جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۷
۱۶
دبیرکل جمعیت ایثارگران مطرح کرد:

نقدهای اصولگرایان به آمریکاست نه تیم‌ مذاکره‌کننده ایرانی/ مذاکره‌کنندگان باید حمایت شوند

چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 392059
دبیرکل جمعیت ایثارگران اظهار داشت: هیئت مذاکره‌کننده از پشتوانه بالایی برخوردار است و آن حمایت رهبری است. ایشان فرمودند: تیم مذاکره‌کننده مورد اعتماد ماست و ما از آنها حمایت می‌کنیم.
نقدهای اصولگرایان به آمریکاست نه تیم‌ مذاکره‌کننده ایرانی/ مذاکره‌کنندگان باید حمایت شوند
سرویس سیاسی جهان ‌نیوز: حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این‌که ما تردیدی نداریم که آمریکا دشمن جمهوری اسلامی و ملت ایران است، اظهار داشت: به استناد شواهد و قرائنی که از آمریکایی‌ها وجود دارد، به این جمع‌بندی رسیدیم که قدرت و موقعیت آمریکایی‌ها و نظام سلطه رو به افول است. این در حالی است که با وجود مشکلات و موانعی که دشمنان برای ما ایجاد کردند، قدرت و قوت نظام جمهوری اسلامی بیشتر شده است.

فدایی با اشاره به بیانیه راهبردی دوازده ماده‌ای شورای روابط خارجی آمریکا تصریح کرد: در زمان جرج بوش گزینه نظامی تقویت شد، اما اوباما در مصاحبه‌های خود این دیدگاه بوش را به چالش کشید و گزینه نظامی را احمقانه و غلط دانست.در آن سند به این نتیجه رسیدند که ما بایستی بر روی عملیات روانی و جنگ اقتصادی در برابر جمهوری اسلامی کار کنیم و شریان اقتصادی ملت ایران را قطع کنیم تا جمهوری اسلامی مجبور شود به خواسته‌های ما تن دهد.

* تحریم "تاکتیک" نیست؛ هدف راهبردی آمریکایی‌هاست

وی افزود: آمریکایی‌ها به دنبال استراتژی کلان فشارهای اقتصادی، هدف راهبردی خود را بر روی بحث تحریم‌ها متمرکز کردند؛ یعنی تحریم‌ها یک تاکتیک نیست، بلکه یک هدف راهبردی برای آمریکایی‌هاست. طبعا برای توجیه افکار عمومی داخلی و بین‌المللی در راستای این هدف راهبردی، بهانه‌هایی نیاز دارند که حقوق‌بشر، پرونده هسته‌ای و تروریسم از جمله آنهاست اما اصلی‌ترین و مهمترین بهانه‌ای که می‌توانند از طریق آن افکار عمومی را بیشتر تحت‌تاثیر قرار دهند، پرونده هسته‌ای است؛ چراکه پرونده هسته‌ای از طریقی که آنها تبلیغ می‌کنند، منجر به یک اتحاد و اجماع بین‌المللی، توجیه افکار عمومی و جایگاه جهانی برای اقدامات آنها می‌شود.

فدایی با تاکید بر این‌که آنها خودشان هم می‌دانند که بحث هسته‌ای فقط یک بهانه است، اظهار داشت: ما فضایی در محیط بین‌المللی ایجاد کردیم و نظام جمهوری اسلامی ناگزیر بود به گونه‌ای عمل کند که فضای ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی را بشکند. در این شرایط، با انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی آقای روحانی مواجه شدیم. در این وضعیت، دو راهبرد جدی میان متدینین، مردم و افراد حزب‌اللهی شکل گرفت؛ برخی آقای روحانی را تهدید می‌دانستند و گروهی نیز آقای روحانی را یک فرصت تلقی کردند. ما به این جمع‌بندی رسیدیم که تحلیل تهدیدمحور نسبت به آقای روحانی، برای کشور مضر است و نه درست است و نه واقعی.

دبیرکل جمعیت ایثارگران با بیان این‌که ما معتقد بودیم که باید این وضعیت را یک فرصت تلقی کنیم، خاطرنشان کرد: نظر ما این بود که باید از این فرصت هم در عرصه بین‌الملل و هم در داخل استفاده کنیم و پاسخ در خوری به کسانی‌که می‌گفتند چرا جمهوری اسلامی وارد بحث و مذاکره نمی‌شود بدهیم، تا به جهت باوری که برخی خوش‌بینانه نسبت به آمریکا دارند، آمریکا ماهیت خود را بار دیگر به صورت عیان نشان دهد و همگان متوجه شوند که این باور کاذب و نادرستی است.

* برخی در داخل کشور آمریکا را "کدخدای دنیا" می دانند

فدایی گفت: با این پیش‌فرض‌ها، باورها و اصول، وارد صحنه شدیم؛ یعنی نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفت وارد مذاکرات شود، اما مذاکرات محدود به بحث هسته‌ای باشد. در مذاکرات هسته‌ای نیز خطوط قرمزی تعیین شد و بحث نرمش قهرمانانه مطرح شد. تیم مذاکره‌کننده ما بایستی با در نظر گرفتن اصول اولیه و خطوط قرمز وارد مذاکرات می‌شد تا ببینیم می‌تواند پشت دشمن را به تشک نزدیک کند یا نه؟ البته برخی این اصول را باور ندارند؛ برخی از افراد اصلا آمریکا را دشمن نمی‌دانند، برخی اساسا باور دارند که آمریکا کدخدای دنیاست و باید با او کنار آمد و برخی نیز ادامه دشمنی ایران و آمریکا را برای ملت ایران، خسته‌کننده می‌دانند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران با بیان این‌که برخی دلال‌های سیاسی به دنبال این هستند که در این بین خودشان را ببندند، یادآور شد: آنها می‌خواستند در سفر آقای روحانی به سازمان ملل، جلسه‌ای را تشکیل دهند و مواجهه‌ای را میان آقای روحانی و اوباما به‌وجود آورند. آنها حتی پیش‌بینی کرده بودند که اگر امکان تشکیل این جلسه فراهم نشد، شرایطی را ترتیب دهند تا حداقل این دو نفر، در راهروهای سازمان ملل با یکدیگر برخورد کنند و با هم خوش و بش کنند تا در رسانه‌های جهان بازتاب داشته باشد.

فدایی با بیان این‌که آنها همچنان برای انجام این کار مشغول هستند، اضافه کرد: یعنی طیفی متفاوت وجود دارد، اما برخی تلاش می کنند این دو طیف در نقطه‌ای با یکدیگر مشترک شده و نوعی نرمش منفی را شکل دهند.

وی با اشاره به تنگ‌تر شدن زمان و جدی‌تر شدن مذاکرات، تصریح کرد: محدودیت برای تعداد سانتریفیوژها، تغییر احتمالی کاربری اراک و محدودیت‌هایی که ممکن است تیم مذاکره‌کننده دلایل موجهی در رابطه با آنها ارائه دهد - فارغ از این‌که ما این دلایل را درست بدانیم یا نه یا این توافقات با خطوط قرمزمی‌سازد یا نه - به این امید بود که بتوانند تحریم‌ها را از میان بردارند؛ یعنی اگر امتیازی داده می‌شود به این خاطر است که تحریم‌ها شکسته شود و تحریم‌های چهارگانه شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره و رییس‌جمهور آمریکا لغو شود.

دبیرکل جمعیت ایثارگران با اشاره به سخنان اخیر حجت‌الاسلام روحانی مبنی بر این‌که باید توافقات ما منجر به برداشته شدن همه تحریم‌ها شود، ادامه داد: ظاهرا مذاکرات عمان با مشکل روبرو شده‌ است. هیات جمهوری اسلامی با تنزل مواجه شد، اما آمریکایی‌ها هیچ‌گونه تنزلی از خود نشان ندادند و بر تحریم‌ها پافشاری کردند. شاید نهایت لطفی که تصور می کنند، در حق ما ممکن است انجام دهند این باشد که بعد از شش ماه یا یک سال تحریم‌هایی را که مربوط به رئیس‌جمهور آمریکاست تعلیق شود، نه این‌که لغو شود.

فدایی گفت: آنها تعبیر راستی‌آزمایی را علیه ما به کار می‌برند که بسیار عجیب است! به جای این‌که ما بگوییم می‌خواهیم عملکرد آنها را راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم آمریکایی‌ها تغییر کرده‌اند یا نه، آنها این ادبیات را درباره ما به کار می‌برند! و ما آن را در رسانه‌های یک جریان خاص تکرار می‌کنیم!!! یعنی در واقع در موضع انفعال قرار گرفته‌ایم. ممکن است آنها بخواهند فرآیند تعلیق تحریم‌ها را باصطلاح ده تا بیست سال طول بدهند و بعد از آن بگویند که می‌خواهیم بررسی کنیم ببینیم چه می‌شود! اگر ما این مسئله را برای افکار عمومی خود باز کنیم، تمامیت‌خواهی، زورگویی و غیرمنطقی بودن آمریکایی‌ها روشن می‌شود.

دبیرکل جمعیت ایثارگران خاطرنشان کرد: باید در اینجا به دو سوال پاسخ دهیم. در این صحنه رویکرد سیاسی، تبلیغی و رسانه‌ای نیروهای انقلاب به طرف هیئت مذاکره‌کننده و نقد آنها برود یا نقدها به طرف آمریکایی‌ها باشد؟ نکته دوم از همان منظر این است که این‌که مسئله هسته‌ای به مسئله اصلی کشور تبدیل شود و تمام مسائل کشور را تحت‌تاثیر خود قرار دهد، درست است یا نه؟

* نقد تیم مذاکره کننده فضای جامعه را دوقطبی می‌کند

فدایی با طرح این سوال که آیا اگر ما به نقد هیئت مذاکره‌کننده بپردازیم، به نفع ماست یا نه؟ افزود: هیئت مذاکره‌کننده از پشتوانه بالایی برخوردار است و آن حمایت رهبری است. ایشان فرمودند که تیم مذاکره‌کننده مورد اعتماد ماست و ما از آنها حمایت می‌کنیم. در این صورت این مسئله در افکار عمومی چگونه جلوه می‌یابد و چه آثاری خواهد داشت؟ آثار ورود به نقد در رابطه با هیئت مذاکره‌کننده منتهی به شکل‌گیری نوعی دوقطبی در جامعه می‌شود. اگر حزب‌الله راهبرد فنی صحیحی داشته باشد ما دستاوردهای مناسبی خواهیم داشت.

"الان عده کمی معتقدند ما اساسا نباید مذاکره کنیم. چون مذاکره یعنی بده بستان و در این مذاکرات ما بازنده‌ایم و مذاکرات از اساس غلط است و کاری هم به دستاوردها نداریم و اگر دستاوردی هم داشته باشیم و هیئت مذاکره کننده خطوط قرمز را هم در نظر بگیرد و دستاوردهای مثبتی هم داشته باشیم، این هم غلط است چون به زعم این افراد ، این دولت دولت مناسبی نیست و این منجر به ثبات دولت می شود!!! این نگاه، نگاه صحیحی نیست.

دبیرکل جمعیت ایثارگران ابعاد اجتماعی توافق و یا عدم توافق هسته‌ای را در میان مردم جامعه بسیار حائز اهیمت برشمرد و افزود: در مورد مسائل مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ابعاد اجتماعی آن تاکید می کنم که ورود به حوزه اجتماعی بسیار قابل توجه است. در حالی که در این عرصه نیروهای حزب‌الله حضور کمتری دارند. شاهد ماجرا هم این است که در حال حاضر اخباری که ما دنبال می‌کنیم مطلقا مسایل سیاسی و در رأس آن مسایل هسته‌ای و در حوزه داخلی هم مسئله انتخابات و موضوع اصولگرایان است. واقعا آیا این مسائل امروز با متن زندگی واقعی مردم ارتباط دارد و برای مردم کاملا ملموس است؟ به نظرم ملموس نیست.

فدایی ادامه داد: در حال حاضر مردم به چه چیزی فکر می‌کنند؟ زندگی جاری مردم روی مسایل اقتصادی و اجتماعی و حل مشکلات زندگی و وام و گرانی است.

دبیرکل جمعیت ایثارگران با بیان اینکه معتقدم این مسائل با متن زندگی مردم ارتباط دارد و ما می توانیم اثبات کنیم که آمریکا به عنوان دشمن واقعی در ریز زندگی مردم دخالت می‌کند و مردم را مستاصل کرده است، تصریح کرد: طرح مسائل سیاسی و تبدیل آن به مسئله اصلی برای ما، براینکه به مسایل زندگی اجتماعی مردم برسیم غلبه دارد و خواص ما به این توجه ندارند. الان در مورد برخی حوادث، یک فراخوان در شبکه های اجتماعی می‌زنند و به زعم خودشان می خواهند کلی مسئله برای نظام و مردم درست می‌کنند.

وی ادامه داد: مشاهده می‌کنید که جنس مسئله اسیدپاشی یک مسئله اجتماعی است، اما سریع موضوع سیاسی می‌شود. در صورتیکه ما باید حتی برخی مسایل سیاسی که واقعا ابعاد اجتماعی هم دارد را به مسایل اجتماعی تبدیل کنیم، اما برعکس آن اتفاق می‌افتد، مسایل اجتماعی با نحوه برخورد بد بخش‌هایی از دستگاه های اجرایی، سیاسی می‌شود؛ مثلا در مسئله دراویش این امکان وجود داشت که نحوه بهتری عمل شود.

فدایی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب قبل از رای اعتماد به کابینه دولت یازدهم مسائل اقتصادی را حکیمانه بیان کردند اظهار داشت: چقدر از مطالبه ایشان عملیاتی شده و اینکه رسانه‌های ما این مسئله را سردست نگه دارند یا در مجلس از وزیر اقتصاد بخواهند که چقدر موفق است؟ و چرا وضعیت صنعت و معدن و صادرات و واردات ما اینطور است؟ اینها بحث‌های جدی است که می‌توانیم به آن بپردازیم و البته بیان هم شده است، ولی در ذهن افکار عمومی آن را برجسته نکرده‌ایم. خدماتی که دستگاههای دولتی باید ارائه کنند، اما در آن ظلم می‌شود و شما مشاهده می‌کنید فساد و رشوه وجود دارد. این موضوعات مبتلابه مردم باید در رسانه‌ها مطرح شود.

وی با طرح این سئوال که چرا مطالبه نیروهای ارزشی نمی‌تواند با متن و واقعیت جامعه پیوند شفاف بخورد؟ تصریح کرد: باید دید سیاسی شدن مسئله هسته‌ای به نفع ما یا به ضرر ماست. قبول داریم که آمریکا به دنبال این است که در ایران جناح بندی شود یا خیر؟آیا جریان مسئله دار داخلی نیز می‌خواهد همین اتفاق بیفتد یا خیر؟ اگر قبول داریم و فشار سیاسی بیاید، افکار عمومی چطور قضاوت خواهند کرد؟

دبیرکل جمعیت ایثارگران تاکید کرد: یک عده‌ای همانطور که در جبهه سیاسی و جناحی هدف‌گذاری می‌کنند، در عرصه توافق هسته ای هم هدفشان این است که مذاکرات به سمتی برود که دستاورد قابل دفاعی داشته باشد که البته اگر اینطور باشد، ما خوشحال خواهیم شد اما این افراد می خواهند از این ماجرا سوء استفاده کرده و بگویند این دستاورد صرفا ناشی از عملکرد دولت بوده است و نتیجه‌گیری کنند ما در ۲۰ -۳۰ سال گذشته هم می‌توانستیم این کار را انجام دهیم، اما این کار را انجام ندادیم و در نتیجه از این طریق برای عملکرد گذشته کشور هم چالش ایجاد کنند.

وی یادآور شد: یکی از عناصر رسانه ای جریان فتنه در جلسه مشورتی خود گفته است که "ما باید وقتی به نتیجه رسیدیم این را تبلیغ کنیم که تا زمانی که نظامی‌ها در دستگاههای کشور بودند، نگذاشتند این اتفاق انجام شود، اما حالا که ما سیاسیون آمدند این کار را انجام دادیم" !!!و این سرمایه دوره‌های بعد ریاست جمهوری جناح خودشان شود. از طرفی دیگر اگر مذاکرات پیش رفت اما از ناحیه نظام و رهبری به تایید نرسید، در این صورت هم می‌گویند که با تلاش، مذاکرات را جلو بردیم. مقام معظم رهبری هم روی چشم ماست، ایشان تشخیص دادند که این به مصلحت نظام نیست!!!این در حالی است که همگان می دانند هر توفیقی در هر مقطعی پس از انقلاب داشته ایم مرهون رهبری های ولی فقیه بوده است.

فدایی در همین رابطه تصریح کرد: اگر در قالب بسترهایی که آنان طراحی کرده‌اند پیش برویم، خروجی‌اش همین مسائلی خواهد شد که عنوان کردم و باز می‌خواهند در خروجی کار، دستاوردی داشته باشند. اینها مدل برد-برد را نسبت به نظام و رهبری و جمهوری اسلامی طراحی کرده‌اند تا در هر صورت برنده شوند و در قدرت بقا داشته باشند و لذا مسئله پیچیده است.

* تقابل نیروهای ارزشی و تیم مذاکره کننده اشتباه است

دبیرکل جمعیت ایثارگران، نقد و به چالش کشیدن تیم مذاکراتی و قرار دادن نیروهای ارزشی در طرف مقابل را اشتباه دانست و تاکید کرد: ما باید تیم مذاکره کننده را کمک کنیم و این دیدگاه را با دیدگاه آمریکایی‌ها مواجه کنیم، یعنی باید در مقام دفاع از دولت قرار گیریم تا دولت را به سمتی ببریم که دولت و حاکمیت نظام در مقابل آمریکا قرار گیرد و یکپارچگی ملت در مقابل آمریکا ایجاد و حفظ شود و صحنه را به عرصه مسایل جناحی و سیاسی و تسویه حساب تبدیل نکنیم. مهم است که ما در نحوه موضع گیری جمع بندی داشته باشیم.

فدایی تاکید کرد: ما نباید دشمن را داخلی کنیم؛ الان هرچه میان نیروهای ارزشی با دولت روحانی درگیری ایجاد کنیم، این غلط است. بلکه باید یکپارچگی ملی خود را تقویت کنیم.

* مسائل داخلی کشور نباید با تحریم‌ها و مذاکرات هسته‌ای گره بخورد

فدایی با اشاره به کلیت اخبار مذاکرات هسته‌ای بیان داشت: ظاهرا در مذاکرات عمان به نتیجه نرسیدند و احتمال قریب به یقین آنچه اوباما انجام داده برای این است که در این مدت کوتاه به ما فشار وارد کنند تا بتوانند در چانه زنی امتیاز بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه آمریکا بخواهد یک شکست صوری را مطرح کند تا بعد دوباره مسئله توافق آسان را طرح کند تا دیگر صدایی از ملت ما بلند نشود، باید گفت که شیطان تجربه زیادی دارد و هر کاری امکان دارد و بدتر از این هم ممکن است انجام دهد. ما باید عقل شیطانی را مراقبت کنیم. مهم این است که ما در چه موضعی بایستیم و به لحاظ منطقی منطق ما قوی است، ما می‌گوییم شما آشکارا ظلم می‌کنید و ما باید این را برجسته کنیم.

وی ادامه داد: اگر بپذیریم که هدف راهبردی آنها تحریم است، باید بدانیم که داستان تحریم‌ها، تاکتیکی نیست و نباید فکر کنیم که می‌توانیم با آن بازی کنیم و آن را کم یا زیاد کنیم. ما در داخل به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که نباید اجازه دهیم مسائل داخلی با تحریم‌ها و مذاکرات هسته‌ای گره بخورد. متاسفانه این اشتباه در حوزه رسانه‌ای رخ داده است؛ یعنی مطالبه مردم و خواست مردم این است که بدانند در حوزه هسته‌ای چه اتفاقاتی افتاد تا چه چیزی در زندگی روزمره‌شان رخ بدهد.

دبیرکل جمعیت ایثارگران با بیان این‌که نوعی اشتباه راهبردی در حوزه رسانه رخ داد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها هم همین را می‌خواستند. جریان فتنه نیز قطعا همین را می‌خواست اما نمی‌دانم این مسئله تا چه حدی در جامعه رسوخ پیدا کرده است. یکی دیگر از اشتباهات رسانه‌ای ما این است که واژه‌هایی را که آمریکایی‌ها تولید کرده‌اند، ادامه دادیم که از جمله آنها راستی‌آزمایی است.

وی در جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت: هدف آمریکایی‌ها استیلا بر جهان است و حاکمیت بر جهان، جزو اصول آنهاست. هر گونه مذاکره و تعامل دوجانبه یا چندجانبه را در همین راستا تعریف می‌کنند و با هر مانعی که در برابر هدف‌شان مقاومت کند، برخورد می‌کنند. آنها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ایران امروز قدرتمند شده است و باید جلوی پیشرفت ایران را بگیرند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران با بیان این‌که مسلمانان تهدید بزرگی برای منافع آمریکایی‌ها به شمار می‌روند، اظهار داشت: آنها برای جلوگیری از قدرت ایران، جنگ روانی، جنگ اقتصادی و تقویت جریانات مسئله‌دار داخل ایران را دنبال می‌کنند.

فدایی تقویت و پشتیبانی دشمنان جدی جمهوری اسلامی در داخل و خارج را یکی دیگر از راهبردهای آمریکایی‌ها عنوان کرد و در ادامه افزود: آنها برای تحقق این کارها به دنبال بهانه‌هایی همچون حقوق‌بشر، تروریسم و بحث هسته‌ای هستند که بهترین بهانه برای آنها، بحث هسته‌ای است؛ چراکه امکان وحدت منطقه‌ای و بسیج افکار عمومی آنها در داخل و خارج را فراهم می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خدا را شکر ...مذاکرات کنندگان ايراني مي بايست حمايت شوند.
آقای حسین فدایی ممنون از مواضع شفاف شما
مشت ولگدوکشیده خورده اززدیویدکامرون
Iran, Islamic Republic of
آقای فدایی با این بخش ازسخنان شماکه فرمودیدنباید مذاکره کنندگان را نقدکرد قویامخالفم عزیزم این وظیفه شرعی ماست که بر مسئولانمان وبه طریق اولی برتیم مذاکره کننده نظارت داشته باشیم تا اگرخدای نکرده یکجا سهوا نه عمدا به زمین خوردند دستشون روبگیریم و یاریشن کنیم دلسوزان انقلاب از موضع دوستی به آقایان دیپلمات هشدارمیدهندنه ازموضع دشمنی وانگهی این قدر کیهان ودیگران به این فرزندان به اصطلاح انقلابی تذکردادندو دلسوزانه نصیحت کردند ونقاط ضعفشون راگفتندو عملکردشان رابه مهمیز نقد کشیدند نتیجه اش شد کلاه گشادی که امروز سرمان غربیها گذاشتند فکرکن اگر نقددلسوزانه وداهیانه نمیشدند چه فاجعه ای رخ میداد وان وقت به قول معروف خر بیارو باقالی بارکن امید است که دوستان با درایت و تامل بیشتر اظهار لحیه فرمایند حسبنالله ونعم الوکیل
Iran, Islamic Republic of
حرف خوبیه استقبال می شه
Iran, Islamic Republic of
انشائالله آقای فدایی هم درست میگن!!!
مجید مجد
United States
جناب اقای فدایی با سلام اتفاقا مشکل ما با تیم مذاکره کننده است تا غرب و امریکا زیرا تکلیف خود را با انان میدانیم و سی و پنج سال نیز تجربه نحوه رفتار و نوع سیاستی که باید با غرلب را داشته باشیم از امام ره و مقام معظم رهبری اموخته ایم و اگر الان سکوت کرده و لبخند می زنیم ازنوع لبخندهای اقای دکتر ظریف نیست بلکه لبخند نگرانی از وادادگی سیاسی کسانی است که با عضویت درهمین تیم در سال های 82 و 83 دست های خود را بالا گرفتند و توافق نامه تهران و بروکسل و پاریس نیز نتیجه ان سیاست ها بود که اگر دخالت رهبری نبود قطعا امروز صحنه بازی چیز دیگری بودپس نگرانی باید از تیم باشد که بقول رهبر در دوران دولت نهم ودهم در یکی از سخنرانی های خویش مطلبی قریب به این مضمون فرمودند که در دوران اصلاحات اگر کسی به خارج می رفت همه نگران می شدیم که چه اتفاقی توسط نفر اعزامی به خارج خواهد افتاد و فس علیهذا /پس اقای فدایی ما می دانیم و شما هم می دانید که همه ما نگران رفتارهای سیاسی دولتمردان خود در مذاکرات هستیم نه رفتارهای طرف غربی زیرا اگر بهبررسی سیاست های غرب بپردازیم خواهیم دید که در ان سیاست ها تفاوت چندانی در اهداف و روش ها و نتایج استراتژی های ایشان در رابطه با پرونده هسته ای ایران وجود ندارد و تفاوت ها بیشتر در بین ما بوده است البته سیاست ها و روش ها وی مقام معظم رهبری تغییری نداشته است لاکن این سیاستمداران و دولتمردان ما بودند که وقتی که پاستور نشین می شدند تلاش می کردند تا بنحوی دکترین کلی جمهوری اسلامی را تغییر دهند و در اغلب مواقع نیز با شکست شاهد درست بودن و صائب بودن نظرات رهبری در این امر بوده اند امروز نیز ایشان با بیان نرمش قهرمانانه خواستند به نهمه و خصوصا دولتمردانی که فکر می کردند اگر دوره ریاست شان استمرار می سیافت مشکل هسته ای در همان موقع حل شده بود لذا اجازه مذاکرات داده شد تا به عیان همه ببینند که غرب به هیچ وجه در راهبردهای خود برای خلع علمی و فنی و صنعتی ایران هیچگاه سیاست هایش را تغییر نداده است و خوشبینی مفرط اقایان هیچ نتسیجه ای بدنبال نداشته و نخواهد داشت چه در سال های 82 و 83 و چه در سال های 92 و 93.
مجید مجد دانشجوی دکترای اقتصاد از دانشگاه برکلی کالیفرنیا
احسنت احسنت احسنت حبذامجیدمجد
اقای مجد مشکل شما اینه که فک میکنی رهبری و مردم هیچ کارن و فقط طبقه نخبگان و مسئولین همه کارن
البته اگه دقت کنی خودت جواب خودت رو دادیا
مجد : اينجاس كه بايد گفت عالي پسر . دمت گرم
فارض
مجيد باز هم؟ تو انگار يه چيزت ميشه ها؟ بابا جون چرا قرصاتو نشسته مصرف ميكنى؟ نتيجه اش اين ميشه كه يه بار بنويسى سانفرانسيسكو يه بار كاليفرنيا! حالا بپا فردا صبح كه نشستى پشت كامپيوترت يهو نشه مكزيكو سيتى. خخخخخ
مجید مجد
United States
آقایون قماش روشنفکر می بینید جواب اصلاح طلبان به مطلب بنده چطوریه؟ کلا تو مملکت داری هم هشت این طوری و با این ادبیات و منطق اداره کردن
متاسفم
قضاوت با مخاطبین
شهاب الدین
شما هم جناب فارض بشین تو همه حالت قرصاتو بخور عزیز!!!
مثل ادم و منطقی بشین اگر چیزی تو چنته داری!!!!!!!!جوابشو بده وگر نه دم فروبند!!!!!!!!
فارض
نه بابا آقاى فدائى، كى اصولگراها اشتباه ميكنند كه اين دومين بارش باشه؟ اتفاقاً رسانه هاى منتسب به جناح راست خيلى هم درست موضعگيرى ...
پيروز
مشكل برخيها در اين مملكت اينست كه فكر ميكنند هر قشري در اين مملكت چه باسواد يا بيسواد اگر مطلبي را گفتند ونوشتند وله يا عليه هردولتي فرق نميكند چه اصولگر يا اصلاح طلب اگر موافق ميلشان باشد به به چه چه ميگويند اما اگر انتقاد كردند ميگويندطرف مشكل داره جداي از صحبت هاي آقاي مجيدمجد كه طبق نوشته خودشون كه دكتراي اقتصاد هستند ما حرف اقتصادي ايشون رو ميتونيم قبول كنيم اما يك مطلب در اينجا مرتبا براي مردم مغفول است كه ما حتي يك توافق نيم بند هم بگيريم آيا زير ساخت اقتصادي ما با وجود عدم كاركرد و بهره دهي پائين كاركنان در دولت و وجود رانتهاي بيشمار در بدنه اقتصاد مملكت و عدم وصول ماليات از دانه درشتها هيچ آينده روشني با وجود توافق در مذاكرات براي كشور متصور نخواهد بود و اين يك واقعيت تلخ است و بايد بپذيريم كه تنها وتنها با كار مداوم و مجاهده اقتصادي ميتوان اقتصاد ملي را به پيش برد و بااميد بستن به توافق هيچ دردي از مردم دوا نخواهد شد
نظامیان اگر خواهان کار سیاسی هستند لازم است مثل محسن رضایی اول از کار نظامی خارج شوند بعد وارد سیاست و اقتصادشوند. با توجه به نظم خاصی که در دستگاههای نظامی وجود دارد نظامیان تا وقتی از دستگاه مربوطه خارج نشوند عملا قادر به اظهار نظر مستقل از نهاد مربوطه نیستند و عملا امرای ارشد نظامی بر مجموعه سیاسی و اقتصادی کشور هم حاکم میشوند . چیزی مثل پاکستان و یا ترکیه قبل از تورگوت اوزال .
پس اصولگرايان به امريكا نقد دارن؟! عجب!