پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

مشروح مناظره انبارلويي و زيباكلام در دانشگاه تهران

سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۵۶
کد مطلب: 76733
مشروح مناظره انبارلويي و زيباكلام در دانشگاه تهران
سردبير روزنامه رسالت گفت: موسوي و حاميانش دموكراسي را به شرط چاقو قبول دارند، كه بايد نامش را ديكتاتوري گذاشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، عصر امروز سه شنبه مناظره محمد كاظم انبارلوئي سردبير روزنامه رسالت و كارشناس مسائل سياسي و صادق زيباكلام استاد علوم سياسي دانشگاه تهران با موضوع "بررسي پيامدهاي انتخابات دهم " از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران در تالار شيخ انصاري اين دانشكده برگزار شد.
در ابتداي اين مناظره انبارلوئي با بيان اينكه بايد اين ظرفيت در دانشگاه‌ها بوجود بيايد كه بتوانيم حرف مخالف را تحمل كنيم، اظهار داشت: انتظار اين است كه بين اين نشست‌ها و متينگ‌هاي سياسي نسبت به يك مسابقه فوتبال تفاوت قائل شويم چون گوهر انديشه در سوت و كف مشخص نمي‌شود.
وي با اشاره به نهضت مشروطه، نهضت ملي شدن صنعت نفت و نهضت حضرت امام خميني(ره) افزود: در دو مورد اول به دليل مداخلات بيگانگان شاهد بوديم كه اين نهضت‌ها از مسير خود منحرف شدند اما اين مورد در مورد نهضت امام(ره) رخ نداد.
اين كارشناس مسائل سياسي ادامه داد: در نهضت مشروطه شاهد ظهور ديكتاتوري رضاخان بوديم و بعد از آن در نهضت ملي شدن صنعت نفت شاهد ديكتاتوري جديد از سوي پسر رضاخان بوديم اما اجانب نتوانستند نهضت امام خميني را نيز منحرف كنند و اكنون در جمهوري اسلامي شاهد يك دمكراسي پايدار هستيم كه هر سال در آن يك انتخابات برگزار مي‌شود.
انبارلويي با اشاره به اينكه زيباكلام در مصاحبه‌هاي مختلف خود تلاش مي‌كند دخالت بيگانگان در امور كشور را يك توهم جلوه دهد، خاطرنشان كرد: انتخابات رياست جمهوري برگزار شده و قبل از آن نيز انتخابات نهم رياست جمهوري با 8 -9 ضلع برگزار شد، به شكلي كه در آن رجال مذهبي و سياسي در معرض راي مردم قرار گرفته و در انتخاباتي كه دوم خردادي‌ها مجري آن بودند فردي راي آورد كه كمتر كسي گمان آن را مي‌كرد اما كسي بحث توهم تقلب را مطرح نكرد و تنها كروبي بود كه گفت من به خواب كهف رفته بودم.
وي با بيان اينكه احمدي‌نژاد پس از انتخاب شدن از سوي مردم فورا كار خود را آغاز كرد، گفت: احمدي‌نژاد با توجه به جغرافياي راي در ايران و آشنايي به مسائل سياسي كشور از همان ابتدا كار خود را تحت عنوان گفتمان پيشرفت و عدالت آغاز كرد و در 4 سال گذشته به بيش از 10 ميليون نامه پاسخ داد، گفتگوي چهره‌ به چهره رئيس جمهور با مردم فاصله دولت به ملت را پر كرد و اينطور نبود كه رئيس جمهور تنها به شمال شهر تهران سفر كند، بلكه وي به روستا رفت و در آنجا دست كشاورزان را بوسيد و به همين دليل نمي‌توان انتظار داشت كه اين مردم به فرد ديگري راي داده باشند.
سردبير روزنامه رسالت ادامه داد: در انتخابات دهم با پديده جديدي مواجه بوديم كه در آن براي اولين بار هيچكدام از گروه‌هاي مخالف نظام و دشمنان انقلاب انتخابات را تحريم نكردند چون فكر مي‌كردند قرار است اتفاقي مانند دوم خرداد 76 رخ دهد.
انبارلوئي با بيان اينكه برخي اردوكشي‌هاي خياباني قبل از آغاز انتخابات نيز شروع شده بود اظهار داشت: در انتخابات دهم رياست جمهوري شاهد يك رقابت آزاد بوديم ولي در همان روز راي گيري سايت‌هاي بيگانه دستور شورش را صادر كردند و شب انتخابات نيز يكي از كانديداها خود را برنده نهايي معرفي كرد.

* زيباكلام: اگر از من بپرسند احمدي‌نژاد 24 ميليون رأي آورده؟ مي‌گويم آري
در ادامه اين برنامه صادق زيباكلام با بيان اينكه در خصوص انتخابات دهم رياست جمهوري دو نظر و ديدگاه وجود دارد اظهار داشت:‌ حاميان موسوي مي‌گويند كه اكثريت آرا از آن ما بوده و ما پيروز انتخابات هستيم اما از سوي ديگر حاميان احمدي‌نژاد هم معتقدند كه چون وي به ميليون‌ها نامه جواب داده و دست روستائيان را بوسيده پس پيروز انتخابات هستند، اما مشكل اين است كه بايد در اين ميان حقيقت مشخص شود.
وي ادامه داد: در انتخابات ديگر كشورهاي توسعه يافته و حتي افغانستان يك نهاد مستقل و بي‌طرف وجود دارد كه اكثريت مردم آنرا به عنوان ناظر انتخابات قبول دارند اما در ايران اين نهاد كه بايد در انتخابات نظارت كند مدت‌هاست كه از سوي مردم بي‌طرف شناخته نمي‌شود.
استاد علوم سياسي دانشگاه تهران همچنين تصريح كرد: اگر از من بپرسند كه واقعا احمدي‌نژاد 24 ميليون راي آورده؟، من مي‌گويم: بله احتمال دارد كه اين اتفاق افتاده باشد چون اقشار زيادي هستند كه به احمدي‌نژاد راي دادند. ولي اگر از من پرسيده شود كه راي موسوي نيز همين 13 ميليون بوده است؟ من مي‌گويم نه! ممكن است راي موسوي خيلي بيشتر از اين‌ها بوده باشد يعني نمي‌توانم بگويم كه احمدي‌نژاد و موسوي اين راي را آورده‌اند يا نه؛ چون در جامعه ما يك نقص بنيادي وجود دارد كه در انتخابات ناظر بي‌طرف نداريم.
زيبا كلام با بيان اينكه اين مشكل از سال‌ها پيش بوجود آمده است. خاطرنشان كرد: از زماني كه رد صلاحيت‌شده‌ها مطرح شد شوراي نگهبان حتي حاضر نبود دلايل رد صلاحيت را نيز اعلام كند و اين مسئله تنها به انتخابات 22 خرداد مربوط نيست، يعني نهادي كه متولي انتخابات باشد و از سوي كسر قابل توجهي از مردم مورد تاييد قرار گيرد در كشور وجود ندارد.
وي در ادامه با بيان اينكه رد صلاحيت‌ها به گونه‌اي بوده كه نمي‌توان گفت شائبه سياسي در آن وجود ندارد اضافه كرد: بنده قبلا به خودم اجازه نمي‌دادم به اين رد صلاحيت‌ها شائبه‌اي وارد كنم اما در 10-20 سال گذشته اين داستان به حدي تكرار شد كه امروز ترديد دارم كه كار شوراي نگهبان كاملا بي‌غرض است.

* انبارلوئي: موسوي و حاميانش دموكراسي را به شرط چاقو قبول دارند
در ادامه اين برنامه انبارلوئي اظهار داشت: اين نهاد بي‌طرفي كه آقاي زيباكلام به آن اشاره كردند در اكثر كشورهاي اروپائي برعهده مجلس است و در برخي ديگر از كشورها يك قاضي دادگستري اين نقش را برعهده مي‌گيرد و در برخي ديگر از كشورها نيز دادگاه‌هاي مخصوصي اين قضاوت و نظارت را برعهده دارند.
وي با اشاره به اينكه تقليد بر مجتهد حرام است چون فهم دقيق از مفاهيم ديني دارد، افزود: عقلانيتي كه در صدر انقلاب هنگام نوشتن قانون اساسي حاكم بود به اين نتيجه رسيد كه شوراي نگهبان با اين شرائط كنوني بعنوان ناظر انتخابات فعاليت كند و هيچ دادگاهي را با اين شرايط 6 فقيه و 6 حقوقدان نمي‌توان پيدا كرد.
اين كارشناس مسائل سياسي گفت‌: حاميان موسوي اين راه را نپذيرفتند و حتي فرصت شوراي نگهبان براي بازشماري آرا را قبول نكردند و فقط بحث دروغ و تقلب را مطرح كرده و به كف خيابان‌ها آمدند؛ سئوال ما اين است كه آيا در كف خيابان مي‌توان سرنوشت يك انتخابات را تعيين كرد؟‌ اگر اين كار ممكن است اصلا چرا در انتخابات شركت كرديد.
انبارلوئي با بيان اينكه موسوي با قبول همين شرايط پا به عرصه انتخابات گذاشت، تصريح كرد: اگر اين راه قانوني را قبول كرديد بايد گفت كه منظورتان از دموكراسي،‌ دموكراسي به شرط چاقو است كه اين فهم در هيچ جاي دنيا وجود ندارد و بايد نامش را ديكتاتوري گذاشت.
وي با طرح اين سئوال كه آيا فلسفه انتخابات صدور يك جنبش سياسي است اضافه كرد: اكنون افرادي كه در واشنگتن و لندن و مسكو و پكن هستند كاملا به قدرت ايران در كنترل بحران يقين پيدا كردند و با اين شرايط شما نيز مي‌توانيد به حركات خود ادامه دهيد و اگر توانستيد به نتيجه برسيد.

* زيباكلام:
زيباكلام در ادامه اين مناظره با انتقاد از اظهارات انبارلوئي اظهار داشت: اين يك فاجعه است كه يك حكومت به مردم خود چنين نگاهي داشته باشد چون اكنون افرادي كه معتدل‌تر و عاقل‌تر هستند به اين فكر مي‌كنند كه اين كشور بايد بماند.
وي با بيان اينكه من مي‌گويم اين 13 ميليون اقليت هستند‌، ادامه داد: اما سئوال اين است كه با اين اقليت چطور برخورد شد؟ آيا صدا و سيما به اين 13 ميليون كه از نصف 24 ميليون بيشتر هستند تريبون كافي داد؟ اين رفتارها هولناك و درد‌آور است كه با مردم خود مانند كافر حربي و مزدور رفتار كنيم.
اين كارشناس مسائل سياسي اضافه كرد: حكومت تاكنون با اين اقليت برخورد كرده چون قدرت دارد، در 16 آذر و 22 بهمن هم همين روند را ادامه خواهد داد و ما نمي‌توانيم كاري بكنيم مگر اينكه باز هم باتوم بخوريم اما سئوال اين است كه اين برخوردها درست است؟
زيبا كلام با طرح اين سئوال كه به فرض اينكه احمدي‌نژاد 24 ميليون راي دارد آيا بايد با اقليت چنين برخورد كرد‌گفت: تعداد بسيار زيادي از فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي فني، بعد از انتخابات 22 خرداد مهاجرت كردند و اين به دليل نوع برخوردهاي صورت گرفته است. آيا اين درست است كه افرادي را كه در راه انقلاب مبارزه كنند و دستگير كنيد و تصاوير آنها را در تلويزيون نمايش بدهيد درحالي به خراب و فاسد بودن خود اعتراف مي‌كنند.
وي در ادامه اظهار داشت:‌كدام نظام با نيروهاي خود چنين برخورد مي‌كند و آنها را و آنها را نوكر بوش و مزدور آمريكا بخواند. پيشينه افرادي مانند بهزاد نبوي، ميردامادي و رمضان‌زاده چيزي جز فعاليت براي انقلاب ندارد.
استاد سياسي دانشگاه تهران با اشاره به تظاهرات حاميان موسوي بعد از انتخابات رياست جمهوري افزود: مردم در اين تظاهرات‌ها فقط مي‌گفتند كه راي ما كو؟ اما با آنها چه برخورد مي‌شد،‌ گره‌اي را كه مي‌شد با دست باز كرد شما را دندان و سرپنجه مي‌خواستيد باز كنيد و متاسفانه هنوز هم اين نگاه را به مخالفين خود دارد.
زيباكلام با بيان اينكه در چند ماه گذشته بارها تلاش شد آشتي ملي و تفاهم ايجاد شود يادآور شد: اما شما به خاطر سرمستي پيروزي خود تمام تلاش‌ها را كنار زديد و گفتيد كه همه بايد اين شرايط را بپذيرند و اين نگاه استالين است كه هر كه با ما نيست دشمن ما است.
وي با بيان اينكه احمدي‌نژاد مي‌توانست 24 ميليون راي داشته باشد خاطرنشان كرد: چون احمدي‌نژاد فعاليت‌هايي مانند توزيع سهام عدالت انجام داده و يا حتي اظهاراتش در خصوص هاشمي و ناطق مي‌توانست اين موج را براي وي بوجود آورد اما سئوال اين است كه آيا برخوردهاي بعد از انتخابات با مردم درست بود؟
صادق زيباكلام گفت:معتقدم كه چاره‌اي نداريم مگر اينكه در چارچوب نظام حركت كنيم كه اين تنها لق‌لقه زبان و يك تاكتيك نيست كه آن را از روي مصلحت بيان كنيم. بلكه بايد با همه وجود اين كار را انجام دهيم و در همين چارچوب و قانون اساسي، اصل 110 و پذيرش تمام اركان و نهادهاي آن اقدام كنيم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، عصر امروز سه شنبه مناظره محمد كاظم انبارلوئي سردبير روزنامه رسالت و كارشناس مسائل سياسي و صادق زيباكلام استاد علوم سياسي دانشگاه تهران با موضوع "بررسي پيامدهاي انتخابات دهم " از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران در تالار شيخ انصاري اين دانشكده برگزار شد.
در ادامه اين مناظره انبارلويي با بيان اينكه نظام جمهوري اسلامي براي داوري در مورد انتخابات ساختار مشخصي دارد، اظهار داشت: حاميان موسوي اين ساختار را نپذيرفتند و خودشان نيز ساختار جديدي ارائه نكردند و تنها به اردوكشي خيابان‌ها روي آوردند كه اوج آن را در 30 خرداد شاهد بوديم.
وي در ادامه خطاب به زيباكلام گفت: بايد مشخص شود كه شما نتيجه انتخابات را قبول داريد يا نه؟از يك طرف به ما مي‌گوييد كه شما راي آورده‌ايد ولي چرا با ما اينگونه برخوردمي‌كنيد؛ از سوي ديگر سخنان ديگري مي‌گوييد.
اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه راه حل حقوقي ارائه شده از سوي حاميان موسوي شورش خياباني بود، گفت: بيانيه‌هاي موسوي وكروبي همچنان در همان مسير ادامه دارد.
انبارلويي در ادامه به مباحث مربوط به وحدت ملي نيز اشاره كرد و افزود: وحدت ملي بعد از 4 ماه درگيري، 72 تن‌سازي و داستان‌هايي مانند ترانه موسوي مطرح شد اما شما در مورد آن هم صداقت نداشتيد. شما از يك طرف مي‌گوييد كه راي من كو؟ اما در 13 آبان شعار جمهوري ايراني سر داده و مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل را نفي مي‌كنيد.
وي ادامه داد: اگر اين شعارها را مطرح مي‌كنيد خوب است در مورد بودجه‌هايي كه آمريكا و اسرائيل نيز تصويب مي‌كنند، اطلاع داشته باشيد.
انبارلويي افزود: حتي رضا پهلوي نيز اخيرا دستور حمايت از جنبش سبز را صادر كرده و با اين شرايط كه حاميان موسوي در يك سر جنبش سبز باشند و امثال رضا پهلوي در سر ديگر آن، چه طور مي‌توان با آن وحدت كرد.
اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه زيباكلام به عنوان يك استاد سياسي بايد در خصوص الگوهاي رقابت سياسي در كشور نظريه‌پردازي كند، تصريح كرد: كار ما با مرده باد و زنده باد درست نمي‌شود بلكه بايد مسائل را كالبدشكافي كنيم كه در انتخابات‌هاي بعدي بسترسازي براي دخالت بيگانگان در امور داخلي نكنيم.
انبارلويي با بيان اينكه حاميان موسوي مدعي هستند كه خط امامي بوده و با منافقين مرزبندي دارند، خاطرنشان كرد: اگر شما با امپرياليسم جهاني مخالف هستيد،‌ چرا در بيانيه 13 آبان حتي يك كلمه در مخالفت با آمريكا مطرح نكرديد؟

* زيبا كلام: به بهشتي گفتم موسوي با شعار "اگر راي ندهيم،‌احمدي‌نژاد پيروز مي‌شود " وارد رقابت‌ها شود

زيبا كلام در ادامه اين برنامه با اشاره به اظهارات انبارلويي گفت: ايشان چنين گفتند كه شعارهاي مطرح شده در 13 آبان همراهي با دشمنان و منافقين بود اما باز سوال اين جاست كه تفاوت شعارهاي راهپيمايي 24 خرداد و شعارهاي امروز در چيست؟ شعار نه غزه نه لبنان از چه زماني سر داده شد؟ جمهوري ايراني چه زماني مطرح شد؟ تمام اين شعارها نتيجه برخوردهاي صورت گرفته با مخالفان دولت بود.
وي ادامه داد: اين اقليتي كه شما از آن سخن مي‌گوييد از ابتدا كه چنين شعارهايي سر نمي‌دادند، بلكه فقط مي‌گفتند راي ما كو؟ اما برخوردهاي صورت گرفته كار را به جايي رساند كه امروز مي‌گويند مرگ بر روسيه، و مرگ بر كره شمالي.
اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه برخوردهاي صورت گرفته شعارهاي مردم را به اين سمت كشانده است، اضافه كرد: يك روايت اين است كه آمريكا براي اين اتفاقات پول خرج كرده است اما روايت ديگر اين است كه چه برخوردي با مردم صورت گرفت؟
زيباكلام با بيان اينكه قبلا نيز گفته‌ام كه همانقدر كه معتقدم احمدي‌نژاد مي‌توانست 24 ميليون راي داشته باشد، همان مقدار نيز ممكن بود كه راي نياورده باشد، يادآور شد: شما مي‌توانيد اين مسئله را به پاي بيسوادي ما بگذاريد و خوش به حال شما كه از ماه‌ها قبل مي‌دانستيد احمدي‌نژاد 24 ميليون راي دارد، اما سوال من اين است كه در انتخابات سال 84 احمدي‌نژاد 17 ميليون راي داشت و هاشمي نيز 10 ميليون راي داشت و مجموع آن 27 ميليون راي مي‌شود در حالي كه واجدين شرايط 44 ميليون نفر بودند.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: با اين حساب و كتاب 20 ميليون نفر در آن انتخابات شركت نكردند چون اعتقاد داشتند اين كار فايده‌اي ندارد و يا به قول برخي دوستان آمريكا به آنها گفته بود كه شركت نكنند.
استاد علوم سياسي دانشگاه تهران با اشاره به اينكه تمام تلاش ما به ميدان كشاندن اين 20 ميليون نفر بود، گفت: در تمام دوران رقابت‌هاي انتخاباتي خطاب به آن 20 ميليون مي‌‌گفتيم كه اگر در انتخابات شركت نكنيم احمدي‌نژاد باز هم راي مي‌آورد و در اين خصوص بنده به بهشتي نيز گفته بودم كه موسوي بايد با شعار "اگر راي ندهيم،‌احمدي‌نژاد پيروز مي‌شود " وارد رقابت‌ها شود.
زيبا كلام با بيان اينكه بخش قابل توجهي از آن 20 ميليون به صحنه آمدند، تصريح كرد: احمدي‌نژاد مجددا آن 17 ميليون راي را كسب كرد ولي سوال اين است كه 7 ميليون باقيمانده از كجا آمده است؟، يا بايد از 10 ميليون هاشمي باشد كه عقلا غيرممكن است و يا از آن 20 ميليون راي خاكستري است كه اگر تكليف اين 7 ميليون روشن شود، تكليف ما هم روشن مي‌شود.

* غلط‌گيري انبارلويي از حساب و كتاب زيباكلام

در ادامه اين مناظره انبارلويي با بيان اينكه شعارها و ديوارنويسي اين انتخابات كاملا مشخص است اظهار داشت: اگر كمي منصف باشيم، قبول مي‌كنيم كه قبل از انتخابات نيز شعارهاي ساختارشكنانه مطرح شد اما آن را تحمل كرديم.
وي در ادامه به حساب و كتاب‌هاي زيبا كلام اشاره كرد و گفت: اگر مجموع آراء هاشمي و احمدي‌نژاد 27 ميليون باشد و واجدين شرايط نيز 44 ميليون نفر باشند، قشر خاكستري 17 ميليون مي‌شود در حالي كه آقاي زيباكلام براي اين افراد تعداد 20 ميليون را عنوان كردند و دراين ميان 3 ميليون را ناديده گرفتند.
سردبير روزنامه رسالت با اشاره به سوال زيبا كلام در خصوص 7 ميليون راي اضافه شده احمدي‌نژاد گفت: با تمام اين تحليل‌ها باز هم بايد در يك دادگاه عادل،‌ حاضر شد و به اين مسئله رسيدگي كرد يعني شما نمي‌توانيد در يك دعوا هم شاكي باشيد و هم نقش قاضي را ايفا كنيد. اما در اين خصوص بايد اذعان كرد كه راي احمدي‌نژاد تنها به بخش مخالفين نظام در آراي خاكستري اختصاص ندارد بلكه طبقات پايين جامعه نيز در ميان اين قشر خاكستري وجود داشتند كه به احمدي‌نژاد راي دادند.

* زيباكلام: چاره‌اي جز حركت در چارچوب نظام نداريم

زيبا كلام در ادامه اين برنامه در پاسخ به سوال دانشجويي درباره عملكرد رهبر انقلاب در ايام پس از انتخابات اظهار داشت: جنبش سبز در رابطه با آينده چه مي‌خواهد بكند و برنامه مبارزه در آينده چگونه است؟ بنده معتقدم كه چاره‌اي نداريم مگر اينكه در چارچوب نظام حركت كنيم كه اين تنها لق‌لقه زبان و يك تاكتيك نيست كه آن را از روي مصلحت بيان كنيم. بلكه بايد با همه وجود اين كار را انجام دهيم و در همين چارچوب و قانون اساسي، اصل 110 و پذيرش تمام اركان و نهادهاي آن اقدام كنيم.
وي ادامه داد: صرف نظر از نظر شخصي خود در مورد رهبري معتقدم كه تا زماني كه در چارچوب نظام هستيم و قانون اساسي را قبول داريم اين جايگاهي را كه در قانون اساسي مشخص شده بايد قبول كنيم و حكم ايشان را قانوني بدانيم در غير اين صورت دچار آنارشيست مي‌شويم ومملكت به سوي هرج و مرج مي‌رود كه در آن شرايط حرف اول و آخر را قدرت سرنيزه خواهد زد.
اين كارشناس مسائل سياسي در ادامه خاطرنشان كرد: نتيجه تحولات سياسي ايران بيان مي‌كند كه اگر حتي جمهوري اسلامي را قبول نداريم بايد به عنوان اولين تكليف در چارچوب آن حركت كنيم و من معتقدم بايد در چارچوب قانون مبارزه كنيم و اگر هم ايرادي وجود دارد آن را در همان چارچوب حل كنيم.
زيبا كلام با بيان اينكه عدم اعتقاد من به شوراي نگهبان به اين معني نيست كه شوراي نگهبان نباشد ادامه داد: بنده به قانون جمهوري اسلامي ملتزم هستم و تا زماني كه نام اين نظام جمهوري اسلامي باشد،‌ هرگز جمهوري ايراني را مطرح نمي‌كنم اما من سالها است كه مرگ بر آمريكا نمي‌گويم اما نظام جمهوري اسلامي و اصل 110 قانون اساسي را قبول دارم ولي اين دليل نمي‌شود كه تمام عملكرد شوراي نگهبان و صدا و سيما را تائيد كنم.

* انبارلويي: موسوي در زمان نخست‌وزيري تنها روزنامه منتقد كشور را دادگاهي كرد

انبارلويي نيز در ادامه اين مناظره با اشاره به اظهارات زيبا كلام در خصوص احترام به قانون اظهار داشت: شما معترض هستيد وحق اعتراض شما محترم است اما اگر صحبت‌هاي من را قبول نمي‌كنيد حداقل صحبت‌هاي زيباكلام را قبول كنيد كه برخي حركات انجام شده خلاف قانون بود.
وي افزود: همه بايد قبول كنيد كه حكومت در معرض حكم است و اين طور نيست كه تمام موارد آن مورد تائيد باشد ولي با اين همه اتفاقات رخ داده هرگز مجوزي براي حركات غيرقانوني نيست. دوستان دوم خردادي چارچوب را قبول كرده‌اند ولي بعد از انتخابات آن را به هم زده‌اند.
كارشناس مسائل سياسي اضافه كرد: اگر اين انتخابات راتكرار كنيم و نتيجه مورد نظر حاميان موسوي حاصل شود آيا شما اجازه مي‌دهيد كه اقليت به خيابان‌ها بيايند و اينچنين اعتراض كنند؟
انبارلويي در ادامه در پاسخ به سوالي در خصوص مخالفت‌هاي روزنامه رسالت با دولت موسوي در زمان جنگ يادآور شد: اكنون 25 سال است كه از تاسيس اين روزنامه مي‌گذرد و ما همواره نقد مشفقانه فارغ از سوء‌استفاده اجانب را وظيفه خود دانسته‌ايم كه حتي در اين زمينه از سوي امام مورد نقد قرار گرفتيم اما آيت‌الله آذري قمي كه مورد خطاب انتقاد امام بوده‌اند در سرمقاله‌اي نقدهاي حضرت امام را پذيرفتند.
وي با بيان اينكه ما نقدپذيري را يك ارزش مي‌دانيم خاطرنشان كرد: در زمان جنگ كه چند روزنامه در كشور وجود داشت، تنها روزنامه رسالت به نقادي پرداخته بود كه موسوي نيز در يك زمينه در خصوص بودجه از ما شكايت كرد اما در نهايت دادگاه به نفع وي راي نداد.
سردبير روزنامه رسالت در ادامه تصريح كرد: ما چارچوب‌ها را پذيرفته‌ايم و با همين روند در تمام دولت‌ها به كار خود ادامه داده‌ايم و حتي در اين دولت نيز نقد را تعطيل نكرديم و به شما نيز توصيه مي‌كنم نقادي را تعطيل نكنيد.

* زيباكلام: معترضين فقط بايد با آب‌پاش و گاز اشك‌آور متفرق مي‌شدند

زيبا كلام درادامه اين برنامه خطاب به انبارلويي اظهار داشت: شما فرض مي‌كنيد كه نتيجه انتخابات درست است و با همين فرض معتقديد كه ديگران بايد دموكراسي را قبول كنند اما شما از نظر خودتان 24 ميليون راي آورد‌ه‌ايد و از نظر منتقدين 24 ميليون راي نداريد.
وي افزود: بر فرض اينكه يك كميته مستقل نيز صحت اين انتخابات را تائيد كند، اما مگر اين معترضين چه كاري كرده‌اند كه شما به جاي متفرق كردن آنها با آب‌پاش و گاز اشك‌آور، آنها را به آمريكا وصل مي‌كنيد و مي‌گوييد كه اين افراد مي‌خواهند انقلاب مخملي انجام دهند.
اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه اصلا با اين فرض كه عده‌اي نيز با علم به اينكه احمدي‌نژاد 24 ميليون راي آورده است به حركات خياباني روي آورده‌اند، ادامه داد: سوال من است آيا برخوردهاي انجام شده درست بود و بر اساس قانون اساسي عمل شد.
زيبا كلام در ادامه با بيان اينكه لفظ اردوكشي خياباني لفظ خوبي نيست، اظهار داشت: حاميان احمدي‌نژاد نيز مي‌توانستند بگويند 24 ميليون نفر به خيابان بيايند و اگر 10 درصد از آن جمعيت نيز مي‌آمدند ما مي‌فهميديم كه اشتباه كرده‌ايم. ولي در روز مراسم ميدان وليعصر من فقط اتوبوس رباط كريم و شهر ري را ديدم.
انبار لويي در پايان اين مراسم در پاسخ به سوال ديگري در خصوص تائيد انتخابات از سوي رهبري پيش از تائيد شوراي نگهبان خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري انتخابات را بعد از شوراي نگهبان تائيد كردند چون تا زماني كه رئيس‌جمهور تنفيذ نشود، به صورت قانوني رئيس‌جمهور نيست اما جالب است كه موسوي پيش از شمارش آرا خود را رئيس‌جمهور كشور دانسته بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *