سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

تحصیل ۱.۵ میلیون دانش‌آموز در غیردولتی‌ها

واگذاری مدارس با دانش‌آموز به مؤسسات غیردولتی خلاف قانون است
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 381655
وزیر آموزش و پرورش در خصوص واگذاری مدارس به بخش خصوصی گفت: واگذاری مدارسی که دانش‌آموز در آن وجود دارد به بخش غیردولتی، خلاف قانون است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی‌اصغر فانی،‌ وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه «دلیل واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی چیست و این کار مشکلات بسیاری فراهم کرده است»، اظهار داشت: مدارسی که دانش‌آموز دارد، واگذار نمی‌شود و مدرسه خالی برای بهره‌وری از فضا به مؤسسات غیردولتی واگذار می‌شود.

وی افزود: ساختمان خالی را واگذار می‌کنیم و وقتی می‌توانیم آن را اجاره بدهیم، این کار انجام می‌شود و اگر غیر از این است، خلاف قانون است و آن را پیگیری می‌کنیم.

* تحصیل ۱.۵ میلیون دانش‌آموز در بخش غیردولتی

فانی در خصوص ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت:‌ در ساماندهی نیروی انسانی موفق بودیم و ۱۲.۵ میلیون دانش‌آموز داریم که ۱.۵ میلیون در مدارس غیردولتی هستند و ۱۱.۵ میلیون دانش‌آموز توسط یک میلیون فرهنگی اداره می‌شوند که این نسبت باید به ۱۴ یا ۱۵ برسد.

وی افزود: در یک سال آینده نخستین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می‌شوند و در ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان آمده است افرادی که لیسانس دارند طی یک دوره یک ساله جذب آموزش و پرورش شوند.

* سال گذشته ۹۹ درصد دانش‌آموزان جذب مدارس شدند

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون نرخ بازماندگان از تحصیل چقدر است؟ تصریح کرد: در دوره ابتدایی در سال گذشته ۹۹ درصد جذب مدرسه شدند و امسال تلاش می‌کنیم این عدد را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

* پیش‌بینی اعتبار برای تعمیر و نگهداری مدارس

فانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «وضعیت نگهداری فضاهای آموزشی در کشور چگونه است و متولی این نگهداری‌ها چه کسی است؟»، خاطرنشان کرد: در اعتبارات جاری و عمرانی در سال‌های آینده تلاش می‌کنیم، اعتبار تعمیر و نگهداری مدارس را ببینیم و در برنامه‌ها وجود دارد که در بودجه سال ۹۴ این موضوع باید پیش‌بینی شود.

* اگر لازم باشد برای شین‌آبادی‌ها معلم خصوصی می‌گیریم

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «وضعیت کنونی دانش‌آموزان شین‌آبادی چگونه است؟»، اظهار داشت: چند روز پیش معاون رئیس‌جمهور نشستی با خانواده‌های آنان داشت و بحث درمان، تحصیل، بیمه و مستمری آنهاست که باید به آنها پرداخت شود.

وی افزود: قسمت آموزشی به عهده آموزش و پرورش است و هنگامی که در تهران حضور دارند، باشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش در اختیار آنهاست و اگر لازم باشد معلم خصوصی برای این دانش‌آموزان درنظر می‌گیریم.

فانی ادامه داد: درمان آنها به عهده وزارت بهداشت است و باید چندین نوبت عمل جراحی بر روی آنها انجام شود و در رابطه با بیمه و مستمری، نوبخت معاون رئیس‌جمهور قول داده است این کار انجام شود.

وی در خصوص دریافت اجباری وجه در مدارس دولتی توسط مدیران گفت: وقتی آموزش و پرورش می‌گوید به اجبار از مردم پول نگیرید، جدی هستیم و در تابستان دو مدیر مدرسه را در تهران به همین دلیل لغو ابلاغ کردیم.

* فیلم تنبیه‌بدنی کنونی دانش‌آموزان مربوط به گذشته است

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «فیلمی در فضای مجازی پخش شده است مبنی بر اینکه دانش‌آموزان مورد تنبیه بدنی قرار می‌گیرند و نظر شما در این باره چیست؟»، گفت: این فیلم‌ها مربوط به قدیم است و به نام ما ثبت می‌شود و ما به عنوان دولت یازدهم نباید پاسخگوی اتفاقات قبلی باشیم.

وی افزود: ۱۲۲ هزار مدرسه در کشور داریم که ممکن است در ۲، ۳ و یا ۵ مدرسه اتفاقاتی بیفتد که با سیاست‌های ما مغایر باشد و ما با آن چند مدرسه برخورد می‌کنیم، اما فیلم توزیع شده مربوط به قبل است.

فانی در خصوص امنیت سرویس مدارس نیز گفت: وزارت کشور بخشنامه‌ای برای استانداری‌ها ارسال کرده و همکاری خوبی با آموزش و پرورش شکل گرفته است که امیدواریم مشکل خاصی پیش نیاید.

* کار جدید دولت برای مربیان پیش‌دبستانی

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «وضعیت آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی چگونه خواهد بود»، خاطرنشان کرد: هر وزارتخانه و دستگاه دولتی اگر بخواهد آزمون برگزار کند باید ردیف استخدامی داشته باشد و معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری ردیف استخدام می‌دهد که تاکنون نتوانسته‌ایم، ردیفی بگیریم.

وی افزود: قرار بود از محل توسعه منابع نیروی انسانی این آزمون برگزار شود که تاکنون نتوانسته‌ایم ردیف استخدام بگیریم و تا وقتی که ردیف نگیریم آزمونی برگزار نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه اخیراً معاونت توسعه ریاست‌جمهوری بخشنامه‌ای در خصوص مربیان پیش‌دبستانی به استان‌ها ارسال کرده است، خاطرنشان کرد: در این بخشنامه آمده است که مربیان می‌توانند با هم تشکیل یک تعاونی بدهند و فضای آموزشی خالی را با اولویت در اختیار آنها می‌گذاریم که امیدواریم تعدادی از این افراد در حوزه غیردولتی کار را دنبال کنند.

فانی در پاسخ به این پرسش که «به چه دلیل کودکان افغانی حق شرکت در مسابقات مختلف مدرسه را ندارند؟»، تصریح کرد: وقتی یک تیم المپیاد از ایران اعزام می‌شود همه باید ایرانی باشند و منطقی است که المپیادها به عنوان شاخص ملی مطرح است و باید این موضوع را رعایت کنیم.

* در ۱۳ماه گذشته حتی یک نیرو به آموزش و پرورش اضافه نشده است

وزیر آموزش و پرورش در خصوص کمبود نیروی انسانی در مقطع ابتدایی، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه مجلس و آیین‌نامه اجرایی بودجه سال ۹۳ هرگونه به کارگیری نیروی انسانی جدید اعم از حق‌التدریس، کارمعین و پیمانی ممنوع است.

وی ادامه داد: اعلام می‌کنیم در ۱۳ ماه گذشته حتی یک نیروی انسانی به آموزش و پرورش اضافه نشده است و چنین امکانی هم نداریم.

وی در خصوص استفاده از نیروی سربازمعلم برای دوره ابتدایی اظهار داشت: سرباز معلم یکی از روش‌هایی است که برای تأمین نیروی انسانی در کشور استفاده می‌کنیم و آنها دوره آموزشی را می‌بینند و سر کلاس می‌روند.

* اجباری شدن تحصیل تا پایان سال نهم در برنامه ششم توسعه

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «از سیاست‌های مهم آموزش و پرورش انسداد بیسوادی است اما مشکل اصلی کودکان کار به لحاظ موضوع اقتصادی هستند که برنامه آموزش و پرورش برای این موضوع چیست؟»، گفت: اینکه به وظایف آموزش و پرورش برمی‌گردد ما آمادگی کامل داریم و مصمم هستیم هیچ دانش‌آموزی به علت عدم وجود مدرسه نباید از حق تحصیل محروم شود.

وی افزود: طرحی درباره سوادآموزی نوشته‌ایم که در نوبت طرح در هیأت وزیران است و بخشی در برنامه ششم توسعه که سال آینده تدوین می‌شود، پیشنهاد اجباری شدن تحصیل تا پایان پایه نهم تحصیلی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *