پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۱

یک روز آیت‌الله هاشمی چگونه می‌گذرد؟

دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 209467
مواضع هاشمی رفسنجانی در قالب گفتگویی متفاوت با وی بعد از انتخابات سال ۸۸ در «صراحت‌نامه» مکتوب شد.
امیر عباس تقی‌پور از انتشار کتاب «صراحت‌نامه» با موضوع گفتگوی وی با آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی خبر داد. این کتاب، گفتگوی انتخاب شده جشنواره مطبوعات است که توانست رتبه سوم جشنواره را در بخش مصاحبه از آن خود کند.

مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات در گفتگو با مهر از انتشار کتاب «صراحت نامه» در قالب گفتگو با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خبر داد و گفت: در پی انتشار گفتگویی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ماهنامه مدیریت ارتباطات که در هجدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها رتبه سوم بخش مصاحبه را نیز به دست آورد، این گفتگو در قالب کتابی با عنوان «صراحت نامه» منتشر می‌شود.

این کتاب از سوی انتشارات سیمای شرق و با همکاری ماهنامه مدیریت ارتباطات و در قطع پالتویی در دست انتشار قرار گرفته است.

به گفته تقی پور در مقدمه این کتاب اذعان شده است، شرایط خاص بعد از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در خردادماه سال ۸۸ موجب شد مصاحبه ماهنامه مدیریت ارتباطات در تیرماه ۸۹ با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس توأمان مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن سال، بازتاب فراوانی در رسانه‌های داخلی و خارجی پیدا کند، چرا که او در این مصاحبه، جملاتی را به زبان آورد که تا قبل از آن به هیچ رسانه‌ای نگفته بود.

در بخشی از این مصاحبه می خوانیم:


نظر شما به عنوان شخصیتی که هم تجربه اش را و هم مدیریتش را داشتید و همین الان هم در رأس بالاترین نهاد مشورتی نظام نشسته اید، در مورد فضای رسانه ای چیست؟

باید اولاً واقعیت محیط و مخاطب را بشناسیم. ثانیاً حرفهایی که مخاطب را فراری بدهد، نگوییم و حرفهایی بزنیم که وجدان طرف را قانع کند. البته اگر کسی خودش عقیده ای دارد، حرفهای خودش را هم در آن قالب می تواند در بیاورد. ما توقع نداریم بی بی سی بیاید سیاست کشور خودش را فراموش کند. سیاست آن کشور را در هر برنامه ای می بینید، حتی سیاست استعماری اش را. با شیوه ای حرفه ای خود را در مغز مردم جا می کند. ما باید با دانش روانشناسی، جامعه شناسی و پیش بینی آینده آشنا باشیم. الان خیلی چیزها در اطلاع رسانی شرط است.


فرض کنید آقای مهاجرانی به عنوان کسی که سالها معاون شما بوده، وقتی شما ایشان را در بی بی سی فارسی می بینید، چه احساسی به شما دست می دهد؟
مایل نیستم هیچ وقت از آن رسانه استفاده کنم. آنها خودشان می دانند و من نمی دانم چه دلیلی برای خودشان دارند. حرف خودم را هم نمی خواهم به آنها تحمیل کنم.


این رسانه های حرفه ای خارجی که اشاره کردید، فکر می کنید در مدیریت افکار عمومی داخل کشور ما در مقایسه با رسانه های داخلی، چه وزنی دارند؟
مردم فرق می کنند. خیلی از مردم هستند که پیشداوری دارند و خیلی به حرفهای آنها توجه نمی کنند و گوش هم نمی دهند. ولی بخشی هم هستند که فقط همانها را می گیرند. بخش دیگری هم هستند که هر دو را می گیرند و مقایسه می کنند.


فکر می کنید مدیریت رسانه موجود در کشور ما چه مقدار در پیدایش عمق اتفاقات پس از انتخابات تأثیرگذار بود؟
من از سبکی که دارد عمل می شود، راضی نیستم. باید خیلی حرفه ای تر از این، واقعی تر و مخاطب شناس تر و حقیقتگوتر باشد. ما نیاز به رسانه ای داریم که واقعاً مورد اعتماد مردم باشد و مردم حرفش را بفهمند و قبول کنند. این دور از دسترس نیست و قابل تأمین است.

فرمایشات شما در مورد رسانه ملی است یا مجموع رسانه ها؟
همه رسانه ها، به خصوص رسانه ملی که تأثیرگذاری بیشتری دارد.

فکر نمی کنید اگر در چارچوب یک سیاست کلی در مجمع نحوه عملکرد رسانه ملی مورد بررسی قرار گیرد و با رهبری مشورت شود، می توان سیاست مدونی در این حوزه داشت؟
ما باید در همه زمینه ها سیاست بگذاریم و به رهبری بدهیم. اگر ایشان تأیید کردند، ابلاغ کنند. این برنامه در موضوعات کاری ما هست. روز اول که مجمع سیاست ها را آغاز کرد، حدود ۱۴۰ موضوع را با تصویب رهبری در دستور کار گذاشتیم و حدود ۳۰ تا ۴۰ موضوع را انجام دادیم و بقیه اش مانده است.

بنابراین گزارش، در بخش دیگری از این گفتگو می خوانیم:

تا الان نامه ای نوشته اید که از نوشتن آن پشیمان شده باشید؟
نه.

... احتمالاً برای خوانندگان ما جذاب خواهد بود که بپرسم یک روز کاری شما چه طور میگذرد؟
الان روزهای کاری ام خیلی شلوغ و پرحجم نیست.


خودتان خواستید یا اجبار شد؟
مقداری اجبار شد و مقداری خودم خواستم.


این اجبار زمانه است یا حکومت؟
به خاطر شرایط سیاسی کشور است.


یعنی توافقی صورت گرفته است؟
نه. توافقی نبود. ببینید کارم از لحاظ وقتی که برای کار می گذارم، زیاد است. به غیر از پنج، شش ساعتی که می خوابم یا لحظاتی که سر ناهار یا نماز هستم، بقیه ساعات را کار می کنم. صبح ها برای نماز صبح بلند می شوم، اول نمازم را با مراسمی که دارد، می خوانم و بعد سراغ گزارش های شب میروم. معمولاً گزارشهای شب خیلی زیاد هستند، به خاطر اینکه روز غرب است و خبرهای اساسی هم از آنجا می آید. گزارشهای خودمان خیلی کم حجم است. می بینم در دنیا چه خبر است.


اینها را در منزل نگاه می کنید؟
بله. بعد رادیوهای خارجی را – هر کدام که خبر بیشتری دارد- می گیرم و بخشهای خبری آن را گوش می دهم. معمولاً نیم ساعتی را هم در حیاط کوچکی که داریم، دور حوض و باغچه راه میروم. الان هم در منزل فقط من و همسرم هستیم و کس دیگری نیست. معمولاً او بعد از اینکه نمازش را خواند، استراحت می کند و من صبحانه را آماده می کنم. گاهی می نشینیم صبحانه را یا با هم می خوریم یا من هنوز که او بیدار نشده، می خورم و راه می افتم. مسیر را هم معمولاً به گونه ای تنظیم می کنم که به اخبار خودمان برسم. معمولاً ساعت ۸ اخبار رادیو را در مسیر گوش می دهم. البته در مسیر هم اوضاع شهر را نگاه می کنم؛ لباس مردم، مغازه ها و ویترین ها را نگاه می کنم. در نیم ساعتی که در راه هستیم، خیلی چیزها از شهر می فهمم.

در ترافیک هم گیر می کنید؟
پلیس راهنما داریم. فقط جاهایی مثل چراغ قرمز که همه می ایستند، توقف داریم. چون به پلیس گفته ام که عبور نکنیم. البته گاهی در جاهای شلوغ در ترافیک می افتیم یا شب موقع بازگشت، به جای نیم ساعت، یک ساعت در راهیم. من از جماران به اینجا می آیم. معمولاً اگر وضعیت عادی باشد، ۳۵ دقیقه در راهم و اگر ترافیک غیرعادی باشد تا یک ساعت هم طول می کشد. اینجا هم که می آیم، اول روزنامه ها را می آورند و تیترها را نگاه می کنم. خیلی روزنامه هست، اگر مطلبی برایم جالب باشد، کنار می گذارم و بعداً مطلبش را می خوانم. در این فاصله هم تلویزیون روشن است و هرچه بخواهم چه از ماهواره و چه از تلویزیون خودمان می بینم. رادیو پیام هم گوش می کنم که خوب است و هر یک ربع اخبار پخش می کند...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حاج آقا خیلی کار میکنن!
United States
یکی از خصوصیتهای برجسته ایشان که من خیلی خوشم می آید این است که اصلا در کارش پشیمانی و تجدید نظر خواهی نیست استناد میکنم به جمله ای از ایشان در ماه آخر ریاست جمهوریشان که وقتی مجری تلویزیون از ایشان سوال کرد آقای هاشمی اگر بر فرض الان زمان برمیگشت به هشت سال پیش در کدامیک از برنامه هایتان که برای کشور اجرا کردید تجدید نظر میکردید گفت هیچکدام بلکه دقیقا همین کارهایی را میکردم که در این هشت سال کردم و هر چه مجری سعی کرد تا شاید ایشان یک استثنایی بزند موفق نشدو الان هم که میگوید از نوشتن هیج نامه ای پشیمان نیست بلکه شاید هم ناراحت باشد از اینکه چرا نامه اش را روی چشم خودشان نگذاشته اند و به آن بی مهری شده است .خدایا عاقبت ما را ختم به خیر کن .
United States
درود و سلام خدا بر ایشان خیلی بزرگوار و وقت شناس هستند و برای نظام زحمت کشیدند ان شاءالله که موفق و پیروزباشند و از صمیم قلب ایشان را دوست دارم
United States
بله ایشون خیلی وقت شناسن چون در فتنه 88 بهترین فرصت رو برای تسویه حساب با رهبری و نظام دیدن و با مواضعشون بد جور آب به آسیاب دشمن ریختن مثل برخی سخنرانی های فعلیشون که برای یه دستمال معمولا قیصریه رو به آتش می کشه
خيلي جالب است كه كم هم نمي آورد و خودش را از تک و تا نمي اندازد.
اگر آقاي هاشمي اينقدر از كارهاي خودش راضي است و هيچ نقطه منفي و تاريكي در خود نمي بيند، پس نمي توان در اين دوران پيري به برگشت او به مسير ولايت اميدوار بود و درنتيجه به همان مسير غلط و دفاع ايمان سوز خود از فرزندانش ادامه خواهد داد.
خدايا عاقبت همه ما را ختم به خير بفرما!
آمين يارب العالمين
Iran, Islamic Republic of
هاشمی هم مثل بهشتی در حقش بی مهری زیادی شد خدا بهش توفیق بده، تو فتنه هم بسیار خوب عمل کرد
Iran, Islamic Republic of
ماهواره هم دارن؟
بـــــــــله!!!
United States
مسئولین نظام برای در جریان حرفهای دشمن قرار گرفتن باید هم ماهواره داشته باشن این به نظر من که طبیعیه
Iran, Islamic Republic of
زمان لازمه تا بزرگی هاشمی دیده بشه و قدرش رو بدونن
Iran, Islamic Republic of
از کسی که می گوید به هاشمی بی مهری شده جای تعجب و شگفتی است ایشون 8 سال رئیس جمهور تشریف داشتند و 8 سال در مجلس تشریف داشتند و چندین ساله که پستهای ریاستی بالا را در اختیار دارند که ما و "شمای دلسوز"حتی در خواب هم نمی توانیم ببینیم و یا تصور کنیم
Iran, Islamic Republic of
به نظرم شما جهان نیوزیها از جانبداران هاشمی هستید این همه مطلب که راجع به هاشمی می آورید تا دیگران آن را نقد کنند نهایتا بعد از یک یا دو روز نقدهای نهایی همه به نفع هاشمی را می گذارید ومظلوم نمایی می کنید