جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۹
۲۹

پرونده فساد «م.هـ»، Case Study دانشگاه‌های غربی

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب: 410030
به عنوان مثال در تحقيقي که توسط آقايان والند و هيد (Terje I. Vaaland and Morten Heide) از دانشکده تجارت دانشگاه نروژ در سال ۲۰۰۶ صورت گرفته، فساد جناب جونيور در قرارداد نفتي استات اويل به عنوان یک کیس استادی قابل مطالعه مورد بررسي قرار گرفته است.
پرونده فساد «م.هـ»، Case Study دانشگاه‌های غربی
به گزارش جهان به نقل از رجانیوز، عزم قوه قضائيه براي مبارزه بي‎حد و مرز با فساد جزم شده است. برخورد با فساد معاون اول سابق و پرونده مهدي هاشمي شاخصي قابل توجه و ارزیابی براي اثبات اين موضوع است. اما پرونده مهدي هاشمي از دو جهت قابل مقايسه با محمد رضا رحيمي نيست:

۱- رشوه خواري در پرونده رحيمي خيلي آسان و مستند و از طريق حساب شخصي وي در بانک‎هاي داخلي رخ داده است. اما در پرونده جونيور، رشوه به صورت ارزي و در حساب خارجي شخصي به ظاهر غير مرتبط با مهدي دريافت شده است!

۲- برخورد با رحيمي بعد از پياده شدن وي از صندلي قدرت صورت گرفت اما جونيور و باند به ظاهر غیرمرتبط با وي ۲ سالي است که مجددا به قدرت بازگشته اند. پدر وي رئيس مجمع تشخيص مصلحت و پدرخوانده دولت يازدهم محسوب مي‌شود. شاید همین تفاوت‎ها بود که موجب شد بنا بر اعلام برخی نمایندگان مجلس وزارت اطلاعات دولت از بخشی از شکايت خود در بخش جرائم امنيتي جونيور انصراف دهد!

اما هر چقدر پرونده هاشمي در داخل کشور مسکوت و مخفي است، در عوض در پايگاه‎هاي خارجي موضوعي کاملا اثبات شده و قطعي است. چنانکه بخشي از مدارک مستند نهادهاي بين المللي در رسيدگي به پرونده وي اخيرا توسط احمد توکلی در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت.

اما نکته جالب توجه آنجاست که فساد موجود در قراردادهای مرتبط با جونيور نه تنها یک موضوع غیرقابل انکار در محافل ضد فساد غرب شناخته می‎شود، بلکه به دلیل پیچیدگی خاص این شیوه از فساد و بکارگیری متدهای جالب توجه، به عنوان يک کيس استادي (Case Study) و نمونه‎ای مهم برای تحقیق در «در منابع قضائی، علمی-پژوهشی و رسانه‌ای خارجی» مرتبط با فساد مورد توجه قرار گرفته است.

به عنوان مثال در تحقيقي که توسط آقايان والند و هيد (Terje I. Vaaland and Morten Heide) از دانشکده تجارت دانشگاه نروژ در سال ۲۰۰۶ صورت گرفته، فساد جناب جونيور در قرارداد نفتي استات اويل به عنوان یک کیس استادی قابل مطالعه مورد بررسي قرار گرفته است:

در بخشي از اين مقاله توضيح داده شده که شرکت استات اويل در سال ۲۰۰۲ وارد روابط متخلفانه با شرکت هورتون (شرکت پوششي-خارجي در ظاهر غیرمرتبط با جونيور) وارد شده و بابت کسب امتياز قرارداد نفتي حاضر به پرداخت ۱۸ ميليون دلار پورسانت مي‎شود.

این مقاله با اشاره به بازيگر محوري در شرکت هورتون و فرد ذي‎نفوذ در شرکت نفت (در زمان رياست زنگنه) بوده است. در ادامه توضيح مي‎دهد که اين اقدام استات اويل در نقض قوانين نروژ و علي رغم هشدار حسابرس داخلي اين شرکت واقع شده است.

اما بعد از افشاي عمومي موضوع در رسانه هاي نروژ، مسئول بين الملل شرکت استات اويل استعفا مي‎دهد و سپس هيات مديره، مدير عامل و فرد مسئول در روابط متخلفانه با طرف ايراني را برکنار مي‎کنند. سپس پرونده شرکت بين المللي استات اويل توسط مقامات نروژي و کميسيون بورس آمريکا و وزارت دادگستري آمريکا رسيدگي ميشود و حتي شرکت استات اويل به دليل اين تخلف و نقض قانون US Foreign Corrupt Practices Act آمريکا به پرداخت ۱۰ و نيم ميليون دلار جريمه محکوم مي‌شود!

حال باید دید پرونده فسادی که در دانشگا‎ه‎های اروپا و امریکا به عنوان یک نمونه ویژه در بررسی‎های علمی ضد فساد مورد استفاده قرار می‎گیرد، حکمی که در خور و شایسته آن است را دریافت خواهد کرد!؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری که پایه پایان نامه هامون مقالاتی از این دست هستن: وای خدا چه آبروریزی ناجوری !!!!!!تو کتابا ی ما از فسادهای مالی ورد کام واندرسون و...این چیزها میارن توکتابهای اون وری ها فساد جونیور و... ، جالب نیست؟!!!
صفا
خوب آقا زاده تپل بررسی موردی کم داشتی این هم شد
نمیشه ! اما اگر بشه !چی میشه!
مردم بخاطر رانت خواری،اختلاس و دزدی های آقازاده ها و بعضی از مدیران ارشد مملکتی بدجوری به وعده های مسئولان بدبین وبی اعتماد شده اند و تنها با صدوراحکام عادلانه وقاطع برای این افراد بدون ترس از اسم وعنوانشان ،شاید مردم را به آینده امیدوار کند.انشاالله
پس خوب شد...دیگه نمیوتونه تکذیب کنه چون در مقاله اورده شده است پس منبع داره خخخخخ
اصغری
در تحقیقی که توسط ملت ایران صورت گرفته تخلفات شماها قابل شمارش نیست. از اختلاسهای میلیاردی و ... که میشود در کتابهای درسی ایران و جهان از آن به عنوان یک روش کاملا حساب شده نام برد و روشهای جلوگیری از آن را به دانشجویان حسابداری یاد داد
Iran, Islamic Republic of
جهان جان از بس دستتون خاليه به چه چيزايي متوسل ميشن
Japan
تا آنجایی که خودتان اطلاع دادید این تخلفات در دولت های گدشته و این دولت هم تازه آمده ....
فرشاد
منظورت اینه که ز.... هم تازه اومده ؟؟؟؟؟؟
آره مربوط به دوران هاشمی و خاتمیه
چرا به خودت گرفتی؟
سوژه خوبیه واسه سریالهای طنز عید یا ماه رمضون. کارگردانا دست بجنبونید
رضا
وزارت اطلاعات مگر برای شخص کار میکند که از جرائم امنیتی او صرف نظر کرد بفکر قیامت خود. نیستند حقوق ملت و نظام اسلامی را پایمال کردند و آبروی نظام را بردند حالا بخاطر روحانی و رفسنجانی فردای قیامت چه جوابی دارند بگویند
محمد
Latvia
اگر وزارت اطلاعات از جرائم امنیتی این مجرم گذشته باید فاتحه این وزارتخانه را خواند .
بعثت
Latvia
نا بر اعلام برخی نمایندگان مجلس وزارت اطلاعات دولت از بخشی از شکايت خود در بخش جرائم امنيتي جونيور انصراف داده !!!!!
مگر این وزارتخانه ارث پدری جناح هاست که اینطور مورد سلاخی قرار میگیرد و آلت دست دولتهای حزبی شده است . چرا نمایندگان مجلس فکری بحال این نقیصه در کشور نمیکنند و ساختار این وزارتخانه را اصلاح نمیکنند ؟
علی
مهمترین فرق پرونده رحیمی و مهدی هاشمی رو نگفتید! مهمترین تفاوت در میزانِ جُرمه. مقایسه این دوتا با هم مثل مقایسه یک تخم مرغ دزد با رئیس باند مافیاست!
شايد بتوان گفت اين پرونده در دولت سابق ساخته شد و در اين دولت منحل
خيلي جالبه ؟! نه
نشد ديگه . اينطوري كه نمي شه اگر دولت قبل بود و وزارت اطلاعات ساختتش. شما ديگه جرزني نكنيد. خوب اشكالي نداره اونها ساختنش اينها هم ويرانش كردن. عوض گله نداره
اين همه پيام دادم
بي معرفتا يكيشونو بزاريد
احسان
انشالله قوه قضاییه یک حکم مدائم العمر زندان براش صادر کند تا همه آقا زاده های دیگر هم حساب کار دستشون بیاد....
Iran, Islamic Republic of
این چه مقایسه ای است؟!!
رحیمی با مهدی هاشمی؟
قالپاق دزد با دزد بانک؟!!!
علي
توجه به شناختي كه من از دستگاه .......دارم بعيد نيست اقاي م ه تبرئه شود
علی از قم
کاش وزارت اطلاعات سازمان می شد تا تاثیر ناپذیر میشد از جریانهای سیاسی...........
فرهاد
این اقازاده با برنامه ریزی چه خودش یا براش دیکته شده تمام این کارها را انجام داده و هدف از این جریان تیشه به ریشه های ارمانهای انقلابی زدن و غریبه کردن نسل سوم انقلاب و پوچ نشاندادن راه امام است و گرنه اینها که 20 سال قبل کامیون کامیون طلا خارج میکردن گدا گشنه که نیستن داستان ثروت این عایله که داستانه ملک سلیمانه
سلام باسند مستندوموثق ثابت می کنیم ...
علي
Iran, Islamic Republic of
چه جالب!
اين موضوع انقدر ارزش كار علمي را داشته و مستند و معتبر بوده كه به عنوان مطالعه موردي مورد تايييد قرار گرفته !
سید حسنی
Norway
وکیلش که میگه قوه قضاییه هیچ سندی نداره و ایشون تبرئه میشه :) غربی ها پس چی رو مطالعه میکردند؟
میخواستم عرض کنم دولت محبوب شما دولت ارزشی ولایی برای اولین بار در تاریخ ریاست جمهوری ایران اسلامی با بی بی سی فارسی مصاحبه کرده خواستم ....
وزارت اطلاعات دولت از بخشی از شکايت خود در بخش جرائم امنيتي جونيور انصراف دهد!
فدای این نگاه فراجناحیه وزارت فخیمه اطلاعاتمون بشم
مطالعه این پرونده میتونه هم عبرت اموز باشه وهم اموزشی برای بقیه آقازاده های جونیور !!!!!!!!!!!!!
Norway
حداکثر 6 سال خواهد گرفت .اگر انرا هم بدهند . عددشش سال عددی است مهندسی شده برای مخالفین منحرفی سیاسی که بعضا در حوزه اقتصاد نیز منحرفند . البته اگر این جونیور را همین شش سال نیز بزندان بیاندازند کار بزرگی شده است . من که پرونده را نخوانده ام . قاضی ان هم که نیستم . طبیعتا مفاد پرونده نیز محرمانه است . حال ببینید و ببینیم . اگر چیزی بالا ی شش سال گرفت شروع می کنم به امیدوار شدن به عاقبت کشور