جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دیابت؛ از شایع‌ترین علل مرگ و میر کشور

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب: 356671
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: تغییر سبک زندگی یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، اکبر سلیمانی در همایش سلامت که به مناسبت هفته سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار شد با اشاره به شیوع بیماری‌های قلبی و دیابت در کشور افزود: با توجه به اینکه سبک زندگی مردم به سوی زندگی بی‌تحرک و زندگی ماشینی حرکت می‌کند، دیابت، یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به شیوع ۱۰تا ۱۵ درصدی دیابت در کشور تصریح کرد: عدم فعالیت لازم و سیر هرمی جمعیت به سمت سالمندی از جمله عواملی هستند که باعث شیوع بیشتر دیابت تیپ دو در کشور شده است که هزینه بالایی را برای افراد به دنبال دارد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: خودمراقبتی و تغییر سبک زندگی نقش بسزایی در سلامت افراد دارد، همچنین برای کشف زود هنگام دیابت نیاز به غربالگری جامعه هدف است.

وی تاکید کرد: منظور از جامعه هدف بیماران قلبی، افراد چاق، افرادی با فشارخون بالا و همچنین افرادی که سابقه خانوادگی دارند هستند، چراکه امکان ابتلا به دیابت در این افراد بیشتر از دیگران است.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ۴۰ درصد ریسک ابتلا به دیابت در فرزندان افرادی که مبتلا هستند بیشتر از دیگران است.

سلیمانی دیابت و فشار خون را جزء بیماری‌های خاموش برشمرد و افزود: فشارخون یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی در افراد است که رعایت رژیم غذایی مناسب و تغییر نوع سبک زندگی در جلوگیری از بروز این بیماری بسیار موثرند.

وی به مشکلات بیماران کلیوی اشاره کرد وگفت: تحقیقات نشان می‌دهد ۷۵ درصد از بیماران کلیوی به علت دیابت و۲۰ درصد آنان نیز به علت فشارخون دچار این بیماری شده‌اند.

سلیمانی با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، تاکید کرد: باید با آموزش مطلوب مردم را بیشتر به خودمراقبتی تشویق کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *