شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

عربستان بودجه 2016 را ریاضتی می‌بندد

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب: 458236
در حالی که دولت عربستان به‌دلیل افت قیمت نفت با کسری بودجه 100میلیارد دلاری مواجه شده است انتظار می‌رود رژیم آل‌سعود بودجه سال 2016 خود را بر پایه سیاست‌های ریاضتی تنظیم کند.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از رویترز خبرداد: در حالی که کاهش جهانی قیمت نفت دولت عربستان را ناگزیر ساخته تا هزینه‌های خود را کاهش دهد، آمارهای مربوط به عرضه پول و اعطای وامهای بانکی این کشور نشان می‌دهد که رشد اقتصادی بزرگترین صادر کننده نفت جهان شروع به کند شدن کرده است.
 
بر اساس آمارهای بانک مرکزی عربستان عرضه پول در این کشور در ماه اکتبر تنها 3.9 درصد نسبت به یک سال پیش بیشتر شده که کندترین افزایش از نوامبر 2010 تاکنون است، یعنی زمانی که عربستان در حال بیرون آمدن از بحران مالی جهانی بود. رشد سالانه در سپتامبر 2015، 8.5 درصد بود.
 
دولت عربستان همین هفته‌های اخیر قادر بود با استفاده از افزایش تولید نفت، رشد اقتصادی خود را بالا نگه دارد. اما آمارهای ماه اکتبر نشان می‌دهد که احتمالاً این استراتژی ریاض دیگر کارایی سابق را ندارد.
 
مقامات دارایی عربستان که با کسری بودجه بیش از 100 میلیارد دلاری در سال جاری مواجه‌اند، گفته‌اند در حال کاهش هزینه‌ها در برخی حوزه‌ها هستند.
 
انتظار می‌رود در بودجه سال 2016 عربستان که قرار است ماه آینده منتشر شود، جزئیات کاهش هزینه‌ها و اقدامات ریاضتی اعمال شده برای سال بعد افشا شود.
 
رشد کندتر وامهای بانکی در ماه اکتبر نیز نشان می‌دهد که به‌دلیل تهدید ناشی از اقدامات ریاضتی در سال آینده، برخی بنگاه‌های اقتصادی خصوصی با احتیاط بیشتری اقدام به استقراض می‌کنند و بانک‌ها هم در مورد اعطای وام با دوراندیشی بیشتری عمل می‌کنند.
 
هزینه استقراض در عربستان در حال افزایش است و بخشی از آن به این دلیل است که بانک‌ها پول خود را صرف خرید اوراق قرضه دولتی می‌کنند تا کسری بودجه دولتی تأمین شود.
 
نظرسنجی انجام شده از 24 اقتصاددان که در اواسط ماه اکتبر انجام شد نشان می‌دهد که  پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی عربستان از 3 درصد سال جاری به 2.5 درصد در سال آینده برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *