شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

کم آبی در خاورمیانه بحرانی شد

دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب: 414856
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با ارائه عملکردش در خاورمیانه برای سال ۲۰۱۴ نسبت به بحرانی شدن کم آبی خاورمیانه به دلیل بروز معضلات جنگ‌ها هشدار داد و عنوان کرد: حدود ۶۰ درصد از آب تلمبه شده سوریه در سال ۲۰۴۱ هدر رفته است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بر اساس گزارش جدیدی که از سوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ منتشر شده است، به دلیل ادامه نبردهای سنگینی که موجب ازهم پاشی سوریه و عراق شده است و نیز نظر به اینکه مردم بسیاری کماکان در حال دست  و پنجه نرم کردن با آثار درگیری‌های لبنان، اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی هستند، وضعیت منابع آبی و سیستم‌های انتقال آب فرسوده این منطقه به نقطه بحرانی رسیده است.

حتی بدون در نظر گرفتن آثار مخرب خشکسالی‌ها و نبردهای اخیر، بسیاری از کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس در تلاشند تا پاسخگوی نیازهای آبی جمعیت رو به رشد شهری و تقاضای فزاینده به محصولات غذایی باشند.

اکنون با حدود 7،6  میلیون آواره در سوریه و حدود 3،8 میلیون سوری دیگر که در جستجوی امنیت به کشورهای همسایه گریختند، در کنار2،5  میلیون آواره در عراق، شرایط از این هم وخیم‌تر شده است.

پیتر مائورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اظهار داشت: «سیستم‌های آبرسانیِ منطقه تحت فشار زیادی هستند. منابع آبی به سرعت در حال اتمام هستند و زیرساخت‌های آبی در مناطقی که مقامات محلی از قبل نیز برای پاسخگویی به نیازهای جمعیت رو به رشد خود تحت فشار بودند، به شدت صدمه دیدند. آوارگی گسترده به دلیل درگیری فقط باعث تشدید مشکل شده است. اگر اقدامی فوری اتخاذ نشود، به زودی به نقطه بحرانی می‌رسیم. به همین دلیل باید هم اکنون اقدامات لازم را انجام داد تا این منبع بسیار ضروری و حیاتی را حفظ و حراست کنیم.»

اما کاهش بی‌سابقه بارش، اضمحلال مخازن طبیعی آب، استفاده بیش از حد از منابع کمیاب آب و آثار مخرب درگیری، همگی دسترسی به آب سالم را مشکل کرده است. طرف‌های درگیر نیز با حمله به زیرساخت‌های آب و برق و یا با ایجاد وقفه عمدی در روند تأمین آب به دلایل نظامی یا سیاسی، مشکل را حادتر کردند.

روبرت ماردینی، رئیس عملیات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز در خاورمیانه عنوان کرد: «سوءاستفاده از دسترسی به آب به عنوان یک شیوه یا سلاح جنگی، و یا هدف گرفتن تأسیسات آب و انرژی، نه تنها به عنوان نقض قوانین ناظر بر درگیری مسلحانه قلمداد می‌شوند؛ بلکه همچنین آثار زیان‌باری بر سلامت کسانی دارند که خود از قبل به شدت آسیب‌پذیر هستند.»

ماردینی ادامه داد: «چنین حملاتی به خصوص به این دلیل زیان‌بار هستند که منابع آبی، بهداشتی، برقی و انرژی رابطه‌ای تنگاتنگ با هم دارند. مثلاً حمله به یک ایستگاه برق‌رسانی می‌تواند تأثیری جدی بر روند تصفیه فاضلاب، تأمین آب، کیفیت آب یا عملکرد تأسیسات بهداشتی درمانی داشته باشد. سازمان‌های بشردوست هم برای برآورده کردن نیازهای مردم از طریق جایگزین کردن خدمات مشابه و یا تعمیرات فوری، ظرفیت کافی در اختیار ندارند.»

در بسیاری از موارد فاضلاب و دیگر هرزآب‌ها به نحوی مناسب تصفیه نمی‌شوند، که این خود خطری جدی را برای سلامت مردمی که خود از قبل آسیب‌پذیر بودند رقم می‌زند. شبکه‌های آبرسانی هم به دلیل عدم رسیدگی مناسب که معمولاً نتیجه مستقیم درگیری است، مقادیر قابل توجهی از آب را هدر می‌دهند. فقط در سوریه مقامات محلی تخمین می‌زنند که در سال 2014، به دلیل وجود درز و شکاف در شبکه آبرسانی که خود میراث جنگ است چیزی حدود 60 درصد از آب تلمبه شده هدر رفته است.

در حالیکه راه حل آسانی برای مشکلات آب  در منطقه متصور نیست، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و شرکای ملی آن تاکنون تاثیر به سزایی بر ارتقای کیفیت زندگی میلیون‌ها انسانی داشتند که تحت تأثیر درگیری هستند. این سازمان در کنار جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و نیز مقامات محلی آب و انرژی توانسته است کارکرد خدمات حیاتی را حفظ کند. حتی در جریان جنگ‌های شدید، کمیته توانسته به روند تأمین آب سالم برای میلیون‌ها نفر در کشورهای جنگ‌زده کمک کند.

ماردینی در ادامه بیان داشت: «دلایلی هست که امیدوارمان می‌کند. این مشکل بیشتر توسط انسان‌ها ایجاد شده است و از همین رو باید توسط انسان‌ها حل و فصل شود. با این حال، این امر منوط است به حمایت و تلاش هماهنگِ تمامی طرف‌های مربوطه، از جامعه جهانی گرفته تا جوامع محلی. مشکل و راه حل هر دو به همه طرف‌ها تعلق دارند، و ما باید اطمینان حاصل کنیم که آب به دست همه می‌رسد.»

عملکرد صلیب سرخ و هلال احمر در سطح خاورمیانه در سال 2014:

• 9،5 میلیون نفر از طریق عملیات اضطراری تعمیر یا بازسازیِ سیستم‌های آبرسانی به آب دست یافتند.
• 600 هزار نفر از طریق تانکر یا بطری، آب دریافت کردند.
• 1،1 میلیون نفر از ارتقای تأسیسات ذخیره یا توزیع آب بهره‌مند شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *