پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
رئيسی مطرح کرد:

رسیدگی خارج‌ازنوبت به تخلفات انتخاباتی

شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۴
کد مطلب: 425278
دادستان کل کشور گفت: در صورت تخلفات احتمالی در انتخابات، به شکل فوق العاده و خارج از نوبت به پرونده ها رسیدگی خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در همایش فرمانداران سراسر کشور ابراز امیدواری کرد حضور دستگاه قضایی در انتخابات پیشگیرانه باشد و تخلفی واقع نشود.

وی گفت: بدون تردید در کشور ما مردم سالاری دینی با مراجعه به آرای مردم رقم می خورد و این از افتخارات جمهوری اسلامی است که جمهوریت و اسلامیت آن تضمین شده است.

رئیسی افزود: در قانون اساسی، مراجعه به رای مردم برای همه ارکان نظام از اصول اجتناب ناپذیر است و اگر نظام های دیگر شعار مردم می دهند ما به حقیقت آن را به نمایش گذاشتیم.

وی گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، مردم سرنوشت خود را رقم می زنند.

رئیسی با بیان اینکه در کشورها و نظام های سلطنتی که سخت مورد حمایت مغرب زمین هستند به رای مردم مراجعه نمی شود، افزود: این کشورها دم از انتخابات و دموکراسی می زنند و حتی یک با هم به رای مردم مراجعه نکرده اند .

وی گفت: طرفداران نظام دمکراتیک باید به افکار بشریت پاسخ دهند که چگونه دم از دمکراسی می زنند اما هم اکنون با تمام قدرت از کشورهایی که هیچ خبری از مراجعه به رای مردم نیست حمایت می کنند مانند نظام آل سعود که یک نظام سلطنتی است.

رئیسی افزود: امروز افتخار نظام ما مراجعه به رای مردم است و در همه دوران سخت از جمله جنگ تحمیلی به رای عمومی مراجعه می شده است.

وی با اشاره به اینکه در همه دنیا برگزاری انتخابات وجود دارد، گفت: تفاوت اساسی ما با آنان این است که اساس انتخابات در نظام ما تکلیف مداری است، یعنی آن کس که خود را مطرح می کند و هم کسی که رای می دهد باید براساس تکلیف باشد.

دادستان کل کشور افزود: در قانون اساسی ساز و کار اطمینان بخشی برای برگزاری انتخابات دیده شده است.

رئیسی با بیان اینکه در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به طور متوسط سالانه یک انتخابات در کشور برگزار شده است گفت :سازوکارهای موجود در امر انتخابات شرایطی اطمینان بخش را برای برگزاری انتخابات ،‌امانت داری از رای مردم و در امر اعلام نتایج فراهم کرده است هرچند که این به مفهوم نبود تخلف نیست و درعین حال با تخلفات احتمالی نیز برخورد می شود .

وی افزود :‌ در عین سازو کار قانونی پیش بینی شده در وزارت کشور، ‌استانداری ها و فرمانداری ها در جایگاه اجرا و نقش نظارتی شورای نگهبان موجب اطمینان بخشی مردم به روند برگزاری انتخابات شده است .

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: ‌در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بارها اتفاق افتاده که نظر مجریان انتخابات و ناظران متفاوت بوده است و نتیجه خارج شده از صندوق مطابق خواست یکی از بخشهای نظارتی یا اجرایی نبوده است اما انچه اهمیت دارد انتخاب مردم بوده و محور اصلی کار سلامت و امانتداری بوده است .

رئیسی گفت: نهادهای قانونی در جمهوری اسلامی ایران نهادهایی هستند که برپایه انتخابات شکل گرفته اند لذا قانون مداری محور اصلی فعالیتها باید باشد، ‌ضمن اینکه همگان بر این نکته اتفاق نظر دارند که نزدیک ترین مدار به عدالت حاکمیت قانون است و حتما قانون ضعیف مطلوب تر از بی قانونی است .

وی افزود: در زمینه ابهامات قانونی تا زمان انتخابات اگر ابهامی وجود دارد می شود از قانونگذار سوال کرد و منظور قانون گذاران را فهمید تا دور از اعمال سلائق فردی و قانونگذاری تاکید کنیم.

رئیسی گفت: انتخابات بر اصولی از جمله اخلاق و ‌قانون مداری مبتنی است که سنگ زیر بنای آن توحید است.

رئیسی افزود: برای نامزدها و طرفداران آنها مسئله اخلاق بسیار مهم است.

وی گفت: دو انتخابات در گذشته داشته ایم یکی در فتنه ۸۸ که با قانون شکنی همراه بود و دیگری ریاست جمهوری که با قانون مداری کام همه شیرین شد.

رئیسی خطاب به فرمانداران گفت: شما می توانید با تدبیری ، این انتخابات را به یکی جلوه های انسجام ملی تبدیل کنید و این حضور یکی از جلوه های امنیت ملی ما است.

وی افزود: مهم ترین مولفه قدرت و امنیت در کشور حضور با معنی مردم در صحنه است هر چه حضور با شکوه تر و بیشتر باشد یکی از جلوه های امنیت ملی در کشور ما متجلی می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *