جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۱۶
تحلیل «جهان نیوز» از استراتژی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای؛

«دبه مرگ» برای رضایت به «تب لوزان»

جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 425043
طرف مقابل با اتخاذ یک تاکتیک هوشمندانه و پیچیده در فاصله انتشار بیانیه لوزان تا ضرب الاجل پایان ژوئن، می خواهد اصطلاحا به مرگ بگیرد تا ایران را به تب لوزان راضی کند و از این رهگذر توافق نهایی بدی را به ما تحمیل کند.
«دبه مرگ» برای رضایت به «تب لوزان»
گروه سیاست جهان نيوز ـ محمد قادری*: این روزها به واسطه نزدیک شدن به ضرب الاجل مقرر برای تنظیم و امضای توافق نهایی هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۵+۱ علاوه بر تلاش بی وقفه تیم مذاکره کننده در پشت میز مذاکره، در داخل کشورهای دو سوی میز هم تکاپوی فراوانی مشاهده می شود.

از سویی؛ کشورهای ۵+۱ به ویژه آمریکا در تلاش اند تا با بهره گیری از تمام توان بهترین شرایط را برای خود رقم بزنند، چنانچه کنگره ایالات متحده مستقیما به مسأله ورود کرده و تصویب یک قانون مهم، تایید نهایی توافق احتمالی را منوط به تایید و تصویب نمایندگان کنگره نمود.

از سوی دیگر هم در داخل کشورمان موافقان و مخالفان با اظهار نظرات خود در مجامع رسمی، غیر رسمی و رسانه های عمومی همین رویکرد را دنبال کرده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با کسب اطلاع از روند تدوین سند نهایی، تایید و لازم الاجرا شدن هرگونه توافقی را مطابق قانون، منوط به تصویب مجلس دانسته اند.

از همان روزهای ابتدایی انتشار بیانیه لوزان در رابطه با راهکارهای عملیاتی حصول توافق نهایی اما، بحث های زیادی پیرامون چیستی و چرایی بیانیه مذکور در داخل کشورمان شکل گرفت و از سوی نیروهای سیاسی و صاحب نظران، سه رویکرد کلی در مواجهه با آن اتخاذ شد.

گروهی به طور کلی بیانیه لوزان را تایید کرده و آن را گامی جهت نیل به یک توافق خوب ارزیابی کردند. در مقابل گروهی به طور کلی این بیانیه را نه یک بیانیه که مرحله اول توافق نهایی ارزیابی کرده و با وارد دانستن ایرادات بسیار بر آن، خواستار تغییر مشی تیم مذاکره کننده در این رابطه شدند. در این میان اما، گروهی هم ضمن بر شمردن نکات مثبت بیانیه مذکور، ایرادات و ابهامات آن را برشمرده و خواستار رفع ایرادات و شفاف سازی ابهامات آن شدند.

از سویی؛ مجموعه دولت و تیم مذاکره کننده آنچنان که باید و شاید در مقام توضیح و تبیین شفاف آنچه در لوزان بسته شده است بر نیامده و عملا با گاردی بسته با منتقدان برخورد کردند. این مسئله تا آنجا پیش رفت که نهایتا و در جریان نشست های کارشناسی طرفین در وین، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و عضو فنی تیم مذاکره کننده کشورمان بدون اشاره به جزییات، سخن از دبه در آوردن غربی ها در رابطه با بیانیه لوزان به میان آورد که البته طی اظهاراتی گفت که شوخی کرده است! جزییاتی که پس از آن از گوشه و کنار شنیده شد و معلوم شد که آمریکایی ها در مورد چهار مقوله ظرفیت فردو، بحث تحقیق و توسعه، رژیم بازرسی ها و چگونگی رفع تحریم ها حرف های تازه ای زده و پا را از بیانیه لوزان فراتر گذاشته اند.

رسانه ای شدن این اتفاق با جزییات مذکور به اضافه تصمیم کنگره آمریکا، عملا نیروهای سیاسی داخلی را در دو موضع کاملا متفاوت قرار داد. اول موضعی که از سوی حامیان روند کنونی مذاکرات اتخاذ و با سخنان اعضای تیم بر آن تصریح شد. این موضع بر آن است که اساسا به دلیل دست برتر بودن جمهوری اسلامی ایران در بیانیه لوزان، نیروهای داخلی کشورهای غربی و به ویژه آمریکا دست به کار شده و کاخ سفید را برای تغییر ریل گذاری لوزان زیر فشار قرار داده اند. در مقابل اما، منتقدان لوزان معتقدند که آمریکا از همین جای کار دست فریب کار خود را از آستین مذاکرات بیرون آورده و با بهره گیری از عقب نشینی دولت ایران، تلاش دارد تا حداکثر فشار خود را برای تضمین یک توافق بهتر به کار گیرد.

بر اساس آنچه ذکر شد، یک تحلیل فراتر از این دو نگاه نیز وجود دارد که به نظر می رسد دولت جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده باید بیش از پیش بدان توجه داشته باشند و آن اینکه؛ ایالات متحده آمریکا اتفاقا با علم به اینکه بیانیه لوزان با مختصات کنونی زمینه حصول یک توافق خوب را برای آنان فراهم خواهد آورد، خواسته هایی فراتر از لوزان را مطرح ساخته تا با بهره گیری از فشار کنگره و لابی قدرتمند جمهوری خواهان و صهیونیست ها، بتوانند ایران را به پذیرش و تمکین به هر آنچه در لوزان رخ داده مجاب کنند.

به بیان بهتر؛ به نظر می رسد که طرف مقابل با اتخاذ یک تاکتیک هوشمندانه و پیچیده در فاصله انتشار بیانیه لوزان تا ضرب الاجل پایان ژوئن، می خواهد اصطلاحا به مرگ بگیرد تا ایران را به تب لوزان راضی کند و از این رهگذر توافق نهایی بدی را به ما تحمیل کند به گونه ای که هم در مقابل منتقدان داخلی اش سربلند باشد و هم با ایجاد یک فضای دوقطبی در داخل ایران بهره برداری های بعدی خود را از آن داشته باشد.
*کارشناس حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهردادبابصیرت و نابغه و متفکر و اسلام شناس
لعنت خدا بر کسانی که به خون شهدا خیانت کنند و چوب حراج به عزت ایران و ایرانی بزنند
جلیل باقرزاده اصلانی
فرمایشات مقام معظم رهبری درباره خطوط قرمز هسته ای دیگر از این صریح تر نمی تواند باشد .
امروز تک تک مسوولین در نظام و قوای سه گانه وظیفه دارند از حقوق اعتقادی و اسلامی و اقتدار ملت بزرگ ایران اسلامی و دست آورد های انقلاب که با به ثمر نشستن خون پاک شهدا به دست آمده است دفاع کنند .
دروغ گویان و منافقان و خوارج و خاینین حق خروج از کشور را نداشته باشند ، سربازان گمنام امام زمان (عج) به وظیفه شرعی و اصلی خود در افشا و دستگیری آنها دریغ نکنند ، مبادا همچون بسیاری از فراریها مانند بنی صدر و مهاجرانی و گنجی و خاوری ها ، این نامردان روزگار هم فرار کنند و به ریشمان بخندند .
فاسدان را از هر طبقه و قشری که باشد دستگیر و به مجازات اسلامی برسانید تا ریشه " فتنه "خشکانده شود تا بعد از آن هیچ کس جرأت به زبان آوردن لفظ تحریم و تحقیر را به خود ندهد .
آقایان استراتژیست!!!! اوباما صهیونیست نیست ولی شما انتظار دارید او پشت تریبون کاخ سفید مرگ بر آمریکا بگوید و به نماز جمعه تهران تحت امامت رهبری بیاید چرا نمی اندیشید اوباما در نهایت تدبیر سعی در مخالفت با صهیونیست ها را دارد ولی دوران سیاه فشار بر ایران بعد از او بوقوع خواهد پیوست تقریبا تمام رهبری جهان عرب و اسلام بدست عوامل مستقیم صهیونیست است از اردغان قطر اردن عربستان گرفته تا امارات وبحرین و مصر همگی کارمند ارشد و جاسوس ارشد صهیونیستی هستند ولی کمی دقت کنید اوباما صهیونیست نیست ولی نفر بعدی قطعا یک صهونیست است ولا غیر و حلقه فشار بر ایران و محور شیعی بعد از او تکمیل میگردد و بعد در سال های بعد پشیمان خواهید شد که چچرا با اوباما وامریکا به یک صلح منطقی دست پیدا نکردیم دشمن در پشت درب های کشورمان است و اگر حلقه محاصره به کاخ سفید برسد و کامل شو د که خواهد شد بسرعت به پشت درب خانه های ما وارد خواهد گشت ،،،این نصایح استراتژیک را آویزه گوش کنید و بعنوان حجت به دوستانتان نیز انتقال دهید اگر چه خط عقلانیت در شما را بسیار کم رنگ میبینم اصلا استراتژی مشخصی در قبال هجوم مشکلات ندارید به یاد داشته باشید همیشه یک دژ محکم است که یک راه نفوذ داشته باشد
واقعاخنده داره،اوباماصهیونیست نیست!!!!!همین چندی پیش خودصهیونیست هااذعان کردند هیچ دولتی مثل اوبامادرخدمت اسراییل نبوده،کمی بصیرت برادر
"..اگر چه خط عقلانیت در شما را بسیار کم رنگ میبینم.."

همه نادان و شما دانا و عاقل اما برو مصاحبه ها و ویدیو ها اوباما رو بخون تا بفهمی میتونی به صهیونیست نبودنش شک کنی؟؟
عاشق مدیریت جهادی قالیباف
شما مواظب باش از ترس دشمن عقب عقب از اون ور بوم نیفتی آقای اندیشمند.

ولایت مطلقه فقیه و دیگر هیچ . .
برای نبرد بزرگ آماده ایم
به خداوند قسم که اگر رهبرم اذن جهاد دهد زن و تنها فرزندم را به خدا می سپارم و اولین نفر جان ناقابل خود را تقدیم میهن و فرزند پاک حضرت زهرا(امام خامنه ای) خواهم کرد.
باشد که رستگار شویم
ج س
Iran, Islamic Republic of
اوباما صهیونیست و فراماسونر است در آمریکا هر دو حزب جمهوری خواه و دمکرات وفادار به آرمانهای صهیونیستی استرو مدافع منافع اسرائیل با دو روش متفاوت هستند حالا کسی منکر این بدیهیات باشد ۰۰۰۰ است
بیبو
تو چقدر ساده ای بیچاره اوباما اگه به فکر ما بود زیر قولش نمیزد و طرح کنگره رو وتو میکرد نه اینکه امضاش کنه و تبدیل به قانون شه ، برو یه نگاه به اون عکسی که جان کری و بشار اسد سر میز شام نشستند بکن به قول خودشان میخواستند با هم تفاهم کنند و تعامل داشته باشند درست یک هفته نگذشته بود که از سراسر جهان تروریست ها و داعشی ها وارد خاک سوریه شدند و اون همه جنایات کردند
Iran, Islamic Republic of
واقعا اطلاعاتت کم خود او باما یکی از افتخاراتش رو یهودی بودن معرفی میکنه حالا نفرمایید که یهود با صهیون فرق داره چون در کلیت اصلا قدرت لابی صهیون اجازه نمیده کسی غبر از همفکرانشون به کاخ سفید راه پیدا کنه.
کمی بصیرت هم بد نیست.
Iran, Islamic Republic of
واقعا بی ایمانی و ترس از شیطان بزرگ تو کلامت موج میزنه...
حتما اطلاع رسانی میکنیم ترس شما رو....
دقیقا همینه.
به مرگ گرفتن که به تب راضی بشن.
ضمنا برای اینه که تیم مذاکره کننده ما هم بتونه تظاهر کنه که یه مقاومتهایی!! کرده. لذا موافقان "توافق به هر قیمت"، هم با این تظاهرها موافق هستن.
در حالی که تیم مذاکره کننده باید مقاومت را در لوزان و ژنو می کردن که نکردند.
مجتبی
متاسفانه مذاکره کنندگان ما هم به مرگ گرفتند تا مردم به تب راضی شوند و در مقابل 20 درصد تعلیق تحریم هسته ی را تعطیل کنیم
مهدوی
احسنت تحلیل آخری بسیار درست تر است
دقیق گفتی و چیزی که مسئولان و مجلس غفلت می کنند از آن
آزاد
توانا بود هر که دانا بود عمو سام نامرد دنیا بود
Iran, Islamic Republic of
انرژی هسته ای که زمانی مایه وحدت و افتخار ملت ایران بود با بی تدبیری دولت به مایه دو دستگی و زیاده خواهی غربی ها تبدیل شده این یعنی تدبیر و امید
حسین
باسمه تعالی
آقا این واقعا دقیقترین تیتری است که کلاهی که سر لوزان سرمون رفته و الان داره تکمیل می شود را بیان می کند. ممنون.