پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

اردوغان از عاقبت مرسی عبرت بگیرد

شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 297352
رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه، کودتای نظامی مصر را محکوم کرد و در عین حال اقدامات رئیس‌جمهور این کشور را رد کرده و کارنامه «اردوغان» را نیز به عملکرد مرسی تشبیه کرد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از کردپرس، «کمال قلچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خلق امروز درباره رویدادهای مصر اظهار نظر کرد. وی اعلام کرد که تجمع میلیون‌ها نفر از مخالفین محمد مُرسی در میدان تحریر قاهره جلوه باشکوهی از تلاش برای ایجاد تغییرات دموکراتیک و انجام کودتا دقیقا به معنای نادیده گرفتن اراده مخالفین مرسی و سایر شهروندان مصری بود.

وی در ادامه ضمن تشبیه کارنامه رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به عملکرد محمد مرسی گفت: «اردوغان باید از عاقبت مرسی درس بگیرد و قبول کند که نمی‌توان با سرکوب اراده مخالفین، اقتدار را حفظ کرد. مرسی نیز از حمایت و آرای بالای مردم مصر برخوردار بود اما دقیقا مانند فرعون و اردوغان با مشکلات کشورش روبرو شد و به خاطر کسب آرا، تصمیم به نادیده گرفتن مخالفین خود گرفت و دیدیم که تنها یک سال توانست دوام بیاورد.»

قلچدار اوغلو در ادامه افزود:«از اردوغان می‌خواهم دست از تقلید فرعون بردارد و باور کند که تجسم دموکراسی فقط در شمارش آرای صندوق‌های انتخابات نیست و یک مقام سیاسی، در برابر همه شهروندان کشورش مسئول است و نمی‌تواند فقط نخست وزیر یا رئیس جمهور کسانی باشد که به او رای داده‌اند. هر حکومتی که مانند دولت مُرسی از دین استفاده ابزاری به عمل بیاورد به چنین سرنوشتی محکوم است و اردوغان نیز باید تا دیر نشده، اصل لاییسم را به عنوان اصلی‌ترین مبنای جمهوری ترکیه مورد توجه قرار دهد. از این گذشته فراموش نکنیم که مصر یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین کشورهای خاورمیانه است و بدون شک شکاف‌های ایجاد شده در این کشور در آینده‌ای نزدیک بر روی همه منظقه و بویژه بر ترکیه نیز تاثیر خواهد گذاشت.»
https://jahannews.com/vdcfted00w6d1ma.igiw.html
jahannews.com/vdcfted00w6d1ma.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *