پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

مجلس جهاني زنان در ايران تشكيل مي‌شود

سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب: 169048


دبير ستاد ملي زن و خانواده با اشاره به پيشنهاد تشكيل مجلس جهاني زنان گفت: طرح تشكيل مجلس جهاني زنان به منظور تدوين مطالبات جهاني زنان از سازمان‌هاي بين‌المللي و دولت‌هاي استكباري پيشنهاد شده است.

به گزارش فارس ، فريبا حاجي علي امروز در نشست هم‌انديشي زن و خانواده كه در محل موزه هنري برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس ضرورت‌هاي جامعه جهاني و شرايط كشورهاي مسلمان در اين مقطع از تاريخ، جنبش‌هاي احيا‌گر اسلامي در تمام منطقه حياتي دوباره يافته است كه اين امر سبب شده افكار عمومي دنياي غرب بار ديگر توجه خود را به اسلام به عنوان مكتبي رهايي بخش و استكبار‌ستيز معطوف سازد.

وي افزود: در اين حركت‌ها زنان به عنوان بخش عمده‌اي از حاضران صحنه مبارزه عليه استكبار جهاني به ايفاي نقش مي‌پردازند و در اين شرايط، جامعه اسلامي بيش از هر زمان ديگر نيازمند ارايه الگويي كامل از زن مسلمان است به گونه‌اي كه زنان مسلمان بتوانند با ارزيابي شرايط خود در تمامي عرصه‌هاي معنوي، خانوادگي، سياسي و اجتماعي، الگوي زنان جهان باشند.

دبير ستاد ملي زن و خانواده با اشاره به اينكه براي تحقق ارايه الگويي از زنان مسلمان در عرصه‌هاي بين‌المللي و داخلي با چالش‌هايي روبه رو هستيم، عنوان كرد: در بخش بين‌الملل نخستين چالش جاهليت مدرن است كه در تفكرات فمينيستي تبلور يافته و پايه‌هاي آن در عرصه‌ بين‌المللي و به ويژه دنياي غرب به عنوان واكنشي در برابر سياست‌بازي‌هاي حاكمان غربي در صد سال گذشته ريشه در باد داشته است.

حاجي علي ادامه داد: اين شرايط موجب شده است در عرصه بين‌المللي، زنان جهان با شرايطي روبرو باشند كه ارزش انساني زن و جايگاه او با ترفند‌هاي برابري و آزادي از وي ربوده شده و پيامد اين امر سرگرداني و حذف بخش از هويت خلقتي وي بوده است.

وي افزود: تفكرات فمينيستي كه در تقابل با جامعه مردان شكل گرفته نه تنها عدم برآورده شدن حقوق زنان را در پي داشته بلكه منجر به محو هرچه بيشتر ارزش‌هاي انساني و بنيان خانواده در غرب شده است.

حاجي‌علي گفت: مسئله ديگر در عرصه بين‌الملل، جايگاه حقيقي زنان در خانواده و اجتماع در قالب تفكرات تحجر‌گرايانه طالبانيسم است كه به عنوان جاهليت دوم در برخي از كشورهاي مسلمان در تعامل با حيات زن در جريان است؛ ديدگاه‌هاي افراطي و تفريطي در اين كشورها كه هيچ نسبتي با دين اسلام ندارد تنها دستاويزي براي دستگاه‌هاي تبليغاتي غرب براي ارايه ديدگاه‌هاي انحرافي از اسلام نسبت به زن و معرفي آن به جامعه جهاني است كه اين تعاملات با بزرگنمايي و تكرار آن توسط رسانه‌هاي غربي موجب شده دنياي استكبار تمام تلاش خود را در جلوگيري از معرفي ديدگاه‌هاي اصيل و مترقي اسلام درباره زن و خانواده به كار ببندد.

دبير ستاد ملي زن و خانواده با اشاره به اينكه براي رفع اين معضلات و به منظور تثبيت نگاه به زن مسلمان جهادي عظيم در عرصه تقابل با تهاجمات تبليغات غربي مورد نياز است، عنوان كرد: در حالي كه معمولاً براي مقابله با اين معضلات برخوردي انفعالي داشته و منتظر مانده‌ايم تا هرگاه آنان هجمه‌اي انجام دهند با پاسخي نه چندان مناسب به مقابله با آنها بپردازيم اما شرايط امروز ايجاب مي‌كند كه از برخورد انفعالي بيرون آمده و با پرداختن به نقاط ضعف دنياي غرب در حيطه زنان، سلاح تبليغات آنان را بي‌اثر سازيم.

وي افزود: در عرصه بين‌الملل بيش از هر عرصه ديگر نيازمند يك جنبش فكري و عملي براي تهاجم غرب و مقابله با جنگ رواني كه آنان عليه هويت زن مسلمان به راه انداختند، هستيم. بديهي است ساز و كارهاي آن بايد با همان زباني كه زبان رايج آنان است يعني زبان رسانه و زبان تبليغات تهيه و تدارك شود.

حاجي علي گفت: امروزه ديگر ديپلماسي سياسي پاسخگوي جنگ رواني كه عليه زنان مسلمان راه انداخته‌اند نيست بلكه ديپلماسي رسانه‌اي خط مقدم اين جنگ رواني را برعهده دارد و ضروري است كه ما نيز در اين مسير به همان شيوه آنان پاسخگو باشيم؛ در اين راستا مركز امور زنان و خانواده طرح گسترده‌اي را با استخراج و طبقه‌بندي مطالبات زنان بر اساس سند‌هاي فرادستي، سخنان بنيان‌گذار انقلاب اسلامي و مقام معظم رهبري انجام داده است؛ اين طرح در قالب پايگاه مطالبات زنان با بهره‌گيري از ۴ زبان جهاني و با هدف تعامل با نظام بين‌الملل و به چالش كشيدن تعاملات دنياي غرب با زنان جهان و به ويژه زنان مسلمان در بررسي و پرسش از وضعيت نگران كننده زن و خانواده در غرب راه‌اندازي شده است.

وي بيان كرد: طرح تشكيل مجلس جهاني زنان به منظور تدوين مطالبات جهاني زنان از سازمان‌هاي بين‌المللي و دولت‌هاي استكباري پيشنهاد شده است؛ اين طرح به منظور اصلاح و بهبود شرايط زنان در عرصه‌هاي گوناگون خانوادگي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي اقدامي از مركز امور زنان است چرا كه ما بر اين باوريم كه ايران اين ظرفيت را دارد كه محل تلاقي انديشه‌هاي گوناگون براي رسيدن به كرامت انساني زن و بازگشت هويت خانوادگي به اعضاي جامعه جهاني و زدودن ناملايماتي باشد كه در طي ۱۰۰ سال اخير بر فرهنگ و معنويت خانواده و زنان تحميل شده است.

دبير ستاد ملي زن و خانواده در‌خصوص چالش‌هاي متعدد در عرصه داخلي گفت: كم‌كاري در زمينه تبيين حقوق زنان در اسلام يكي از چالش‌ها در داخل كشور است و مشكل اصلي كه با آن مواجهيم نوع تلقي و برداشت يكسويه و مغرضانه غرب از احكام اسلام است.

وي ادامه داد: مركز امور زنان در اين راستا اقدام به تأسيس بانك اطلاعاتي جامع‌الاحاديث با بيش از ۹ هزار حديث در ۷ محور كلي مسايل زنان و خانواده با بهره‌گيري از كتب فقهي كرده است.

دبير ستاد ملي زن و خانواده در ‌خصوص طرح تدوين نظام جامع حقوق زن در اسلام عنوان كرد: در اين زمينه ۳ جلد كتاب تأليف شده است كه در آن خلأهاي حقوقي زنان شناسايي و در قالب لايحه‌اي جهت انجام پاره‌اي اصلاحات و بازنگري در قوانين حوزه زنان و خانواده به هيئت دولت تقديم شده است.

حاجي‌علي با اشاره به تدوين منشور زن فاطمي در جهت تبيين سخنان امام خميني (ره)، مقام معظم رهبري و اسناد بالادستي نظام به منظور رهيافت خروجي لوايح، قوانين، سياست‌ها و برنامه‌ها در حوزه زنان و خانواده عنوان كرد: تثبيت و تقويت جايگاه مشاوران امور زنان و خانواده وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مستقل از اقدامات ديگر مركز امور زنان است.

دبير ستاد ملي زن و خانواده بيان كرد: طرح جامع توسعه امور زنان و خانواده مصوب قانون برنامه پنجم است كه طبق مصوبه مجلس، تدوين آئين‌نامه اجرايي آن جهت ارايه و تصويب در هيئت دولت در دست اقدام است علاوه بر آن مركز امور زنان و خانواده در راستاي اهداف و ماموريت‌هاي سازماني خود اقدام به تأسيس و راه‌اندازي بنياد تعاون و توسعه كارآفريني زنان كرده است.

https://jahannews.com/vdcfj1dycw6dvxa.igiw.html
jahannews.com/vdcfj1dycw6dvxa.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *