امروز  شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱
حجت الاسلام رهدار:
کار فرهنگی کردن فقط حرف زدن و استدلال آوردن نیست
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۰۰
۲۸ نظر ۲۸ نظر
دانشگاه اين مملکت ديني نيست. آيا کجاي اين دانشگاه‌هاي ما نسبتي با انقلاب و مباني آن و شعارهايي که روزي براي تحقق آن شعارها انقلاب کرديم، دارد؟ اگر شما مي‌بينيد در دانشگاه‌هاي ما همچنان بچه مسلمان‌هايي داريم که پاسدار ديانت و سنت ما هستند، اين موضوع هيچ ربطي به نظام آموزشي دانشگاهي ما ندارد و اين مربوط به تربيت خانواده‌ها و مساجد و حسينيه‌هاست و ساختن آدم با ساختن آهن متفاوت است
به گزارش خبرنگار جهان حجت‌الاسلام احمد رهدار عضو هيأت علمي مؤسسه آموزشي امام خميني(ره) در جلسه هفتگي انصار حزب‌الله به سهم استدلال در کار فرهنگی و جایگاه علما در پیشبرد انقلاب اشاره کردند که بخش هائی از آن در ادامه می آید: 

بنای دانشگاه بر حوزه علمیه

تمدني که امروز فراروي ماست و معمولاً ناشيانه به سر ما کوبيده مي‌شود - تمدن غرب - دقيقاً فاصله آزمايشگاه تا دانشگاه آن 300 سال طول کشيده است. يعني آن چيزي که در قرن 13 و 14 در ذهن کساني مثل راجرز بيکن و ويليام کامي و بعدها کامل‌تر آن در ذهن فرانسيس بيکن و دکارت آمد، به راحتي تبديل به صنعت نشده است. دانشگاه اروپا در قرن 13 و از دل حوزه‌هاي علميه مسيحيت تأسيس شده است؛ به عنوان مثال کمبريج يک حوزه علميه بوده است، آکسفورد يک حوزه بوده است وليکن در قرن 13 همان حوزه تبديل به دانشگاه شده است و اين درست برخلاف اتفاقاتي است که در تاريخ ما رخ داده است. بدين معني که دانشگاه‌هاي ما از دل سنت بيرون نيامده؛ دانشگاه ما بايد حوزه علميه ما را خراب مي‌کرد و روي خرابه حوزه علميه بنا مي‌شد! لذا طبيعي است که در فرهنگ و جامعه ما پاسداران سنت يعني عالمان ديني ما در برابر دانشگاه‌ها قد علم مي‌کردند. قصه مخالفت عالمان ديني ما با علوم جديد که البته در تاريخ‌نگاري روشنفکري ما به غلط قصه مخالفت سنت ديني ما با علم تعبير شده است، روضه مفصلي دارد و غم دردناکي بر تاريخ ماست. 

حکومت در دست آخوندها؟
در هر حال در دنياي غرب دانشگاه‌ها از دل حوزه‌هاي علميه بيرون آمده است. از قرن 13 تا قرن 18 قريب به 450 سال در اين دانشگاه‌ها، روشنفکران معروف دنياي غرب اجازه تدريس نداشتند! به عنوان مثال هيچ‌گاه بيکن و دکارت و کانت در دانشگاه‌ها تدريس نکردند. اولين روشنفکري که در دانشگاه‌هاي غرب به وي اجازه ورود و کار دادند، هيوم است که به عنوان کتابدار دانشگاه آکسفورد پذيرفته شده است.
اگر کسي به فرآيند رشد علم التفات داشته باشد، آن وقت عجولانه اين شبهه را مطرح نمي‌کند که سي سال اين مملکت دست آخوندها بوده است، چه کار کرده‌اند؟! اسم حکومت آخوندي است وليکن نرم‌افزار و کارشناسي آن آخوندي و ديني نيست. حتي اگر بپذيريم و به روحانيت فشار بياوريم که در اين 30 سال چکار کرده است باز زمان کوتاه است در اين 30 سال خيلي هنر کرده باشيم در آزمايشگاه سير تمدني خويش عنصر کشف کرده‌ايم. اگر در دنياي غرب فاصله اين آزمايشگاه تا کارخانه 300 سال طول کشيده است بايد به امثال من حداقل 100 سال فرصت داده شود؛ چرا که به خوبي روشن است دانشگاه اين مملکت ديني نيست. آيا کجاي اين دانشگاه‌هاي ما نسبتي با انقلاب و مباني آن و شعارهايي که روزي براي تحقق آن شعارها انقلاب کرديم، دارد؟ اگر شما مي‌بينيد در دانشگاه‌هاي ما همچنان بچه مسلمان‌هايي داريم که پاسدار ديانت و سنت ما هستند، اين موضوع هيچ ربطي به نظام آموزشي دانشگاهي ما ندارد و اين مربوط به تربيت خانواده‌ها و مساجد و حسينيه‌هاست و ساختن آدم با ساختن آهن متفاوت است و اين انقلاب ما آمده است تا آدم بسازد. پز انقلاب ما انرژي هسته‌اي و غيره نيست و گر نه پاکستان، همسايه ما، هم انرژي هسته‌اي دارد. اگر به جنس فرهنگ توجه کنيم، خيلي از شبهات حل مي‌شود. 

چرا عده ای در کربلا نبودند
چرا کربلا محور تاريخ است؟ براي اينکه به فرموده امام حسين(ع) در کربلا هيچ نبي و امامي قبل از من و هيچ امامي بعد از من به خوبي ياران من، يار گير نمي‌آورد. نبايد چنين تصور کنيم خيلي از آدم‌هايي که در کربلا لياقت حضور نداشتند آدم‌هاي بدي بودند. سليمان بن صرد خزاعي در تمام عمر، منزلش پايگاه اصلي شيعه در کوفه بوده است و هر دو سفير امام حسين در کوفه بر سليمان بن صرد خزاعي وارد شدند. همچنين عبدالله بن جعفر، شوهر حضرت زينب(س)، در کربلا نبود. اينها بد نيستند بلکه کربلا بالاتر از اينهاست.
شيعه چند گذرگاه را طي کرده است؛ گذرگاه‌هايي که مي‌توان از آنها تحت عنوان حيرتگاه‌هاي تاريخي شيعه ياد کرد از آن جمله يکي، مقطع کربلاست. ديگري سده نخست بعد از آغاز غيبت کبرا امام زمان(عج) است که نايب خاصي هم در کار نيست، حکومت هم مال ما نيست، آدم‌هايي هم که امامان ما توصيه کرده‌اند در عصر غيبت به آنان مراجعه کنيم در اين سده اين جنس آدم‌ها وجود ندارند و سده حيرت تاريخي شيعه است و فقيهان ما يا محدث هستند از قبيل مرحوم کليني و اين بابويه، يا متکلم هستند، مانند مرحوم شيخ مفيد و يا اصولي هستند مثل مرحوم سيد مرتضي(ره). البته همه آدم‌هاي بزرگي هستند ولي فقه تخصص و کار اصلي اينها نيست. مثل مرحوم علامه جعفري(ره) که يک مجتهد بود اما بحث و کار اصلي او فلسفه بود و يا علامه طباطبايي يک مجتهد بود اما بحث اصلي او تفسير قرآن يا فلسفه بود.
ما به يک پايگاهي به نام فقاهت نياز داشتيم که در تمام دوره غيبت امام زمان(عج) با تکيه بر آن، مسيرمان را در دل تاريخ غيبت پيش ببريم و 100 الي 150 سال طول کشيده است تا اين پايگاه را با حضورشيخ طوسي(ره) در مکتب بغداد به دست آورده‌ايم. اين 150 سال دوره تاريخي حيرت شيعه است و 12 قرن با تکيه بر اين پايگاه مرجعيت در تاريخ آمده‌ايم تا به انقلاب اسلامي رسيده‌ايم.
در انقلاب اسلايم يک اتفاق افتاده است و حضرت امام(ره) خواسته است که ما را از جا بکند و به جايي ديگر ببرد. ما در تمام اين مدت در جاي خود نبوده‌ايم. جايگاه ما هسته قدرت سياسي است. قرار نبوده که مرجع تقليد فقط در حوزه باشد و قرار است که مديريت کند و رهبر باشد. اين کار راحت نيست. 
 

برخی به سرعت انقلاب نمی رسند

لذا انقلاب اسلامي يک حيرت ايجاد کرده است؛ نه براي من و شما بلکه براي خواص و اين حيرت را بنده آن قدر زياد مي‌بينم که براي همه حتي مقام معظم رهبري پيش آمد. ايشان در اواخر عمر حضرت امام طي تفسيري که از محوري‌ترين ارمغان انديشه‌اي حضرت امام يعني ولايت فقيه در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران ارائه کردند، نظر داشتند که همان روز حضرت امام نامه‌اي نوشتند و از تلويزيون هم خوانده شد که جناب آقاي خامنه‌اي تفسيري که شما از ولايت فقيه کرديد، آن چيزي نيست که مننظرم بود. حرف من فراتر از چيزي بود که گفتيد.
خواص عقب هستند نه به اين دليل که بد هستند بلکه به اين دليل که امام و انقلاب خيلي جلو هستند. اگر ما احساس مي‌کنيم برخي از آقايان موضع ديگري دارند، به اين دليل نيست که بد هستند، بلکه به اين دليل که انقلاب ما پرشتاب است و انقلاب معطل آنها نمي‌ماند.
يک زماني حضرت امام فرمودند: ديگر اين انقلاب قائم به من هم نيست. اگر من هم جلوي حرکت انقلابي مردم را بگيرم از من رد خواهند شد.
البته هر سه اين دوران حيرت براي شيعه بابرکت بوده است؛ يعني هم کربلا نقطه اوج است، هم دوره شيخ طوسي نقطه حرکت و اوج شيعه است و هم انقلاب اسلامي. و اين اقتضاي دوره حيرت است که ريزش و رويش داشته باشد. نبايد فقط به ريزش نگاه کنيم به رويش‌ها هم بايد توجه کرد. 
 
کار فرهنگی فقط استدلال نیست
من در اين موضوع دو نکته را بيان مي‌کنم، يکي اينکه جنس فرهنگ، جنسي است که اگر کسي آن را خوب درک کند به اين پرسش نمي‌رسد که سي سال مملکت دست روحانيت بوده است؛ چه کار کرده‌اند؟ بلکه سده و قرن نياز دارد.
نکته ديگر اينکه جنس فرهنگ کيفي است و نبايد آن را کمي بشماريم. مثلا بگوييم اين اندازه چادري داريم و چادري‌هايمان کم شده‌اند. قصه اين نيست. خون دلها بايد خورده شود تا يکي بيايد و بشود «السلمان منّا اهل‌البيت» حسين بايد کربلايي رقم بزند تا هفتاد نفر کيفي براي تاريخ باقي بگذارد و البته خدا را شکر ما از اين آ‌دمهاي کيفي کم نداريم. حضرت امام فرمود: قطعا مردم زمانه ما از مردم صدر اسلام براي دين بهترند. روزي حجت خدا را سربريدند و هفتاد نفر بيشتر در امپراطوري وسيع اسلامي حاضر نشدند بيايند سر دهند و روزي در همين مملکت که نايب آن حجت برحق مي‌خواست بر آن مديريت کند، برايش دويست هزار نفر رفتند و سر دادند. اين نشانه رشد ماست.
يکي از علتهايي که احساس مي‌کنيم فرهنگ انقلابي ما آنچنان که دلمان مي‌خواهد و با ضريب شتابي که ما مي‌خواهيم رشد نمي‌کند اين است که تلقي ما از فرهنگ فقط استدلال است، با اينکه اين طور نيست. من خيلي فکر مي‌کردم، مي‌گفتم بيني و بين‌الله يک کسي به مجموعه کتابهايي که در جمهوري اسلامي اعم از حوزوي و دانشگاهي در نقد افکار سروش چاپ شده مراجعه کند و انصاف هم داشته باشد، مي‌بيند نظرات وي را عميق و بجا نقد کرده‌ايم. اما با همه اينها چرا او يک دوره در اين مملکت زنده بود؟ آيا نقدمان صحيح نبوده است؟ خير و ليکن ما به غلط مي‌پنداشتيم که «اي برادر تو همه انديشه‌اي» درست است! در صورتي که جمله‌اي قطعا غلط است و هيچ حرکتي به مدد صرف عقل انجام نگرفته است. هميشه حرکت در عالم مسبوق به يک قلقلکي در دل است و ا حساس بشر است که انسان را راه مي‌برد. بايد دل من در گرو دل ليلي باشد و اگر در مسيري به مانعي مثل رودخانه بر مي‌خورم، عقل و علم مي‌آيد براي من پل مي‌زنند. اما براي عبور از آن همچنان بايد دلم در گروي دل ليلي باشد. 

ماجرای سروش و برخورد ما
وگرنه اينطور نيست که اين دل من به هر پلي که برسد، هوس کند از روي آن رد شود. ما آدمها فقط استدلال و عقل و انديشه نيستيم. آقاي سروش مي‌آيد يک سخنراني مي‌کند و در آن يک شيراز حافظ و يک خاطره از سفر ژنو و يک جوک و يک تکه سياسي مي گويد و در لابه لاي آن يک شبهه هم مي‌پراکند. ما هم پاسخ مي دهيم که ديدگاه آقاي سروش در باب دين و اخلاق اين است و به دلايل اربعه ذيل مثلا مخدوش است والسلام! و فکر مي‌کنيم همه چيز تمام شد. در صورتي که اين نيست آدمها فقط با انديشه راه نمي‌روند، يکي از دواعي عمل، علم است. اين طور نيست که اگر شما در يک مساله حق را به طرف مقابل فهماندي، حتما آن را عمل کند.آيا واقعا سبزها نمي‌دانستند که حق کجاست؟ قضيه بسيار واضح وروشن بود. آيا مردم شک دارند که بي‌بي‌سي و يا اسرائيل دشمن ماست. قصه اينها نبود و سرعلم نبود. پس قضه اين نيست که اگر من استدلال بياورم، کار فرهنگ جلو برود. علم و فرهنگ سه ساحت دارد. يک ساحت نفس الامري که در آن حقايقي را خداوند قرار داده است اعم از اينکه من با علم خودم بتوانم به آن حقايق دسترسي پيدا کنم يانه.
 
يک لايه دومي دارد که خانه ذهني علم و فرهنگ است.آن بخش از معارف نفس‌الامر که توسط ذهن بشر ادراک مي‌شود يک پله جلو مي‌آيد و خانه دومي براي علم درست مي‌شود. 

خانه سومي علم دارد که مثل خيابان است؛ لايه‌اي از ادراکات ذهني که لباس عمل مي‌پوشد در هر يک از اينها قاعده بسط و رشد و توليدش متفاوت است. شما اگر بخواهيد ادراک ذهني و علمي خلق کني، يک وسيله اندازه‌گيري بايد داشته باشيد و علم را اگر در خيابان راه ببري، وسيله اندازه‌گيري ديگري لازم است. علم در خيابان ضرورتا جاده‌اش، جاده استدلال و برهان نيست و گاهي اوقات جدل است. ما اولا فقط استدلالهاي فرهنگي خويش را به ميدان آورده‌ايم و به تناسب منزلت تاريخي‌مان نيش‌هاي انقلابي را خلق نکرديم. 40 سال قبل جلال آل احمد به روشنفکرها غرتي گفته است و ما هنوز به اينها غرتي مي‌گوييم در حالي که روشنفکر الان، روشنفکر 40 سال قبل نيست. يک زماني مثل 10 تا 15 سال قبل اگر به ما خشونت طلب ‌مي‌گفتند، رگهاي گردنمان بيرون مي‌زد، ولي الان اگر به شما خشونت‌طلب بگويند، فقط ناراحت مي‌شويد و ما ديگر صابون خشونت‌طلبي، انحصار‌طلبي و فاشيست، انگار به تن ماليده‌ايم. 

خاتمی و  شعار امام

سي سال قبل امام فرمود «آمريکا هيچ غلطي نمي‌تواند بکند» 20 سال بعد از بيان اين جمله امام، فرصتي مهيا شد. تا يک خبرگزاري رسمي امريکايي بيايد با نماينده اين ملت يعني رئيس جمهور وقت (خاتمي) مصاحبه کند. طبيعي است که مهمترين مسائل اختلافي بيست سال گذشته پرسيده شود.
خانم امانپور که به ايران آمده بود توسط صد سياستمدار روانشناس تک تک سوالات بررسي شده بود. ليکن در اولين سوالي که او پرسيد، گفت: چرا‌آيت‌الله خميني ادب ديپلماسي را رعايت نکرد و گفت آمريکا هيچ غلطي نمي‌تواند بکند؟ و بدبختانه خاتمي جواب مناسبي نداد. بايد خيلي کوتاه مي‌گفت: مگر غلطي کرديد؟ و تمام مي‌شد. 

ماجرای حجاب و استدلال های اول انقلاب
30 سال قبل شهيد مطهري فرموده است: حجاب محدوديت نيست. و ما البته با اين جمله شهيد مطهري توانسته‌ايم سي سال بر سر زن و ناموسمان چادر را نگه داريم. آيا امروز بيني و بين‌الله مي‌توانيم به دختر نسل امروز بگوييم حجاب محدوديت نيست؟ نمي‌توانيم بگوييم. چرا که مي‌گويد محدوديت است و رفيق من که چادر ندارد آزادتر است و فهم او هم غلط نيست و درست مي‌گويد. حجاب محدوديت است و شهيد مطهري هم اگر گفت حجاب محدوديت نيست، مناسب منزلت ديني چهل سال قبل من گفت. امروز جنس استدلالمان بايد عوض شود. حجاب محدوديت است اما هر محدوديتي نافي کمال بشر نيست. چراغ قرمز هم محدوديت است. چرا عقلا به اين محدوديتها گير نمي‌دهند؟ اين گذار از شهيد مطهري به معناي نفي او نيست بلکه به معناي بسط اوست و به معني به تفصيل رساندن شهيد مطهري است.
چرا دخترمان وقتي به دانشگاه مي‌رود، بعد از مدتي چادر را کنار مي‌گذارد؟ آيا شما فکر مي‌کنيد در دانشگاه او را مسخره مي‌کنند؟ اين نيست. همه قصه در انداختن چادر دختران استدلال نيست. بلکه آنان استدلال، اس‌ام‌اس، جوک، دکور و فضايشان را توليد کردند و تمام اين فضا به گونه‌اي است که چادر مي‌پرد! اگر فرهنگ نظام، ادبيات فرهنگي ما بخواهد جلو برود، نظام ما بايدحتي واژگان خودش را عوض کند.
Share/Save/Bookmark
  کد مطلب : 124047  
۱۳۸۹-۰۴-۲۰ ۱۲:۱۷:۱۳
     
لابد منظور اين برادر يا خواهر اصلاح‌طلب ما از تضعيف وحدت در سيستان و بلوچستان اين بوده كه جلوى هتاكى يك ناصبى با امام و رهبرى و سكوت مرگبار مسئولين وقت ايستاد و خواستار برخورد قانونى با وى شد!!
جالب است كه اينها مى‌شود تضعيف وحدت اما هشت سال سياستهاى مزورانه و سازشكارانه خاتمى و اذنابش در استان ـ كه نتيجه‌اش شد امثال عبدالمالك ريگى و نارويى و ... ـ اينها همه عين وحدت بوده و هست

۱۳۸۹-۰۴-۲۰ ۱۱:۳۶:۱۳
     
کاشکی کربلایی بود (که البته در جنگ نمونه کوچکی از این عظمت بر پا بود) و این آقایان مدعی امتحان خود را پس میدادند و اینقدر از موضع حق به جانب، بی تدبیری و ... و دفاع از ارزشها صحبت نمی کردند...
بترسید از روز قیامت ای خبرپراکنان تفرقه و نفاق و فتنه جدید

۱۳۸۹-۰۴-۱۸ ۱۵:۵۹:۱۶
     
چرا سانسور مي كنيد؟ ....چند بار صحبت هاي تفرقه افكنانه ايشان در دانشگاه سيستان و بلوچستان منجر به تضعيف وحدت شده است وايشان عملكردش در اني موضوع دقيقا نقطه مقابل وحدت است .

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۲۲:۲۵:۰۶
     
با سلام

اول عرض کنم که من در سال 1359 و در اولین برخوردم در ستاد انقلاب فرهنگی سروش را شناختم. جواب سلام مرا نداد و وقتی من با جلال الدین فارسی حرف میزدم با تکبر تمام رویش را طرف دیگر گرفته بود شاید برای اینکه زن بودم. البته از آن ببعد چندین بار جواب ادعاهای دموکراسی خواهی او و شر و ورهای او در باره بهشت اسلام و سایر ترهاتش را--تصادفا با استدلال--داده ام که البته جوابی نداده است. درست است که نمیتوان همه را, بویژه کسانی را که رسیدن به مقام و قدرت و یا منافع دنیوی مزدوری تنها دلیل انتخاب راهشان است, با استدلال به راه راست هدایت کرد. ولی اینهم درست نیست که هر وقت در مقابل استدلال طرف کم آوردیم به زور متوسل شویم. بخصوص وقتی که طرف نه مقام و منصبی دارد و نه به دنبال آنهاست و فقط از حقوق انسانی خود که خدا به اوعطا کرده است و با استفاده از "تفکرون" و قدرت استدلالی که آنهم عطای خداوندی است دفاع میکند. خواهش میکنم دستکم این یک دفعه را نظر مرا سانسور نکنید

با احترام

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۲۱:۰۷:۰۷
     
می دونید این استدلال خودشو کجا نشون می ده.صدا وسیما تا ماهها پس از انتخابات تلاش می کرد که استدلال بیاره که تقلب نبوده و راه امام را تشریح می کرد شاید بتونه فتنه را جمع کنه .من یادمه تو بیست و سی هم تحلیل می دادند.اما می دانید چه چیز فتنه را جمع کرد؟نشون دادن پاره کردن عکس امام و توهین هاشون در روز عاشورا.آقای رهدار به موضوع بسیار مهمی اشاره کردند

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۲۱:۰۲:۴۰
     
به نظر می این سخنان آقای رهدار را باید برای همه کسانی که می خواهند کار فرهنگی کنند گذاشت نا بخوانند .حرفهای جدید و خواندنی زدند.واقعا ما تا حالا فکر می کردیم که فقط باید حرف زد و استدلال آورد.دنیای امروز دنیای استدلال نیست.دنیای رسانه است.ما هنوز می خواهیم که به دختران بدحجاب بگوئیم که بی حجابی برای حیوان است.باور کنید همین بی حجابها اگر بخواهند برای کسی درباره حجاب استدلال بیاورند از ما موفقتر خواهند بود.ماجرا دلیل و استدلال نیست.باید فکر جدید داشت و از ابزار امروز استفاده کرد.

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۲۰:۵۸:۲۷
     
برادر من در این جلسه آقای رهدار در باره این که مردم از مراجع جلوتر هستند هم اظهار نظر کردند و ریشه یابی مردند.توضیح دادند که چرا مراجع در این ماجرای فتنه عقب ماندند شما جهانی ها چرا فکر می کنید که انتشار این مطلب توهین به مراجع است اگر می گذارید که کامل بزارید

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۲۰:۱۲:۱۴
     
کامنت ها رو که خوندم واقعا تاسف خوردم از بی منطقی برخی از دوستان . جدا از اینکه مطالب ایشون درست هست یا غلط هیچکس صحبتهای ایشون رو با دلیل تایید یا رد نکرده بود و همه بدون استدلال فقط تخریب کرده بودند . واقعا متاسفم

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۲۰:۰۶:۲۹
     
این نظام چقدر مظلوم است .
با هزينه نظام فارغ التحصيلان سكولار به جامعه تحويل مي دهيم.
دانش آموخته هائی که روشنفکری را در مخالف خوانی می دانند.بدون اینکه بدانند غرب زده اند و حتی به آن افتخار هم می کنند .قرتی بودن که لقب ملایمی است .شاید دکتر فاستوس لقب محترمانه تری باشد.
آی دکتر فاستوس ها
که روح خود را
در برابر تکنیک
به قباله مفیس تافلیس
درآورده اید
آیا آزادی روح اینقدر سهمگین است
تا از ترس آزادی به
ولایت شیطان گردن نهید؟

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۸:۴۰:۴۷
     
لب کلام: با زبان زمان حال فرهنگ را اصلاح کنید.

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۸:۳۸:۰۹
     
برام جالب بود بعضي ها نظردادند كه اين آقاي رهدارصداش از جاي گرم در مياد.
بايد خدمت اين آقايان عرض كنم ايشون از دور افتاده ترين روستاهاي زابل است و پدر و مادر هم كشاورز بودند و20 سال هم به قول خودش تو برنامه ديروز امروز فردا تحت پوشش كميته امدادبودند و جالبه بودونيد بارهادر دانشگاه هاي ختلف باهمفكران آقاي سروش مناظره هم كردند.
من كه افتخار ميكنم به كسي كه از اوج فقر به اوج علم رسيده نه مانند آقايان سروش و زيباكلام و نصر و رهنورد و عبادي كه از اوج ثروت به اوج جهل رسيدند

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۷:۵۰:۲۸
     
مهم نیست که حد و اندازه سروش چقدر است.مهم این است که سروش جواب صحیحی برای انتقادات آقای رهدار و امثالم ندارد

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۷:۲۸:۵۹
     
جهان چه قد پول گرفتی از این بابا که مصاحبه ازش چاپ کنی؟

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۷:۰۰:۰۵
     
من با نظر اول کاملا مخالفم .اتفاقا حرفهای ایشان حرفهای درستی بود هم در برنامه دیروز امروز فردا و هم در این سخنرانی . انسان منطقی به نظر می رسند ریشه ای صحبت می کنند نه احساسی و مقطعی. امثال اقای رهدار خیلی می توانند به حل مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی امروز ایران کمک کنند .

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۵:۲۶:۳۶
     
خطاب به کسی که فرمود ایشون نمی دونم وضع مالیشون فلانه و بهمانه و در رفاهند ، خانواده ی ایشون تخت حمایت کمیته ی امداد سیستان و بلوچستان هستند
ضمنا خیلی خوب صحبت کردند
در مورد دوستی هم که فرمودند ایشون در حدی نیستند که بتوانند جواب سروش رو بدهند بگم که سروش بعضی وقتها اگر رنگ و لعاب ادبیاتشو بذاریم کنار برای پاسخ دادن بهش من هم می تونم استدلالهایش رو رد کنم

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۵:۲۳:۱۱
     
اون کسی که میگه به فکر معیشت مردم باشیم باید بره اونو از امثال خاتمی و....سوال کنه تو 8 سال پع غلطی کردند واز خودش سوال کنه که به چه حقی اون اشاب سال قبل راه انداختند تا به اقتصاد ظربه بخوره

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۵:۱۷:۴۲
     
اميدوارم منتشر نماييد : شايد جناب رهدار كه محفوظات خوبي دارند اين از يافته هاي جديدشان باشد والا قبلا كه چنين باور و عملي نداشتند يادم نمي رود از نحوه سخنان ... ايشان در دانشگاه س و ب را كه بحث ما با ايشان دقيقا همين نحوه بيان بود نه خود حرف !! حالا اين حرفها !! ان شاء الله كه تغيير رويه بدهند .

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۵:۰۶:۲۶
     
چرا سایت جهان نیوز با گذاشتن ین نظرات هتاکانه و متعصبانه حامیان سروش در زیر این مطلب، این سخنان عالی را کم اثر می کند؟
خواهشا در گذاشتن نظرات، کمی دقت کنید تا اصل مطالب ارزشمند زایل نشود. شما هر چه قدر هم تلاش کنید با گذشاتن این نظرات، نمی توانید جماعت متعصب را جذب کنید. همینکه یکی دو تا از نظرات غیرتوهین آمیز آن ها را بگذارید کفایت می کند و نباید بحث اصلی تحت تاثیر غوغاسالاری قرار گیرد.
ریشه یابی های دکتر رهدار واقعا خواندنی و ارزشمند بود.

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۴:۴۴:۰۵
     
واقعا عالي بود جرا ما بايد تا حالا اسم همجين كسي را نشنيده باشيم
يه مدت بيش توي برنامه ديروز امروز فردا اقاي راهدار مهمان بود واقعا عالي بود اولين بار بود كه ايشون رو ميديدم ولي اخراي برنامه بود متوجه نشدم اسمشون جي بود شكر بالاخره دوباره ديدمتون
حق یارتان

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۴:۳۳:۵۸
     
من زیاد درمورد ایشون شناخت نداشتم تا در برنامه دیروز امروز فردا وصحبت ایشون با آقای سلیمی نمین چه اون روز چه امروز چیزی که متوجه شدم اینه که ایشون از دنیای خارج ذهنشون بدورند وصرفا یه سری مطالب خاص دانشگاه امام خمینی رو به صورت ضبط شده عرضه میکنند
در مورد آقای سروش هم من ایشون رو قبول ندارم ولی یه چیز رو میدونم اونم اینکه امثال این بزگوار در حدی نیستند که بخواهند جواب ایشون روبدهند یا از ایشون رفع اشکال کنند
یاعلی

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۳:۵۰:۲۱
     
باشه 300 سال ديگه صبر يم كنيم تاببينيم اين حاجي ما رو به كجا مي بره

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۳:۳۴:۳۵
     
زمان مبارزات انقلاب كجا بودي ؟زمان جنگ كجا بودي ؟شرط مي بندم حتي يك خط از نوشته هاي دكتر سروش را هم نمي توني از رو بخوني قافيه رو باختيد حالا هي زوز بزنيد شما اگه مي تونستيد با منطق دكتر سروش را قانع كنيد چرا به جلساتش حمله كرديد؟اگر سبزها را مي تونستيد قانع كنيد چرا اونها رو برديد كهريزك ؟حالا هي اداي ادمهاي باسوادرو دربيار

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۳:۰۲:۴۶
     
به نظر بنده این عزیزی که از روضه خونی گلایه کرده‌اند شاهدِ مثال بحث جناب رهدارند:

اگر دقت بفرمایید دقیقاً مصداق کسی هستند که در ناحیه‌ی عملش شبهه دارد و نه استدلال!

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۲:۴۸:۱۳
     
ما هم اگه مثل شما یه شکم سیر و کولر گازی و ماشین و خانه و وقت اضافی برای گشت و گذار و پول پس انداز و مهمان دعوت کردن و به مهمانی رفتن داشتیم و دغدغه حالا بگرد دنبال خونه اجاره ای به اندازه پولی که داری رو نداشتیم ....... ما هم از این حرف ها خیلی بلدیم بزنیم

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۲:۴۰:۴۵
     
عالی بود

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۲:۳۰:۲۴
     
بسیار عالی بود باز هم از اندیشه های آقای رهدار در سایت قرار دهید

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۱۱:۰۰:۴۹
     
تو رو خدا دست از روزه خونی بردار
بودم بودم شعاره هستم هستم حسابه
بابا یه سری بزن آلمان ببین اگه اونا فقط حجاب رو رعایت بکنن مسلمون واقعی کیه دست از این حرفها بردارید به فکر معیشت مردم باشید همانور که از قول حضرت بزرگوار می گن فقر که از در بیاد دین از پنجره میره بیرون

۱۳۸۹-۰۴-۱۷ ۰۹:۴۹:۱۰
     
فعلا اون جیزی که ما می بینیم اینه که ما مردم تاوان اختلاف سلیقه ها و لجبازی های شما رو داریم می دیم هر روز هم بدتر از دیروز. خدا از سر مسببینش نگذره.

کار فرهنگی کردن فقط حرف زدن و استدلال آوردن نیست