پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱
گزارش بی‌بی‌سی از مراسم مردمی اعتکاف؛

خشم بی‌بی‌سی از مردم و جوانان معتکف!

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۰
کد مطلب: 421344
آمار رو به رشد و اقبال عمومی به اعتکاف که در سال اخیر به هفتصدهزار نفر در سراسر کشور رسید، بی بی سی را بر آن داشت تا با گزارشی مغرضانه، به تضعیف بزرگترین همایش خودسازی معنوی مردم ایران پرداخت.
به گزارش جهان، گسترش چشمگیر آیین معنوی "اعتکاف" در دو دهه اخیر، خصوصا در بین جوانان و آثار کم‌نظیر معنوی بر روی این نسل، از چشم دشمنان مردم و نظام اسلامی پوشیده نمانده است.

آمار رو به رشد و اقبال عمومی به مراسم اعتکاف که در سال اخیر به هفتصد هزار نفر در سراسر کشور رسید، شبکه دولتی انگلیس را بر آن داشت تا با گزارشی مغرضانه درباره این مراسم، سعی کند به تضعیف بزرگترین همایش خودسازی معنوی مردم ایران بپردازد.

بخش فارسی شبکه "بی بی سی" (BBCPersian) در گزارشی ضمن اعتراف به جمعیت انبوه معتکفین در سراسر کشور، اعتکاف را نه یک مراسم دینی، بلکه محصول فرهنگی حکومت دانست و افزود: «صدها هزار ایرانی دومین روز از مراسم اعتکاف را پشت سر می گذارند. مراسمی که در گذشته به فراموشی سپرده شد، ولی با تلاش های حکومت ایران، مانند بعضی دیگر از مراسم دینی، جا افتاد و فراگیر شد.»

گزارشگر شبکه سلطنتی انگلیس در گزارش خود عنوان می‌کند که منابع مالی هنگفتی از بودجه دولت صرف این مراسم می‌شود، در حالی که بر اساس اعلام رسمی سازمان تبلیغات اسلامی، که یکی از متولیان برگزاری اعتکاف می‌باشد، بودجه دولتی مصروف این مراسم بزرگ نمی‌شود.

چرایی حساسیت بی‌بی‌سی نسبت به اعتکاف و استقبال گسترده اقشار مردم -در رده‌های سنی متفاوت و طبقات اقتصادی و فرهنگی مختلف در سراسر کشور- از این مراسم مذهبی روشن است. اثر اجتماعی خودسازی معنوی و رشد ایمانی در مراسم‌هایی چون اعتکاف، در اراده و تصمیم اجتماعی مقابل دشمنان اسلام تا حدی است که این شبکه با حکومتی خواندن و تخریب این حرکت مذهبی، سعی در تضعیف اراده عمومی نسبت به اعتکاف دارد.

بی‌بی‌سی با تشکیک در مستند بودن این مراسم به منابع دینی، می‌کوشد تا آن را "ابداع" جمهوری اسلامی ایران به منظور بهره‌برداری سیاسی معرفی کند؛ در حالی که اعتكاف دهه آخر ماه مبارك رمضان سنت پيامبر اسلام بوده​ و علاوه بر سند دینی اعتکاف در منابع فقهی و روايی شیعه و اهل سنت، در سيره بزرگان دینی و اولیای الهی، تقيد به برگزاری آیین اعتكاف مشاهده می‌شود.

شبکه دولتی انگلیس با متهم کردن نظام اسلامی به ایجاد بدعت‌های دینی و مذهبی، مراسماتی چون ایام فاطمیه و مراسم شیرخوارگان حسینی -که در اولین جمعه دهه محرم هر سال برگزار می شود- را از همین دست خواند و افزود: «ماشین تولید فرهنگ مذهبی و سنت‌های مناسب آن در جمهوری اسلامی و به ویژه در ده سال گذشته به شدت به کار افتاده است.»


بی‌بی‌سی فراگیر شدن آئین اعتکاف را پاسخ حکومت ایران به آن‌هایی می‌داند که که می‌گویند "اجبار مذهبی و تأثیر شبکه های ماهواره ای، مردم ایران را از مذهب روی‌گردان کرده است" و این در حالی است که قدرت شبکه سازی در بازسازی معنوی جامعه در جمهوری اسلامی به پشتوانه گرایشات اعتقادی و مذهبی آحاد جامعه بوده و بی‌بی‌سی نیز به آن معترف است.

نکته قابل توجه در این گزارش، اعتراف این شبکه به رشد روزافزون متقاضیان شرکت در این مراسم معنوی و حضور چشمگیر جوانان و دانشجویان در این مراسم است.

همچنین اشاره بی‌بی‌سی به اثر معنوی و فرهنگی اعتکاف بر هجوم رسانه‌ای و فرهنگی دشمن بر آحاد مردم، خصوصا نسل جوان می‌باشد که در تلاطم هجوم امواج شیطانی، با اعتکاف در مساجد به آرامش می‌رسند.

یادآور می شویم که پریشانی شبکه دولتی انگلیس از احیا و بزرگداشت شعائر دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی منحصر به این موضوعات نمی شود. بی‌بی‌سی پیش از این نسبت به حضور بی‌نظیر ایرانیان در مراسم جهانی پیاده روی اربعین و همچنین همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی اقدام به سم‌پاشی رسانه‌ای کرده بود.


گفتنی است که مراسم معنوی اعتکاف همه ساله با هزینه‌های مردمی در مساجد جامع سراسر کشور برگزار می‌شود که رشد گرایش به اعتکاف در سال جاری به نسبت سال گذشته ۲۰ درصد بوده است.

مسئول برگزاری این مراسم عظیم، ستادهای مردمی اعتکاف در استان‌ها بوده که به منظور هماهنگی با نهادهای مربوطه، تشکیل شده و از هیچگونه بودجه و امکانات دولتی استفاده نمی‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


به امریکا وکفار وشیاطین بگو ازدست ما عصبانی باش وازاین عصبانیت بمیر