جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳

جنوب تهران ۲ متر فرو رفت

شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۰
کد مطلب: 431550
یک مقام مسئول در وزارت نیرو از تشدید فرونشست در دشت های کشور به دلیل برداشت بی رویه آب خبر داد و گفت: این فرورفتگی در دشت ورامین، واقع در جنوب تهران به ۲ متر می رسد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حسن زحمتکش با اعلام تشدید فرونشست در دشت‌های کشور گفت: برداشت بی‌رویه و حفر چاه غیرمجاز؛ دو عامل فرونشست در دشت ورامین در جنوب تهران است. فرنشست زمین می تواند سبب آسیب رساندن به سازه های عمرانی و صنعتی از جمله تاسیسات برق، گاز، ریل های آهن، جاده های شهری و بین شهری، کانال های آبی و غیره شود و این مسئله بسیار خطر آفرین است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: دشت ورامین یکی از مهم‌ترین دشت‌های استان تهران است که برداشت‌های بی رویه و حفر چاه‌های غیرمجاز در این دشت، سبب ایجاد پدیده فرونشست شده است.

زحمتکش با اشاره به اینکه فرونشست در دشت ورامین به ویژه در مناطق جنوبی آن تا دو متر نیز می‌رسد گفت: مکانیسم این پدیده باید شناخته شود و بر اساس مصوبات شورای عالی آب این وظیفه بر عهده سازمان زمین‌شناسی کشور گذاشته شده تا با بررسی و مطالعه دقیق آن، بتوان راهکارهای مناسبی را برای کاهش سرعت گسترش فرونشست اندیشید.

وی ادامه داد: در همین زمینه هفته گذشته نمایندگان سازمان زمین شناسی و وزارت راه و شهرسازی از فرونشست های دشت ورامین و نزدیک شدن آن به خط آهن تهران - مشهد و جاده قم به گرمسار بازدید کردند و از نزدیک پیشرفت و وضعیت این پدیده را مشاهده کردند. در واقع این دو سازه عمرانی به عنوان نقاط بحرانی از نظر این وزارتخانه مطرح است.

سرپرست امور منابع آب ورامین تصریح کرد: باید تلاش شود تا با همکاری مردم و تمامی ارگان ها از رشد فزاینده این پدیده در منطقه جلوگیری به‌ عمل آید. به گفته وی، نصب کنتورهای هوشمند، کنترل بهره‌برداری از چاه ها، انسداد و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، استفاده از آبیاری تحت فشار و روش‌های نوین آبیاری، جلوگیری از مصرف بیش از اندازه آب و اجرای صحیح مدیریت بر منابع آب می‌تواند به کاهش روند پدیده فرونشست زمین در دشت ورامین کمک کند.

دشت ورامین دارای مساحتی بیش از ۱۳۰ هزار هکتار است که حدود ۶۰ هزار هکتار آن جزو اراضی کشاورزی محسوب می‌شود. حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در کل سطح دشت سبب کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی و به دنبال آن پدیده فرونشست زمین شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ج
Iran, Islamic Republic of
بیش از اندازه واقعی ، بحران آب را مطرح می کنند و ضعف مدیریت آبی در کشور وجود دارد و عوض جبران ضعف خود بحران اعلام می کنند
Iran, Islamic Republic of
یشنهاد میکنم قدری در فرهنگ صرفه جویی در مصرف بویژه آب صحبت نمایید
Iran, Islamic Republic of
یشنهاد میکنم قدری در فرهنگ صرفه جویی در مصرف بویژه آب صحبت نمایید