشتن تلفن همراه از مدرسه اخراج شده بود، چرا وزیر آموزش و پرورش استعفا نکرد؟ پلنگ‌های نایاب یکی‌یکی کشته می‌شوند و رئیس‌ سازمان حفاظت از محیط‌زیست استعفا نمی‌کند، تلفات جاده‌ای ناشی از تردد اتوبوس اسکانیا همچنان ادامه دارد و اما وزیر راه‌وشهرسازی استعفا نمی‌کند و آخرین پرسش این که چرا رئیس‌جمهوری برای پیگیری حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری دست به قلم می‌شود ولی برای مسمومیت ۳ هزار نفر از ساکنان پردیس نامه‌نگاری نمی‌کند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


واقعا پشیمونم که بهش رای ندادم
به کی رای داده بودی؟
Iran, Islamic Republic of
هميشه همينجوره يكي كه خوب كار ميكنه باهاش اينجوري برخورد ميشه همه مردم تهران مي دونن كه قاليبالف چقدر زحمت كش و با كلاسه
درست مثل احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
بايد استعفا بدهد ...
بشین تا استعفا بده
Sweden
حتما محسن جونتون بیاد
نباید استعفا بدهد.............
شهردار تهران برخلاف سنوات گذشته، ????????????????
هنوز یادمان نرفته که دولت پول اتوبوس ها مترو را پرداخت نمی کرد
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز این جمله در متن کاملا درست است زیرا در سنوات گذشته اصلاح طلبان و اصولگرایان مدعی در حمایت بی چون چرا از قالیباف برای تخریب احمدی نژاد همداستان بودند...
United States
احسنت کاملا موافقم
اعتدالیون افراطی با رأی 5/50 در صدی به کمتر از حذف تمام رقبا از صحنه راضی نیستند.
غح - ط
Iran, Islamic Republic of
با سلام : متاسفیم از این همه سیاسی بازی واین همه دلمشغولی در موضوعات متفرقه واقعا وارد شدن رئیس جمهور ودستور تحقیق توسط ایشان هیچ چیزی جز سیاسی بازی را تداعی نمیکند و خوب بود این حادثه از مجاری قانونی خود پیگیری شود تا بیمورد این قشر محترم و جانفدا در مظان اتهام قرار نگیرد فراموش نکنیم که هنوز زمان زیادی از جانفشانی یک مامورآتش نشانی برای نجات یک بچه نگذشته، شاید هم در جایی کاری از کسی برنیاید و دیر شود به خصوص در آتش سوزیها که زود دیر میشود(خدا به بازماندگان صبر دهد)و خیلی از مرگها از همین نوع است دیر به اورژانس رسیدن دیر به پزشک رسیدن دیر رسیدن مامور به صحنه و خیلی دیر شدنهای دیگر که دستور رئیس جمهور را ندارد
رضا
دیکتاتوری اصلاح طالبانه همینه همینه!!! هواداران طالبانیست های اصلاحاتی منصفانه قضاوت کنند!!!
معلم
کافیست به آرشیو صدا و سیما مراجعه کنید و ببینید که در همین یک ماه گذشته در چند حادثه آتش سوزی، تجهیزات آتش نشانی درست عمل نکرده است یا ماشینها آب نداشته است!
ای کاش ایشان این قدر که دنبال تبلیغات برای زدن یک زیرگذر عابر پیاده بود به فکر جان ملت هم بود!
Iran, Islamic Republic of
برای اینکه برای رئیس جمهور جان سه هزار نفر خارج از تهران و در پردیس از جان دو نفر در تهران مهمتر نیست و ما شهروند درجه اول و دوم در این دولت داریم
قالیباف دوست داریم.
SAABER
Canada
بیخود!
سیدمحمدعلی سیادت ازآبادان
United States
.... به خاطرهمین اونروز نتونست چیزی بنویسه چون هیچ خودکار وقلمی تودسترش نبود!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
حرف حساب جواب نداره
احمد
اگه قليباف بخاطر اين مسئله بركنار شه
قطعنا روحانى بايد استيضاح بشه
چون قصور و مخفى كارياى دولت خيلى بيشتر از اين حرفاست
روحانی نباید استیضاح شه...
اگر تمام این اتفاقات در دوران دولت دهم اتفاق می افتاد الان امثال مطهری سر احمدی نژاد را از تن بارها جدا کرده بودند ولی چون در دوران دولت یازدهم است و پشتوانه دولت یازدهم هاشمی و خاتمی است اشکالی ندارد
محب213
Iran, Islamic Republic of
دکتر قالیباف بازی با دم شیر کرده وقتی رقیبش محسن هاشمی بوده و برده خاندان هاشمی در پی انتقام هستند
دکتر وقتی میگه الودگی هوا رو حل میکنم معلومه دولتیها خوششون نمیاد
دکترما همه دوست داریم و پشتتیم
با امید به خدا برو جلو بزن تو دهن این دیکتاتورا
.. چه برسه به شیر، فقط صدای...
احمد
دم شير كجا بود
...
محمدی
Iran, Islamic Republic of
یادمون نرفته که همین قالیباف با این خاندان چه برو بیایی داشت ...
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
این کار هائی که نفوذی های اصلاح طلب با چراغ سبز عزیز دل اعتدال دارند انجام جهت حذف بعضی از مهر ها
Iran, Islamic Republic of
آقای قالیباف ثمره همکاری با اصلاح طلبان در تخریب دولت احمدی نژاد را باید الان بچیند ...
آقای قالیباف یاد اون روزی بیفت که خواستار استعفای وزیر آموزش و پروش بابت حادثه شین آباد بودی!
علی
Sweden
خیلی باید بد بخت باشیم هنوز از احمدی نژاد حمایت می کنید قالیباف اصلاح طلب نیست
ماشالله احمدی نژاد نیازی به تخریب نداشت...!!
اصلاح طلبان تند رو شرف دارن به امثال شما که دنیال تسویه حساب با این مدیر جهادی هستید...
مدیریت ایشون بارها مورد تایید جضرت آقا قرار گرفته...
شما هم عادت کردید تخریب کنید ثمره تفرقه اصولگریان در انتخابات را بچینید
حامد
Iran, Islamic Republic of
واقعا این دولت اعتدال گرا و شورای شهر اصلاح طلب آدم رو یاده ...
Iran, Islamic Republic of
ای شیطون، حالا که طرف از خودتونه چقدر دمکرات و لطیف شدید!
محسن
... ا ایا اقای قالیباف باید استفابدهد یا خانم ابتکار
Iran, Islamic Republic of
سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران. آقاي قاليباف با اين همه بودجه هاي هزار ميلياردي و پروژه هاي پرخرچ جواب دهند كه چرا يكي از مهمترين زيرمجموعه هاي شهرداري كه با جان مردم سر و كار دارد در اين حد ضعيف و ناتوان است؟
علی
Sweden
هفته پیش دیدین رهبری از قالیباف خیلی حمایت کرد دیگه لزوم نداره بر علیه قالیباف صحبت کرد
Iran, Islamic Republic of
برادر قالیباف یادتان هست روزی که احمدی نژاد ودولتش را اماج حملاتت میکردی.تیترروزنامه ات(همشهری)درروز23 خرداد88رو یادت هست.بهتره بفهمی اینهاکه دور وبرت بودند دشمنان دوست نمای ات بودند.امیدوارم فهمیده باشی
United States
سلام
روز آتش سوزی در جمهوری ما در خیابان جمهوری بودیم که آتش نشانی در حال آژیر کشیدن و پشت چند ماشین در چراغ قرمز بود ولی متاسفانه پلیس راهنمایی و رانندگی بدون هیچ توجه چراغ را سبز نمی کرد تا ماشینها از جلوی ماشین آتش نشانی جلو روند چه بسا همین چند دقیقه تعلل و بی توجهی پلیس راهنمایی و رانندگی باعث مرگ دو نفر از همشهریانمان شد.
استعفای دولت به خاطر ترور و انفجار در مراکز دیپلماسی در اولویت است...هرچند قالیباف استعفا نخواهد داد
Iran, Islamic Republic of
استدلال منطقی ای است
قالیباف باید پاسخگوی تهمتهایش علیه دکتر احمدی نژاد باشد
تو خوبی