پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پاسخ به ۷ سوال درباره «استخاره»

سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 436843
بعضي اوقات ما درباره يک موضوعي استخاره مي گيريم که شايد خودمان نسبت به خوب و يا بد بودنش به نتيجه رسيده ايم.
به گزارش جهان، روزنامه خراسان نوشت: بعضي اوقات استخاره مي گيريم اما چون نتيجه استخاره آن چيزي نيست که ما مي خواستيم به آن عمل نمي کنيم. برخي از ما حتي دچار وسواس استخاره مي شويم و براي هر موضوعي اول از هر کاري به سراغ استخاره مي رويم. درباره اين موضوعات و اين که استخاره گرفتن چه شرايطي دارد با حجت الاسلام و المسلمين روح ا... رضايي از مدرسان حوزه علميه مشهد هم کلام شديم که در ادامه مي خوانيد.

* در چه شرايطي بايد به سراغ استخاره برويم؟!

به استخاره به دو شکل مي توان نگاه کرد. يک نگاه استخاره يعني طلب خير از خدا کردن، وقتي انسان مي خواهد از خدا درخواست خير کند اختصاص به زمان و موقعيت خاصي ندارد. از اين منظر هر فردي از همان اول که مي خواهد وارد يک کار بشود بايد استخاره و يا طلب خير از خدا کند. يک نگاه دوم هم وجود دارد که بين مردم بيشتر متداول است و آن هم اين که به فرد مي گويند شما در کاري که ترديد داريد، برويد مشورت و تحقيق کنيد و هر کاري که به نظر براي به نتيجه رسيدن لازم است انجام دهيد و اگر در انتهاي کار بازهم مردد بوديد و نمي دانستيد چه کاري انجام بدهيد آن وقت از خداوند مدد بگيريد.

* استخاره درباره هر موضوعي و از ابتداي امر درست است؟!

اين که از اول براي هر کاري به سراغ استخاره برويم جايز نيست. براي بعضي موارد استخاره اصلاً درست نيست. مثلاً بعضي از علما استخاره درباره ازدواج را درست نمي دانند و مي گويند جاي استخاره نيست. بعضي مواقع فرد موضوعاتي را در نظر دارد که جاي استخاره در آن نيست. يا يک بار کسي به من گفت استخاره بگيريد که ببينم برادرم از سفر مي آيد يا نه؟! اين موارد جاي استخاره نيست. قرآن [در استخاره] پيشگويي نمي کند، مسير را نشان مي دهد.

* زمان خاصي هم براي استخاره توصيه شده است؟

زمان خاص که نه اما شرايطي هست که به عنوان مثال فرد وضو بگيرد و رو به قبله باشد، دو رکعت نماز بخواند و ذکر و يا صلواتي زير لب داشته باشد.

* براي استخاره گرفتن پيش چه کسي بايد رفت؟

در مورد استخاره گرفتن دو مبنا وجود دارد. برخي گفته اند که اصلاً استخاره فردي براي فردي ديگر پذيرفته نيست و هر فرد بايد براي خودش استخاره بگيرد. اما نظر ديگر اين است که افراد مي توانند براي هم استخاره بگيرند ولي آن فرد بايد اجازه اين کار، صلاحيت و آشنايي با علم قرآن را داشته باشد و در بحث استخاره به قرآن بايد بداند که يک آيه در يک موضوع خاص چه بار معنايي دارد. مي گويند فردي مي خواست پيش يکي از عرفا برود اما مردد بود به همين خاطر استخاره گرفت و آيه «إذا زلزلت الأرض زلزالها» آمد، ترسيد و با خودش گفت که حتماً خوب نيست و نرفت. در حالي که وقتي به آدم صاحب دلي اين استخاره را مطرح کرد، ايشان گفتند اتفاقاً اين استخاره خيلي بجا بوده است و ايشان اگر پيش آن عارف مي رفت متحول مي شد. در استخاره با قرآن لازم است که فرد روي معاني قرآن تسلط داشته باشد و بداند که قرآن چه حقيقتي را بيان مي کند.

* اين که بعضي علما هم موضوع علت استخاره گرفتن را مي پرسند هم به همين خاطر است؟

بله، بعضي اوقات آياتي که مي آيد معناي متفاوتي دارد لذا فردي که استخاره مي گيرد بهتر است بداند براي چه موضوعي استخاره مي گيرد. البته بعضاً هم با دانستن موضوع سعي در راهنمايي و کمک و مشورت دارند.

* اين روزها کتاب ها و نرم افزارهايي باب شده است براي بحث استخاره، آيا مي توان به اين موارد استناد کرد؟

اولاً که بايد ببينيم چه کسي اين کارها را آماده کرده است و ثانياً همان طور که گفته شد هر آيه به هر نيتي و هر قصدي نمي خورد و معناي متفاوتي پيدا مي کند. آن چيز که از ظاهر امر برمي آيد به موارد اين چنيني نمي توان اعتماد کرد. جداي از اين در اين نوع استخاره آفتي است که مي تواند اين نوع استخاره ها باعث تضعيف اعتقادات شود. نوعاً فرد به کتاب و يا نرم افزار مراجعه مي کند و برايش جواب خوب مي آيد اما آن کار برايش نتايج بدي به همراه دارد و به مشکلات زيادي برمي خورد. آن وقت ممکن است به اصل استخاره گرفتن و کمک گرفتن از خدا بدبين شود.

* عمل به نتيجه استخاره چه خوب و چه بد واجب است يا بهتر است انجام شود؟

ببينيد اگر استخاره با همه شرايط و بعد از پشت سر گذاشتن همه مسائل انجام گرفته، مثل اين است که شما از خداوند طلب خير کرده ايد و خداوند به شما مسير را نشان داده، پس نبايد به گونه اي ديگر عمل کنيم. عمل نکردن به استخاره صحيح و با شرايط لازم مثل عمل نکردن به حرف بهترين متخصص است. جداي از اين که در بعضي موارد استخاره تکليف آور است و عمل نکردن به آن عواقبي براي فرد به همراه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *