شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

رتبه جهانی مصرف برق در ایران اعلام شد

سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب: 371647
مدیرعامل توانیر گفت: هم‌اکنون صنعت برق جمهوری اسلامی ایران با ۷۰ هزار مگاوات قدرت منصوبه تولید برق، در بین ۲۱۱ کشور جهان رتبه برتر منطقه و رتبه ۱۴ جهان را دارد.
به گزارش جهان به نقل از شبکه خبر، همایون حائری مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: سالانه در حدود ۶۴میلیارد دلار فقط بابت سوخت نیروگاه‌ها در کشور هزینه می‌شود. این رقم با دلار ۳هزار تومانی در حدود ۱۹۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که رقمی بسیار بالا و حجیم است.

در ماه‌های اخیر مصرف بی‌رویه انرژی به بحران حادی در کشور تبدیل شده و دستگاه‌های مختلف به تناوب اقدام به انتشار آمار و ارقام متعددی پیرامون شدت مصرف انرژی در ایران می‌کنند. تازه‌ترین آمار حاکی از این است که صنعت برق کشور هم‌اکنون با ظرفیت اسمی بیش از ۷۰هزار مگاوات و تحت پوشش قرار دادن بیش از ۳۰میلیون مشترک، رتبه چهاردهم جهان در این بخش را به‌خود اختصاص داده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی کشور با بیان این آمار تأکید می‌کند که با توجه به رشد ۸ درصدی مصرف سالانه برق باید هر سال ۵ هزار مگاوات برق به ظرفیت اسمی کشور اضافه شود که برای تحقق این میزان حداقل به سرمایه‌ای حدود ۳ میلیارد یورو و ۷۶هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. به اعتقاد وی، تولید و مصرف برق در کشور در حال حاضر سربه‌سر است و درصورتی‌که مصرف برق کاهش پیدا نکند، پیش‌بینی می‌شود که کشور در شرایط بحرانی قرار گیرد.

در حال حاضر سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک جدید به شبکه برق کشور اضافه می‌شود.

بودجه عمومی کشور در سال‌جاری ۱۹۱هزار میلیارد تومان است. بودجه عمرانی یک سال کشور نیز در حدود ۳۷هزار میلیارد تومان است اما هزینه تولید برق در یک سال ۱۹۰هزار میلیارد تومان است که نشان‌دهنده مصرف بالای برق در کشور و هدرروی منابع خدادادی کشور به‌ویژه گاز است. با فرهنگ‌سازی‌ درست و بهینه‌شدن مصرف برق در کشور، می‌توان منابع انرژی کشور را در مسیر درست و در جهت توسعه پایدار و رفاه عمومی صرف کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


hagh
لطفا اینم بگین که از لحاظ ساختن لوازم منزل با گرید انرژی عالی در رتبه چندم دنیا هستیم!
این مقایسه به نظر من خیلی مسخره است.
شما فقط از لحاظ مصرف انرژی خودمان را با سایر نقاط جهان مقایسه میکنید؟؟؟!!!!!!!