جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۱۰۷
در برنامه نگاه یک؛

ظریف: تعهداضافی بر کشور بار نخواهیم‌کرد/ ۳۵سال تحریم تأثير چندانی نداشته/فكت‌ش‍یت آمریكا دروغ است

يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 415558
مردم امید کسانی که می‌خواستند با فشار مردم را تسلیم کنند، ناامید کردند... دنبال چیزی فراتر از حقوقمان نبودیم... تحريم‌های ۳۵ ساله هيچ تأثيری بر مردم نداشته است... تحريم‌های اشاعه‌ای لغو نمی‌شود... با توافق دو مرحله‌ای مخالفت کردیم... کسی جرأت حمله به ایران ندارد... آمريكا از داعش حمايت می‌كند... امنیت همسایگان ما در خلیج فارس، امنیت ماست
ظریف: تعهداضافی بر کشور بار نخواهیم‌کرد/ ۳۵سال تحریم تأثير چندانی نداشته/فكت‌ش‍یت آمریكا دروغ است
گروه سیاست جهان نيوز: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب (شنبه) در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به مدت ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه به تشریح آنچه در ۹ روز رایزنی هسته‌ای در لوزان گذشت و پرداخت.

وی در ابتدا فرارسیدن نورزو و میلاد حضرت فاطمه زهرا را تبریک گفت و نسبت به سالی پر برکت ابراز امیدواری کرد.

ظریف از رسانه‌ ملی و سایر دستگاه‌های خبر رسانی داخلی تشکر و بیش از همه از مردم تشکر کرد و گفت: اگر امروز می‌‌توانیم در مقابل ۶ قدرت بزرگ جهانی با صلابت به یاری خدا بایستیم و از حقوق ملت دفاع کنیم به این دلیل است که مردم امید کسانی که می‌خواستند از طریق فشار و تحریم مردم را به تسلیم وادراند، ناامید کردند.

وی با بیان اینکه ما همواره آماده بودیم پای میز مذاکره باشیم، اظهار داشت: اینکه ما توانستیم در حد بسیار کوچکی اهداف کشور را پیش ببریم بیش از هر چیز مرهون حضور مردم بود و اینکه نشان دادند این مردم را نمی‌شود از نظام، دولت و کشورشان جدا کرد و هیچ راهی نیست، جز اینکه با این مردم با زبان تکریم صحبت کرد نه تحریم و فشار.

ظریف از دلواپسان نیز قدردانی کرد و گفت: امیدواریم با دیدگا‌هی واقع‌گرایانه بتوانیم با سر افراخته و افراشته در جهان امروز حضوری مقتدر داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره خستگی در مذاکرات گفت: من عادت دارم شب‌ها زود بخوابم، ولی تمام عمرم را در دیپلماسی چندجانبه به سر بردم و اکثر جلسات دیپلماسی چندجانبه در شب‌هاست. مذاکره در ۱۲ فروردین ماه ساعت ۹ شب شروع و ۱۰ دقیقه به ۶ صبح تمام شد. رکورد خواب من و دوستان سه ساعت بود.

وی ادامه داد: مذاکرات مفهومی، محتوایی، کلمات و عبارات و مذاکرات سنگینی بود. این ۹ ساعت من از اتاق بیرون نرفتم. شام و نمازمان را خوانده بودیم ولی آمریکایی‌ها شامشان را در مذاکرات خوردند. مذاکرات خیلی پیچیده و سخت و تکراری است. اگر بخواهید روی مواضعتان استقامت کرده و مانع از پایمال شدن حقوق مردم شوید، ممکن است مجبور شوید یک موضوع را صدها بار تکرار کنید.

ظریف ادامه داد: از زمانی که توافق ژنو در آذر ماه ۱۳۹۲ تصویب شد، چندین دور مذاکره نفس گیر داشت و از آن زمان به بعد ۱۶ ماه است مذاکره می‌کنیم. مواضع آنها تا قبل از توافق ژنو می‌خواستند اراک را با بولدوزر خراب کنند، در فردو را گِل بگیرند و محدودیت‌های ۲۰ ساله و ... باشد، اما این مواضع تغییر کرد.

وی گفت: آنها فهمیدند که نمی‌توانند برنامه هسته‌ای ایران را تعطیل کنند.

ظریف اضافه کرد: ما قبل از تحریم هم پای میز مذاکره بودیم. زمانی که در دولت هشتم آقای روحانی مسئول مذاکره بودند و من هم سرپرستی تیم مذاکره را داشتم پای میز مذاکره بودیم، تحریمی هم نبود. سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد. نه برای اینکه ایران را پای میز مذاکره بکشانند چون ایران پای میز مذاکره بود، آنها می‌خواستند ایران را تسلیم کنند.

وزیر خارجه به اظهارات کری بعد از مذاکرات لوزان مبنی بر اینکه نمی‌توانیم مردم ایران را به زانو در آوردیم، اشاره کرد و افزود: چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه در مرحله نگارش زیاده خواهی کنند، مقاومت خواهیم کرد.

* هیچگاه دنبال بمب نبوده و نیستیم

وی درباره زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل عنوان کرد: ما بیشتر از حقوقمان چیزی نمی‌خواهیم. ما هیچگاه دنبال بمب نبوده و نیستیم. دنبال هژمونی در منطقه هم نیستیم. دنبال روابط خوب با همسایگان در منطقه هستیم و امنیت و آسایش همسایگان را امنیت و آسایش خود می‌دانیم. ما رنج می‌بریم از تروریسم و افراط در منطقه.

*امنیت همسایگان را با کسی معامله نمی‌کنیم

ظریف افزود: ما منافع مشترک زیادی با همسایگان در منطقه داریم. هیچ چیز فراتر از حقوقمان نمی‌خواهیم. این بحران ساختگی نگرانی برای منطقه ایجاد کرده بود. ما هیچگاه مشکلاتمان را به هزینه همسایگان حل نخواهیم کرد. امنیت همسایگان را با کسی معامله نمی‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری درباره حرام بودن سلاح هسته‌ای، گفت: یکی دو بار با غرور گفتند ما از طرف شورای امنیت صحبت می‌کنیم. من به آنها گفتم شورای امنیت، شورای امنیتی است که به عنوان یک کاردار جوان از سفیر شما وقت خواستم که بگویم عراق علیه ایران سلاح شیمیایی استفاده می‌کند ولی به من وقت ندارد و آن شورای امنیت شماست. ما با این شورای امنیت شما کار کردیم.

وی با اشاره به استفاده صدام از سلاح شیمیایی علیه ایران، افزود: به آنها گفتم شما آنجا ساکت نشستید و حتی حاضر نشدید صدام را به اسم محکوم کنید.

* از روز اول گفته‌ام مذاکره یعنی بده بستان

وزیر خارجه گفت: از روز اول گفته‌ام مذاکره یعنی بده بستان. اینگونه نیست که بروید و طرف مقابل تسلیم شود. افتخارمان این است که برابر شش قدرت بزرگ جهان بایستیم و خودشان گفتند ما نتوانستیم ایران را تسلیم کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اینکه آمریکا با ما سر خصومت داشته و از حقوق ما حمایت نکرده، چیز جدیدی نیست. اینکه آمریکایی‌ها برای خوشامد هم‌پیمانانشان حرف‌هایی را می‌زنند، اما ما مدیون انقلاب و خون شهدا هستیم و می‌توانیم سرمان را بالا بگیریم و از هیچ کس نترسیم و حرفمان را بزنیم.

وی گفت: دنیا دیگر دنیای زور نیست و زورگویی دیگر قدرت نیست.

*فکت شیت ایرانی وجود ندارد/آمریکایی‌ها آنچه خودشان مایلند در فکت شیت آوردند

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای تصریح کرد: هیچ فکت شیت ایرانی وجود ندارد. چند نفر از دوستان ما یک رشته دستاوردها از مذاکرات را نوشتند. متن من و خانم موگرینی دو ساعت قبل از مصاحبه مطبوعاتی به انگلیسی مذاکره کردیم. یک بیانیه مطبوعاتی است. ما گفتیم فقط یک توافق داریم که حداکثر در تیر ماه صورت گیرد.

ظریف ادامه داد: راه‌حل‌هایی که ما بحث کردیم به شکل یک چرک‌نویس است. این بیانیه که تدوین شد بین خود ما مذاکره شد و شش کشور دیدند. بچه‌ها عین آن را ترجمه کردند و قبل از آن من و آقای عراقچی ترجمه را چک کردیم. متاسفانه در صدا و سیما مترجم همزمان به دقت مطالب را منتقل نکرده است. هاموند، نمایندگان چین و روسیه و همه نشسته بودند کسی به ما نگفت که ترجمه شما را چک کنیم. آلن ایر (سخنگوی فارسی‌زبان آمريكایی‌ها) نگفت ترجمه شما غلط است.

وی درباره فکت شیت آمریکایی‌ها عنوان کرد: در مذاکره ۹ ساعته ما درباره راه‌حل‌ها صحبت کردیم. آمریکایی‌ها آنچه خودشان مایلند در فکت شیت آوردند. نماینده موگرینی حتی به آمریکایی‌ها اعتراض کرده که چرا گفتید تحریم‌ها را تعلیق می‌کنیم.

* به کری درباره فكت شيت تقلبی، اعتراض کردم

ظریف اضافه کرد: من حتی به خود کری در این زمینه اعتراض کردم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای درباره بیانیه مطبوعاتی گفت: این بیانیه الزام آور نیست. چرک‌نویسی که ما شروع به تدوین کردیم و یک سند حقوقی نیست. ما در نهایت یک توافق بین‌آلمللی در حداکثر ۱۰ تیر خواهیم داشت. هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که آن را امضا می‌کنیم یا نه. براساس این توافق یک قطعنامه تحت فصل منشور صادر می‌شود و آن زمان توافق می‌شود توافق بین‌المللی. ما الان داریم راه‌حل‌های رسیدن به توافق بین‌المللی را بررسی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها متنشان را روز چهارشنبه آماده کرده بودند. ما تا ساعت ۶ صبح کار می‌کنیم. آن متن آماده بود. آنها مشکل دارند، الان در داخل چه فشاری هست، نتانیاهو، کنگره چه فشاری دارند می‌خواهند به خیال خود چند روز دیگر تحریم کنند. آنچه برخی دوستان ما تهیه کردند، رسمی نیست.

ظریف اضافه کرد: تا ساعت ۱۱ و نیم شب هنوز یک متن تمیز نبود و پر از پرانتز بود.

وزیر خارجه افزود: راه‌حل‌ها همین است ولی طرز نگارش آن نیازمند زمان است. در بیانیه مطبوعاتی که من و خانم موگرینی خواندیم تعداد سانتریفیوژها نیامده در چرک نویس راه‌حل‌ها تعداد سانتریفیوژها آمده است. سانتریفیوژ‌هایی که در فردو هستند تصمیم نظام بوده و قرار نداریم با آنها غنی سازی نکنیم.

وی گفت: آمریکایی‌ها هیچ جا نگفتند هزار سانتریفیوژ در فردو باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما می‌دانیم مردم حق دارند بدانند ولی نمی‌خواهیم کاری کنیم که مانع از به نتیجه رسیدن توافق شود. اطمینان می‌دهم روزی که توافق نهایی شود به عنوان سند بین‌المللی منتشر می‌شود. هیچ سند توافق شده‌ای صد در صد به نفع یک طرف نیست.

وی اضافه کرد: این کارهایی که انجام می‌دهیم در مسیر اعتمادسازی است و نه مانعی در مسیر پیشرفت هسته‌ای ما.

* ما در مذاکره اهل دروغ و ریا نیستیم

وزیر خارجه گفت: در دنیا هفت  هشت کشور بیشتر غنی سازی نمی‌کنند. این مذاکرات را باید با بزرگ منشی ایرانی پیگیری کنیم. ما در مذاکره اهل دروغ و ریا نیستیم. در داخل سالن مذاکره صادقیم در بیرون سالن مذاکره نیز صادقیم.

ظریف خاطرنشان کرد: گروهی بودند که می‌گفتند ایران نباید اصلا تحقیق و توسعه داشته باشد. ما از روز اولی که توافق اجرایی شود، روی بهترین ماشینمان که IR-8 است تحقیق و توسعه را انجام می‌دهیم.

وی در خصوص تحریم‌ها نیز عنوان کرد: این تحریم‌ها سه قسمت است. تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های اروپا. در آن چیزی که خانم موگرینی خواند، کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت از روز توافق لغو می‌شود. شورای امنیت می‌شود ناظر بر اجرای توافق. موضوع ایران از یک موضوع به موضوعی دیگر تبدیل می‌شود. این نظارت برای ما نیز ضروری است.

وزیر خارجه ادامه داد: شورای امنیت در سابقه تاریخی‌اش هیچگاه از مردم ما دفاع نکرده ولی طبق موازین بین‌المللی این سند مورد تأیید شورای امنیت قرار می‌گیرد. تمام شش قطعنامه قبلی - قطعنامه ۱۹۲۹ یک فاجعه در حقوق بین‌الملل است- لغو می‌شود. ما گفتیم از این به بعد لغت Terminate استفاده شود. یک تعدادی از تحریم‌ها در شورای امنیت است که برخی مربوط به اقلام اشاعه‌ای است و تسلیحاتی از قطعنامه شورای امنیت خارج می‌شود. یعنی کلیه تحریم‌های شورای امنیت و قطعنامه‌ها لغو می‌شود.

*‌ماری هارف حدسش را گفته نه واقعيت را


ظریف درباره اظهارات اخیر ماری هارف درباره تحریم‌ها، گفت: روزی که قطعنامه را تصویب می‌کنیم طرفین باید یک رشته اقدامات انجام دهند. روز تصویب قطعنامه، روز اجرایی شدن توافق نیست. این فاصله را هنوز توافق نکرده‌ایم، چون هنوز نمی‌دانیم چقدر اقدامات ما و طرف مقابل طول می‌کشد. ما باید اقداماتی در اراک، فردو، نطنز، ذخایر و ... انجام دهیم که همه مورد توافق مسئولان عالی نظام است و راجع به همه اینها صحبت کردیم. این اقدامات ما زمان‌بر است و یک روزه انجام نمی‌شود. باید بررسی کنیم. روزی که اقدامات ما انجام و آمریکایی‌ها مقدمات را انجام دادند.

وی اضافه کرد: خانم ماری هارف حدس‌شان را گفته است. تضمین ما قطعنامه شورای امنیت است که تأیید می‌کند کشورها باید در این مدت این اقدامات را انجام دهند. بعد از توافق می‌روند نیویورک توافق را نهایی، قطعنامه را تصویب و یک برنامه زمانبندی شده برای اقدامات ایران و طرف مقابل تدوین می‌کنند. روز اجرایی شدن آژانس تایید می‌کند ما این اقدامات را انجام می‌دهیم در همان روز آمریکا موظف است کلیه تحریم‌های فرامرزی اقتصادی و مالی‌ خود را که در متن تفاهم خواهد آمد، بانک، ممانعت برای انتقالات پولی، نفتی را از آن روز متوقف کند.

ظریف ادامه داد: سناتورها نامه‌ای که نوشتند خواستند ما را وارد دعوای داخلی خودشان کنند.

* تحريم‌های اشاعه‌ای لغو نمی‌شود / به دنبال حذف آنها نبوديم

وی درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز عنوان کرد: شورای اروپا تصمیم می‌گیرد و بعد آن همه کشورها لغو می‌کنند.

وزیر خارجه درباره یک رشته تحریم‌های اشاعه‌ای اتحادیه اروپا نیز گفت: آنها هست و ما دنبال آن نبودیم که برداریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: معماری داخلی تحریم‌ها همین الان فروریخته است. آنها به خاطر نگرانی‌شان بیانیه دادند. ما باید اینقدر هوشیاری داشته باشیم که بدانیم آنها برای مصرف داخلی با کنگره درگیرند و اینها را بیان می‌کنند.

* معماری تحریم‌ها فرو ریخته است / تحريم‌های ۳۵ ساله هيچ تأثيری بر مردم نداشته است

وی افزود: اینکه داخل آمریکا این حرف‌ها را بزنند چون می‌خواهند مانع تحریم‌های کنگره شوند. معماری تحریم‌ها فرو ریخته است.

ظریف گفت: همه طرف‌ها در این توافق می‌‌توانند در صورت نقض طرف مقابل، اقدامات خود را متوقف کنند. ما متن ۲ صفحه‌ای داریم. در صورتی که ایران ادعا کند، موردی را طرف مقابل نقض کرده است این اتفاقات می‌افتد.

وی افزود: آمریکایی‌ها ۳۵ سال است علیه ایران تحریم اعمال کردند، این تحریم‌ها هیچگاه تاثیر چندانی نداشته است. در دهه ۷۰ ما که اوج قدرت آمریکا بود، آمریکایی‌ها فکر می‌کردند جنگ سرد را بردند قانون داماتو را تصویب کردند که هر کس در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه گذاری می‌کرد، آمریکا آن را تحریم می‌کرد. متحدانش به او گفتند ما با تو همراهی نمی‌کنیم.

وزیر خارجه با اشاره به ۶ قطعنامه تصویب شده علیه ایران، گفت: خاصیت این قطعنامه‌ها این بوده که آمریکا هر کاری می‌خواست انجام دهد در چارچوب این قطعنامه‌ها انجام داد. الان اگر آمریکا چنین اقدامی را کند نه تنها براساس قطعنامه شورای امنیت عمل نمی‌کند، بلکه بر خلاف قطعنامه شورای امنیت عمل می‌کند.

وی گفت: در بحث‌ها پیشنهاداتی داریم که نتوانند تحریم‌های کنونی را تحت عناوین دیگری وارد کنند.

ظریف افزود: ما خیلی چیزها به دست آوردیم. ما نطنز را حفظ کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: الان در حال مذاکره هستیم. همین اندازه‌ای که الان می‌گویم به مذاکره ضرر می‌زنم. علت اینکه می‌گویم این است که حرف‌هایی طرف مقابل زده که مردم ما را نگران می‌کند. اگر به توافق برسیم حتما دو طرفه است.

وزیر خارجه ادامه داد: معتقدیم تعهداتی که می‌پذیریم هیچ برنامه ما را متوقف نمی‌کند و با اهداف خود پیش می‌رویم. آنها می‌گویند آنچه از این توافق به دست آوردند این است که ایران سلاح هسته‌ای نمی‌سازد، این در حالی است که ما اصلا نمی‌خواستیم بسازیم.

ظریف افزود: اسم آب سنگین تا یک ماه پیش مثل کفر بود برای آنها.

* نظارتی می‌پذیریم كه براساس مصالح ملی خودمان باشد

وی درباره گریز طرف مقابل از تعهداتش، گفت: ایران چون نمی‌خواهد گریز نخواهد داشت. خیلی دل‌شان را خوش نکنند. ما برای فتوای مقام معظم رهبری از هر سند بین‌المللی بیشتر اعتبار قائلیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: ما کاری به دوربین آژانس نداریم. ما کاری نمی‌خواهیم انجام دهیم. دوربین آژانس الان هم هست. ما نوع نظارتی که می‌پذیریم براساس مصالح ملی خودمان است.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای گفت: هر کاری که در برنامه هسته‌ای داریم دوباره می‌توانیم برگردانیم. بعضی از اقدامات ما در جهت منافع ماست، برخی امکانات جدید را برای ما فراهم می‌کند. دانش ما بومی است و هیچ کس نمی‌تواند آن را از ما بگیرد.

وی همچنین عنوان کرد: قطعات راکتور اراک را از بازار سیاه می‌خریم.

ظریف گفت: آنها اگر تحریم‌ها را برگردانند در دنیا خریدار نخواهند داشت. اگر تصمیم بگیریم می‌توانیم برنامه خود را برگردانیم. ما هم توان برابر داریم که اقدام کنیم با یک تفاوت، اینکه به دنیا نشان دادیم که روی حرفمان ایستاده‌ایم. اگر آنها نشان دهند که اهل اجرای تعهداتشان هستند یک طرف متعهد جدی در مقابلشان خواهند بود. اگر بخواهند به تعهداتشان خیانت کنند ما تصمیم می‌گیریم. هر آن میزان آنها می‌توانند برگردند ما هم می‌توانیم برگردیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: متن انگلیسی توافق ژنو را من به خبرنگاران آمریکایی دادم. به شما اطمینان می‌دهم روزی که توافق نهایی شود اصل آن را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

* ما با توافق دو مرحله‌ای مخالفت کردیم

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: دروغ پایدار نمی‌ماند. ما با توافق دو مرحله‌ای مخالفت کردیم. این بیانیه توافق دو مرحله‌ای نیست. بیانیه دو صفحه‌ای توافق نیست.

ظریف درباره سانتریفیوژها گفت: ۱۹۰ هزار سو زمانی است که بخواهیم سوخت بوشهر را تولید کنیم که بتوانیم میله سوخت را بسازیم. قرص‌های سوخت را بسازیم. میله‌ها و قرص‌های سوخت ما باید لیسانس بگیرد. از روز توافق می‌توانیم به IR-8 گاز تزریق کنیم که روندی را باید طی کند تا به تولید برسد.

وی از خانواده‌های شهدای هسته‌ای قدردانی کرد.

* محدودیت‌های غنی‌سازی ما ۱۰ ساله است

ظریف درباره عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران بعد از ۱۰ سال گفت: محدودیت‌های غنی‌سازی ما ۱۰ ساله است و بعد از آن روند علمی خود را طی می‌کند. ما از یک زمانی حتی تولید IR-۸ را تولید می‌کنیم. بحثی را مخالفان توافق مطرح می‌کنند که ایران بعد ۱۵ سال بمب تولید می‌کند که من آن را رد کردم و گفتم در تعهدات هسته‌ای ما زمان خاموش شدن نیست.

وزیر خارجه ادامه داد: برای ما آنچه مهم است این است که این برنامه صلح‌آمیز است.

وی درباره زمان عادی شدن پرونده هسته‌ای گفت: محدودیت‌هایی را برای مدتی پذیرفتیم که در حوزه غنی سازی ۱۰ سال است. ما مثلا قصد نداریم در حوزه بازفراوری پلوتونیم وارد شویم که این محدودیت ۱۵ سال است.

*هیچ تعهد اضافی بر کشور بار نخواهیم کرد

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما به ان.پی.تی و سی.تی.بی.تی متعهدیم. ما هیچ تعهد اضافی بر کشور بار نخواهیم کرد. برنامه ما در یک بازه زمانی عادی خواهد شد.

وی خطاب به منتقدان گفت: نگران نباشند. نقد مفید است ولی ما وسط مذاکره و مشغول مذاکره هستیم. اگر بیش از این وارد جزییات شویم دستمان را در مذاکره باز کردیم. به نمایندگان و مذاکره کنندگان اعتماد کنند. ما هم دلمان می‌سوزد و برایمان سخت و دشوار است. سه ماه به ما اجازه دهید مذاکره کنیم. این هشت، نه روز آخر از سخت‌ترین روزهای زندگی من بوده است.

ظریف اضافه کرد: ما هم اشتباه می‌کنیم ولی باور کردیم که آمریکا قدر قدرت نیست. آمریکا قابل اعتماد نیست. امیدواریم آمریکا و کشورهای غربی بتوانند اعتمادی که از مردم شکاندند و خیانت‌هایی که کردن قدری تخفیف دهند.

وی گفت: بی اعتمادی بین ایران و آمریکا یک فاجعه تاریخی است. مردم ما ضمن اینکه عزت و استقامت دارند، بزرگوار هستند. ما حواسمان جمع است. اگر نجیب نبودیم پای میز مذاکره نمی‌نشستیم.

* فردو یک سایت هسته‌ای باقی می‌ماند و از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در آن استفاده خواهد شد

ظریف درباره فردو و تبدیل آن به مرکز تحقیق و توسعه خاطرنشان کرد: فردو یک سایت هسته‌ای باقی خواهد ماند و از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در فردو استفاده خواهد شد. ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو است و آماده هم هست ولی قرار نیست غنی سازی کند. فردو برای امنیت نطنز است. ۶ قطعنامه شورای امنیت می‌گفت نطنز باید تعطیل شود، اما الان می‌گویند ۵ هزار سانتریفیوژ داشته باشد.

وزیر خارجه ادامه داد: تا زمانی که طرف مقابل متعهد به تعهداتش است، هیچ کشوری بیش از ایران متعهد به تعهداتش نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: هر زمان مصالح ملی ما به خاطر نقض عهد طرف مقابل ایجاب کند، خودمان تصمیم می‌گیریم چگونه اقدام کنیم.

* کسی جرأت حمله به ایران ندارد

وی اضافه کرد: کسی جرأت حمله به ایران را ندارد. حتما گروهی دلشان پر می‌زند به ایران حمله کنند نه توانش را دارند و نه جرأت آن را. در فردو هزار سانتریفیوژ است که هر لحظه می‌تواند به کار گرفته شود.

ظریف گفت: بالاترین بازدارندگی ما این است که این مردم با فشار تسلیم نمی‌شوند.ما به دنیا ثابت کردیم و این برای ما بازدارندگی ایجاد می‌کند. نیروهای مسلح ما توان بازدارندگی خوبی دارند.

وی گفت: اگر آمریکا قدر قدرت بود من به جرأت به شما می‌گویم پای میز مذاکره با ایران ننشسته بود.

*باز طراحی راکتور اراک

ظریف درباره راکتور اراک گفت: راکتور آب سنگین اراک هنوز تا عملیاتی شدن فاصله دارد. این راکتور باز طراحی می‌شود. آخرین موضوعی که پذیرفته شده، آب سنگین اراک بود.

وی اضافه کرد: ما امیدی به دیگران نبسته‌ایم. ما به دنبال فناوری بومی هستیم. کشورهای صنعتی بارها ما را وسط راه گذاشتند.

وزیر خارجه گفت: ما وارد عرصه بالندگی هسته‌ای شدیم.

وی درباره نظام بازرسی‌ها و شفافیت و اجرای پروتکل الحاقی عنوان کرد: عبارتی که در توافق می‌آید این است که شما توافقی را قبل از اینکه مجلس تصویب کند داوطلبانه اجرا کنید. توافق زمانی اجرایی می‌شود که مجلس تصویب کند. ما قرار گذاشتیم به نظام‌های داخلی هم کاری نداشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آن چیزی که در مورد پروتکل الحاقی است اجرای داوطلبانه و موقتی پروتکل الحاقی است و مجلس باید آن را تصویب کند.

ظریف خاطرنشان کرد: ما به مکانیسم‌های داخلی خود متعهدیم و قانونمند عمل می‌کنیم.

وی درباره جلوگیری از سوء استفاده کشورهای غربی از بازرسی‌ها و کد ۳.۱ خاطرنشان کرد: کد ۳.۱ مثل پروتکل الحاقی است. براساس پادمان امکاناتی هست که تا ۱۸۰ روز قبل از اینکه اورانیوم به دستگاهی تزریق نکنید به آژانس اطلاع ندهید. اکثریت قریب به اتفاق اعضای پادمان ۳.۱ را پذیرفته‌اند و شاید ایران تنها کشوری باشد که به دلیل نقض عهد آنها، این کد را نپذیرفته است.

ظریف درباره پروتکل الحاقی با بیان اینکه اجرای پروتکل الحاقی چندین سال طول کشید، عنوان کرد: وقتی مذاکره می‌شد انواع و اقسام سازوکارهای اطمینان سازی مطرح شد. تمام مواردی که ما می‌خواهیم بپذیریم بیشتر از آن را ژاپن اجرا می‌کند. الان جاسوسی صنعتی یکی از مهمترین موارد است. ما هم سازوکارهایی در اختیار داریم، از دسترسی کنترل شده و ... که مانع از این شویم که سوء استفاده‌ای شود.

* توانمندی‌ها و امکانات دفاعی ما خارج از هرگونه بحث است

وی درباره توانمندی‌های دفاعی و بحث PMD، گفت: بحث PMD اصطلاح آنهاست و ربطی به توانمندی‌های دفاعی ما ندارد. ما می‌گوییم PPR (موضوعات گذشته و حال) ادعاهایی (از سوی آمريكا) شده که دروغ است و ما پاسخ دادیم و آنها را رفع خواهیم کرد. این ادعاهایی است که اسرائیلی‌ها ساختند. ما گفتیم توانمندی‌ها و امکانات دفاعی ما خارج از هرگونه بحث است.

ظریف تصریح کرد: باید با دید و چشم باز بدون اینکه دنبال تئوری توطئه باشیم حواس خودمان را جمع کنیم. ما یک دولت مقتدر هستیم. تلاش کردند انواع وسایل را بفرستند ایران که در دانش هسته‌ای ما اخلال ایجاد کند که دانشمندان ما متوجه شدند.

* اجازه نمی‌دهیم به بهانه یک سازوکار بین‌المللی، از اسرار ما مطلع شوند

وی گفت: اجازه داده نخواهد شد به بهانه یک سازو کار بین‌المللی، از اسرار ما اطلاع یابند.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آژانس مرجع اظهارنظر درباره پایبندی ایران به تعهدات‌اش اعلام شده نیز گفت: پادمان فعالیت‌های اعلام شده را بررسی می‌کند. وقتی پروتکل الحاقی را اجرا کنید می‌تواند بگوید هیچ برنامه اعلام شده‌ای نیست.

وی گفت: ما آمادگی داریم با آژانس همکاری بسیار خوبی داشته باشیم. می‌خواهیم آژانس در ایران به عنوان سازمان بین‌المللی بی‌طرف فعالیت کند، ولی آژانس باید حواسش باشد که از آن سوء استفاده نکنند.

*قرار نبوده راجع به روابط دوجانبه با آمریکا صحبت کنیم

وزیر خارجه درباره اتهامات واهی مقامات آمریکایی درباره بحث حقوق بشر و تروریسم عنوان کرد: ما راجع به هسته‌ای مذاکره می‌کنیم. قرار نبوده راجع به روابط دوجانبه صحبت کنیم. همه می‌بینند که در منطقه ما چه کسی از تروریسم و افراط حمایت می‌کند.

ظریف گفت: ایران از حکومت قانونی عراق و حکومت قانونی سوریه حمایت می‌کند. ما در این سیاست‌ها با آمریکا اختلاف داریم. اگر آمریکایی‌ها با دیدگاه واقع بینانه به منطقه نگاه کنند می‌بینند آن کشوری که در منطقه ثبات ایجاد می‌کند، ایران است.

* آمريكا از داعش حمايت می‌كند / امنیت همسایگان ما در خلیج فارس، امنیت ماست

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: آمریکا امروز با کشورهایی هم پیاله است که از داعش حمایت می‌کنند. ایران دنبال روابط معقول با همه دنیاست. ایران به دنبال روابط بسیار نزدیک با همه همسایگان است. امنیت همسایگان ما در خلیج فارس، امنیت ماست. ما برای همه کشورهای خلیج فارس امنیت و اقتدار می‌خواهیم.

وی درباره ادامه نگارش متن توافقنامه جامع گفت: از الان شروع می‌شود قرار بوده یک هفته به افراد فرصتی بدهیم و از هفته آینده نگارش شروع شود.

ظریف گفت: منطقه ما نیاز به درگیری و مسابقات ندارد. تفرقه، فرقه‌گرایی آتشی است که دامنگیر کسانی می‌شود که آن را شعله ور می‌‌کنند. امیدواریم با همسایگان نزدیک‌تر کار کنیم.

وی در پایان نیز گفت که بحث هسته‌ای ما را از اولویت خود که سیاست خارجی است باز نداشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
..... اين زهر كشنده را به خورد ملت بدهند ؟!!!
ما ملت نمی دانیم ُ چرا تیم هسته ای ایران ُ از ما انتظار دارند بخاطر اینکه امریکای جنایتکار در مذاکرات سوییس ُ صد در صد به اهداف نامشروع خودشان رسیدند ُ در کشور پایکوبی راه بیندازیم ُ شادی کنیم ُ خوشحالی کنیم ُ مگر از دست دادن انرژی هسته ای خودمان ُ شادی دارد . ما باید عزای عمومی بگیریم برای از دست داده دست آوردهای چند دهه . معنی برد برد اینه ُ اگه می خواستیم بازنده باشیم دیگر چکار می کردیم ُ معنی بردمان این باشه وای بحال باختمان . فکت شیفت امریکای جنایتکار همه اش درست بود .
اينكه روزنامه‌های اصلاحطلب از دورغگویی آمريكا و رسانه‌ها بگويند نكته قابل تاملي است!
من
چطور جرعت کردند آمریکا کدخداست
United Kingdom
بيانيه لوزان براي جمهوري اسلامي ايران غيرالزام‌آور است و هنوز هيچ امضايي پاي اين بيانيه وجود ندارد كه جمهوري اسلامي را ملزم به اجراي آن كند. سند رسمي اين مذاكرات تا دهم تيرماه تنظيم خواهد شد و پس از امضاي رسمي جمهوري اسلامي به عنوان يك سند بين‌المللي براي كشورمان الزام‌آور خواهد شد جريان‌هاي سياسي و فرهیختگان کشور لازم است با دو مقوله "عدم خوش‌بيني مفرط "و" با عدم سياه‌نمايي" مانع از شكل‌گيري دوقطبي موافق و مخالف در جامعه شوند. در حالي كه موضوع هسته‌اي همواره وسيله‌اي براي ايجاد وحدت در كشور بوده و تمام چهره‌هاي سياسي اعم از راست و چپ به اين موضوع به عنوان يك پرونده ملي نگريسته‌اند
مگرر... میگذارد
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اين برد - برد كه هي از آن دم مي زنند در واقع مفهوم آن اين هست كه امريكا هرچه بود برد برد و كف دست تيم هسته اي ما تف هم نينداختند . اين چه افتخاري دارد ؟؟؟
كه اين همه در بوق و كرنا مي كنند پايكوبي و جشن و كارناوال براه مي اندازند !!!!!
نیما
Romania
عزیزم شما اول یاد بگیر مودب صحبت کنی بعد اظهار نظر کن
مهدی
آقا باید در مورد لوزان وتوافق هسته ای حتما رفراندوم بگذاریم تا اجماع درونی حاصل شود
من
این داستان برد برد از نگاه دکتر ظریف به این معنا نیس که هر دو طرف برنده باشند عزیزم یعنی آمریکا هرچقدربرد برد ما جوش نخوریم
بابا جان اين ها که مي خواستند از همه مواضع نظام کوتاه بيايند ُ چرا ديگر اينقدر کشش دادند ُ همين توافق ذليلانه رو مي تونستن همون اول مذاکرات انجام بدهند ُ دو سال مردم رو سر کار نگذارند ُ اين توافق مي توانست از همون روز اول که دولت يازدهم اومد ُ انجام بشه ُ ملت فکر مي کردند اينها دارن در برابر امريکاي جنايتکار ايستادگي مي کنند اما پس از دوسال از همه مواضع نظام و رهبري عزيز عقب نشيني کردند ُ پس تو اين دو سال چکار مي کردن که حالا پس از دو سال صد در صد تسليم خواسته هاي نامشروع امريکاي جنايتکار شديم . چرا خطوط قرمز مردم و رهبري عزيز ناديده گرفته شد ُ چرا امريکا به همه خطوط قرمز هاي نامشروع خودش رسيد ُ اما ما صد در صد تسليم شديم . معنی بردبرد رو هم فهمیدیم یعنی چی .
United Kingdom
ارائه تفسير‌هاي متفاوت از سوي جريان‌هاي سياسي مختلف داخلی موجي از سردرگمي را در جامعه به وجود آورده است؛ فضايي كه گويي از طرف دشمنان سازماندهي میشود تا از طريق به وجود آوردن دوقطبي موافق و مخالف در داخل جامعه، كشور را به سمت تقابل سياسي سوق و وحدت ملي كشور را هدف قرار دهد. اين در حالي است كه موضوع هسته‌اي همواره وسيله‌اي براي ايجاد وحدت در كشور بوده و تمام چهره‌هاي سياسي اعم از راست و چپ به اين موضوع به عنوان يك پرونده ملي نگريسته‌اند .جريان‌هاي سياسي فرهیختگان و نخبگان دانشجویان طلاب و منبریها و رسانه ها لازم است هم" با عدم خوش‌بيني مفرط "وهم" با عدم سياه‌نمايي" مانع از شكل‌گيري دوقطبي موافق و مخالف در جامعه شوند.
Iran, Islamic Republic of
اين دروغي بزرگ است كه همه جريانهاي سياسي كشور در اين مسئله . يكسان فكر مي كنند
مگر جريانهاي مفسداتي كه در سال 88 كشور را به پرتگاه سقوط رسانده بودند از بين رفته اند ؟!
مگر همينان اكنون دست اندركار پستها و مقامات نيستند ؟
مگر همينان . دستاوردهاي هسته اي كشور را به زير مفت به دشمن واگذار نكرده اند ؟!!!
Iran, Islamic Republic of
اقا من بعنوان عضوی از این جامعه میخام این زهر رو بخورم...به کی باید بگم
به امریکا بگو ُ آنی تو رو به آرزوت که خودکشی هست می رسونه .
United States
بخور به درک
مردی دیگه گله نکن
نه باید می گفتی : بخور بجهنم .
ها جامعه مثل همون مثال کشتی هست که نیازی به گفتنش نیست! خودت میتونی زهر رو بخوری ولی بقیه نه.
به هیچکس فقط کافیه یک وصیت نامه بزاری تو جیب لباست
خدا حافظ
Iran, Islamic Republic of
خب مگر كسي مخالف رفتن تو به جهنم است
زودتر به آنجا تشريف ببر و از آن لذت ببر !!!

ههههههههههههههههه
ظریف تو خرفهای دیشبش همه فکت شیت امریکا را تایید کرد و ده سال و پانزده سال و بیست و پنج سال و ُ آب سبک شدن اراک رو ُ مدت شش ماه و .....
ظریف دیشب می گفت ُ ۱+۵ ( در واقع یعنی امریکای جنایتکار ) اول اصلا راضی نمی شدند ما حتی یک سانتریفیوژ هم داشته باشیم ُ امریکا می خواست فردو بطور کلی برچیده شود ( البته الان هم زیاد فرقی با برچیده شدن ندارد ) ُ امریکا می خواست اراک کلا تعطیل بشه ( که البته الان هم زیاد با برچیده شدن فرق ندارد ) ُ امریکا می خواست برای مدت خیلی طولانی ( که البته الان هم فرقی نداره چو ده سال و پانزذه سال و بیست و پنج سال زمان کمی نیست ) قرارد بسته شود و..... خوب بابا وقتی اینها را از ما می خواستند ما باید بلافاصله از این NPT که جز بدبختی برای ما چیزی ندارد خارج می شدیم .
Iran, Islamic Republic of
خارج شدن ازين NPT كه هيچ چيزي جز ضرر براي ما نداشته است
....
متاسفم
متاسفانه اینها برای اینکه سال ۹۶ رای بیاورند ُ مصلحت نظام را فدای خودشان کردند .
کاملا موافقم . نظام را فدای انتخابات کردند . امیدوارم با واکنش مجلس روبرو شود و جلو کار را قبل از اینکه امضا شود متعادل کنند.
یا علی
من با گوش دادن به توضیحات دیشب ظریف در برنامه نگاه یک شبکه یک ُ مطمین شدم که فکت شیت امریکای جنایتکار کاملا درست است . چون خود ظریف اصلا اونها رو رد نکرد فقط بعضی جاها توجیه می کرد .
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
نرمش قهرمانانه با ورژن رهبر عالی ایران یا با ورژن دولت اعتدال مسئله این است
با این توافق عچیب و غریبی که کردیم ُ به نظر می رسه خودمون هم باورمون شده که خیلی خطرناک هستیم ُ خودمون هم باورمون شده امکان دارد بمب هسته ای بسازیم ُ خودمون هم باورمون شده که امکان داره جهان رو به نابودی بکشیم ُ خودمون هم باورمون شده که برای منطقه خیلی خطرناک هستیم ُ کلا خودمون باورمون شده که اساسا خطرناک هستیم .
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد
احمدنباتی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای ظریف!
بر فرض که شما راست بگید و توافق خوبی هم امضا کرده باشید.
سؤال بنده از شما این است:
ماه های با آمریکا مذاکره کردید و مذاکره کردید. جوهر امضا و توافق (یا تفاهم) شما خشک نشده، منکر همه چیز شدن و دارن متن ساختگی خودشون رو به مجامع بین المللی و افکار عومی فالب می کنند.
خوب! بفرمایید مذاکره با این شیادها چه فایده ای داشت؟
حضرت عالی و رئیس دوست تدبیر و امید می خواستید با مذاکرات، برای ایران وجهه بین المللی بخرید و افکار عمومی دنیا را قانع کنید. بفرمایید در مقابل بوق های رسانه ای غرب که کاملا علیه ایران در حال غرش است، مردم دنیا چه صدایی از شما می شنوند؟! تا وجدانشان قانع شوید!!!!
وقتی طرف مقابل، توافق شما را قبول نداره، این کاغذ پاره ها به چه دردتون می خوره؟!!!
کاش از روز اول قبول می کردی این امریکا قابل اعتماد نیست و ای کاش به جای صرف ابرو و حیثیت کشور و به جای صرف وقت و انرژی خودتون برای مذاکره با این شیاطین، به توانمندی جوانان ایرانی اعتماد می کردید و کشور عزیزمان را این گونه در معرض ... رسانه های غرب قرار نمی دادید.
حالا مثلا هشت سال کشور دست شماها بود خیلی کار کردین؟!
تورم 50 درصدی ، رکود ، بیکاری ، نابودی اقتصاد و... حاصل کار شماها بود!
یعنی حالا رکود ،بیکاری وانهدام تولیدات واقتصاد نیست؟؟؟؟؟؟!!!!!!
من
بازار دست خائنین بود
امان از چوب های لای چرخ دولت
من به اینش کار ندارم ولی وقتی ما به غنی سازی بالا دست یافتیم عقب نشینی ناگهانی به ۵درصد انها را گرگ کرد
Iran, Islamic Republic of
اگر كار نكرده بودند پس چگونه اين دولت راستگوي تو توانسته است با واگذاركردن صنايع هسته اي آن دولت به دشمن . بتواند براي خود . دستمايه اي پيدا كند ؟!!!

ههههههههههههههههههه
حسین
Netherlands
دشمنی که هر وقت بخواهد به سازمانهای بین المللی مراجعه می کند و تصمیمات خود را بصورت مصوبه شورای امنیت به امضاء اعضاء می رساند و به عراق حمله می کند ، چرا با شما سر میز می نشیند؟ او که همه ابزار ها را در دست دارد چرا با شما چانه زنی می کند؟ جواب این سئول راه کشای استراتژیک ( درک و فهم موضوع و پاسخ مناسب به آن) است.
یا علی مددی
من
کلید مشکل اینجاس که ما باید به سطحی از علم و فناوری و پیشرفت برسیم که ما دنیار را تحریم کنیم نه دنیا ما را این هم با وجود افراد سست عنصر محال است
آقای ظریف در برنامه نگاه یک می گوید: موضع غربی ها ابتدای مذاکرات سخت تر بود تاجاییکه فقط به 200 سانتریفیوژ رضایت میدادن و اکنون نرم تر شده و به 6000 تا قانع شده اند.
این رفتار آمریکایی ها روش درست مذاکره است، یعنی چانه زنی! نه اینکه از اول کف خواسته ها رو عنوان کنیم تا در طول مذاکرات کمتر هم بشه.
یا علی
اونا به مرگ گرفتن تا ما به تب راضی بشیم که البته به همون مرگ راضی شدیم !!!!
من
دیگه رفت اونی که با شجاعت بغل گوش اسرائیل فریادمیزد ایران نیازی به اورانیوم شما ندارد ما هر مقدار که بخواهیم با هر درصدی که بخواهیم غنی سازی میکنیم به شما هم هیچ ربطی ندارد
همه هم از این همه عظمت ایران کیف میکردند دشمنان هم از سر عجز و ناتوانی سالن را ترک میکردند
ایشان گفتند چنانچه در شورای امنیت تمام قطعنامه هایی که علیه ایران وجود داره با یک قطعنامه دیگه لغو بشه آمریکا دیگه نمیتونه علیه ما کاری بکنه. لابد به دلیل اینکه قاونونیه!
سوال: آیا خود اون قطعنامه ها قانونی هستند؟ آیا بر اساس اسنادی که از فعالیت های نظامی ایران در حوزه هسته ای پیدا کرده بودن اونها رو صادر کردن؟! آیا در همین شورای امنیت که آقای دکتر ظریف اصرار دارن ما طبق قوانینش رفتار کنیم و چیزی علیه مون در اونجا نباشه به گفته خودش در دوران جنگ تحمیلی علیه ما قطعنامه صادر نمیکرد و آیا فلسطین رو همین سازمان ملل بر اساس مبانی قانونی(!) به دست صهیونیست ها نداد؟! اگر اون کارهاشون از لحاظ حقوقی درست نبوده پس چرا اصرار به قضاوت مثبت اونها در مورد کشورمون دارین؟! ضمن اینکه آمریکا میتونه مثل گذشته با قلدری شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی رو از همکاری با ایران بترسونه و منصرف کنه.
نیاز علوم و صنایع مختلف کشور به اورانیوم 20% و سوخت رو از کجا تامین می کنید درحالیکه در همین گروه 1+5 حتی کشورهایی که موضع نرمتری نسبت به ایران دارن، سابقه بدی از همکاری با ایران در ساخت نیروگاه بوشهر یا پارس جنوبی در کارنامه شون وجود داره؟! یعنی حتی نمیشه روی کمک اونها هم حساب باز کرد!
فاصله غنی سازی 20% و حتی 60% تا تولید سلاح هسته ای که احتیاج به غنای بالای 90% داره خیلی زیاده. چطور نتونستین با مذاکره اونها رو قانع کنید که غنی سازی 20% رو برای نیاز کشور حفظ کنیم؟!
Iran, Islamic Republic of
برادر جان
اينان بايد كاري كنند كه كدخدا را خوش آيد...
آیا 25 سال اجرای پروتکل الحاقی درحالیکه تجهیزات پیشرفته و میکروی جاسوسی مدام از سوی دشمنان بکار گرفته میشه کار هوشمندانه ای هست. چطور ضرر جاسوسی صنعتی رو با خطر امنیت ملی مقایسه می کنید؟!!!
هدف از مذاکرات اقناع افکار عمومی جهان نسبت به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران هست. درحالیکه رسانه های پر نفوذ جهان دست اونهاست، درصورت نقض عهد طرف مقابل چطور میخواهید بدون ضربه خوردن از جانب افکار عمومی کشورها شرایط رو به قبل از اجرای توافقنامه برگردونید؟!
بعد از نهایی شدن توافقنامه که دیگه انتقادات و ایرادات وارد بر توافقنامه توسط کارشناسان و حقوقدانان فایده ای نداره! کشور و دارایی هاش ارثیه پدری تون نیست که بدون مشورت با سایر ارکان نظام سرِخود در موردش تصمیم بگیرید!
جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
اگر معنا و مفهوم توافق نامه این است که شما بیان می کنید و اگر این توافق خوب بود که گفتید، سعید جلیلی که مدرک روابط بین الملل یا حقوق بین الملل ندارد به مراتب بهتر می توانست به توافق برسد؟!! و منتی هم سر مردم نمی گذاشت که ما کار بزرگی کرده ایم و ملت هم باید مارا قهرمان ملی بداند؟!
Iran, Islamic Republic of
نثار شادی روح تازه جوان درگذشته مرحوم هسته ای در تصادف لوزان فاتحه مع الصلوات!
United States
خنده دار بود
اتفاقا گریه داره نه خنده .خوب فکر کنید متوجه میشید چه کلاه گشادی سرمون رفت
Iran, Islamic Republic of
مسلم است كه مفسداتي هاي مملكت ما وقتي كه خبر اين بزرگترين خيانت به كشور را مي شنوند بخندند !!!
كه اگر اين كار را نمي كردند جاي تعجب داشت
تصادف نکرده ُ بیچاره رو از ارتفاع بسیار زیاد پرت کردن پایین .
Iran, Islamic Republic of
بنده از جناب آقای ولایتی که متبحر و متخصص در امور بین المللی هستند و در مناظرات خوب بلدند گل به خودی بزنند، تقاضا دارم نظرشان را در مورد این نوع توافق اعلام بفرمایند.
حسين
در مورد آقاي ولايتي اشتباه مي‌كنيد برادر من!
ايشان گل به خودي نزدند.
اتفاقا با قصد قبلي گل زدند آنهام به طرف مقابل!
گل تأثيرگذاري هم زدند
اشتباه شما در مورد «طرف» ايشان است!
ايشان از ابتدا هم از مريدان خاص آقاي هاشمي بوده و هستند.
... یکی از بازیگرهای پیچیده داستان است.
این فکت شیت چیه ؟؟؟
يه چيزي كه امريكايي ها منتشر كردند و مصداق همون فريبكاري آمريكا بود كه رهبري گفتند. البته اقاي ظريف هم مفاد ان را تكذيب كرد
از ...بپرس چیه.
محسن
Iran, Islamic Republic of
معلومه که فکت شیت ایرانی وجود ندارد بلکه هر چه هست فکت شیت آمریکاست و مانند توافق رنگین ژنو باید مو به مو اجرا شود.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
منظورت توافق ننگينه يا رنگين ؟؟؟
مگه سفره است كه رنگين باشه ؟؟؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
آخه میدونی! من زن و بچه دارم و اگه بگم ننگین، از اونطرف توافقنامه رنگین ژنو هم در حصن حصین شورای عالی امنیت ملی قرار داره و دیگه خودتون میدونید که ....
Iran, Islamic Republic of
ممنون از هم منتقدان و هم از تیم هسته ای که هردوشان فرزندان انقلابند. به نظر من جز سیاست ماست که برای توافق علی الاصول منتقدانی در داخل داشته باشیم تا به طرف مقابل نشان دهیم که تیم هسته ای کاری انجام میدهد که مخالف کار آنان است. بنابریان من تمام اینها را مانند قطعات یک جورچین میبینم که باید همه شان وجود داشته باشند هم محمد جواد ظریف و هم حسین شریعتمداری
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
آيا هيچ راهي به جز نابودي زيرساختهاي تكنولوژيكي هسته اي و از همه مهمتر از بين رفتن اميد و خلاقيت در جواناني كه با حلقه انساني خود بدور تأسيسات هسته اي مانع از اجراي بي تدبيري ها شدند، براي ايجاد اعتماد در مردم جهان و نخبگان ايشان (به جز رندان سياسي) وجود ندارد؟!
آيا اين تنها عضو مظلوم پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي، يعني جمهوري اسلامي ايران، بايد هزينه ناتواني آژانس بين المللي انرژي اتمي در راستي آزمايي فعاليت هاي هسته يكي از اعضا را در زمان و چارچوب معقول بپردازد؟! اي كاش از همان ابتدا زير بار پيمان ان پي تي نمي رفتيم مگر آن هنگام كه اين آزانس اين توان را در خود ايجاد كرده باشد. هيچ آدم عاقلي در كيسه سوراخ سرمايه خود را نمي ريزد.
جالب است با اين تجربه تلخ، غير منصفانه و غير عاقلانه، قرار است زير بار پيمان الحاقي برويم! گويا تنها مشكل ما گسترش دامنه و برد تجربيات تلخ است.
پذیرش پروتکل الحاقی و کد 3/1 به معنای بار کردن تعهدات اضافی بر کشور میباشد و در تضاد با منافع ملی است .
متاسفانه اینها برای اینکه سال ۹۶ رای بیاورند ُ مصلحت نظام را فدای خودشان کردند .
نسلهای آینده راکشتند.بعدها برای سوخت 60درصد باید پای پاکستانیها را هم بوسید.این سوخت زیر دریایی وکشتی است.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
احمدي نژاد بيا دوباره انرژي هسته ايي را زنده كند همانطور كه در گذشته پلمپ آژانس را فك كردي و تار عنكبوت ها را از تاسيسات هسته ايي پاك كرده و ايران را در دنيا دوباره مطرح كردي و جلوي گردنكشان غربي مردانه ايستادي
بيا كه هرچه تو و دانشمندان هسته ايي رشته بودند دولت تدبير و اميد همه را پنبه كرد .
چشم انتظارت هستيم بيا البته بدون مشايي !!!!
1- «ما هیچگاه دنبال بمب نبوده و نیستیم. دنبال هژمونی در منطقه هم نیستیم.»
درست است
2- «معماری تحریم‌ها فرو ریخته است»
جاي ترديد است؛ اجازه دهيد آينده نشان دهد كه چه‌قدر حرفتان درست است
3- وی «آقاي ظريف»درباره گریز طرف مقابل از تعهداتش، گفت: ایران چون نمی‌خواهد گریز نخواهد داشت. خیلی دلشان را خوش نکنند. ما برای فتوای مقام معظم رهبری از هر سند بین‌المللی بیشتر اعتبار قائلیم.
در باره احترام به فتواي مقام معظم رهبري، حرفتان كاملاً درست است و ما هم قول تان را قبول داريم اما اين تاكيدتان، پاسخ به گريز طرف مقابل از تعهدات اش نبود
4- وزیر خارجه اضافه کرد: متن انگلیسی توافق ژنو را من به خبرنگاران آمریکایی دادم. به شما اطمینان می‌دهم روزی که توافق نهایی شود اصل آن را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.
اگر زودتر بدهيد مشكلي پيش خواهد آمد؟ آمريكايي‌ها و اسرائيلي‌ها محرم تر از ملت خودتان هستند؟ مساماً شما چنين منظوري نداريد اما از گفته‌ي شما نتيجه ديگري هم مي شود گرفت؟
5- رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما به ان پی تی و سی تی بی تی متعهدیم. ما هیچ تعهد اضافی بر کشور بار نخواهیم کرد. برنامه ما در یک بازه زمانی عادی خواهد شد.
نيت شما خوب است؛ ما هم باور مي‌كنيم؛ اما نيت طرف مقابل چه‌طور؟ خودتان باور مي‌كنيد؟
ظاهراً خودتان هم به نيت آن‌ها شك داريد. دليل اش گفته بغدي خودتان است كه بلافاصه فرموده ايد:«آمریکا قابل اعتماد نیست. امیدواریم آمریکا و کشورهای غربی بتوانند اعتمادی که از مردم شکاندند و خیانت‌هایی که کردن قدری تخفیف دهند!!!!!! پس خواهش داريم اين‌قدر قاطعانه نگوييد «برنامه ما در يك بازه زماني عادي خواهد شد»!!
6- ظریف خاطرنشان کرد: ما به مکانیسم‌های داخلی خود متعهدیم و قانونمند عمل می‌کنیم.
مي‌دانيم؛ جمهوري اسلامي اهل خدغه و نيرنگ نيست؛ اما آن‌ها چه‌طور؟ فكري براي اين تهديد احتمالي كرده‌ايد كه اگر در برابر عدم ايفاي تعهدات‌ آن‌ها اقدامي بكنيد، آن‌ها به بهانه‌ي واهي نقض توافق از طرف ايران، مشكلات جديدي ايجاد نكنند؟ مطمئن باشد كه ايجاد خواهند كرد و تا بياييد به دنيا ثابت كنيد كه شما تقصيري نداشته ايد و آن‌ها تقصير كارند، زيان‌هاي جبران ناپذيري به اين كشور خواهند زد
7- وی گفت: اجازه داده نخواهد شد به بهانه یک سازو کار بین‌المللی، از اسرار ما اطلاع یابند.
اميدواريم اين طور باشد!! گرچه ساز و كار آن كاملاً فراهم است و آن‌ها هم از هيچ اقدامي در اين باره فروگذار نخواهند كرد.
چه جالب ! دقیقا یاد تحلیل کردن صحبت ها و به توپ بستنشون توسط یه آقایی می افتم .
Iran, Islamic Republic of
اگر متن اصلي اين ذلت را به مردم نشان بدهد كه توسط آنان . ريزريز خواهدشد !!!
مصطفی
آقای ظریف شما که می گویید این یک چرک نویس غیر الزام آور است، پس عملاً توافقی صورت نگرفته است که به آن استناد می کنید و به آن افتخار می کنید. پس حتی نباید به کری هم اعتراض می کردید.
پس بگویید دقیقا الآن این بیانیه مطبوعاتی چه خاصیتی و چه محلی از اعراب دارد در توافق نهایی گویی بود و نبود آن یکی است.
اما اگر این بیانیه الزام آور باشد و چارچوب کلی را مشخص کرده است پس تعهد آور است و این یعنی توافق دو مرحله ای.
در باب اینکه قطعنامه های شورای امنیت و یا آمریکا چه آرزوهایی درباره فعالیت های ایران چه نظری دارند مهم نیست چون ایران این ها را ظالمانه و فاقد ارزش می داند چون اگر می دانست باید طبق این قطعنامه های شورای امنیت در فردو را گل می گرفت پس حالا این ملاک نیست که چون هزار سانتریفیوژ در فردو هستند ولی غنی سازی اورانیوم نمی کنند و این از آن بهتر است پس ما برد کرده ایم.مقای غلط است.
در باب تحریم ها علیه ایران همه چیز در آینده قرار دارد پس نمی توانید به یک چرک نویس استناد کنید ولی اگر استناد می کنید عدد و رقم ندارد و این ابهام دارد. پس چه شما بگویید محدودیت ما ده ساله است را نباید پذیرفت زیرا عدد 25 سال آنها را نیز چون یک چرک نویس بیشتر نیست.
پس حال که مشخص شد این یک توافق کلی یا سیاسی است چرا اینقدر قابل تفسیر است و شما می گویید این تفسیر آمریکا برای کنگره و اسرائیل است. خب یک کار دیگر می کردید.
وقتی روی جزئیات بطور 100 در صد به توافق رسیدید البته با ادعایی که از این بیانیه پیروز مندانه دارید، روز 10 تیر متن توافق که شامل گامها و تعهدات و زمان بندی است البته بصورت شفاف
منتشر می کردید.
تا به حال انشا نوشتی تو دوران ابتدایی ؟!
اول از همه چرک نویس مینویسی بعد همون رو پیاده میکنی شاید یه مقدار خیلی کم درش تغییر ایجاد کنی در زمان نوشتن متن آخر و اصل موضوع همونایی هست که قبلا" نوشتی پس متن آخر با فعلی خیلی تفاوت نمیکنه
کاش دیشب مساحبه ظریف رو میدیدی بعد نطق میکردی !!!!!!!!
داش من اصل موضوع رو بچسب
اشتبا مثبت زدم..
منفی میخواستم بدم ...
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
در حال حاضر فقط بايد به فكر متن و ضمائم توافقنامه 10 تير ماه باشيم. هركس هر كمكي كه مي تواند بكند تا اين متن توافقنامه و ضمائم مربوطه، و يا قطعنامه لغو، حداكثر منافع مشروع جمهوري اسلامي را در بر داشته باشد. منافعي كه به ناحق از طريق صدور قطعنامه هايي كه بواسطه شيطنت آمريكا و نارسايي مربوط به عدم توان مجموعه سازمان ملل در راستي آزمايي فعاليت هاي هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران صادر شد و هيچگاه دليلي براي انحراف از آن بدست نيامد و در واقع هيچ مبنايي در عالم حقيقت براي صدور آن وجود نداشت. اگر قرار است اين قطعنامه ها لغو شوند، بايد به اين واقعيت غير قابل انكار صراحتا در خود قطعنامه اذعان شود.
امین
...
با آرزوی توفیق برای مذاکره کنندگان پارسی در مقابل زورگویان جهانی...
سانسور میکنی جهان نیوز لعنتی بیشعور چرا سانسور میکنی .
دلیلت برای سانسور کردن چیه فرا جناحی هستم ...
Iran, Islamic Republic of
توفيق براي فرورفتن بيشتر به چاه ذلت و خواري . كه حرام اندر حرام اندر حرام است و ما هيچوقت آرزوي غرف شدن در چنين گندابي را نمي كنيم !!!

البته مفسداتي خود دانند !!!
چه بازه زمانی جالبی، ده سال! تازه بعد ده سال قراره عادی بشه!
گویا اقایان معنی دقیق گل گرفتن را نمیدانند، سانتریفیوژهایی که هستند ولی کار نمیکنند چه معنی دارد آقایان باسواد؟
Iran, Islamic Republic of
سانتريفوژهايي كه كار نمي كنند يعني ...
توافقی که از الان این همه تفسیر دارد بعد از قطعی شدنش چه خواهد بود، شما فکر میکنید روباه پیری چون امریکا نمیداند که چه چیزی را امضاء میکند ؟ نمیداند اختیاراتش برای سندی که امضاء کرده تا چه حدی است؟
چقدر سیاست مداران ما ناپخته اند!
شما خودتان اعتراف میکنید که امریکایی ها دید واقع بینانه ندارند،شما اجازه دادید همین غیر واقع بینان برنامه هسته ای را گل بگیرند، خود را قهرمان هم میدانید؟
برای کسانیکه بخاطر این توافق به خیابانها ریختند و جشن گرفتند متاسفم، انها هنوز نمیدانند چیزی که از دست دادند تنها برنامه هسته ای نیست.
متاسفم، متاسفم ، متاسفم. این اول گل گرفتنهاست، از این به بعد هر دم از این باغ بری خواهد رسید، و در نهایت ما هویت اسلامی و ایرانی را در کتابهای تاریخ یا در اسمانها جستجو خواهیم کرد.
بعد ده سال این سانتریفیوژهایی که الان داریم به چه دردی خواهد خورد؟
دنیا آن به آن در حال پیشرفت است و ما باید ۱۰ سال و ۱۵سال و ۲۵ سال در جا بزنیم .
ازین به بعد قراره تو نیروگاههای هسته ای فقط آبگوشت و قورمه سبزی درست کنیم .همین
مهسا
عجب پس بلاخره
سنگ سیه نرمتر از خاک شد/ ابر سیه هم که سری می رسد
منتظر باشید
هر دم از این گل ضرری می رسد!
چند مغالطه ی این روزها که خودتان قضاوت کنید:
1- به دشمن نباید اعتماد کرد پس تفسیر او را از مذاکرات نپذیرید و تفسیر ما را بپذیرید
یعنی دشمن بر طبق تفسیر ما از توافق عمل خواهد کرد!!؟
2- اگر بیش از این وارد جزییات شویم دستمان را در مذاکره باز کردیم.
یعنی چیزی که به آنها گفتیم را برای ملت اگر بگوییم دست برای چه کسی باز می شود برای ملت یا برای طرف مذاکره؟!
ظریف دیشب می گفت ُ ۱+۵ ( در واقع یعنی امریکای جنایتکار ) اول اصلا راضی نمی شدند ما حتی یک سانتریفیوژ هم داشته باشیم ُ امریکا می خواست فردو بطور کلی برچیده شود ( البته الان هم زیاد فرقی با برچیده شدن ندارد ) ُ امریکا می خواست اراک کلا تعطیل بشه ( که البته الان هم زیاد با برچیده شدن فرق ندارد ) ُ امریکا می خواست برای مدت خیلی طولانی ( که البته الان هم فرقی نداره چو ده سال و پانزذه سال و بیست و پنج سال زمان کمی نیست ) قرارد بسته شود و..... خوب بابا وقتی اینها را از ما می خواستند ما باید بلافاصله از این NPT ... خارج می شدیم .
مجید مجد
United States
حالا با این توضیحات باید از ظریف هم مچکر باشیم؟؟؟
ناصر
راسته میگه بنده خدا ، چیزی نشده که ، لپ تاپ دادیم تی تاپ گرفتیم حالا چه شود در تیرماه ... ترکمان چای ، ژنو چای ، لوزان چای و چای بعدی هم در تیر ماه و ...
مجید
دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس؟
آقای ظریف در همین مصاحبه تلوزیونی صراحتا بندهای توافقنامه که در سایت وزارت امورخارجه آمریکا قرارداده شده را تایید کردند.
مردم هوشیارانه به رصد تحرکات افراد وطن فروش یا ساده لوح مشغول هستند.
پس لطفا سعی نکنید مردم را فریب دهید.
بالاخره زمستان میرود و روسیاهی به زغال مینشیند.
مجید
من فکر میکنم بندهای این توافقنامه عمدا 10و 15 و 25 سال را در خود دارد.
وقتی آقای ظریف در مذاکرات به جان کری اعلام میکند اگر توافق نکنیم مردم به ما در انتخابات رای نمیدهند دیلی این اعداد مشخص میشود.
آنها میخواهند مردم را مجبور کنند به جناح مورد قبول آمریکا برای ادامه و پایبندی به بندهای این قرارداد کذایی به امید قبول ایران هسته ای در آینده ای مبهم رای دهند.
ولی مردم ما ادامه دهنده راه امام و شهدا هستند که در هر شرایطی غیرت و همیت ایرانی - اسلامی خود را با هیچ مطاعی معامله نخواهند کرد.
جهان من فقط خواستم بگم این چه معنی میده که بعضی نظرات سه تاسه تا بالا میروند و بعضی یکی و بعضی هیچی؟؟؟!!!
اگه سهوی است که سریعأ اصلاح شود و اگر عمدی است جای بسی خجالت است و شرمساری...
آن دنیا باید پاسخگو باشید!!
فقط وفقط نظر رهبری معظم در این قضیه مهم است...
Iran, Islamic Republic of
تنها ایراد ظریف در این صحبتها همون تعریف و تمجیدی بود که از دلواپسان .. کرد..
Italy
وزیر انرژی آمریکا مدعی شد:
تیم ایرانی بخش‌هایی از فکت‌شیت را حذف کرده/محدودیت‌های ایران همیشگی است
وزیر انرژی آمریکا در یک برنامه تلویزیونی پربیننده ظاهر شده و گفته که تحریم‌های ایران نه لغو بلکه کاهش می‌یابد و این روند هم پس از عمل کرن ایران به تعهداتش آغاز خواهد شد.
متاسفانه آقای ظریف فکر کردند ایران همون ایران قبل از رفتن ایشون به آمریکاست...
جناب آقای ظریف به وضوح شنیدیم که خانم موگرینی از برداشته شدن تحریم ها طی مراحل مختلف صحبت کردند.
آقای ظریف نامه محرمانه باید از دست دشمن دور باشه نه اینکه دشمن در جریان همه چیز باشه و مردم دشمن شمرده بشند
غفاری
از آقای ظریف بخاطر توضیحاتشان برای مردم تشکر می نمایم.
احمد
به نظرم این قضیه رو به رفراندوم بزارن تا ببینن جواب ملت چیه؟ آخرش هم کسی یقه گرفته نمیشه که بگن قضیه جناحی بوده!! نه به چپ ربط داره نه به راست.
در تاریخ هم شرمنده نمیشیم که چرا بی خردی کردیم. رای ملته این زمانه دیگه!!!
نظرتون چیه؟
چرا تا قبل از این برای هر موضوع چرتی برخی دوستان پیشنهاد رفراندوم می دادن . اینم یه پینشهاد از ما .
پیشنهاد مزخرفی بود. دیگه ازین پیشنهادها نده. تا وقتی عقل هست، نظرسنجی معنی نمیده.
رفراندوم جاییه که مردم باید یه تصمیمی بگیرن که درست و غلطش کاملاً وابسته به نظر اوناست. استقلال کشور که قابل رفراندوم نیست. وجوبش آشکاره.
اگر آنها دروغگو هستند مذاکره با آنها سودی ندارد
شهروند
Iran, Islamic Republic of
برادران اسرائیل دراین توافق خودشان را آشکار نمودند که نظرآنان بانظر نتانیاهومطابقت دارد
رضا
United States
به قول شهید تهرانی مقدم باید قوی باشی تا کسی جرآت تعرض پیدا نکند به همین جهت وقتی میبینیم که امریکا ازگزینه های روی میزش فقط کزینه گفتگو را انتخاب میکند بدانید که قوی هستید .
فکر کنم بعد از این توافق گزینه ای به نام گفتگو روی میزشان نباشد .
دست دولت قبلی درد نکند که مرد و مردانه مقابل زورگوئی امریکا و دیگران ایستاد تا اینعزیزان چیزی برای عرضه داشته باشند .
ضمنا" مگه ما خودمون رو بعنوان قدرت هسته ای به جهان نقبولونده بودیم که بخواهیم امریکا اون رو قبول کنه.