پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

پاسخ به یک شبهه سرمقاله روزنامه بهار

يکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب: 321958
یک استاد حوزه و دانشگاه در مورد علت اعتراض امیرالمومنین به شورای سقیفه گفت: امیرالمومنین شورای سقیفه را مطابق با مصلحت مردم و دین الهی نمی‌دانست به همین دلیل به این شورا اعتراض کرد.
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام والمسلمین غرویان استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با تسنیم، در مورد شبهه‌ای که در سرمقاله روزنامه بهار در رابطه با ولایت امیرالمومنین صورت گرفته بود در رابطه با واقعه غدیر گفت: ولایت امیرالمومنین دستوری الهی است که پیامبر اکرم (ص) مطرح کرده‌اند و وقتی پیامبر اعظم (ص) ولایت امیرالمومنین را مطرح کردند آیه "الیوم اکملت لکم دینکم" نازل شد.

وی با تاکید بر اینکه ولایت ائمه معصومین با ولایت غیر معصومین فرق می‌کند تصریح کرد: ولایت معصومین از طریق خداوند است و ما معتقدیم نصب الهی صورت می‌گیرد و پیامبر نیز جز از طریق وحی تصمیمی نمی‌گیرد زیرا پیامبر "ما ینطق عن الهوی" است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) تصمیمی می‌گیرد که به دستور الهی و به مصلحت مردم است، اظهار داشت: نصب امیرالمومنین به مصلحت مردم بوده و ما اصلا نباید بین نظریه انتصاب معصومین و مصالح مردم تباینی قائل شویم زیرا این دو مساله در طول یکدیگر هستند.

غرویان در مورد ولایت غیر معصومین نیز گفت: در ولایت غیر معصومین نیز رای مردم و اکثریت در مشروعیت حاکم نقش جزئی دارد یعنی شرایط حاکم را دین و فقها تعیین می‌کنند و مردم از بین واجدین شرایط به یکی از آنها مشروعیت بالفعل می‌بخشند.

وی به تشریح علت اعتراض امیرالمومنین به شورای سقیفه پرداخت و شبهه‌ای که در خصوص اعتراض امیرالمومنین به سقیفه در روزنامه بهار مطرح شده بود را اشتباه دانست و گفت: سقیفه‌ای که تشکیل شد نمایندگان مردم نبودند و اینطور نبود که نمایندگان مردم به صورت آزادانه در این شورا حضور داشته باشند و علت اعتراض امیرالمومنین نیز همین مسئله بود زیرا در شورای سقیفه از قبل توطئه شده بود که خلافت را از دست خاندان پیامبر اعظم خارج کنند و علت اعتراض امیرالمومنین نیز همین مسئله بود که این سقیفه مطابقت مصلحت مردم و دین الهی نیست.
https://jahannews.com/vdcftydmcw6d01a.igiw.html
jahannews.com/vdcftydmcw6d01a.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *