جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
هشدار در خصوص نشست های نگران کننده پایتخت؛

بحران جدید برای پایتخت

يکشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 441531
تهران روزی یک میلی مترنشست می کند،در سال ۳۶ سانتی متر . رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران این موضوع را نگران کننده می داند.
به گزارش جهان به نقل از افکارنیوز، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر معتقد است تهران به جز زلزله با بحران دیگری دست به گریبان است . صادقی بحران درباره بحران دوم پایتخت می گوید: در حال حاضر تهران با مشکل دیگری نیز دست به گریبان است و به دلیل خشکسالی این سال ها، تهران نشست‌های زیادی داشته است که بیشتر در جنوب‌ غربی و جنوب‌ شرقی تهران متمرکز است.

به گفته وی، تهران روزانه یک میلیمتر نشست می‌کند که به طور میانگین سالانه ۳۶ سانتیمتر نشست می‌کند که با مقاوم‌سازی خانه‌ها می‌توان در برابر مخاطرات پیش آمده ایمن‌تر بود
خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران هم نشست زمین را تهران را تایید می کند و می گوید: به دلیل خشکسالی و برداشت نامتعارف آب از چاه‌های غیرمجاز، علاوه بر خشک شدن دیگر چاه‌ها و مشکل در تامین آب شرب باعث فرو نشست زمین در دشت ورامین و دشت تهران، کرج و شهریار هستیم؛ مناطقی که تا پیش از این قطب کشاورزی در منطقه به حساب می‌آمدند. حجمی از سطح زیرزمینی که توسط آب پر شده بود با گذشت زمان و برداشت آب آن‌ها و عدم جایگزینی ‌آن نابود و در نهایت این آب‌خوان‌ها که محلی برای ذخیره آب بوده‌اند، نابود شدند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران اضافه می کند: به دلیل نابودی آب‌خوان‌ها در دشت وامین با وسعتی بالغ بر ۷۰۰ کیلومتر مربع، در سه ناحیه فرونشست زمین داشته‌ایم که با توجه به نزدیک بودن راه‌آهن تهران - مشهد به این اراضی این تاسیسات در معرض خطر هستند.
علاوه بر این، با ادامه روند فرو نشست‌ها تخریب مناطق مسکونی، تاسیسات شهری و خطرات جانی و مالی را در پیش خواهیم داشت.

اولین اثر نامطلوب کاهش ۶۰ درصدی سطح آب‌های زیر زمینی در ایران نشست زمین است. مدیرکل مخاطرات زمین‌شناسی و اکتشافات سازمان زمین‌شناسی می گوید: دشت تهران (جنوب شهر تهران) ۳۶ سانتی‌متر مربع فرونشست زمین دارد. هشت سال پیش میزان فرونشست در دشت تهران ۱۷ سانتی‌متر بود اما اندازه‌گیری ما اکنون نشان داده که این میزان دو برابر رشد داشته است.

محمدجواد بلورچی با بیان اینکه چون فرونشست در تمام گستره دشت رخ می‌دهد نمی‌توان آن را حس کرد می گوید: زمانی متوجه این نشست‌ها می‌شویم که با کوچکترین زلزله‌ای همه ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهری ویران شود.

او به برداشت بی رویه آب درکشور اشاره می کند و می گوید: در ۴۰سال گذشته، بهره‌برداری از منابع زیرزمینی به سرعت افزایش یافته است و به عبارتی آبی که در طول ۱۰ هزار سال ذخیره شده در این مدت کوتاه برداشت شده است ،به‌طور میانگین سطح آب زیرزمینی در دشت‌های کشور بین نیم تا یک متر پایین رفته است و با توجه به نبود بارندگی، این آب برداشت شده دوباره برنمی‌گردد.

وی اما با استناد به مطالعات سالانه این سازمان درمورد تبعات و مخاطرات ناشی از این پدیده توضیح می دهد: در معرض خطر ترک خوردن و حتی در آستانه فرو ریختن همه سازه‌ها و ساختمان درمحدوده‌یی که نشست زمین در آنها رخ داده، تغییر شیب زمین، آسیب رسیدن به شبکه آب‌های زیرزمین و تجهیزات آن از جمله خطرات این پدیده است.

اما نشست زمین، بیشترچه مناطقی از پایتخت را تهدید می‌کند و مشهودتر است؟

سوالی که مدیرکل بررسی مخاطرات زمین شناختی سازمان زمین‌شناسی در جواب آن تاکید می‌کند: نشست در زمین امری طبیعی است و در تمام نقاط تهران دیده می‌شود ولی فرونشست به شکلی غیرعادی و خطرناک، بیشتر درمناطق جنوب غربی پایتخت مانند مناطقی چون ۱۷ و ۱۸ و بخشی ازمنطقه ۱۹ قابل لمس و مشهود است.

همچنین بلورچی از سویی با اشاره به اینکه هم اینک نیز نشانه‌های این فرونشست درمناطقی که فرونشست زمین در آنها شکل گرفته دیده می‌شود، می گوید: در این زمینه تاکنون بارها به سازمان‌های مرتبط هشدارداده شده است اما متاسفانه چندان توجهی به این موضوع نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *