جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۳

انتقاد قشقاوی از نامه کمیسیون برجام

چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب: 448750
معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: در تاریخ پارلمانی چنین چیزی سابقه نداشته که پس از دریافت توضیحات شفاهی درخواست مکتوب آن را از ما بکنند.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسن قشقاوی در حاشیه ششمین نشست مشترک ناجا با سفرا و کارداران مستقر در ایران که در ستاد مرکزی پلیس برگزار شد به ادعای مطرح شده از سوی زاکانی از نمایندگان عضو جبهه پایداری و رییس کمیسیون برجام در مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد و گفت: آقای زاکانی گفته‌اند وزارت خارجه نسبت به نامه کمیسیون برجام بی تفاوت بود . اما باید بگویم ما نه تنها به این موضوع بی توجه نبودیم بلکه بسیار جدی به دعوت و به خواسته‌های کمیسیون برجام عمل کردیم.

وی با بیان اینکه تفاوت ما در دو دیدگاه بود، گفت: زمانی که آقای زاکانی نامه داده و درخواست پاسخ‌های مکتوب کردند من طی تماسی به ایشان گفتم پس این جلساتی که ما در آن حضور پیدا کرده و از تلویزیون و رسانه‌ها نیز پخش شد چه بود؟ مگر رسم است که یک بار بیاییم و شفاهی پاسخ دهیم و بعد دوباره بیاییم پاسخ‌های شفاهی را مکتوب کنیم. مگر مجلس مذاکرات را ثبت نمی‌کند.

معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه با تاکید بر این که این موضوع برای ما جای شگفتی بوده و در تاریخ پارلمانی نیز سابقه ندارد، تصریح کرد:‌ وقتی ما و همکاران‌مان ۲۰ ساعت در جلسات کمیسیون شرکت کرده و به سوالات پاسخ داده‌ایم دیگر چرا باید آنها را کتبی کنیم این درخواست مانند این است که پس از استیضاح آقای آخوندی و پاسخ‌های ایشان عده‌ای بیایند و در مجلس بگویند که آقای آخوندی باید دوباره پاسخ‌هایش را مکتوب کرده و به ما بدهد.

قشقاوی با تاکید بر اینکه بعد از رهنمود رهبری وزارت خارجه همکاری خوبی با کمیسیون برجام داشت گفت:‌ در این موضوع یک اشکال فنی نیز وجود داشت. زمان تهیه گزارش برجام را دوستان به زمانی انتقال دادند که تیم مذاکره کننده هسته‌ای در نیویورک بوده است. من گفتم که ای کاش زودتر سوالات را مطرح می‌کردید که حداقل ما جواب آنها را نیز می‌گرفتیم .

وی افزود: من به آقای زاکانی گفتم ما کجا باید این افراد را پیدا کنیم و سوالات را بپرسیم. آقای زاکانی گفتند پس بگویید برگردند. من به شوخی و در جواب ایشان گفتم. جدی نگیرید این پاسخ جواب رسمی ما نبود و در قالب شوخی مطرح شد.

قشقاوی در پاسخ به سوالی درباره‌ وضعیت حجاج ایرانی باقی‌مانده در عربستان و این ادعا که گفته می‌شود ۷۰ نفر از آنان بازداشت شده‌اند گفت: به دنبال سفری که وزیر بهداشت و بنده به عربستان داشتیم هماهنگی‌هایی در این خصوص انجام شده و ملاقات‌هایی نیز با مقامات سعودی داشتیم که سه خواسته اصلی از سوی ایران مطرح شد. اول این که برای بازگشت پیکرهای حجاج به میهن اسلامی‌مان برنامه ریزی شد. موضوع بعدی این بود که عربستان حق ندارد بدون رضایت خانواده‌های ایرانی هیچ یک از حجاج را در این کشور دفن کند و خواسته‌ بعدی ما نیز این بود که برای شناسایی مفقودین همکاری‌های لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه این همکاری‌ها ادامه دارد ابراز امیدواری کرد که همکاری دولت سعودی نیز همچنان ادامه داشته باشد.

قشقاوی با بیان این که در قالب مذاکرات تلفنی پیگیری وضعیت حجاج ادامه دارد، اظهار کرد: بازگشت جنازه‌ها نیز حاصل همین همکاری‌هاست.

وی درباره‌ سرنوشت حدود ۷۰ نفر زائر مفقود شده در عربستان نیز گفت: ما نمی‌دانیم این هفتاد و سه چهار نفر چه شده‌اند چون جسدی نیست که بگوییم مرده‌اند و از طرفی نمی‌توانیم به قطعیت بگوییم که زنده‌اند. چرا که ما با آنها صحبت نکرده‌ایم.

وی با بیان این که آنچه که مطرح می‌شود تنها در حد احتمالات است گفت: مواردی نظیر بازداشت، مجروح شدن و ... درباره‌ی این افراد در عالم احتمال بوده و قطعی نیست . این ها زمانی قطعی می‌شود که ما اطلاعاتی از آن به دست بیاوریم و تا موضوع اعلام نشده نمی‌توان چیزی را به شکل علنی اعلام کرد.

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه از فعالیت ۱۰ عضو وزارت خارجه برای این منظور در عربستان خبر داد و گفت‌: علاوه بر سفیر ۸ مقام کنسولی نیز یا به عربستان اعزام شده یا جز‌ء نیروهای ثابت سفارت ما در این کشور بوده و پیگیر موضوع هستند و به شکل لحظه‌ای به ما گزارش می‌دهند.

قشقاوی درباره‌ی احتمال افزایش انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌های همکاری ایران و کشورهای جهان در حوزه پلیسی و مجرمان خاطرنشان کرد: با توجه به سفر برخی از مقامات اروپایی به ایران به کشورمان در ماههای اخیر ما نیز همواره اعلام کردیم که علاوه بر ۵۶ کشوری که با آنان در حوزه‌های مختلف معاضدت قضایی، استرداد مجرمان و انتقال زندانیان داشته‌ایم این آمادگی وجود دارد تا با دیگر کشورهای جهان نیز همکاری داشته باشیم.

وی با بیان این که تاکنون نیز جمهوری اسلامی دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته است، خاطر نشان کرد: کاهش تعداد زندانیان ایرانی در خارج از کشور از ۳هزار و ۷۰۰ زندانی در سال گذشته به ۲ هزار و ۷۰۰ زندانی در امسال از جمله دستاوردهای دولت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خوب جناب آقاي قشقاوي عزيز
چرا سازمان انرژي اتمي جواب نامه ها را كتبي داد؟ مگر رييس سازمان انرژي اتمي تو جلسات به طور شفاهي جواب نداده بود؟ پس اونام نبايد جواب كتبي مي دادن ديگه.
اصلا جوابتون قانع كننده نيست.وزارت خارجه جواب كتبي نداد به خاطره يه چيزه ديگه كه همه مي دونيم دليلش چيه!!!!!
وقتی به قول رئیستون توافقتون در تاریخ! بی نظیراست، شما هم باید هم پاسخ شفاهی بدی هم مکتوب
زرديني
قشقاوي جون مساله را جناحي نکن زاکاني عضور پايداري نيست. عضو جمعيت ايثارگرانه