جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱

چرا بیکاری مهار نشد؟

جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 383743
با وجود اینکه اقتصاد‌دان‌ها معتقدند رشد اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری را به همراه دارد وضعیت وخیم بیکاری در کشورمان حاکی از آن است که حتی رشد اقتصادی هم حریف بیکاری نشده است یا این که بگوییم رشدی در کار نبوده است.
چرا بیکاری مهار نشد؟
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،‌ بیش از یک سال از فعالیت دولت تدبیر و امید می گذرد و علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بارها نسبت به وقوع سونامی بیکاری جوانان در کشور تاکیده کرده است. در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ بیکاری،‌حل این معضل تبدیل به خواست اصلی مردم جامعه شده است.

اما نکته مهم اینجاست که تا کنون دولت‌مردان دولت تدبیر هر بار که صحبت از رشد اقتصادی و حل مشکل بیکاری شده است، به این تأکید داشتند که رشد مثبت اقتصادی با کاهش نرخ بیکاری رابطه مستقیم دارد و از آنجا که طی فعالیت دولت نهم و دهم رشد اقتصادی منفی بوده است،‌نرخ بیکاری افزایش داشته است.

اکنون به اذعان رئیس جمهور و حتی سخنگوی دولت, رشد اقتصادی در این دولت مطلوب بوده است چطور بیکاری هیچ تغییر نکرده؟! معاون برنامه ریزی رئیس جمهور چند روز گذشته درباره آمار بانک مرکزی مبنی بر رشد اقتصادی بیان کرد: عددی که در سه ماه اول سال جاری محاسبه شده حاکی از رشد تولید ناخالص داخلی خوب کشور است که با توجه به محاسبات بانک مرکزی ، مرکز آمار و برخی موسسات پژوهشی با افتخار باید عرض کنم که همه محاسبات حاکی از رشد مثبت اقتصادی در سه ماه سال جاری است.

با این اوصاف انتظار می‌رود اکنون که دولت از بهبود رشد اقتصادی خبر می دهد، با داشتن رابطه مستقیم بین رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال قدمی در جهت مهار بیکاری برداشته شده باشد.

البته نوبخت در پاسخ به سوالی درباره عدم تناسب وضعیت اشتغال با رشد اقتصادی گفت: برای محاسبه رشد اقتصادی عوامل مختلفی از جمله منابع مالی،‌انسانی و طبیعی در نظر گرفته می‌شود، بنابراین این که سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند و رشد اقتصادی مثبت شود به این معنا نیست که به همان اندازه نیز رشد اشتغال یا مولفه نیروی انسانی را داشته ایم.

* رشد اقتصادی با بیکاری رابطه مستقیم دارد؟

به گزارش تسنیم، حالا با این جواب جناب آقای سخنگوی دولت تدبیر به راستی کدام حرف درست است؟ ایجاد اشتغال با رشد اقتصادی رابطه مستقیم دارد؟ یا رشد اقتصادی به معنای ایجاد اشتغال نیست؟

اگر رشد اقتصادی با ایجاد اشتغال رابطه مستقیم ندارد، صحبت‌های علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماع را چطور می‌توان ارزیابی کرد. وی چند وقت پیش در کارگروه تخصصی و اشتغال استان کرمانشاه به رابطه مستقیم رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال تاکید کرد و با هشدار نسبت به بحران بیکاری گفت: «برای سال ۱۴۰۰ نیاز به ایجاد هفت میلیون شغل در کشور داریم و تحق این امر نیز به رشد اقتصادی نیاز دارد. هر یک درصد رشد اقتصادی می‌تواند حدود ۱۵۰هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کند.»

حالا باید دید با رشد ۴.۶ درصدی اقتصاد در بهار امسال وضعیت اشتغال چگونه بوده است؟ اکنون که به اعتقاد دولتمردان، کشور رشد اقتصادی مثبت را تجربه کرده است، وضعیت ایجاد اشتغال نیز امیدوارانه است؟ در پاسخ این سوال اگر بخواهیم از گزارش‌های مردمی و درد و دل اکثر جوانان مبنی بر اوضاع نامناسب بیکاری عبور کنیم به استناد جمع‌آوری‌های مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری بهار سال ۹۳ به میزان ۱۰.۷ درصد است که در این آمار گیری نرخ بیکاری برای مردان ۹ و برای زنان ۱۹.۴درصد است.

براساس نتایج این آمارگیری، نرخ بیکاری سال گذشته ۱۰.۴ درصد اعلام شده بود. این یعنی نه تنها نرخ بیکاری در بهار امسال که شاهد رشد اقتصادی بودیم،روند نزولی نداشته است بلکه نرخ بیکاری افزایش هم داشته است.

حتی اگر بخواهیم بگوییم صحبت های جناب وزیر کار مبنی بر اینکه «هر یک درصد رشد اقتصادی می‌تواند حدود ۱۵۰هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کند» را در قالب رشد سالیانه ارزیابی کنیم، انتظار ایجاد چند هزار فرصت شغلی جدید منطقی نیست؟ به اعتقاد کارشناسان اقتصادی حداقل در شرایط رشد اقتصادی بیش از ۴ درصدی انتظار کنترل وضع موجود و نداشتن نرخ منفی در بیکاری امری معقول و منطقی است.

به گزارش تسنیم، خرداد ماه سال قبل بود که حل معضل بیکاری دغدغه اصلی کشور از سوی رئیس جمهور مطرح شد. با وجود گذشت یک سال و چند ماه هنوز شاه کلید دولت تدبیر برای باز کردن قفل بیکاری رونمایی نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رشد اقتصادی کشور منفی است و رشد 4.6 درصدی خلاف واقع است