شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۳

محمود هاشمی رفسنجانی: وضعیت پسته خراب است، به توصیه های برادرم عمل شود

دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 74825
روزنامه اعتماد صاحبه ای با محمود هاشمی رفسنجانی برادر کمترشناخته شده هاشمی رفسنجانی انجام داده است.

متن این مصاحبه را می خوانید:

-چند سال دارید؟

68 سال.

-چندمین برادر از خانواده هاشمی هستید؟

پس از آقای هاشمی و مرحوم قاسم، سومی.

-غیر از اکبر و محمد برادر دیگری هم دارید؟

بله، ما پنج برادر هستیم؛ اکبر، قاسم، محمود، محمد و احمد. قاسم چند سال پیش به رحمت ایزدی پیوست.

-از تحصیلات خود بگویید.

من دو مدرک فوق لیسانس دارم؛ یکی در رشته حقوق و دیگری ادبیات. البته درس حوزوی هم خوانده ام تا کفایه. از هم مباحثانم آیت الله مومن است که الان عضو فقهای شورای نگهبان است.

-پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه مسوولیت هایی داشته اید؟

دو سال اول انقلاب فرماندار قم بودم، پس از آن به وزارت امور خارجه رفتم و در بخش خاورمیانه فعالیت می کردم. تا دو سال پیش آنجا مشغول بودم. دیدم این دولت خیلی از ما خوشش نمی آید، خود را بازنشسته کردم و هم اکنون به کار کشاورزی می پردازم.

-راستی چرا به این نمایشگاه آمده اید؟

در نزدیکی ساوه 20 هکتار باغ پسته دارم که مجهز به سیستم آبیاری زیرسطحی است که توسط یکی از تولیدکنندگان تجهیزات آبیاری نوین که در این نمایشگاه حضور دارد به اجرا درآمده است و امسال هم برای اطلاع از دستاوردهای جدید در زمینه آبیاری به این نمایشگاه آمده ام.

-وضعیت پسته کاری چطور است؟

مثل سایر بخش های اقتصادی تعریف خوبی ندارد.

-راستی پسته چرا اینقدر گران است؟

نمی دانم. از پسته کاران محصول مرغوب را کیلویی هفت تا هشت هزار تومان خریداری می کنند و تا 20 هزار تومان به مردم می فروشند.

-اینکه گفته می شود خانواده هاشمی ها پسته به خارج صادر می کنند درست است؟

نه، اینها شایعات است. من سال ها پیش قصد صادر کردن محصول پسته به کشور عربستان داشتم که به خاطر قوانین سخت و شرایط دشوار آن از خیر آن گذشتم چون برای امثال ما صرف نمی کند.

-پس تنها فروش داخلی دارید؟

بله، واسطه یی هست که محصول پسته را از ما می خرد و به بازار عرضه می کند. پول آن را هم پس از گذشت چهار ماه به ما می پردازد.

-در مجموع چند هکتار باغ پسته دارید؟

40 هکتار، 20 هکتار در رفسنجان (بهرمان) و 20 هکتار هم نزدیکی ساوه.

-با این مقدار زمین باید زندگی خوبی داشته باشید.

اگر سرمازدگی و خشکسالی نباشد بد نیست.

-گفتید نخستین فرماندار قم پس از پیروزی انقلاب بودید، اگر خاطره یی از آن دوران دارید، بیان کنید.

یک سال اول پیروزی انقلاب مشکلات زیاد بود، چون پنج انتخابات در کشور برگزار شد. در اوایل دیپلمه های بیکار دائم جلوی فرمانداری تجمع می کردند و خواستار شغل بودند و بعضاً شعارهای تندی هم می دادند. آن روز قم زیر نظر استانداری مرکزی بود. یک روز به آنجا مراجعه کردم و از استاندار وقت کمک و مساعدت خواستم. استاندار استان مرکزی به من گفت شما از خودتان محافظت کنید تا آسیبی از ناحیه تظاهرکنندگان نبینید. در این هنگام عده یی جلوی استانداری استان تجمع کرده بودند و شعار می دادند. لحظه یی از صحبت های من و استاندار نگذشته بود که ناگهان شیشه های ساختمان استانداری از سوی تجمع کنندگان شکسته شد و معلوم شد امنیت فرمانداری قم از استانداری مرکزی بیشتر است.

-چرا شما مثل دو برادر دیگرتان اکبر و محمد رسانه یی نیستید و مصاحبه و گفت وگو نمی کنید؟ آیا آنها سراغ شما نمی آیند یا شما تمایل به مصاحبه ندارید؟

این طوری راحت تر هستم. البته از پیش از پیروزی انقلاب در مسائل سیاسی بودم و بعد از انقلاب هم در مسوولیت هایی که بر عهده ام بود و ارتباطی که با بزرگان نظام داشتم در جزئیات مسائل کشور بودم، به ویژه ارتباطی که با آقای هاشمی رفسنجانی داشتم.

-آخرین باری که آقای هاشمی رفسنجانی را دیدید کی بود؟

همین یک هفته پیش.

-درباره مسائل پس از انتخابات رئیس جمهوری صحبتی هم داشتید؟

خیر، دیدارهای ما بیشتر مربوط به مسائل خانوادگی است.

-آقا محمد در مصاحبه یی گفته بود آقای هاشمی رفسنجانی این روزها حال خوبی ندارد، نظر شما چیست؟

درست می گوید. آقای هاشمی شخصیتی است که برای پیروزی انقلاب و حفظ دستاوردهای آن زحمت زیادی کشیده است و برای ایشان حفظ نظام بسیار اهمیت دارد و اگر هم حرفی می زند یا طرحی ارائه می دهد فقط به خاطر حفظ نظام است و اینکه از ناحیه دشمن خارجی آسیبی به آن وارد نشود.

-نظر شما درباره حوادث اخیر چیست؟

من اعتقاد دارم مردم ما با مردم کشورهای افغانستان و عراق تفاوت زیادی دارند و در برابر دشمن خارجی بسیار مقاوم هستند و دشمنان هم این را به خوبی فهمیده اند. مردم ما بسیار فهیم هستند و در قضایای اخیر هم بخشی از همین مردم خواسته هایی دارند که باید به آن توجه کرد. تجربه نشان داده انتخاب روش های خشونت آمیز چاره کار نیست. به نظرم عمل به توصیه های آقای هاشمی رفسنجانی می تواند وضع را بهبود بخشد.

-آقای هاشمی، شما چند فرزند دارید؟

سه فرزند دختر دارم که هر سه ازدواج کرده اند و مشغول زندگی خودشان هستند.

-دامادهای شما هم سیاسی هستند؟

نه، خوشبختانه هیچ کدام کار دولتی ندارند و برای خودشان کار می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همین چند روز پیش محسن گفت که فائزه در خرجی اش مانده است...این عموی کم لطف و پسته دار کمی به دختر برادرش رسیدگی کند...آخر مسلمانی تان کجا رفته؟؟
صله ي رحم!
آقا محمود فائزه با يك تكه ساندويچ فلافل به زور تو اغتشاشات خودشو سر پا نگهداشت و شما ؟!
Iran, Islamic Republic of
(((شنیده بودیم که اگر به توصیه های اقا گوش کنیم مشکلاتمون حل میشه. ولی الان که فکر می کنم میبینم که اینم شنیدم، که اگر به توصیه های آقای هاشمی رفسنجانی گوش بدیم وضعمون از اینی که هستم بدتر میشه.)))
محمود هاشمی افزود:امیدوارم طرفدارهای اقای موسوی دستورالعمل های ایشان(اخوی) را همانطور که تا الان مو به مو انجام دادند عمل کنند تا به سر منزل نهایی برسیم.