پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

هاشمی: زائرانمان رادرعربستان رهانمی‌کنیم

شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب: 447959
وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه پیگیر بازگشت آخرین نفر از زائرانی که به عربستان رفته‌اند، هستیم، گفت: امشب پیکرهای ۱۵۰ نفر دیگر از جانباختگان فاجعه منا به کشور بازمی‌گردد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت ظهر امروز همراه با ۷۹ نفر از حجاج خانواده شهدای فاجعه منا به تهران بازگشت.

وی در بدو ورود و در جمع خبرنگاران با تسلیت این فاجعه به ملت ایران گفت: با مذاکراتی که انجام شد تا آخر هفته جاری، تمام اجساد به ایران باز گردانده می‌شوند.

وی ادامه داد: هویت برخی از اجساد هنوز مشخص نیست و قرار شده است تا در ایران هویت آنها تعیین شود.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: روال کشور سعودی اینگونه است که از اجساد نمونه ‌برداری کرده و آنها را دفن می‌کند و بعد هویت را مشخص می‌کند که با مذاکره، آنها را قانع کرده‌ایم که ما خودمان در کشورمان نمونه‌برداری را انجام داده و اجساد را شناسایی می‌کنیم؛ به همین منظور و برای جلب اعتماد آنها حتی پیشنهاد دادیم تا این کار تحت نظارت آنها انجام شود.

هاشمی با بیان اینکه امشب پیکر ۱۵۰ نفر از شهدای منا وارد ایران می‌شود گفت: در مذاکرات، تسریع امور محول کردن برخی اقدامات به هیأت ایرانی و پرهیز از دفن ایرانیان در عربستان مورد تاکید قرار گرفت و اکنون منتظریم ببینیم چه تعداد از اجساد مفقودین به ما تحویل داده می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با وزیر بهداشت عربستان در ارتباط مستمر است، گفت: سفیر و نماینده بعثه و سازمان حج و زیارت در عربستان حضور دارد تا کارهای هماهنگی را انجام دهد و ما مصر هستیم تا آخرین نفر از حجاج‌مان حتی فوت شده‌ها را به وطن باز گردانیم و هیچ کس را در عربستان جا نگذاریم.

وی در مورد تغییر لحن مقامات سعودی گفت: آنها در لحن خود تغییرات زیادی داده‌اند اما از حق نگذریم که با فاجعه‌ای بزرگ مواجه شده‌اند که هرگز پیش‌بینی آن را نمی‌کردند این فاجعه برای آنها آبروریزی شد و خیلی طول کشید تا خودشان را پیدا کنند.

هاشمی به فاجعه منا اشاره کرد و گفت: تغییر لحن عربستانی‌ها موجب شد تا همکاری بیشتری داشته باشند و سرعت کار افزایش یابد.

وزیر بهداشت نحوه شناسایی اجساد مجهول الهویه را از طریق آزمایش DNA عنوان کرد و گفت: این اتفاق تا آخر هفته و در ایران رخ می‌دهد.

وی درمورد علت حادثه یادآور شد: در مورد علت بهتر است ابتدا بگذاریم مقامات سعودی اظهارنظر رسمی کنند البته گمانه ‌زنی بد نیست اما ما صبر کنیم تا اظهار نظر رسمی صورت گیرد و بعد اعلام نظر کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه باید درس‌های زیادی از این حادثه گرفته شود، گفت: بهتر است از نظر حقوقی نیز کمی تامل کنیم تا عربستان به همه کشورهای اسلامی پاسخگو شود ضمن اینکه آنها باید به مردم خودشان نیز جواب پس بدهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *