جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱

شوخی و جدی انصراف از یارانه

دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۲۱
کد مطلب: 354835
روزنامه‌های حامی دولت درباره روند ثبت‌نام دریافت یارانه‌ها چه می‌گویند؟
شوخی و جدی انصراف از یارانه
به گزارش جهان به نقل از کیهان، در این زمینه روزنامه اعتماد در تیتر اول خود نوشت «ثبت‌نام یارانه‌ها به رونق کاسبی در شهرها و روستاها انجامید- انصراف نخبگان و اصرار مردم».

این روزنامه خاطرنشان کرد: صفوفی که این روزها در بانک‌ها برای گرفتن شماره حساب خانوار و در برخی مراکز ثبت‌نام یارانه‌ای برای ارائه اطلاعات اقتصادی خانوارها شکل گرفته، به نوعی حاکی از آن است که با وجود تلاش دولتی‌ها برای تشویق مردم به انصراف، بخش وسیعی از جامعه تمایلی به چشم‌پوشی از یارانه ماهانه خود ندارند.

اعتماد می‌افزاید: نوبخت معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس جمهور در جمع مردم بوشهر می‌گوید؛ صدها هزار نفر از ثبت‌نام مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها انصراف دادند. این اظهارات بیش از آنکه مبتنی بر واقعیات باشد به نوعی بیانگر تلاش دولت در تداوم تشویق مردم به عدم ثبت‌نام در سامانه اطلاعات خانوار است.

اعتماد نوشت: مشاهدات روزهای قبل در سراسر کشور و گزارش‌های منتشر شده حاکی از تشکیل صفوف طولانی برای ثبت‌نام دریافت یارانه نقدی است. کما اینکه برخی نظرسنجی‌های غیر رسمی نشان می‌دهد که اکثریت مردم تمایلی به انصراف از دریافت یارانه ندارند. در صورت تداوم چنین شرایطی، پیش‌بینی می‌شود که تعداد انصراف دهندگان از دریافت یارانه تا پایان زمان ثبت‌نام، رقم چندانی نباشد.

روزنامه آفتاب یزد نیز در تیتر اول خود از عدم تمایل به انصراف از یارانه‌ها خبر داد و همزمانی حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت آب و گاز و برق را یکی از دلایل عدم تمایل مردم برای انصراف از دریافت یارانه عنوان کرد.

این روزنامه همچنین از قول یک اصلاح‌طلب نوشت: معتقدم حق با مردم است، چرا که بسیاری از اقشار لایه‌های کم درآمدتر جامعه مدعی هستند که اگر توزیع یارانه‌ها بین عموم مردم نشدنی بود، پس احمدی‌نژاد چه طور این کار را انجام می‌داد؟

زیباکلام می‌گوید: دکتر روحانی برخلاف تذکر کارشناسان بارها و بارها تأکید کرد که ما یارانه‌ها را می‌پردازیم و بنا نداریم این یارانه‌ها را قطع کنیم. دکتر روحانی در به وجود آمدن شرایط فعلی مقصر هستند چرا که با سخنان خود برای ادامه پرداخت یارانه توقع ایجاد کردند، در حالی که اگر ایشان با صراحت با مردم سخن می‌گفتند که یارانه، تیشه به ریشه اقتصاد مملکت می‌زند، سختی‌ای که اکنون وجود دارد، خیلی کم‌تر شده بود... اما متأسفانه وی این کار را نکرد و کلمات زیبا به کار برد که ما به خود اجازه نمی‌دهیم که وارد حساب شخصی افراد شویم و مسائل این چنینی که به جای مطرح کردن صادقانه مشکلات، هدف به جای گذاشتن چهره‌ای خوب از روحانی را دنبال می‌کند.

خبرگزاری فارس روز گذشته خبر داد که روزانه ۳۵۰ هزار خانوار در تهران برای دریافت یارانه ثبت نام می‌کنند و احتمالاً میزان انصرافی‌ها ۱۵ درصد خواهد بود.

از سوی دیگر وب‌سایت اصلاح‌طلب نواندیش در خبری نوشت: با اجرای مرحله ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، همزمان با سیل متقاضیانی که برای دریافت یارانه به سایت رسمی ثبت‌نام اینترنتی مراجعه می‌کنند، انبوهی از جوک‌ها و مطالب طنز نیز سوژه روز شبکه‌های اجتماعی و پیامک‌های تلفنی شده است.

به گزارش نواندیش در این پیامک‌ها موضوع اصرار دولت به انصراف از دریافت یارانه نقدی از سوی شهروندان دست مایه مضامین طنزآمیز شده است. به نظر می‌رسد تبلیغ بیش از اندازه موضوع انصراف از دریافت یارانه نقدی در رسانه‌ها یکی از دلایل عمده چنین واکنش‌های اجتماعی نسبت به اجرای طرح مهم اقتصادی هدفمندی یارانه‌ها بوده باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ايشون دكتراي چي دارند؟!