سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۴
۳
انعکاس گسترده جشن ملی ایرانیان در رسانه‌ها؛

رسانه‌های جهان حماسه 22 بهمن را چگونه بازتاب دادند

سوء استفاده رسانه‌های غربی از برخی اظهارات و حاشیه‌ها
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۴۷
کد مطلب: 271332
حماسه 22 بهمن ایرانیان در سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آنقدر عظیم و گسترده بود که مغرض ترین رسانه های دنیا را نیز مجبور به انعکاس رویدادهای 22 بهمن ایران کرد.
رسانه‌های جهان حماسه 22 بهمن را چگونه بازتاب دادند
به گزارش جهان، رسانه های مختلف دنیا امروز در گزارشهای متعددی به راهپیمایی میلیونی مردم در سی و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی اشاره کردند. حضور گسترده مردم، شعارهای راهپیمایان و سخنان رییس جمهور محور اصلی رسانه های خارجی در انعکاس حماسه 22 بهمن بود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که صدها هزار نفر ایرانی روز یکشنبه به مناسبت سی و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران در تهران و دیگر شهرهای ایران راهپیمایی کردند و شعار "مرگ بر آمریکا" سر دادند. در ادامه این گزارش آمده است که راهپیمایان در حالی‌که پوسترهای آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب را در دست داشتند و به سمت میدان آزادی حرکت می‌کردند، شعار "مرگ بر اسراییل" و "مرگ بر آمریکا" سر دادند. خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش نوشت که ایران راهپیمایی‌های مشابهی نیز در سایر شهرها از جمله مشهد، اصفهان، شیراز و کرمان برگزار کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: ایرانی‌ها برای گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد انقلاب سال 1979 که یک پادشاهی طرفدار غرب را کنار زد و جمهوری اسلامی را روی کار آورد، در سرتاسر این کشور راهپیمایی کردند. بسیاری از تظاهرات‌کنندگان شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» را سر دادند. این‌ها شعارهایی است که معمولا برای محکوم کردن دشمنان جمهوری اسلامی به کار می‌رود.

روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت: «مردم ایران در سراسر این کشور در راهپیمایی شرکت کردند تا سی و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی سال 1979 را گرامی دارند. آنهایی که در این راهپیمایی شرکت کردند، شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند».

خبرگزاری انگلیسی رویترز در بازتاب راهپیمایی مردم ایران، به انعکاس سخنان احمدی‌نژاد پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سی‌وچهارمین سالگرد انقلاب اسلامی اعلام کرد که کشورش بر سر برنامه هسته‌ای خود تحت فشار مذاکره نمی‌کند.

شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزاشی درباره راهپیمایی 22 بهمن به نقل از احمدی‌نژاد به دستاوردهای ایران اشاره کرد و گزارش داد: علیرغم تحریم‌ها، شما در سال‌های گذشته، شاهد پیشرفت‌هایی در صادرات ایران بودید. ملت ایران به انرژی هسته‌ای دست پیدا کرده است و دشمنان ما ناراحت هستند.

شبکه الجزیره در گزارش خود با اشاره به حضور مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن آورده است که در تهران، تظاهرکنندگان با تکان دادن پرچم‌ها و پلاکاردهایی در حمایت از رهبران ایران در میدان آزادی تجمع کردند و با سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» از حکومت ایران حمایت کردند. راهپیمایان همچنین تصاویری از «آیت الله علی خامنه ای» با خود داشتند.

خبرگزاری رسمی چین، شینهوا، در خبری به پوشش راه پیمایی در ایران پرداخت و نوشت: صدها هزار نفر از مردم ایران با حمل پلاکاردها، پرچم و بنرهایی که در حمایت از حکومت ایران بود، سی و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن گرفتند. مردم در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها هجوم آوردند و با حمل تصاویری از بنیانگذار انقلاب اسلامی و جانشینش «آیت اله علی خامنه ای» پیروزی انقلاب را گرامی داشتند.

شبکه المنار لبنان با پخش تصاویری از تظاهرات میلیونی مردم ، اعلام کرد: ایرانیان با شعار وحدت و مشارکت ملی برای پشتیبانی از اهداف انقلاب به خیابانها آمده اند. المنار همچنین در گزارشی که روی سایت این شبکه قرار داده شده اعلام کرد: مردم ایران امروز با شعار وحدت و مشارکت ملی برای اعلام پشتیبانی از اهداف انقلاب، به خیابانها می آیند. این شبکه به حضور گسترده مردم در شهرهای مختلف ایران در این تظاهرات هم اشاره کرده است.

پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل نیز با اشاره به راهپیمایی مردم ایران نوشت: صدای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» در سرتاسر ایران به گوش رسید.

روزنامه الاهرام مصر در گزارشی نوشت: مردم ایران امروز در سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به طور قاطع مخالفت خود را با انجام مذاکرات دوجانبه با آمریکا اعلام می کنند. این روزنامه مصری همچنین به رونمایی از دستاوردهای جدید نظامی ایران در سالگرد پیروزی انقلاب اشاره کرده است.

خبرگزاری ˈآناتولیˈ ترکیه روز یکشنبه در گزارشی از تهران نوشت: میلیون ها ایرانی سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در 30 استان و 900 شهرستان این کشور گرامی داشتند. به نوشته این رسانه مردم تهران از ساعت های اولیه صبح امروز با در دست داشتن تصاویر آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و آیت الله "علی خامنه ای"ˈ رهبر معظم انقلاب و شهدای انقلاب اسلامی به سوی میدان آزادی حرکت کردند.

شبکه المیادین با آغاز مراسم امروز در خبری فوری اعلام کرد که مردم ایران در مراسم سی و چهارمین سالگرد انقلاب حضور یافته‌اند. این شبکه سخنرانی رئیس جمهور کشورمان را نیز پوشش داد و بخش‌های از صحبت‌های محمود احمدی نژاد درباره مقابله استکبار جهانی با نظام جمهوری اسلامی را بازتاب داد.

ˈمناˈ خبرگزاری رسمی مصر در گزارشی اعلام کرد که میلیونها ایرانی با برگزاری تظاهرات گسترده سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در این کشور گرامی داشتند. این خبرگزاری افزود: ˈمحمود احمدی نژادˈ رییس جمهوری اسلامی در این مراسم گفت ˈهیچ نیروی توانایی تحمیل اراده خود بر ملت قهرمان ایران را نداردˈ.

روزنامه ˈالقدس العربیˈ با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن به پوشش خبری سخنان رییس جمهوری پرداخت و به نقل از وی نوشت: ایران در برنامه هسته ای خود، تسلیم فشار غربی ها نمی شود و آنها چه بخواهند و چه نخواهند، ایران تبدیل به یک کشور هسته ای شده است.

پایگاه خبری لبنانی ˈالنشرهˈ نیز با پوشش خبری این رویداد به نقل از رییس مجلس ایران نوشت: راهپیمایی عظیم مردمی نشان داد که تحریم های غربی ها بی اثر است و این تحریم ها نمی تواند اراده راسخ و آهنین مردم را از بین ببرد.

پایگاه خبری روزنامه ˈالحیاتˈ نیز در این خصوص نوشت: امروز به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی ایران که به حکومت محمدرضا پهلوی، شاه ایران در سال 1979 پایان داد، تظاهرات میلیونی در تهران و دیگر شهرهای ایران برگزار شد.

خبرگزاری سوریه - سانا - نوشت: به مناسبت سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با شعار حماسه وحدت و مشارکت ملی، راهپیمایی میلیونی در همه شهرهای ایران آغاز شد و مردم با شرکت در این راهپیمایی، حمایت خود را از اصول انقلاب و برنامه ها و اهداف آن اعلام کردند.

خبرگزاری ˈفلسطین الیومˈ نیز در این مورد نوشت: همه گروه های ایرانی در بیانیه هایی بر وحدت و شرکت در این راهپیمایی مردمی تاکید کردند.

پایگاه خبری ˈالمصری الیومˈ با اشاره به راهپیمایی 22 بهمن نوشت: در این روز میلیون ها نفر با شرکت در راهپیمایی، حمایت خود را از انقلاب کشورشان اعلام کردند.

همچنین روزنامه السفیر لبنان در گزارشی نوشت: مردم ایران امروز در تهران و تمامی استانهای این کشور در سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب به خیابانها آمدند.

روزنامه الیوم السابع مصر نیز امروز در گزارشی به راهپیمایی میلیونی مردم ایران در شهرهای مختلف به ویژه تهران اشاره کرده است.

پایگاه خبری نهرین نت عراق نیز در گزارشی به راهپیمایی میلیونی ملت ایران در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سرداده شدن شعارهای ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی در این مراسم اشاره کرد. این پایگاه عراقی در ادامه اعلام کرد: مردم ایران در تظاهرات امروز اقدامات قدرتهای استکباری در افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران را محکوم کردند.

روزنامه الغد اردن هم در گزارشی به  تظاهرات گسترده مردم ایران در سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرده است.

پایگاه سوری دام پرس نیز در گزارشی به تظاهرات گسترده امروز مردم ایران اشاره کرد و نوشت: این مراسم با حضور میلیونی مردم در اقصی نقاط این کشور برگزار شد.

شبکه خبری روسیا الیوم در گزارشی به اظهارات رئیس جمهوری ایران در این باره که "هیچ قدرتی توان تحمیل اراده خود بر ملت ایران را ندارد"، اشاره کرده است.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» خبر راهپیمایی امروز را با برجسته کردن بخشی از صحبت‌ رئیس‌جمهور که مذاکره با آمریکا را به پایان تهدیدات علیه ایران منوط کرد، منتشر کرده است.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» هم دیگر رسانه اسرائیلی بود که خبر راهپیمایی امروز را منتشر کرد. این روزنامه در مورد راهپیمایی امروز نوشته است که مردمی که پارچه‌نوشته‌هایی با شعار «مرگ بر آمریکا» و «ما تا آخر هستیم» حمل می‌کردند، در میدان‌ اصلی تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران تجمع کردند.

«یدیعوت آحارانوت» دیگر روزنامه اسرائیلی بدون پوشش میزان حضور مردم در راهپیمایی تنها سخنان رئیس‌جمهور را پوشش داده است. این روزنامه نوشته است: «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهور ایران در صحبت‌های خود در جریان راهپیمایی سی و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی به مذاکره با غرب با موضوع برنامه هسته‌ای ایران کشور اشاره کرد.

نکته ای که در مورد حاشیه های راهپیمایی امروز قابل ذکر است، پرداختن "ویژه" رسانه های غربی به برخی سخنان حاشیه ساز رییس جمهور و همچنین حاشیه های نماز جمعه قم است که دقت بیشتر افراد و گروه ها در روز جشن ملی را می طلبد.

رسانه‌های غربی و صهیونیستی پس از سخنرانی رئیس جمهوری در مراسم 22 بهمن، تلاش کردند با سوء استفاده از مواضع وی این‌طور القاء کنند که ایران در موضع ضعف قرار گرفته و آماده چشم‌پوشی از مواضع خود است. آنها همچنین حادثه بوجود آمده در مراسم راهپیمایی قم را بزرگنمایی کرده و محور درگیری و القای "تقابل داخل نظام" را در پوشش آن پررنگ کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ای به اصطلاح ابرقدرتهابا زبان خوش دستها را بالا ببرید!
درود بر دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور غیور و محبوب ایران
حسين
.... اوباما بسه
ديه بگه بشين تا سرپوزت نوابو نيري واپس

خجالت هم حدی داره

اوباما ورفيقلش الان كارد بزني من كمشون خور نيابون
مرگ بر امريكا واسراييل
درود برهرايراني
خدا قوت هم وطن باگرونيها وفشارها وتحريمها وتمام سمپاشيها ارادت خود را به نظام و رهبري نشان داديد ودل امام را شاد كرديد
خدا اجرتان دهد