پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

بازار تاریخی سرپوشیده استانبول +تصاویر

چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب: 239644
یکی دیگر از مراکز تاریخی و دیدنی شهر استانبول بازار سرپوشیده معروف این شهر است که در عین حال یکی از مهمترین مراکز تجاری استانبول از دیرباز تاکنون محسوب می‌شود.
بازار تاریخی سرپوشیده استانبول +تصاویر
به گزارش  جهان به نقل از فارس در ترکیه، خبرنگار فارس در ادامه معرفی جاذبه‌های تاریخی اسلامی شهر استانبول این بار سری به بازار سرپوشیده معروف این شهر زد.



بازار تاریخی سرپوشیده استانبول

بازار سرپوشیده استانبول که به لفظ ترکی "کاپالی چارشی" به معنای بازار سرپوشیده نامیده می‌شود در قرن 15 میلادی بنا نهاده شد. این بازار همه ساله پذیرای میلیون‌ها تن بازدید کننده می‌شود و از این منظر از مکان‌های تاریخی مهم جهان نظیر اهرام ثلاثه مصر، تاج محل هندوستان و موزه بریتانیا پیشی گرفته است.



بازار تاریخی سرپوشیده استانبول

در این بازار تاریخی علاوه بر محصولات کشور ترکیه، زعفران و قالی ابریشم ایران از جمله محصولات مورد توجه توریست‌ها و مردم بومی ترکیه است.



بازار تاریخی سرپوشیده استانبول

بازار سرپوشیده استانبول در ماه مبارک رمضان حال و هوای خاصی به خود می‌گیرد. کما اینکه فروش محصولاتی نظیر خرما که از تنقلات مورد علاقه مردم مسلمان ترکیه در ماه مبارک رمضان است، دو چندان می‌شود.



بازار تاریخی سرپوشیده استانبول

اصناف بازار سرپوشیده استانبول در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از افزایش برکت در این ماه مبارک سخن می‌گویند. این افزایش به خصوص در میان صنف فروشنده مواد غذایی بیشتر به چشم می‌خورد. البته با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان فروش پوشاک و البسه نیز برای تامین لباس نو در عید سعید فطر افزایش می‌یابد.



بازار تاریخی سرپوشیده استانبول

بازار سرپوشیده استانبول نیز از گزند روزگار در امان نبوده و تاکنون چندین بار به علل گوناگون از جمله زلزله تخریب و سپس بازسازی و مرمت شده است.



بازار تاریخی سرپوشیده استانبول

بازار سرپوشیده استانبول در مجاورت میدان بایزید واقع شده و درب اصلی آن در نزدیکی درب اصلی دانشگاه استانبول در این میدان واقع شده است. وجود 3600 باب مغازه بر روی 45 هزار متر مربع مساحت در این بازار نشانگر عظمت آن از لحاظ گستردگی است. در این بازار حدود بیست هزار نفر شاغل هستند و بازار در هر فصل سال همه روزه پذیرای سیصد الی چهارصد هزار بازدید کننده است.



بازار تاریخی سرپوشیده استانبول

ساخت بازار سرپوشیده استانبول در سال 1461 و بنا به دستور سلطان محمد فاتح، امپراطور فاتح قسطنطنیه آغاز شده است. بعدها سلطان سلیمان دستور ساخت بازار در ابعاد بسیار گسترده را داده است.



بازار تاریخی سرپوشیده استانبول

این بازار تا قبل از قرن نوزده که بانک‌های متعددی در منطقه گالاتای استانبول پایه ریزی شده قلب اقتصاد دولت عثمانی محسوب می‌شده و بخش عمده‌ای از جواهرات و سنگ‌های گران قیمت و دیگر اشیای مهم و با ارزش در صندوق‌های این بازار نگهداری می‌شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *