پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ایران هشتمین تولیدکننده عسل دنیا شد

جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 449056
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران با تولید ۷۸ هزار تن عسل هشتمین تولیدکننده این محصول در جهان است، گفت: با صادرات بیش از ۵ هزار تن عسل، رکورد صادرات این محصول در کشور شکسته شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حسن رکنی امروز در مراسم رونمایی از نشان تجاری کیفیت محصولات و فرآورده‌های صنعت زنبورداری کشور (اکسیر) اظهار داشت: ایران با تولید ۷۸ هزار تن عسل هشتمین تولیدکننده عسل در جهان است و با صادرات بیش از ۵ هزار تن عسل رکورد صادرات این محصول در کشور شکسته شد.

وی با اشاره به اینکه زنبورداران از تولیدات خود سود لازم را به دست نمی‌آورند، افزود: در دنیا زنبورداران به غیر از بهره وری از عسل، از محصول دیگری به نام "ژل رویال (غذای ملکه)" استفاده می‌کنند که ناشی از عملکرد زنبور در کندو است.

رکنی با بیان اینکه از هر کندو به‌طور متوسط ۱۰ الی ۱۲ کیلوگرم عسل به دست می آید و در مقابل ۱۰ الی ۱۲ گرم ژل رویال حاصل می‌شود، تصریح کرد: قیمت جهانی هر کیلو عسل حدود ۵ الی ۶ دلار است اما هر کیلو ژل رویال ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار به فروش می رسد.

معاون وزیر کشاورزی با اشاره به اینکه در چین از هر کندوی زنبور عسل حدود ۱۲ کیلو ژل رویال حاصل می‌شود، گفت: ما نیز اگر تولید ژل رویال را به یک کیلوگرم برسانیم به اندازه چند برابر تولید عسل ارزش افزوده ایجاد می‌کنیم.

وی افزود: امیدواریم سال آینده بتوانیم ما نیز تولید ژل رویال را در کشور افزایش دهیم.

رکنی گفت: عسلی که در بازار مصرف عرضه می‌شود، بهتر است که شناسنامه و اطلاعات آن درج شود تا مصرف‌کننده مشخصات محصول را بداند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان تاکید کرد: کارهای احداث آزمایشگاهی برای کیفیت‌سنجی عسل در اتحادیه زنبور عسل انجام شده و به زودی با آغاز فعالیت محصولات زنبور عسل با مهر و تأیید کیفیت عرضه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *