جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

كاهش چشمگیر سن بلوغ جنسي در كشور

دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب: 143235
رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور گفت: سن بلوغ جنسي در كشور كاهش يافته و از 15 سال براي پسران و 14 سال براي دختران به 9.5 سال براي دختران و 12 سال براي پسران رسيده و 10 درصد پسران تهراني زودتر از دختران بالغ مي‌شوند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، غلامعلي افروز در نشست خبري خود كه صبح امروز در محل سازمان نظام روانشناسي برگزار شد، اظهار داشت: انتخاب دقيق و ازدواج آسان از مهمتري مقوله‌هايي است كه بايد به آ‌ن توجه شود چرا كه فرد بدون ازدواج آسان نمي‌تواند موفق باشد اما مهمتر از آن در فرآيند انتخاب، جوانان ما مشكل دارند و متأسفانه بيشتر دغدغه مسئولان به سمت ازدواج آسان رفته است تا انتخاب دقيق.

* از هر 4 ازدواج يكي در حال طلاق است

وي افزود: در 5 سال گذشته از هر 4 دختر و پسري كه ازدواج كرده‌اند يكي در حال جدا شدن هستند، يكي كم توجه است و تنها يك زوج به صورت رضايتمندانه زندگي مي‌كند.

افروز با بيان اينكه هدف اصلي ازدواج رسيدن به آرامش است،گفت: همسران بايد مؤلفه‌هاي آرامشگري را بياموزند كه اين مؤلفه‌ها قابل ارزيابي است.

*به ازاي هر هزار دختر در آستانه ازدواج هزار و 20 پسر وجود دارد

وي ادامه داد: باورهاي غلطي در كشور رايج شده است كه مهمترين آن در مورد تعداد دختر و پسر است. بر اساس آمارهاي رسمي مركز آمار ايران و سازمان ثبت براي هر هزار دختر در آستانه ازدواج بيش از هزار و 20 پسر وجود دارد ولي آمادگي‌هاي ازدواج به دلايل فرهنگي در پسرها كمتر است.

افروز تصريح كرد: اينكه در دانشگاه‌ها 70 درصد، دختران شركت مي‌كنند معنايش بيشتر بودن تعداد آنها نيست چرا كه برخي از پسرها سربازفراري يا ديپلم‌ردي هستند.

وي اضافه كرد: براي دختران نوجوان كه بلوغ عقلي كاملي ندارند اينكه اگر بدانند تعداد دختران كمتر از پسران است مي‌تواند جلوي بسياري از مسائل ضدفرهنگي گرفته شود چرا كه به نسبت هر 100 دختر 105 پسر به دنيا مي‌آيد.

*كتاب‌هاي روانشناسي در بستر ديني و بومي بايد پالايش شوند

وي افزود: روانشناسي در همه حوزه‌ها حرف تازه‌ دارد و در فرآيند جهاني‌شدن حرف اول را مي‌زند. همچنين با تعريف اينكه جنگ نرم يعني جنگ بازخوردها، باورها و نگرش‌ها مهمترين حوزه در روانشناسي و روانشناختي اجتماعي است چرا كه بدون بهره‌گيري از آن نمي‌توان اجتماعي پويا داشت.

افروز گفت: در فرآيند جهاني‌شدن ظاهر اين است كه اقتصاد بايد جهاني شود اما بستر آن، جهاني‌شدن فرهنگ است و ايران با داشتن مؤلفه‌هاي فرهنگي كه بخش اعظمي از آن از دين اسلام است مي‌تواند در اين حوزه پيشرو باشد.

وي اظهار داشت: اگر در حوزه روانشناسي مشكلي وجود دارد. از روانشناس بومي، فرهنگي و علمي نيست بلكه برخي نگاه‌هاي خودمحورانه و انديشه‌هاي آسيب‌زاي برخي روانشناسان است كه نگاه مادي به اين حوزه دارند و از اصول سليقه‌اي شخصي خود استفاده مي‌كنند.

افروز خاطرنشان كرد: اگر به منابع روانشناسي كه داريم نپردازيم و در آنها بازنگري نكنيم اتفاق بدي در آينده در پيش روي ما خواهد بود كه سازمان روانشناسي مدت‌هاست اين موضوع را آغاز كرده است و پس از بازنگري‌هاي مختلفي ديده شده است برخي نگاه‌هاي افراد محدود است كه بايد اصلاح شود.

وي اضافه كرد: بايد سليقه‌هاي فردي را دور و كتاب‌هاي روانشناسي را در بستر يافته‌هاي علمي و دقيق و ارزش‌هاي بومي و ديني پالايش كنيم.

افروز ادامه داد: در ارديبهشت سال 90 كنگره بين‌المللي روانشناسي، دين و فرهنگ و در 27 و 28 بهمن امسال براي اولين بار بزرگترين همايش روانشناسان و مشاوران ايران با حضور 2 هزار نفر از متخصصان برگزار مي‌شود.
*هر هزار خانواده بايد تحت نظر يك مشاور و روانشناس باشد

وي گفت: در حال حاضر 6 هزار روانشناس و مشاور با مدرك فوق‌ليسانس در كشور وجود دارند كه داراي پروانه فعاليت هستند. اين نياز كشور ماست كه همان گونه كه كشور نياز به پزشك خانواده دارد بيش از گذشته به مباحث روانشاسي و مشاوره خانواده احتياج دارد.

افروز ادامه داد: به همين منظور بايد براي هر هزار خانوار يك روانشناس و مشاور خانواده تمام وقت داشته باشيم كه اين جزء برنامه‌هاي ما است و البته اين خدمات بايد تحت پوشش بيمه هم قرار گيرد و بر همين اساس امروز به 17 هزار روانشناس و مشاور با مدرك فوق ليسانس و دكترا كه هم متخصص و هم مقيد به مسائل ديني باشند نياز داريم.

وي يادآور شد:‌ موضوع مشاوره را با سازمان‌هايي آغاز كرده‌ايم كه خانواده‌هاي خود را در اختيار يك مشاور قرار دهند. اين كار عملي شده است و منتظر قرارداد است.

رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور ادامه داد: مقام معظم رهبري گله زيادي روي موضوع علوم انساني داشتند كه من معتقدم در علوم انساني مهم، هدف‌ها و جهت‌ها است كه اگر هدف در حوزه روانشناسي رشد دادن انسان به سمت فلاح و رستگاري باشد همان هدف دين را به اجرا گذاشته‌ايم ولي در غرب اين هدف حركت به سمت رفاه است و ما در اين نگاه‌ها با غرب مشكل داريم.

*سن ميانگين بلوغ دختران 9،5 سال و پسران 12سال است

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به موضوع طلاق نيز ادامه داد: ريشه اصلي همسرگريزي، همسرستيزي، طلاق، چه طلاق عاطفي و چه طلاق قانوني در دافعه‌هاي رواني و جنسي خلاصه مي‌شود.

افروز افزود: بدبيني و بدانديشي، زبان تهديد، تكذيب، تخريب، گله، انتقاد و خودمحوري همسر را خسته مي‌كند و از طرف ديگر دافعه‌هاي جنسي و خودكامگي و تنوع‌طلبي يكي از زوجين كه معمولاً مردان هستند طلاق را به دنبال دارد.

وي خاطرنشان كرد: علت اصلي طلاق در حال حاضر بالا رفتن سطح علمي زنان و بيشتر شدن استقلال آنها از يك جهت و تنوع‌طلبي مردان از طرف ديگر است.

اين متخصص روانشناسي اضافه كرد: از سوي ديگر نگاه‌هاي نفساني جنسي طولاني‌تر شده است و اين در حالي است كه ميانگين بلوغ جنسي در كشور كاهش يافته است به طوري كه قبلاً در پسران 15 سال و در دختران 14 سال بود اما در حال حاضر ميانگين بلوغ جنسي دختران 9.5 سال و پسران 12سال است و البته 10 درصد پسران زودتر از دختران در شهر تهران بالغ مي‌شوند.

افروز يادآور شد: در حال حاضر هزاران پسر در دبستان بلوغ جنسي را تجربه مي‌كنند كه بايد در نظر داشت در بلوغ جنسي تغيير الگوي تغذيه، استفاده از فضاي مجازي و استفاده از برخي مواد تحريك‌آميز به عنوان مثال در شامپوها مهم است و مربيان مدارس بايد به اين موضوع بها دهند.

*تعيين تعرفه روانشناسي 6 ماه روي ميز معاون اول رئيس جمهور است

رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تعرفه نظام روانشناسي گفت: قانون نظام روانشناسي تأكيد دارد كه تعرفه بايد توسط دولت به تصويب برسد در حال حاضر 6 سال است كه تعرفه خود را به دولت داده‌ايم اما تا اين لحظه هنوز تصويب نشده است.

وي اضافه كرد: اين مشكل وقتي بيشتر مي‌شود كه بيمه‌ها مي‌خواهند وارد اين موضوع شوند اما از ما تعرفه دولتي را مي‌خواهند در حالي كه دولت روي آن تعرفه‌اي قرار نداده‌ است.

افروز ادامه داد: اگر اين موضوع در خصوص سيب‌زميني و نوشابه بود تا حالا تعرفه آن مشخص شده بود اما الان معاون اول رئيس‌جمهور بايد نظر دهد و پس از تعيين تعرفه است كه بيمه‌ها بايد وارد شوند.

وي اضافه كرد: در حال حاضر مراكز تخصصي مشاوره، ازدواج و خانواده را تأسيس كرده‌ايم كه براي داوطلبان ازدواج دوره‌هايي مي‌گذارند البته پروانه آنها را به افرادي داديم كه متخصص و از نظر مذهبي مقيد باشند.

*مجمع تشخيص مصلحت در سند چشم انداز از نگاه تربيتي غفلت كرده است

افروز همچنين يادآور شد: در چشم‌انداز فرهنگي نگاه روانشناسي به تعليم و تربيت و خانواده و مؤلفه‌هاي اجتماعي ضعيف است و به نوعي مغفول مانده است. چشم‌‌انداز 20 ساله كشور كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب رسيده است در حال حاضر عمدتاً سياسي، اجتماعي، اقتصادي و صنعتي است و نگاه تربيتي در آن ضعيف است.

وي گفت: در حال حاضر سالي 5 تا 6 ميليون دلار هزينه يونسكو مي‌كنيم . شعار يونسكو اين است بتوانند به همه كودكان و نوجوانان سن مدرسه يعني 6 تا 18 سال را تحت پوشش و نظارت مستمر آموزش و پرورش قرار دهند به طوري كه اگر يك دختر 14 ساله در روستاي دورافتاده زنجان بخواهد قاليبافي كند و مدرسه نرود بايد زير نظر آموزش و پرورش باشد.

افروز تصريح كرد: در حال حاضر مسابقه‌اي در اروپا در حال انجام است كه چند درصد نظارت مستمر روي سنين مدرسه وجود دارد كه اين ميزان در آمريكا 94 درصد، در سوئد 97 درصد است يعني 97 درصد سنين مدرسه زير نظر آموزش و پرورش هستند و حتي پدر فرزند هم حق ندارد او را سر كار بفرستد.

رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور گفت: متأسفانه در كشور ما بيش از 35 درصد 6 تا 18 ساله‌ها اصلاً تحت پوشش نظارت مدرسه نيستند و مجمع تشخيص مصلحت نظام اين موضوع را فراموش كرده و پيش‌بيني مي‌شود اين موضوع 20 سال آينده بدتر شود و سير نزولي داشته باشد.

وي گفت: بيش از 20ميليون 6 تا 18 ساله داريم كه 13 ميليون آن دانش‌آموز هستند اما 7 ميليون بقيه كجا هستند مخصوصاً پسرهايي كه سربازي نرفته‌اند كه بايد در جواب گفت برخي از آنها در اجتماع رها هستند و برخي ديگر در كانون اصلاح تربيت به سر مي‌برند كه تعدادشان زياد است.

افروز ادامه داد: در حال حاضر يك ميليون معلم خلاق مي‌خواهيم كه چون نداريم حقوق 4 معلم را به قاضي مي‌دهيم. در كشوري كه تعليم و تربيت هزينه نشود و همه سنين مدرسه را تحت پوشش قرار ندهد بايد چند برابر آن براي كلانتري، قاضي و دادگستري هزينه شود كه متأسفانه اين نگاه در مجمع تشخيص و مجلس فراموش شده است.

وي اضافه كرد: هر بچه‌اي كه با معادل كمتر از 13 و با بهره كمتر از 85، از دبستان به راهنمايي آمده است رفوزه مي‌شود، رفوزه‌ها دو ساله مي‌شوند و سپس سر از كانون اصلاح تربيت درمي‌آورند اين حقايقي است كه بر اساس مطالعات 7 تا 8 ساله علمي درآمده لذا بايد دادگاه‌هاي روانشناسي در كشور ايجاد شود.

اين متخصص روانشناسي درباره تعرفه‌هاي روانشناسي نيز گفت: بيش از 90 درصد اعضاي سازمان نظام روانشناسي فوق ليسانس هستند و ميزان تعرفه به طور متوسط در شهرهاي كوچك براي فوق ليسانس‌ها كه 30 تا 45 دقيقه مشاوره كنند 15 هزار تومان است البته برخي‌ها در تهران 50 تا 60 هزار تومان هم مي‌گيرند كه اگر خبردار شويم قطعاً برخورد مي‌كنيم.

وي افزود: برخورد ما باطل شدن پروانه و تمديد آن و ارجاع برخي از آنها به دادگاه است و كمتر از 10 فقره تاكنون پروانه ابطال كرده‌ايم. بايد در نظر داشت افرادي كه تعرفه را رعايت نمي‌كنند تخلف اخلاقي هم دارند.

افروز گفت: تعرفه پيشنهادي ما به دولت از 8 هزار و 500 تومان تا 29 هزار تومان است كه 29 هزار تومان براي دكترهاي روانشناسي در تهران و با تجربه بالاست و 8 هزار تومان براي شهرهاي كوچك است.

وي همچنين درباره برگزاري سمينارهاي مختلف در كشور كه موضوع روانشناسي مربوط مي‌شود گفت: مطابق قانون صدا و سيما و مطبوعات نبايد وارد حوزه روانشناسي شوند تا زماني كه با سازمان روانشناسي همكاري و تأييديه آن را گرفته باشند اما متأسفانه وقتي مدير كل عوض مي‌شود آگهي‌هاي روزنامه‌ها در زمينه روانشناسي و غيره افزايش مي‌يابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *